Vintern 2020-21
Då är det dags att säga hej då till hösten och välkomna (?) den vinter som kanske aldrig kommer i meteorologisk form i hela landet detta år heller.
"Den meteorologiska vintern inleddes officiellt den 15 oktober då Tarfala i norra Lapplandsfjällen som första mätstation i landet fick vinter."
Meteorologiskt är det vinter när dygnsmedeltemperaturen legat på minussidan i fem dygn på raken, vilket Tarfala som så många gånger var först ut i landet att få den 15 oktober."---
- Redigerat 2020-11-28, 16:27 av [Göstage]

Visserligen har det varit några minusgrader här i natt, och frosten har legat kvar hela dagen, men det är väl frågan om det håller i sig tillräckligt länge för att det ska hinna bli meteorologisk vinter i Skåne redan nu.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Danmark hade säsongens första snöfall på förmiddagen idag, så det kan vara läge att plocka fram kälken ur förrådet!😉
https://vejr.tv2.dk/2020-11-28-den-foerste-sne-er-faldet-i-danmark

#2: Det var länge sedan jag hade en kälke i förrådet. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kung Bore har börjat etablera sig här med.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#5: Hade visserligen trä- och metallslöjd i högstadiet, men jag var aldrig särskilt bra på det. 😁
Om någon tycker att den här månaden varit ovanligt mörk så verkar det äga sin riktighet.

#8: Här har faktiskt solen synts mellan molnen några gånger, men inte under en hel timme vad jag minns.
Julesnö kan väl vi i södra halvan av landet glömma, men det kanske kan bli någon solglimt i helgen åtminstone?

#10: Vi här i syd är ju inte vana vid snö till jul, så om det skulle komma några flingor räknas det nog mest som bonus. 😊
#11 Senaste prognoserna verkar inte utesluta snö även i Sydsverige i jul.
Måndagen den 21 decemberinfaller vintersolståndet.

#12: Har också hört det, men jag tror det när jag ser det. Misstänker att det i så fall kanske kommer några flingor, men att de töar bort direkt igen. Det är det vanligaste här nere.
Sålunda talade SMHI:
"På julafton råder nordliga vindar över Sverige och det fortsätter att snöa över främst norra Norrland och Jämtland. I söder en hel del blek decembersol. Mitt på dagen kan det fortsatt vara på plussidan över södra Götaland och där även en del moln, men mot julaftonskvällen spricker det upp och det väntas minusgrader i stort sett i hela landet."---
God Jul!
- Redigerat 2020-12-22, 13:22 av [Göstage]

#15: 😊
Bara det inte blir halka framåt kvällen, om det fryser på efter att det har regnat.
Märkligt väderfenomen här just nu - jag tror att det brukade kallas för "solsken". 😎

#17: Ja, det var något sådant här också i förmiddags. Nu är ordningen återställd och gråvädret är tillbaka. 😄
#17 Jag upptäckte också något konstigt blått mellan molnen häromdagen, och idag var det en massa blått överallt!

Nu syns det där blåa igen, mellan molnen. Kallt har det också blivit. Nåja, allt är relativt; strax under nollgradigt, men i Skåne blåser det ju alltid så då blir det ännu kallare. 🥶
Ingen julesnö här i mellersta norrland inte 😥
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#21: Snögränsen kryper visst längre och längre norrut för varje år som går. 🙁
Jo det verkar så.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Julens första snö har fallit i blygsam mängd här i Göteborgstrakten.

Här i nordvästra Skåne har det inte kommit en flinga.
Här i stockholmstrakten ligger det nu ett tunt, men dock vitt, täcke på marken. ❄❄❄
Vi får nöja oss med att det ligger rimfrost på backen, så det ser lite vitt ut i varje fall ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Nu visar sig solen för första gången i år här i Göteborgstrakten. Den får gärna bli en flitig gäst i fortsättningen…😎

Här dök den också upp för ett tag sedan. När jag tittade ut för 10 minuter sedan var himlen klarblå. Nu när jag tittar ut så är det fullt med grå moln, även om solen sipprar emellan lite här och där.
Men nu väntar vargavinter. Sägs det...

#31: Det kändes som om den börjat komma hit. Visserligen låg temperaturen bara runt nollan, men det blåste isvindar.
Igår kväll och nu på morgonen har det hörts ljud här som det var länge sedan man hört- skrapandet från snöplogarna som röjer gator och gårdar. Nu ligger det ett snötäcke på någon decimeter på marken här i Göteborgsområdet.
#33: Oj, det var värst! Här i Stockholmsområdet har vi bara någon centimeter snö.

