Tackade nej till arbete av religiösa skäl
"Arbetsförmedlingen drog in aktivitetsstödet för en arbetssökande man som tackat nej till en tjänst med hänvisning till religiösa skäl. Tingsrätten slår nu fast att detta var diskriminering och mannen får 60 000 kronor i skadestånd av staten."

Snurrigt!

alltså allvarligt talat……vilket trams.
Ja det är inte enbart muslimer som får skadestånd 😃

Undrar hur KD ser på detta, med tanke på att en del av dem vill att man SKA ha rätt att avstå vissa arbetsuppgifter om de kolliderar med den personliga övertygelsen. Och detta samtidigt som de ingår i en allians som har "arbetslinjen" som ett mantra.
"Frågan har tidigare varit på tapeten i Kronobergs landstingsstyrelse. I november förra året lade KD en motion om samvetsfrihet, i vilken de skriver att man måste ta "hänsyn till personalens etiska och religiösa övertygelser för att undvika att någon tvingas delta i viss verksamhet som strider mot en sådan övertygelse."
KD fick med sig landstingsstyrelsen och frågan skulle utredas. Efter kraftig kritik, från bland annat Läkarförbundet, Vårdförbundet och RFSU, drogs förslaget snabbt tillbaka."

Eftersom att man inte får diskriminera på religiösa grunder så är det i sig ingen konstig dom tycker jag.
Sen kan det ju slå fel.
Hade man t.ex. erbjudit en alkoholist jobb på systembolaget och denna tackat nej med hänvisning till sin sjukdom och att man inte ville exponeras för alkohol så hade man kunnat dra in ersättningen då det inte är diskriminering.
mvh Martin
Är det inte en viss skillnad på att dra in ersättningen från A-kassan för man inte söker ett jobb som man har svårigheter att utföra.
Och att inte vilja utföra arbetsuppgifter man har förbundit sig att utföra genom anställningsavtalet?
Sen rent allmänt förstår jag inte vad problemet är. Blir man anvisad ett jobb man absolut inte vill ha så är det väl bara att söka det men den usel ansökan. Blir man kallad till intervju är det inga problem att försöka omförhandla premisserna eller att göra sig oattraktiv på intervjun. Skulle man få jobbet är det ofta ganska lätt att se till att man blir uppsagd.
Har aldrig behövt göra det själv men steg I inleddes när jag för många år sedan blev anvisad ett jobb 22 mil från mitt residens. Det gäller att hålla god min i elakt spel.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Men herre gud…fattar ni inte?
Sverige i ett nötskal! Vad har hänt med vårt land? Alla är visst galna!

#7 Räcker ju med att läsa "religiösa skäl" så gör man ju kopplingen…hahaha