Hon vill se mansfria zoner överallt i samhället
Rapparen Linda Pira vill se fler mansfria zoner överallt där många människor möts. I så fall kanske vi kommer att få se skyltar på buss- och parkbänkar med texten "endast för kvinnor"? Den dagen det sker har vi lyckats skapa vårt eget aparthied. (Men när tiden är mogen kanske vi så småningom kan få en manlig Rosa Parks som vågar trotsa förbuden.)

Förmodligen blir det väl så att icke-tafsande män håller sig borta medans tafsande män lär dras till dem. Vilket antagligen minskar möjligheten för utsatta kvinnor att någon skall kunna hjälpa dem?
På vilket sätt är den här Linda expert eller ens insatt i frågan eller människors grundläggande rättigheter? Någon semikändis slänger ur sig något utan någon direkt tanke på nyanser i problematiken och media upphöjer det till profetens ord?
Var det inte hon som sa att hon skulle gå av scenen om hon såg någon tafsa? Om man ser någon tafsa så uppmärksammar man väl vakter och andra besökare på det så att gärningsmannen kan gripas och lagföras. Sen fortsätter man konserten. Och det lär väl vara mer avskräckande än en avbruten spelning. Då straffar man dessvärre dom som är där i andra avsikter och är ens fans än dom som tafsar i skydd av tillställningen.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

#2 Istället för att gå av scenen om hon såg någon tafsa så kunde hon ju ha sagt något sådant här i mikrofonen istället: "Vakter hitåt, mannen där i röd tröja och vit keps tafsade precis på tjejen bredvid" och så pekat på honom så att de skulle veta vem de skulle gripa. Det hade förmodligen haft bättre effekt än om hon bara hade slutat spela och gått av scenen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kanske har det gått så långt att man måste vara så extrem som möjligt att höras i mediabruset? Som när kolumnisten Malin Wohlin i Aftonbladet skrev om Hilary Clinton: "Vi SKA ha en kvinna - för att hon är en kvinna".
Det är nog få som vill att "vi" (åtminstone Wohlin verkar ha rösträtt i USA) skall få Trump som president i USA, varken för att han är man eller något annat. Men det känns rätt nedvärderande av Clinton om man anser att det är hennes könstillhörighet som är hennes största tillgång.
Expressens krönikör Bawar Ismail invände stillsamt:
"Om könsrepresentation är viktigast av allt för vissa feminister bör de inte ha några problem med Marine Le Pen som Frankrikes president."---
"Aftonbladets kolumnist Malin Wollin skriver att hon inte längre håller med om att vi inte kan ha en kvinnlig ledare bara för att hon är kvinnlig. "Vi kan ha en kvinna bara för att hon är en kvinna. Vi SKA ha en kvinna bara för att hon är en kvinna", dundrar Wollin ut och förväntar väl sig att läsare runtom i Sverige ska ställa sig upp och applådera inför detta motiverande brandtal för könsrepresentation."---
"Men något är riktigt snett när könet blir det enda som definierar Hillary Clinton. Hon har varit advokat, senator och utrikesminister. Clinton har tunga erfarenheter efter sina år i politiken, vilket står i stark kontrast mot den lättkränkte Trump som mest har erfarenheter av konkursblanketter och stämningsansökningar.
Men om det kvinnliga könet nu är det viktigaste, varför är de som anser att Hillary Clinton bör väljas på grund av sitt kön inte exalterade inför det franska presidentvalet? "---
Storasystrarna har börjat peka ut riktningen in i framtiden: inga män på segregerade ytor och så skall vi ha kvinnliga ledare eftersom de fötts med korrekt kön.
IKEA´s varuhus ska vara mansfri zon, särskilt fredag-söndag. Det är mitt förslag.