#33: Här kom det någon centimeter igår, men den har börjat töa bort redan även om det fortfarande är någorlunda vitt på marken - åtminstone på gräsmattorna.
Har snöat rätt ymnigt även idag här, och det verkar som om den kan bli liggande några dagar.
För 16 år sedan idag var det dock ett annat väderläge som rådde.
Tvåsiffriga minustemperaturer även i södra delen av landet verkar vara att vänta.
- Redigerat 2021-01-10, 11:58 av [Göstage]

Än så länge håller temperaturen sig runt noll här, men det har snöat en del. Eftersom det är så pass "varmt" så lägger inte snön sig särskilt mycket, men del är förmodligen rätt halt på vägarna.
Har "slängt ut julen" den här helgen, och det känns ju lite konstigt när det nu har blivit julväder till slut. 🤪
Nu har den mesta snön regnat bort här i Göteborgstrakten. Hoppas att det förblir bart på marken nu, och att vattnet på trottoarer och vägbanor hinner torka bort innan det fryser på, annars kan det bli besvärligt.

#40: Det är inte mycket snö kvar här heller. Vi är nog i samma sits som ni, med kallare väder på ingång och mycket väta som troligtvis inte hinner torka upp. Fast vi får hoppas på det bästa. Själv kommer jag dock att hålla mig inomhus så mycket som möjligt för att inte riskera att halka och skada mig.
#41 Ett dramatiskt väderdygn, med snökaos i norr och blixthalka i söder. Jag gör som du - håller mig inomhus i väntan på att det stabiliserar sig.

#42: Ja, hade det varit kallare här i natt hade vi också haft snökaos, för regnet öste ner. Det var dock +4 grader så det blev bara väldigt blött.
Nu har solen ersatt regnmolnen och utemperaturen har gått ner till nollgradigt (eller kanske till och med minusgrader), så det har varnats för ishalka. Skönt att inte vara tvungen att ge sig ut.
Nej, ishalka är inge kul. Idag får nog vädret avnjutas genom fönstret. Fint när solen skiner på snön.

#45 ff Väderläget ser inte så muntert ut i Skåne, även om det är glatt.

#47: Nej, när jag kollade för en stund sedan såg jag att det hade blivit vitt över hela gräsmattan - och över gångbanorna. Eftersom temperaturen skulle sjunka i natt enligt SMHI så lär det blir glashalt under snön.
Har sett på Instagram att det kommit betydligt mer snö bara ett par mil härifrån, så vi är nog ändå rätt lyckligt lottade här. Några plusgrader och lite regn så slipper vi det igen. 👍

Var säker på att vi hade fått vinter i Skåne, men enligt SMHI är det fortfarande höst här.
#49 Vackert! 👍
Snö i Sahara. Inga problem med sandtillgången för våghållningen.
Love Unlimited: "It may be winter outside (but in my heart it's spring)". Så det så!😉

#50: Lustigt att jag skrev det just den 14, för tydligen var det den dagen vi fick meteorologisk vinter här i nordvästra Skåne. 🥶❄❄❄
#54 Och mer verkar det bli.
- Redigerat 2021-01-25, 19:22 av [Göstage]
Eftersom det inte finns någon boende längre norrut i landet i tråden är det lätt att förbi gå väderläget i den delen av landet. Det råder ju svåra snöförhållanden där nu efter "snösmockan" som dragit förbi.

#55: Såg att det verkade ha kommit lite snö i natt, för det ligger lite vitt här och där på gångvägarna mellan husen.
Snö! 👍😊
"Nu blir dagarna ljusare i allt snabbare takt".
Det var sju år sedan det senaste nationella isdygnet, det vill säga när temperaturen höll sig under nollan ett helt dygn på landets samtliga mätstationer. Nu kan det vara dags igen.
- Redigerat 2021-02-06, 17:42 av [Göstage]

Ja, här har temperaturen legat runt -10 emellanåt, men oftast har den varit mellan 5-7 grader.
Den meteorologiska vintern ett faktum över hela landet.

