Sommaren 2021
Sommaren 2021 den varmaste någonsin? (Borde det inte stå "hittills" i st. för "någonsin?")
Blir något att utvärdera så småningom, när hösttråden skall öppnas och sommaren utvärderas.
Ett länktips för vänner av sommaren i allmänhet och inte bara detta år.

Hoppas innerligt att den kommande sommaren inte blir som den vi hade 2018. 😖
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Kort återblick för oss med dåligt väderminne.
"Hela Sverige fick en varm och solig sommar 2018. I större delen av Götaland och Svealand var det den varmaste sommaren som uppmätts. Det var även en av de tio soligaste somrarna som registrerats och förutom i delar av norra Norrland var den i allmänhet torr."---
"I större delen av Götaland och Svealand var årets sommar den varmaste som uppmätts. Några stationer med långa mätserier som noterade nya rekord för sommarmedeltemperatur var Uppsala (mätstart 1722), Stockholm (mätstart 1756), Lund (mätstart 1859) och Göteborg (1860)."---
Källa SMHI. (Går inte att länka till artikeln- den blir jättelång i artikelfönstret.)
- Redigerat 2021-05-31, 08:47 av [Göstage]
Snart dags för nationaldag igen. Jag, som redan nämnts har extremt dåligt väderminne, fick kolla på SMHI:s hemsida för att se hur vädret var förra året den 6 juni:
"Nationaldagen 2020 bjöd på ostadigt väder i så gott som hela landet. De största mängderna föll från norra Svealand upp till mellersta Norrland i samband med att ett nederbördsområde rörde sig norrut över landet. I nederbörden förekom det åska på sina håll, särskilt i ett mindre område i sydostligaste Norrland. Den största dygnsnederbörden fick Härnebo i Hälsingland med 40,3 mm. I söder var det kyligt och dessutom blåsigt längs östra Götalandskusten och på Gotland där stormstyrka uppmättes i vindbyarna."---

#5: Det blir förhoppningsvis bättre i år. 🙂
Fast för min del spelar det inte så stor roll för jag firar den inte längre. Har inte firat sedan jag var med i scouterna och det var enbart Svenska flaggans dag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#7: Mysigt. 👍
Potatisbörsen: tjugo kronor kilo för svensk färskpotatis i affären idag. Snart så…😉

#9: Det börjar så sakteliga närma sig normala kilopriser. 👍

#11: Önskar dig detsamma Göstage - och alla andra här på Aktuellt också.
#11: Tack detsamma Göstage och alla andra här! 🌞
Utsikterna för svenska jordgubbar till midsommar ser bättre ut än i fjol, men ännu ligger priserna på hårresande nivåer. Många gubbvänner lär nog nöja sig med utländska bär till midsommar, priserna för de svenska tror sjunka betydligt veckorna därefter, och säsongen verkar kunna bli lång i år.

Såg att en liter kostade 45 kronor den här veckan. Vet inte om det var extrapris. Har för mig att de brukade ligga på 40-50 kronor per liter förra året, och de minskade inte så mycket i pris efter midsommar heller vill jag minnas.
#14: " Dyrast är de ekologiskt odlade bären. På matleveransbolaget Mathem ligger kilopriset för dessa bär på 239 kronor."
🙄
#14 ff Här tog de 80 kronor på ICA för de svenska jordgubbarna igår.
Tropisk natt här den gångna natten, källa SMHI.
#17: Jag pröjsade 40 kr i går.

#18: Enligt SMHI lyckades vi inte riktigt nå upp till tropisk natt i natt, men de gånger jag tittade på termometern var det över 20 grader. Fast kanske det blev under 20 efter klockan tre, för det var sista gången jag tittade. När jag sedan vaknade framåt sextiden var det drygt 22 grader. 😓
#20 Det blir sannolikt fler chanser. Och de närmaste dagarna blir heta, varnar SMHI.

#21: Ja, usch! Det ska tydligen bli ännu varmare i helgen. Fast på måndag verkar det bli lite "svalare" (ca 25 grader) igen.
#7 Har köpt diverse blomster till balkongen som jag tänkt skulle vara till glädje för bin och fjärilar, men hittills har insektsbesöken uteblivit. Men så i dag hittade en liten humla hit, och jag blev nästan lika glad som när första tornseglaren för året anlänt.😊

#23: Duka med en vattenskål också (med små stenar i så insekterna inte drunknar), så ska du se att du får fler besökare. 🙂
#23: Trevligt!
#24: Låter som en bra idé!
Man kan också ställa ut t ex en gammal glassburk med vatten i på marken, så förbipasserande katter och ekorrar m fl kan släcka törsten i värmen. 😺

#23: Lite tips för att göra ett "insektsbad":
https://www.battrevarld.nu/insektsbad-vatten-till-humlor-och-bin/
Midsommarvädret ser fullt okej ut för mig, som inte ämnar mig längre bort än till balkongen.
#27 Sicken gottegris!
- Redigerat 2021-06-23, 12:59 av [Göstage]

Enligt SMHI skall det tydligen bli omväxlande sol och mulet, eventuellt med någon skur emellanåt. Typiskt svenskt midsommarväder alltså. För min del spelar det ingen roll. Kommer att vara inomhus större delen av dagen ändå.