#5 IKEA's varuhus bör nog vara människofri zon under helgerna. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Varför inte hela veckan? Jag har fler förslag på mansfria zoner :)
#5 Jag har ålagt mig själv besöksförbud på IKEA. Endast i yttersta nödfall sätter jag min fot där, oavsett veckodag.
#8 Förstår dig fullt ut. Om IKEA blev en till 100% mansfri zon, ja då hade jag inte gråtit.
Enda gången kön har betydelse är när jag avser att ha sex med personen ifråga.
Istället för bollhav så har vi ett pubhav där man sen får kvittera ut sina män? ;)
Dock kanske inte samma skick som när man lämnade in dem?
Nu är det i och för sig nästan tvärtom hemma hos mig där jag tycker det kan vara helt okej att gå på Ikea och planera medans hon avskyr det. Å andra sidan skulle hon inte vilja sitta och öla heller så jag får nog göra det också.
Janne Nilsson

Jag hörde att Clas Ohlson kallas för Gubbdagis. Tanterna lämnar sing gubbar där att leka medan de själva kollar kläder o hattar på annat håll.
Kul, tänkte jag, och gick dit i går, full av förväntan. Visst, en o annan gubbe i olika åldrar, en del i tanters sällskap. Snopet alltså. 🤔Jag fick mina ärenden uträttade, tanter i kassan o vänligt bemötande.😉 Bättre lycka nästa gång? 🤔
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
#11 Jo men det är ett riktigt gubbanäste! Brukar själv gå dit ibland och köpa någon makalös manick..

Jag bytte en skadad vattenkokare mot en ny och köpte solcellslampor till balkongen. 🙂
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Bra idé! Vi upprättar särskilda ställen dit kvinnor kan gå för att känna sig trygga! Never mind att det är grovt kränkande mot män. Never mind att det antagligen kommer leda till frågor som "var du utanför den man fria zonen?" "Varför då?" När kvinnor ÄNDÅ blir antastade. Never mind att det är antifeministiskt och ett grovt steg BAKÅT i utvecklingen…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Så bra…en strålande idé av Linda Pira, då slipper vi män umgås med fruntimmer😃👍Tänk, då har man ingen förmyndare som styr och ställer. Då kan man dricka sina öl och ha lite kul!!😉
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#15 Om man i Piras idealsamhälle skulle kunna förbjuda män att beträda parker så finns det nog inget som säger att det inte även skulle vara alkoholförbud för män, eftersom en stor del av våldsdåden sker under påverkan av alkohol.

Jo, men man kan åtminstone bestämma över sig själv helt och hållet när man är hemma.😉
Mitt inlägg var lite med glimten i ögat….men även mycket allvar!!
#10 "Enda gången kön har betydelse är när jag avser att ha sex med personen ifråga"….hahaha….det var kul och ganska talande!😂
Värmland"
#17 Det är klart att det framgår att ditt inlägg var med glimten i ögat, ämnet är ju rätt hypotetiskt och tål ironi - från alla utom från förslagsställaren. Det var ju hon som nyligen sa i en annan GP-intervju att "väcker du hat har du nått fram". Då når hon inte fram till mig, för jag känner mest förundran… (Förvisso tillhör jag inte hennes primära målgrupp, men även jag skulle omfattas av hennes apartheidsamhälle.)
Rent hypotetiskt, om världen verkligen var uppdelad i zoner med män och kvinnor separerade - hade vi då fått läsa om: "De frånvarande männen" ?

#19 Nej, då skulle vår art snart dö ut, eftersom det faktiskt, trots försök att klona och rapport om en exceptionell händelse för ett par tusen år sedan, fortfarande behövs celler från båda könen för fortplantningen.
Så "vi" skulle inte få läsa något alls, utan vi skulle inte existera på planeten och därmed kanske många av planetens problem vara lösta?
#20 Det fick väl bli som i framtidsnovellerna - avelsstationer för godkända individer.

