Krister Petersson ny Palmeutredare
Någon mer än jag som finner det lite lustigt att Palmegruppens nya ledare heter Krister Petersson? :)
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmegruppens-nye-ledare-krister-petersson
// Staffan

Haha, jag trodde det var fel först eller att jag läste fel😃
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jag kan förstå varför… :)

Jag reagerade också på namnet när nyheten först kom ut. Tydligen har många lustig gjort sig över detta i sociala medier. Klart.. det känns ju rätt ironiskt med det namnet, på just den som ska leda just den utredningen som dessutom känns så förlegad!
Varför finns det fortfarande en utredningsgrupp som utreder palmemordet fortfarande liksom? Pinsamt juh! Släpp det nu liksom!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Ja och inte så lite lustigt heller…..ett märkligt sammanträffande att det blir så!
F.ö så tycker jag också att de ska lägga ner utredningen nu.
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

Mer obehagligt än lustigt, tycker jag.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Bara att den andra Peterssons förnamn stavades ..Christer.

Ja, lite olika stavningar är det. Men säger man namnet så är det lika🙂
När det gäller Christer Pettersson så tror jag inte att han var mördaren. Han var bara en olycklig människa som råkade vara i närheten i utredningen.
Det som jag tycker är mest märkligt i utredningen är att Olofs fru, Lisbeth Palme, först pekade ut Christer som mördaren, men att hon senare tog tillbaka detta vittnesmålet och ännu märkligare är att det tystnades ner. Det blev bortglömt och ingen minns detta nu. Men jag minns det mycket väl. Jag lyssnade på domstolsförhandlingarna som sändes på radio live och hon sade att hon ville ta tillbaka detta med utpekandet av Christer Pettersson.
Det var bara en person som råkade likna Christer Pettersson.
Jag tror ett mördaren var utsänd av högre makter…….inom polisen, CIA eller någon annan stor organisation.
Den olyckliga stackars Christer Petterson blev ett offerlamm. Frid över han minne!
Jag känner igen mig själv med Pettersson. Jag är själv en människa som lever lika olyckligt som han gjorde.
Värmland"

#7 Alltså Christer var ju ingen lammunge precis! Oavsett om mordet aldrig skett så levde han i kriminalitet och missbruk.
En olycklig människa, ja det lär han verkligen varit, med det var han även innan mordet hände. Tråkigt, ja visst, man önskar att alla människor ville leva i fred, harmoni och lycka utan sorger och bedrövelser förstås.

Nej, någon lammunge var han väl inte och jag vill inte försvara kriminalitet. Men jag tyckte ändå det var synd om honom. Han hade haft en väldigt tragisk uppväxt och råkade helt enkelt glida in i drogträsket. Det ligger nästan alltid något tragiskt bakom en missbrukare….man tar till droger eller alkohol för att döva sin ångest och fly sina problem (vilket tyvärr inte går i längden)
Sen blev han dessutom felaktigt utpekad som Palmemördare också….det var nog inte så kul!😕
Värmland"

Jag tror att den individ som mördade palme, vem det än var, troligtvis inte heller hade den bästa uppväxten eller var den lyckligaste människan heller.
Så ja, visst önskar man att alla slapp lida och fick leva ett gott liv. Men jag tror faktiskt inte att man enbart kan skylla allt på en hemsk barndom. Det finns många människor som haft det svårare men som ändå inte hänfallit åt varken kriminallitet eller droger.
Därför tror jag att det även handlar om gener.
Och tja.. Generna kan man ju knappast rå för förstås. Men allt eftersom forskningen går framåt och man lär sig se vilka som är genetiskt mer sårbara, så kan man även förebygga bättre och rikta stödet mer målinriktat i förväg. Hoppas jag…
Men i detta samhälle är det en lika skrattretande utopi att hoppas på som fred gott liv till alla människor, eftersom det är pengar och maktbegär som styr samhället världen över. 😐

Ja, det är an kall värld vi lever i, tyvärr!😐
Värmland"

Redan den fällande tingsrättsdomen mot Christer var ju ganska anmärkningsvärd då de båda juristdomarna ville fria men de 3 nämndemännen fällde.
Det är absolut inget konstigt med att Lisbeth "inte mindes" eller ville ändra sig. Det är några riktigt grova missar i utredningen i samband med konfrontationen där hon först pekade ut honom och nästan lite märkligt att ingen ställts tills var för det. Hela rättssäkerheten helt åsidosatt, och även om det skulle bli ett korrekt utpekade efter sådana missar är ju risken att det ändå blir friande för att man inte anser att utpekandet kan ha något bevisvärde.
Christer fick 300.000 kr i skadestånd för tiden i fängelset, en rätt liten summa kan jag tycka om man ser på publicitet osv. Må vara, för 26 år sedan.
mvh Martin

Ja, det sköttes på en märkligt sätt. Man misstänker att det var ett rävspel alltihopa!
Värmland"