Midsommarbordet har inte blivit dyrare sedan förra året. Det kostar faktiskt lika mycket som förra året. Sillen har visserligen gått upp i pris men färskpotatisen är mycket billigare.
https://www.folkbladet.nu/2021-06-23/ingen-inflation-pa-midsommarbordet

#31: Såg att vårt lokala ICA Maxi säljer jordgubbarna för 39 kr/kartong. Åtminstone idag och imorgon. Potatisen har jag ingen koll på.
Trevligt midsommar.
- Redigerat 2021-06-24, 17:27 av Carmarino
#31: Södertälje, torget. Jordgubbar 60 kr kartongen.
Mellan Åhlens och Lunagallerian på Gågatan 3 kartonger för 100 kr.
Längre upp på Gågatan mellan Telgèhuset och Kringlan 3 kartonger för 100 kr för en sort sen hade dom en annan för 50 kr kartongen.
Römora Jordgubbar Självplock Ligger mellan Södertälje -Järna
Öppet midsommarafton mellan 9-12. Pris: 90kr/kg.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100057691380230
Trädgårn självplock Södertälje
Midsommarafton 11-14. Öppet även Midsommardag 11-15 och söndag 11-15. Pris 140kr/kg.
Gissar att priserna går ner efter helgen, på både potäter och gubbar. 😉

#35: Inte säkert. Potatisen brukar vara lockvara och de senaste åren har priserna på jordgubbar legat lika högt även efter midsommar. 🙁
#36: Priset på jordgubbar kommer sjunka kraftigt efter midsommar hörde jag igår, tillgången kommer bli god.

#37: Det låter bra. Ska bjuda mina grannar på jordgubbstårta för att fira att vi allihop är fullt vaccinerade nu. 🙂
Väderbiten: 18 grader, mulet, uppehåll, svag vind.
Fortfarande 99,90 kartongen för svenska jordgubbar på ICA, på torget fick man fyra kartonger svenska gubbar för hundringen.Hmm…🤔
#40: Hos min lokala ICA MAXI-butik.
29,95kr/st
3 för 85kr
299kr/hel låda (15st)

#40: Fick SMS från City Gross att de säljer svenska jordgubbar för 20 kr per ask (500 g). Det är dock ett begränsat parti och erbjudandet gäller bara t.o.m. söndag. Plus att man får köpa max 5 askar per hushåll. Tror jag ska försöka få tag i några askar så att jag kan bjuda grannarna på jordgubbstårta. 😊

#42: Det blev ingen tårta - just nu i alla fall. Kom på att det är för kort varsel för fika. Hade ju varit tvungen att baka och bjuda på tårtan direkt för att jordgubbarna inte skulle blir gamla. Däremot blir det rårörd jordgubbssaft istället. Den ska stå och dra till imorgon och sedan silas och hällas på flaskor.
#43: Oj, vad du är är duktig att baka och safta! Jag gillar också att baka men det blir ju så varmt när ugnen är på. Det får anstå till svalare väder.
De jordgubbsaskarna på bilden är de samma som du skrev om i #42, dvs 500 gram för 20 kr?

#44: Har inte bakat på rätt länge. Tycker också det är för varmt nu. Rårörd jordgubbssaft är mer lagom, för där behöver man inte använda ugnen. Det är väl så långt min energi sträcker sig för tillfället. 😊
Ja, det är askarna för 20 kronor. Köpte tre askar men behövde bara två till saften. När jag vägde jordgubbarna efter att jag hade snoppat dem, så visade det sig att det var exakt på grammet 1,5 kilo jordgubbar. 😊

#46 #47 🤤
Säsongens första rejäla nattåskväder hemsökte Göteborgstrakten den gångna natten.

Ingen åska här, men SMHI utlovar temperaturer som kan nå över 30 grader idag. 😖

Ytterligare en dag med olidlig värme och det utlovade regnet nådde aldrig oss igår. Det stannade i mellersta Skåne. 😓
Håller med Bengt Sändh i allt han sjunger. 😊
Enda trösten är väl att det är bra torkväder.

Ja, om inte luftfuktigheten är för hög. 😉
Äntligen kom det svalka och t.o.m. en regnskur i 08-land! 😀 ☔

Svalt även här i syd, men fortfarande inget regn.

Det kom faktiskt några droppar regn i förmiddags. Såg prickarna på marken när jag gick ner till bilen för att köra och handla. De hade torkat innan jag var hemma igen knappt en timme senare.
#56: Grattis! Man får vara glad för det lilla i år tydligen. Här är det snustorrt igen.