#20 Men med provrörsbefruktningar går det väl? Då behöver kvinnor och män inte mötas alls. Man kan ju bara ha en medlare som gör alla ärende mellan kvinnan och mannen. Så det skulle väl mycket väl kunna gå!
Värmland"
#21 & #22 Precis!
Det verkar vara skadligt att vara kvinna/flicka och hålla på med musik idag. Jag tänker främst på rasisterna och "mans"hatarna Linda Pira och Zara Larsson. Själv så skulle jag och många andra vilja se ett våldsfritt Sverige. Helt Våldsfritt lär knappast gå, men en nivå som det var på 80-talet vore gott nog.
Men Linda Pira vill se mansfria zoner. Hon menar nog man och "pojk"fria zoner.
Jag vill se idiotfria zoner i Rosenbad istället, för det är där problemet ligger. MEN låt gå. Låt oss "vita onda män" och pojkar hålla oss inne i fyra veckor. Inte gå utanför dörren förutom till skola eller arbete samt till vård/mataffär, så får vi se om tryggheten infinner sig så att flickor, kvinnor och damer känner sig mer trygga i samhället och vågar gå ut på kvällar och nätter.
Det är absolut det minsta jag kan göra för att det kvinnliga könet i det här landet skall kunna känna sig trygga och säkra. Vilka är på?
Det är riktigt synd att Linda Pira inte gick ut med det här lite tidigare, så hade man sluppit läsa saker som detta.

Dags för mig att sluta vara ironisk och att sluta driva om ämnet!
Jag tycker alltså att idén med mansfria zoner är helt fel väg att gå. Inför istället lektioner i vad som är rätt och fel, moralisera……det är den snedvridna attityden som måste ändras och sen så borde t.ex filmer som har ett nedsättande budskap mot det ena könet förbjudas och sen ska straffen för de som antastar skärpas.
Att införa mansfria zoner gör nog saken värre, för någonstans så måste ju både män och kvinnor mötas och ni vet ju själva vad som händer med män och kvinnor som sitter frihetsberövade i manliga och respektive kvinnliga fängelser. Till slut så tar ju den mänskliga åtrån över och de börjar t.o.m ge sig på varandra i fängelserna. Hur kan det gå då, när zonerna öppnas och män och kvinnor åter beblandas?
Dessutom är det väl ingen naturlig värld om kvinnor och män inte ska kunna umgås tillsammans och hur går det med frågan om jämställdheten som är så aktuellt just nu?
Värmland"

Det som behövs är att föräldrar till söner lär dom vad som är rätt och fel . Att döttrar lär sig sätta gränser för vad som är ok eller inte . Först då blir det en attitydförändring hos de unga .
Så du anklagar döttrarna nu för att de blir antastade och våldtagna? Så du tror inte att en tjej försöker sätta emot ? Det var bland de mest korkade uttalanden jag läst på den här portalen. Du behöver nog uppdatera dig lite hur det ser ut i verkligheten.
Ett exempel: ”Unga tjejer som intervjuades vittnade om hur de blir instängda framför scenen av stora grupper av killar som tafsar på dem. Många tjejer har idag berättat för mig att detta sker helt öppet utan att någon ingriper”.
Att föräldrarna skall hållas ansvariga för vad dessa "olydiga barn" håller på med håller jag med om till 100%.
Nu blir jag orolig när något skall förbjudas med en ganska så vag beskrivning, i det här fallet "nedsättande". Kan du ge exempel på sådana filmer och vilka kriterierna är?
Borde det appliceras på böcker, tidningar, hemsidor och spel också?
Jag tror att en del av problemet är att vissa av gärningsmännen, se tex vart VSK länkar till i #24, kommer från kulturer där det är okej att förgripa sig på kvinnor som inte har manligt eskort? Alltså är det förmodligen sanktionerat både i deras grupp och hos föräldrarna i fråga? Givetvis begås även övergrepp av andra utan den bakgrunden men jag ställer mig skeptiskt till att de inte skulle veta att det är fel? Det är ett medvetet beslut de begår. Sen kan motiven vara lite skiftande.
Jag tror på insatser så att man vid den här typen av sammanhang kan identifiera förövarna så att man snabbt kan lagföra dem och utdela straff som faktiskt kan vara avskräckande för andra. Men av någon outgrundlig anledning är rättsväsendet ganska milt mot de som begår den här typen av brott. Övergrepp mot dina medmänniskor oavsett om det våldtäkt, rån, misshandel eller mord är enligt mig de värsta och borde beivras på alla sätt och vis samt hårt.
Straff skall fungera avskräckande, vara en del av samhällets "hämnd" samt skydda oss från farliga brottslingar. Dessutom borde det finnas arbetsplikt för de dömda så att de inte blir allt för stor börda för samhället och kanske till och med kan ersätta sina brottsoffer.
Hårda straff i sig löser inte allting utan det måste kombineras med ett effektivt rättssystem där chansen att faktiskt åka dit är hög. Ingen skulle köra för fort om man åkte dit ungefär varannan gång och böterna var på 25.000:-.
Janne Nilsson
#24 Intressant rapport

