Diskriminerande pensionssystem
"Hundratusentals pensionärer i Sverige lever under EU:s fattigdomsgräns, och en särskilt utsatt grupp är invandrare. Nu vill nätverket Pensionsrättvisa ändra på detta. – I grund och botten handlar det om diskriminering och institutionaliserad rasism, säger Farida Al-Abani som är engagerad i gruppen."
» De tar upp kampen mot orättvisa pensioner (etc.se)
// Staffan

Hur skulle ett alternativt system se ut?
#2 Och vilka skulle få betala det? Jo de andra. Nu är ju inte systemet diskriminerande eller institutionellt rasistiskt som man försöker göra gällande. Pinsamt att man ens drar upp det då det borde stå klart för alla logiskt tänkande människor eftersom det gäller alla invandrare och de har märkligt nog olika etniciteter och ursprung. Skulle du dessutom som svensk välja att vara yrkesverksam i ett annat land uppstår samma problem, till och med om du jobbar för en utländsk ambassad här i Sverige.
Snarare skulle man då kunna säga att det är diskriminerande och institutionellt rasistiskt åt andra hållet eftersom det är de som har jobbat ihop sin egen och de andras pension som förfördelas. Detta då det ändå finns miniminivåer i systemet. Då kan man också tillägga att eftersom de inte har betalt skatt i Sverige har de inte heller varit med att bekosta den välfärd de nu utnyttjar.
I första hand skall de väl vända sig till det land där de har varit yrkesverksamma och få sin pension där. Finns där inget pensionssystemet torde det ha varit deras egen skyldighet. Nu är det inte heller ovanligt att man har pension från hemlandet eller andra medel men väljer att hålla tyst om det.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#3 Ja, allt annat är orimligt.

#2 De som står utanför arbetsmarknaden och har svårt eller aldrig kommer in ordentligt. Råkar ju väldigt illa ut i pensionsspelet. Men det är väl rått åt dem eller? Äta eller ätas….
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
#5 Det finns ju inte bara en orsak till att man får dåligt pension. Men en del gör medvetna val som de visserligen ångrar senare. Det är därför miniminivåerna ändå finns.
Men om dessa får en fullgod pension på bekostnad av de andra, vad blir då incitamentet för övriga att betala in till systemet?
Har man tex valt att vara hemma med barnen så är det ett val som får konsekvenser på ens pension.
För övriga som oförskyllt hamnat i sådan situation så finns det andra skyddsnät. Då borde det vara bättre att argumentera för att dessa nivåer höjs än att börja antyda rasism. Intellektuell ohederlighet alternativt ren dumhet från initiativtagaren.
Janne Nilsson
#5 Så, det är ditt svar på min fråga i #2?
Har Sverige en fördelningspolitik som är mer generös än de flesta andra länder i världen? Ja, det anser jag. Men trots det så finns det inget pensionssystem som kan göras tillgängligt för övriga världens befolkning. Det faller på sin orimlighet.

#7 Jag talar inte om invånare ifrån resten av världen. Ni som är hemmastadda på den här sajten är förblindade av ert invandrarhat. Jag talar om de svenska medborgare som inte kommer in på arbetsmarknaden och kan bygga på sin ATP Tro mig eller ej? Men det finns sådana personer som aldrig eller mycket sällan får anställning trots att de vill det. Dessa kommer aldrig att kunna sluta gå på bidrag, då deras ihopsamlade pensionskapital kommer att vara för lågt fram till deras död.
Och ja jag anser att vi skall bekosta vårt socialförsäkringssystem med skatter.
#8 Vadå, Invandrahat? Förklara dig!
Givetvis finns det svenskar som får låg pension. Ibland pga av egna medvetna val, ibland helt och hållet utan egen förskyllan men dessa måste då täckas av andra socialförsäkringssystem. Inte något som skall vara självfinansierat. Något som jag i viss mån adresserade i tidigare inlägg. Men ämnet var faktiskt att Invandrade svenskar påstod sig vara diskriminerade och utsatta för Instituionell Rasism?
Själv tycker jag inte det är viktigast vad man har bidragit med i rena pengar. Jag har full förståelse att alla inte kan vara högbetalda. Men jag förväntar mig att alla bidrar efter förmåga. Problemet i dagsläget är att allt för många utnyttjar systemet vilket tar medel från de som verkligen är berättigade och minskar vilja från oss andra att vara solidariska.
Janne Nilsson