#57: Ja, verkligen. Tror inte de gjorde varken till eller från. Märkte inte ens att det regnade, så lite var det. Hade jag inte sett prickarna på marken hade jag inte noterat att det regnade, för solen sken samtidigt. Så det var ett extremt lokalt moln. 😊
Fruntimmersveckan är över oss! Den brukar av tradition åtminstone sedan Bondepraktikan förknippas med regn. 😏

Än så länge inget regn här vad jag har märkt. Fast det kommer kanske innan veckan är slut. 😊
Tog en snabb koll i almanackan och faktum är att från 26 maj till 1 juni är det sju damer på rad. Fast det är ju inte i samma månad förstås.
Vilhelmina, Vilma
Beda, Blenda
Ingeborg, Borghild
Yvonne, Jeanette
Vera, Veronika
Petronella, Pernilla
Gun, Gunnel
Från den 28 september till den 5 oktober är det åtta herrar på rad, även om två av dem delar dag med en dam.
Lennart, Leonard
Mikael (Mikaela)
Helge
Ragnar (Ragna)
Ludvig, Love
Evald, Osvald
Frans, Frank
Bror
I december är det ännu värre - en riktig gubbvecka, och mer än en vecka också. Från den 14 till den 23 är det bara gubbar.
Sten, Sixten
Gottfrid
Assar
Stig
Abraham
Isak
Israel, Moses
Tomas
Natanael, Jonatan
Adam

Alltså jag undrar vad SMHI sysslar med. De sa på radion imorse att vi skulle få mulet i hela Skåne idag. Visst, det dök upp några moln på himlen ibland, men solen har tittat fram rätt mycket också. Vet inte hur många gånger den senaste tiden de har sagt att det skulle komma regn, men det har ändå inte kommit särskilt många droppar. De som kom torkade upp nästan direkt.
#61 Ja, speciellt sorgligt är det de gånger man ändrat på planer på grund av väderleksprognosen, och den sedan visar sig vara fel. Nu har de spått regn måndag- tisdag, de kan få rätt den här gången…
- Redigerat 2021-07-26, 13:19 av [Göstage]

#62: Vill minnas att det skulle bli mulet och eventuellt regn här också idag. Än så länge verkar det åtminstone stämma med mulet, men jag tror inte det kommit något regn. Har i alla fall inte märkt något. Det ser väldigt torrt ut på marken.
Fast nu när det är OS så har ju alla regionala väderleksrapporter tydligen ställts in och SMHI är väldigt svepande när de talar om södra Sverige. Prognoserna verkar inte gälla Skåne åtminstone, utan de når till Småländska höglandet ungefär. Undrar om SMHI fortfarande tror att Skåne hör till Danmark? 😉

Regnet kom för ca 10 minuter sedan. Det är en rejäl åskskur så det vräker ner. Tur vi har gott om stora gräsmattor som kan ta emot vattnet.
Åskan har småmullrat ett tag men för en liten stund sedan small det rejält. Hann räkna till tre, så den var åtminstone inte rakt över här.
#64: Grattis! Här får vi vänta till onsdag…

#65: Tack. Fast det blev bara en skur. Tror den varade knappt en halvtimme. Fast det blev åtminstone lite svalare och inte så klibbig fuktighet.
Idag är det sjusovaredagen. Gäsp.⏰

#67: Tur att jag vaknade tidigt idag då. 😉
Larsmässan- en bortglömd begivenhet i augusti.
I Göteborg hölls Larsmässemarknad fram till början av 1900-talet, och den ses som en föregångare till Göteborgskalaset/Göteborgs kulturkalas. Göteborg i sin tur hade övertagit marknaden från Lödöse via Nya Lödöse.
https://www.gp.se/kultur/kultur/gp-minns-kalasen-f%C3%B6re-kalaset-1.124758
Julivädret i Sverige var våtvarmt.
- Redigerat 2021-08-02, 08:50 av [Göstage]
#71 Och augustivädret bara vått?

#71: Än så länge är det rätt vått i alla fall. Får hoppas att det blir mer lagom väta resten av månaden.
Vet inte om man skall se det som ett tecken, men igår sändes såsongens sista "Sommar i P1", vilket åtminstone inte jag beklagar. Har hört två program i sommar, det med Jacob Hård (inplanerat) och Svennis Eriksson (av en tillfällighet).

#73: Har bara lyssnat på ett av dem, och det var Peter Sjölund.
Medan augusti väl kan summeras som kall och på sina extremt regnig får vi, åtminstone i det hörn av landet där jag håller till, en solig och varm inledning av september.
- Redigerat 2021-08-31, 08:35 av [Göstage]
Vi har haft 4 dagar med hösttemperatur, igår var det lite varmare då fick vi tillbaka sommaren enligt SMHI. Gäller nog att njuta av den för nästa vecka ser ut som hösten kliver in.

Här är det fortfarande sommartemperaturer. I måndags var det tydligen hösttemperaturer i större delen av Skåne, men kartan är lite otydlig så det går inte att se om det gällde Helsingborg. Det verkar inte så. Så hösten låter vänta på sig ett tag till.