#28 Kan du förklara vart dessa taskiga attityder kommer ifrån då? (förutom det som kommer från andra kulturer) Det måste ju komma från nåt? Jag tror knappast att mamman säger till barnet "Nu du, Anton…..idag tycker jag du ska ta lite på tjejerna…………etc..etc…..!"
Jag tror att filmer (både porrfilmer och andra filmer) med otroligt snedvriden attityd mot främst kvinnor, är en stor bidragande orsak till detta sexofredande.
Det är samma sak med våld. Det är inte ett dugg märkligt att barn och ungdomar blir våldsamma när det finns mängder med filmer och dataspel, där det bara går ut på att döda så att blodet stänker.
Värmland"
#30 Undrar hur stor del av de som deltar i "Dreamhack" blir våldsverkare i verkliga livet?

#31 Ja, det kan man undra!?
Värmland"

#26 Problemet med att "sätta gränser" är att om tjejerna gör det så blir de själv anmälda för misshandel. Det är fullständigt lönlöst att säga till killgänget som omringar tjejen att "sluta nu, lägg av, etc.". De bara skrattar och fortsätter tafsa. Om tjejen slår omkring sig, knäar den som tafsar eller använder pepparspray (förbjudet), så kan det bli hon som åker dit istället.

#26 Ursäkta ? Jag anklagar ingen , nu läser du in något som jag absolut inte menar med mitt inlägg . Jag har själv en dotter och två söner , vuxna idag med egna barn, alla tre är fostrade att respektera sina medmänniskor men även sätta gränser för vad de låter andra göra emot dem eller någon annan . Som förälder är det din förbannade plikt att lära dina barn vad som är rätt o fel ! Tyvärr brister det på den fronten idag . Min dotter har själv valt att lära sig självförsvar för att vara trygg när hon rör sig ute i Stockholms nöjesliv . Samt att hon har ett ficklarm vars tjut kan väcka döda . Kalla mig vad du vill , det säger mer om dig än om mig .
Bara så du vet så taggar du dig själv.
Men jag antar att du syftar på mitt inlägg #27
I #26 skriver du "Det som behövs är att föräldrar till söner lär dom vad som är rätt och fel .
Att döttrar lär sig sätta gränser för vad som är ok eller inte . Först då blir det en attitydförändring hos de unga".
I #34 skriver du "nu läser du in något som jag absolut inte menar
med mitt inlägg". Sedermera skriver du "Min dotter har själv valt att lära sig självförsvar för att vara trygg när hon rör sig ute i Stockholms nöjesliv".
Du tycker alltså att det är rätt att lösa våldsproblem med våld (nu tvivlar jag på att det räcker att en tjej kan självförsvar när de kommer i grupp i trånga lägen som länken handlar om). Tänk, jag tycker precis tvärtom som dig. Jag vill ha bort allt våld från "gator och torg". Detta genom att angripa problemet.
I din sista rad så skriver du "Kalla mig vad du vill , det säger mer om dig än om mig".
För att citera dig själv i #34 "nu läser du in något som jag absolut inte menar
med mitt inlägg".
Jag har lusläst mitt inlägg #27 ett flertal ggr och jag kan inte se att jag kallat dig för nånting alls.