Tydligen har det snöat rätt mycket i östra och södra Skåne i helgen. Här kom det inte en flinga. Det ligger kvar en del snö på marken, men på vissa ställen är det barmark. Kylan håller sig dock runt 5-10 minusgrader.
#62: Hualigen! ❄😨🥶

Idag kom det faktiskt några snöflingor nedsinglande, men inte tillräckligt många för att det skulle märkas. Nu har det börjat blåsa rätt mycket, så det är skönt att vara inomhus. 🥶❄❄❄
Vi har ganska bra med snö, vet inte hur mycket dock. Men närmare metern på vissa ställen skulle jag tro
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Tydligen ska det komma snö även här idag. Får se om det stämmer. Än så länge har det inte kommit någon i alla fall.
Fjorton grader kallt här i Göteborgstrakten nu på morgonen. Ett säsongslägsta som jag hoppas inte blir slaget.

Det kom aldrig någon snö här och solen har skinit på dagarna. Mycket av snön är borta - dock inte isfläckarna på gångvägarna, som hyresvärden struntar i trots påminnelser.
I natt var det minus 10-11 grader och nu har solen börjat skina från en klarblå himmel.
Viktigt att klä sig rätt i kylan.

#70: Och ändå kör de med keps som lämnar öronen helt bara. 😄
(Jo, jag ser att han har mössa på sig på de andra bilderna.)
Idag har det legat kring nollan och solen har varit framme. En riktigt underbar vinterdag :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#72: Då har ni det varmare än här i stockholmstrakten! Här har det legat runt 10-15 minusgrader på dagarna i minst ett par veckor nu. :(
#73: Vi har haft några kalla beckor, men nu har det v arit ganska milt några dagar, men absolut mildast idag.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Efter köldsmockan mot södra Sverige är nu betydligt mildare väder här eller på ingång, och det föregås av en snöfront som kan ge mycket snö på sina håll, SMHI snövarnar i fyra län.

Det kom ett par centimeter snö här i natt, och det kommer lite snöflingor nerdalande nu också. Temperaturen ligger dock runt noll och det syns att snön så sakta börjar bli slask.
Blidväder på gång snart även här. Från fredag lovas det slut på minusgraderna. 😊

Här har det snöat inatt. Det var till och med så att det kom in lite snö på balkongen. Öppnade balkongdörren så att katterna kunde gå ut. Vet inte om de gjorde det, men i så fall undvek de snön, för det fanns inga spår efter tassar i den. 😊
Temperaturen ligger runt +1 grad och det ska tydligen bli ännu "varmare" i slutet av veckan, så det lär nog bli slask av alltihop.

Här snöar det fortfarande. Snöplogen körde klockan 05.30 i morse men det märks knappt nu. Har även varit ett kort strömavbrott på morgonen. Troligen snön som lagt sig på ledningarna och tyngt ner dem.

#81: Vi här i nordvästra Skåne har varit rätt förskonade från snö, men på östra och sydöstra sidan har det kommit ett par decimeter vad jag har förstått. Kul för barnen som har sportlov nästa vecka. 🙂

Nu har nästan all snön vi fick i förrgår regnat bort.
#82 Säg den glädje som varar beständigt...
#84 Men i Texas är läget ett annat.

Här har det varit vårtemperaturer sedan i onsdags, den 17 februari. Enligt SMHI ska det fortsätta vara vårtemperaturer åtminstone de närmaste dagarna, vilket innebär att det då är vår i Skåne och att vintern varade en månad och tre dagar. 😊
Här har vi alltid vår i luften.😉

#87: Här med. Var har ni andra er? 😉
#88 Bara uppåt.
Saharadimman här?

#90: Än så länge har det inte märkts av någon sandstorm här i alla fall. 🙂
#87 Nu har vi i alla fall vår i Göteborg.
#92 Trodde vi…

SMHI påstod att det skulle komma ca en decimeter här också, men om det fortsätter som hittills lär det inte bli mer än blask av det. Så här såg det ut vid niotiden idag, och då hade det snöat några timmar på natten och snöade fortfarande. Nu är det mest regn och en del av snön har redan töat bort. Blir det sedan minusgrader på det så lär det bli iskana på vägarna i kväll/natt. 🥶
Inte för att den gör någon sommar, men idag såg jag första flugan utomhus.
#95 Och på lördag infaller vårdagjämningen, så då kan det väl vara dags att öppna en vårtråd?
- Redigerat 2021-03-17, 15:43 av [Göstage]