Läs inläggen på den här sajten flertalet och även en del av dig är väldigt invandringsfientliga.
Socialförsäkringssystemet är så nedmonterat idag att det inte fungerar för vanliga dödliga och förlorarna i samhället. I dagsläget får de skulden av dig i ditt inlägg och pissas på av allmänheten
# 8 Det finns ingen ATP längre. Vill du få pension så år du se till att spara själv eller få bra avtalspension. Egna företager måste också se till att betala in annars så får de heller ingen pension. Det är inte frågan om ifall en person vill arbeta eller inte utan att de faktiskt har gjort det. Men de kan ändå ha väldigt låg pension. Min man har arbetat hela sitt liv och han fick ingen ATP då samtliga ställen i Sverige som han arbetat på var han för ung för att ha samlat in några ATP-poäng.
Men det finns socialen som kan täcka upp där de får för lite pension för att leva på. Bara att ansöka. Det finns normer.
#10 Typisk härskarteknik. Säger att mina inlägg består av hat mot invandrare utan att ge några exempel som kan bemötas.
Vet du vad förtal är och hur straffskalan ser ut för det?
Med tanke på att jag använder mitt riktiga namn och att många här vet vem jag är i verkliga livet så gör du dig skyldig till förtal med sådana påståenden. Skulle vi kunna identifiera dig kan du lagföras och åtalas. Vilket borde kunna göras genom din IP-adress som kan begäras ut av polis vid misstanke om brott. Och som internetleverantörer är skyldiga att lämna ut.
Janne Nilsson
Saxat ur artikeln i ETC (#0):
"Utlandsfödda, och i synnerhet de som fötts utanför OECD-länderna, har mycket lägre pensioner. I grund och botten handlar det om diskriminering och institutionaliserad rasism, säger Farida Al-Abani."
Sveriges pensionssystem är alltså rasistiskt och diskriminerande? Ett pensionssystem som INTE är rasistiskt torde ju då vara ett system som är tillgängligt för alla - oavsett etnicitet, ålder, hudfärg, religion etc. Med andra ord - är tillgängligt för all världens befolkning. För allt annat vore ju exkluderande och rasistiskt. I rättvisans namn borde också pensionens storlek i kronor & öre vara exakt lika för varje individ.
Exempel: En individ i land A fyller 65 år och bestämmer sig för att flytta till Sverige. Väl där åtnjuter han en pension, betald av svenska staten, som är hyggligt tilltagen och som, till summan, är lika stor till varje individ.
Allt finansierat av skatter. Jaha? Sveriges pensionssystem ser inte ut så här. Knappast i något annat land heller. Varför? Därför att det är orimligt kostsamt. Den kalkylen går helt enkelt inte att räkna hem.
På tal om skatter…tro det eller ej, men Sveriges medborgare betalar en hel del skatt. Det finns nog få eller ingen som skulle påstå att Sverige är ett skatteparadis för den enskilde individen. Missförstå mig inte - jag är villig att betala skatt. Ser helst att det går till vettiga saker, men det får nog mest ses som ett önskemål. Vad går alla dessa skattekronor till? Tja, det är bara att kolla på statens budget för 2017. Det är inte att överdriva att påstå att stora utgiftsområde går till sociala ändamål. En av de allra minsta heter "Näringsliv".

Hur kan ett bankkonto vara diskriminerande?
Den pension man får ut är ju i praktiken den pension man själv betalat in. Så är man förbannad på pensionen så bör man ställa sig framför en spegel och skälla på den individen man ser där.
Har jag betalat in 500 000 så kan jag ju rimligen inte begära att få ut samma peng som den som betalt in 3000 000.
Vi har idag ett säkerhetsnät som gör att den som inte betalt in ngt överhuvudtaget och är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd får ut i stort sett lika mycket som en undersköterska som arbetat hela sitt liv och minst 42 år.
Det anser jag vara synnerligen generöst.
+
Att undersköterskan kanske fått för låg lön…..
Så snacket om att pensionssystemet diskriminerar är kvalificerat skitsnack!