Var har jag skrivit att det är rätt att lösa våld med våld ? Så kvinnor ska inte få försvara sig ? Jag tänker inte lägga ner mer energi på att tjafsa om det här .
Hade det inte varit ett bättre samhälle om man inte hade behövt försvara sig? Snart är här som i USA.
En fundering: Ensamkommande pojkar/mäns föräldrar - hur ställer man de till svars?
Vissa har sin förklaringar i förhållanden under uppväxten eller medfödda störningar och brist på empati. Eller utanförskap. Säkert frånvaro av manliga förebilder i vardagen.
Men tanke på att så många barn uppfostras av ensamstående mödrar eller en fader som bara kan påträffas i periferin, när barnomsorg, förskolor och skolor domineras av kvinnor så tycker jag det är extra märkligt att dessa barn ofta får just problem i sin relation till kvinnor? I alla fall enligt min empiri. Jag tror det beror på att allt för många kvinnor inte förstår pojkars behov och sätt att kommunicera och relatera till varandra. Men det är förvisso en annan fråga.
Jag skulle fortfarande gärna vilja ha ett exempel eller fler på filmer och kanske också spel som borde förbjudas? Och hur du ställer dig till de andra medier jag räknade upp? Tänk efter lite på vilken typ av filmer eller spel du gillar och hur de påverkar dig, gör de verkligen det till den grad att du vill leva ut dem utan en samtyckande omgivning?
Så vitt jag vet har ingen hittills kunnat påvisa relationen mellan våld, taskig kvinnosyn och dessa media. Och jag vet att det har förekommit långt innan de flesta av dessa medier fanns tillgängliga eller lika lättillgängliga som idag.
Jag vet också att beteendet finns på platser eller hos män som inte har särskilt stor tillgång till dessa medier.
Alla gillar erotik men tycker illa om porr. Vad som är vad tycks variera från person till person. Dom böcker som tycks ha påverkat till alla flest våldsdåd i hela världen tycker många är helt legitima. Nämligen bibeln och koranen. Vi påverkas dagligen av allt och alla.
Janne Nilsson

#37 Naturligtvis ! Men så ser inte verkligheten ut idag .
Nej och det är förjävligt på ren svenska.

Det är väldigt svårt att upprätta ordning och föreskrifter med så många olika kulturer som det är i dagens Sverige. Det skapar problem då lagarna och moralen skiljer sig åt i olika länder och det tar dom ju med när dom kommer hit.
I USA är ju alla utom indianerna invandrare och landet är ett hopkok av olika nationaliteter, därför har dom såna problem där också. Det är väldigt svårt att få ett multikulturellt land att fungera.
Värmland"

Sverige har varit ett mångkulturellt land i flera hundra år. Ändå har det varit ett bra land här sedan början av 1900 talet. TAck vare Sveriges unika blandning av social rättvisa och reglerad företagsamhet. Vi har haft stora vågor av invandring, och stora vågor av utvandring, men det är först de senaste åren som det tydligen blivit ett problem. Finnar (Sverige inkluderade finland under lång tid), Valloner, greker, chilenare, argentinare, balter, polacker, judar från hela europa, mer finnar, romer, (romer på 1800-talet, mer romer på 1900-talet och nu), afrikaner, asiater, snart sagt människor från hela världen, och alla har de blivit Svenskar och ingen tänker längre på deras barnbarn och barnbarnsbarn och barnbarnbarnsbarn som något annat. Många av dem har lyckan att få dela två eller flera kulturer och flera språk och få se allt från fler håll. Många av dem har blivit så framgångsrika att vi alla vet vad de heter. Kristian Luuk, Ibrahimovic, Carl XVI Bernadotte, Kallifatides, Jan Guillou, listan kan göras lååång och vårt land skulle inte varit samma utan dem. Att komma från krig och fattigdom ger en stark motivation att studera och göra livet bättre för sina barn. Det är precis sådat driv vi behöver.
Och ingen av er, INGEN av er, har gener bara ifrån svedala. Tvärtom har ni alla gener från i stort sett hela världen. Även afrika. Om ni inte tror det, gör ett DNA test där ni får svart på vitt. Man kan nämligen göra det enkelt, man spottar i ett provrör och sen får man svar på vilka folkgrupper man har gener från. Ingen är svensk. Alla är släkt med hela världen. Och alla människor är av samma ras, homo sapiens.
Kvinnosynen är något som vi ärvt ifrån de första kristna, från bibeln, från de starkt konservativa och fundamentalistiska män som skrev bibeln. Deras koncept fungerade i ett samhälle med boskapsskötsel och odling men det fungerar inte nu när vi behöver att både män och kvinnor arbetar för att ekonomin ska gå ihop. Vi har en negativ utveckling av befolkningen i Sverige, det blir fler äldre och för få barn och ungdomar, så vi har behov av mer invandring för att det ska finnas några som tjänar ihop till morgondagens pensionärer.
Och sist men inte minst. Sexuella övergrepp har funnits i alla tider och även på 50, 60 och 70-talen, och så vidare.,. Det är ingenting nytt. Förövarna har varit övervägande etniska svenskar, eftersom det är övervägande etniska svenskar som bor i Sverige och sexuella övergrepp har funnits i alla europeiska länder. Det går inte att peka ut någon särskild grupp som förövare, alla sorters män begår övergrepp. Det är inte galningar, utan opportunister. Tillfället gör tjuven. Det grundar sig på en kvinnosyn som tillåter män att tro att de har rätt att göra lite som de vill med kvinnor. Jag skriver män, inte ALLA män. Men många. Det begås många våldtäkter på ett år, att tro att det är en liten grupp män som hysteriskt reser omkring och dygnet runt gör alla dessa våldtäkter, är orimligt.
De Lapsus Resurgam
#43 Hittar ingenstans i ditt långa inlägg något om hur du ser på Piras förslag om mansfria zoner och om det är rätt väg att gå i detta goda land som du målar upp.
(Att påstå att "tillfället gör tjuven" och att "det grundar sig på en kvinnosyn som tillåter män att tro att de har rätt att göra lite som de vill med kvinnor" är för övrigt ett sätt att utpeka alla män som potentiella våldtäktsmän bara tillfället är det rätta, även om det bifogas en brasklapp i fetstil.)
Om du tror att det är stämpeln i passet som avgör så är du helt fel ute. Det handlar om beteende. Spelar väl för fasen ingen roll vart man är född.
Många av dem har blivit så framgångsrika att vi alla vet vad de heter. Kristian Luuk, Ibrahimovic, Carl XVI Bernadotte, Kallifatides, Jan Guillou, listan kan göras lååång
Gör en lång lista för jag är genuint intresserad. Men vad har dessa människor med dagens problem att göra?
**Och ingen av er, INGEN av er, har gener bara ifrån svedala. Tvärtom har ni alla gener från i stort sett hela världen. Även afrika. Om ni inte tror det, gör ett DNA test där ni får svart på vitt. Man kan nämligen göra det enkelt, man spottar i ett provrör och sen får man svar på vilka folkgrupper man har gener från. Ingen är svensk. Alla är släkt med hela världen. Och alla människor är av samma ras, homo sapiens.
**
Skulle det ursäkta det som nu sker i vårat land menar du?
Kvinnosynen är något som vi ärvt ifrån de första kristna, från bibeln, från de starkt konservativa och fundamentalistiska män som skrev bibeln. Deras koncept fungerade i ett samhälle med boskapsskötsel och odling men det fungerar inte nu när vi behöver att både män och kvinnor arbetar för att ekonomin ska gå ihop.
Ärvt? Kan man ärva religion? Du tar upp kvinnosyn. Hur tycker du det funkar i islam jämte kristendomen? Du ser ingen skillnad där i kvinnosyn om man jämför de två religionerna emellan? Det handlar snarare om snedvriden kvinnosyn och hjärntvätt än arvsmassa.
Vi har en negativ utveckling av befolkningen i Sverige, det blir fler äldre och för få barn och ungdomar, så vi har behov av mer invandring för att det ska finnas några som tjänar ihop till morgondagens pensionärer.
Ja det är en negativ utveckling i det här landet det har du rätt i. Arbetskraftsinvandring är alltid bra oavsett land. Men det är ju inte så verkligheten ser ut i vårat land för annars hade väl inte det sett ut som det gör här ekonomiskt eller?
Gällande kommande pensioner så skall jag bjuda på en länk från 2012. För inte alltför många månader sen så sades det att pensionen kommer sänkas ytterligare till 50% i framtiden. Hur går den ekvationen ihop om alla nyanlända jobbar och betalar skatt? Borde inte pensionerna öka istället? Varför tror du Sverige lånar miljarders miljarder kronor varje månad? Ja inte är det för att det finns pengar i överflöd precis.
Av många jag pratat med så är det många som skulle vilja ha barn eller mer barn i framtiden men de har varken råd eller tid, för de har fullt upp med att jobba för att klara sig.
Och sist men inte minst. Sexuella övergrepp har funnits i alla tider och även på 50, 60 och 70-talen, och så vidare.,. Det är ingenting nytt.
Jag vet inte vad du vill ha sagt med det. Menar du att det är mer acceptabelt det som nu sker i vårat land eller vad tusan menar du? Att jämföra "50, 60 och 70-talen, och så vidare" (vad nu du menar med och såvidare) med de sista 20 åren är enbart patetiskt. För att inte tala om de sista två årens eskalering av sexuella övergrepp.
Det går inte att peka ut någon särskild grupp som förövare.
Jasså du. “En stor problemgrupp under kvällen har varit ett ungdomsgäng om ca 50 personer. Dessa är s.k. ensamkommande flyktingungdomar, företrädesvis från Afghanistan. Flera ur gänget greps för sexuella ofredanden. Gänget stod även för merparten av bråken under kvällen, bl.a . det då målsäganden fick armen avslagen. Gänget återkommer varje kväll och de gripna släpps ut ganska snabbt efter införandet. Kommenderingen försöker arbeta offensivt och riktat mot denna gruppering, men upplever att varken rättsväsendet eller samhället i övrigt har de verktyg som krävs för att förhindra att dessa unga män återfaller i liknande brottslighet.” (Polisens internrapport om massövergreppen i Kungsträdgården).
Jag kan tala om för dig att igår så var det ett gäng vuxna människor på festivalen We Are Stockholm för att försöka hindra det som komma skall. Ordningsmakten grep 7-8 stycken på drygt 30 minuter och det enbart vad hon såg. Och det var inte Peter, Kalle, Niklas och Kristoffer, Jonas, Sören och Anders precis.
Det grundar sig på en kvinnosyn som tillåter män att tro att de har rätt att göra lite som de vill med kvinnor.
Exakt och den kvinnosynen kommer ifrån främmande religion och kultur.
Av en ren slump så läste jag senast igår en diskussion om just detta med att måla ut ALLA män. Detta skulle enligt de tydligen bero på att rasistkortet inte fungerar längre nu när verkligheten (läs fakta) kommit ifatt, och för att fortsätta kunna skydda brottslingarna så har de gått över till att "hata alla män".
För mig så låter det lite långsökt men det var så de upplevde det hela.
#46 Jo, men det är väl lite så det har fungerat? När diskussionen blev för känslig så drogs det igång en jättekampanj om mäns våld mot kvinnor. Det är en diskussion som är angelägen och befogad i alla sammanhang, men det var så övertydligt om syftet varför den startades just då. Och det är i skenet av det man skall se zondebatten och brännmärkandet av "alla sorters män" - det man faktiskt gör är att skydda en grupp specifika förövare och låter dem slinka undan i mängden av män, skyldiga såväl som oskyldiga.
#46 & #47 Så är det. Det blir en diskussion typ; "Ja men du då!". Så snart ett ämne pekar mot män av en specifik etnicitet så dras "alla män är skyldiga" fram. Varför? Därför att allt annat uppfattas som rasism och i sann "Jantelaganda" så ska minsann inte en vit CIS-man född i Sverige inbilla sig att han är bättre. Vilket inte alls är vad diskussionen handlar om - att någon skulle vara "bättre & finare" än den andre.
För att göra en jämförelse från sportvärlden:
En fotbollsserie bestå av 12 lag. 1 av lagen, låt oss kalla dem lag A, har dragit på sig betydligt fler röda & gula kort än övriga lag. Lag A spelar hårt och hela tiden på gränsen, det är samtliga domare helt eniga om. Vad göra? Prata med lag A? Ha ett möte med samtliga i lag A, spelare som ledare, om att det måste bli skärpning. Nej, verkligen inte! De vore ju att peka ut lag A, så kan vi ju inte ha det. Och nog är övriga 11 lag inte precis några änglar? Är det inte snarare så att de övriga 11 lagen, faktiskt, är värre? Jo, visst är det så - dags att ta samtliga lag "i örat", särskilt de där 11 lagen som tror att de skulle vara bättre.
Karin Pihl, Expressen:
"Majoriteten av alla män begår inte övergrepp. Då är det ingen vits att rikta in sig på män i allmänhet. I stället bör man fokusera på grupper med hög riskbenägenhet att begå sexualbrott. Till dessa hör personer som lider av sexmissbruk, har låg impulskontroll och ett problematiskt förhållande till alkohol eller droger. Här kan samhället göra mer, genom exempelvis fler stödtelefoner för personer i riskzonen och bättre terapi för att minska återfall. Det är åtgärder som fungerar."
Ja det har blivit ett väldigt märkligt land detta måste jag säga. Mest märkligt av allt är väl hur regeringen kan tillåta detta som pågår just nu. Nästan så man tro detta ingår i deras agenda.
En annan sak jag sitter och klurar på är hur och varför vissa vänder kappan efter vinden konstant. Jag tänker främst på antitiggerireklamen SD hade satt upp för dryga året sen (i nån rulltrappa till tunnelbana om jag minns rätt).
Man kunde läsa spaltkilometer om rasism mm precis överallt. Ett tag så gick det inte att undvika att läsa eller se på tv om detta. Idag när regeringen antagligen kommer besluta om tiggeriförbud så ekar det tomt bland antirasister. Varför är det så?
Det verkar ju som att folk väljer att hata SD men skita i hur det går för landet, bara de får hata. Samma sak med gränskontroll som SD föreslog. HAAAAATA HAAAATA. Sen när regeringen inför det så är det knäpptyst. Sjukklövern tar ju efter SD i mer och mer frågor. Ingen verkar reagera.
Kan du eller nån annan förklara detta för mig så är jag tacksam, för jag vill verkligen förstå varför det blir så här. Handlar allt bara om att vinna tillbaka röster? Om så är fallet så har vi facit på att politiker skiter totalt i landet bara de får styra. Och det är så många upplever det.
En styrande regerings största förpliktelser torde vara att skydda landets befolkning, se till så att de är säkra, trygga och friska. Ingenting av dessa förpliktelser uppfyller nuvarande regering (inte den förra heller för den delen).

Usch ja…..de svenska vita männen är otrevliga:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6500034
Värmland"
Även om det här nyhetsdebattinslaget är från tidigare tillfälle så är det fortfarande aktuellt och visar den polarisering som finns i synsättet på mäns våld mot kvinnor i Sverige.
#51 Ja, vem minns inte lektioner i våldtäkt? De började, om jag minns rätt, redan i lågstadiet med "Hur man våldtar - en studie i 6 delar". Sedan var det ju vidareutbildningar på alla mansläger som den lokala patriarkatföreningen organiserade varje höst och vår. Ahhh, det var tider det!
Eller? Nä…så var det inte alls.
#43 "alla sorters män begår övergrepp." Det tror jag inte på.
#51 Gulan Avci i Liberala kvinnor är jättebra!🌺 Vi måste erkänna att den kvinnoförtryckande s.k. hederskulturen finns och vi måste motarbeta den, så är det bara. Och samtidigt försvara svenska kvinnors rätt att slippa bli misshandlade/våldtagna av sin partner.
Idén med mansfria zoner är fullkomligt barock, orkar inte ens bemöta den.
#53 Ja, Avci är en verklig ljusglimt!