Annons:
Etikettnyheter
Läst 2913 ggr
Staffan
2015-10-22, 11:08

Skottlossning på skola i Trollhättan

"Polisen har skjutit en man vid Kronans skola i Kronogården i Trollhättan. Mannen ska enligt vittnesuppgifter ha varit maskerad och ha huggit en vuxen och fyra elever med ett svärd, uppger polisen i region väst."

» Länk till artikel på GP.se

Fy så hemskt. Hoppas inte det här är något vi kommer behöva vänja oss vid i Sverige.

// Staffan

Annons:
Staffan
2015-10-22, 11:53

Märkligt sammanträffande att frågan om säkerheten på skolan diskuterades i fullmäktige tidigare idag:

"I Skolinspektionens granskning av Kronan vittnar lärare om att skolmiljön känns otrygg eftersom huset innehåller bibliotek, café och andra lokaler som är öppna för allmänheten. För att komma till matsalen och andra salar måste eleverna gå förbi caféet. Runt skolgården finns inget staket, här passerar och vistas obehöriga vuxna."

» Artikel på TTELA.se (Trollhättans Tidning)

// Staffan

Tjeja
2015-10-22, 11:54

Senaste nu är att ett offer har dött. Gärningsmannen var inte död utan opereras just nu på NÄL. Flera är skadade och någon mer opereras just nu.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-10-22, 13:07

#1 I den fullmäktigedebatt tidningen refererar till talas ju t.o.m. om en JO-anmälan som möjlig åtgärd för att få cafeet stängt, så det verkar ha varit en olämplig miljö.

Fillifjonkan60
2015-10-22, 13:29

Det är ju  helt sjukt med alla våldsdåd som förekommer nu! 😕

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Annons:
[Bermudas]
2015-10-22, 13:31

Fruktansvärd händelse. Men är inte helt förvånad. Kan mycket väl vara en svensk gärningsman. Förläggningar bränns ner etc. Är rädd för att det här kommer fortsätta.

[tk1971]
2015-10-22, 14:38

#7: måste ni genast börja spekulera i gärningsmannens ursprung? Vänta åtminstone tills vi fått veta det med säkerhet!

[Jimmy.L]
2015-10-22, 15:03

#7 Troligen är GM svensk. Återstår att se vad motivet är.

Tjeja
2015-10-22, 15:31

Oavsett gm's ursprung är detta en ökande trend i hela västvärlden med liknande dåd med olika motiv. Alltifrån egoistiska och sinnessjuka till religiösa och politiska. Samhället är på väg utför allt eftersom välfärdens vård och skola tappar resurser och kvalitet. Ekonomin styr och dem som har får det bättre medans mindre bemedlade och utsatta får allt mindre och sämre. I min mening är det flata politiker och ekonomiska makter som styr och vill ha detta. Vill att småfolk ska ha fullt upp med sina egna problem med varandra för att hinna lyfta blicken o vända sig emot de makt och pengagiriga storpamparna som faktiskt styr.

[Jimmy.L]
2015-10-22, 16:21

GM har avlidit av sina skador.

Aleya
2015-10-22, 16:54

Vilken soppa. Så tragiskt. Många av oss trodde säkert att Sverige skulle vara förskonat emot skolmassakrar. Men tyvärr så är vi inte det. :(

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[tk1971]
2015-10-22, 16:56

Varför skulle just Sverige vara immunt? Detta var ju bara en tidsfråga. Tyvärr.

72mm
2015-10-22, 17:11

Eftersom det kommer vara oundvikligt att sätta detta i ett politiskt perspektiv ändå; http://politik.ifokus.se/discussions/5628ca81ce12c4262d002e6e-skolattacken-i-trollhattan

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Loris M
2015-10-23, 07:34

Dådet var rasistiskt hatbrott!

"Vi är övertygade om att det fanns rasistiska motiv bakom detta. Det gör vi med anledning av fynd som har gjorts i husrannsakan, säger Peter Adlersson på polisens presstjänst i Västra Götaland."

Magi-cat
2015-10-23, 10:13

ur [artikeln](Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, gästade Expressen tv under fredagsförmiddagen. – Jag tänker på de anhöriga. Det är familjer som har kommit till Sverige ganska nyligen för att söka sig trygghet, säger Mona Sahlin som kommentar till det fruktansvärda dådet. Gärningsmannen ska ha hyllat nazism och främlingsfientlighet på nätet och Mona Sahlin menar att man måste ta hat och hot på nätet på allvar. – Det som sägs på nätet där människor hotas måste tas på allvar. Det är vår verklighet, säger Mona Sahlin.):

"Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, gästade Expressen tv under fredagsförmiddagen.

– Jag tänker på de anhöriga. Det är familjer som har kommit till Sverige ganska nyligen för att söka sig trygghet, säger Mona Sahlin som kommentar till det fruktansvärda dådet.

Gärningsmannen ska ha hyllat nazism och främlingsfientlighet på nätet och Mona Sahlin menar att man måste ta hat och hot på nätet på allvar.

– Det som sägs på nätet där människor hotas måste tas på allvar. Det är vår verklighet, säger Mona Sahlin."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-10-23, 14:11

Nu har hot riktats mot en skola i Göteborg. Tydlig koppling till Trollhättan…

Det är så fruktansvärt vidrigt så det finns inte ord för det…

Tänker främst på barnen…😢

http://www.expressen.se/gt/hot-riktat-mot-skola-i-goteborg/

Loris M
2015-10-23, 15:11

Om motiv….

"I ett självmordsbrev, en ”handling”, som hittats i hans lägenhet i Trollhättan beskriver han att Sverige tar emot för många invandrare och att han planerar att attackera dem."

Annons:
Tjeja
2015-10-24, 05:31

Inte bara farluiga utan även korkade personer g m och hans gelikar är. Det fruktansvärda agerandet är ju direkt kontraproduktivt till det görningsmännen vill åstadkomma!

Magi-cat
2015-10-24, 07:50

#21 Vad vill han "åstadkomma" menar du? 🤔

Loris M
2015-10-24, 10:43

#21 Nu blir jag väldigt orolig. Menar du att du förstår hans fruktansvärda agerande och vad han ville "åstadkomma"? Precis som en del menar att alla mordbränder på flyktingboenden är inte helt oväntade och att "folk har tröttnat"? Den här galningen har gått in i en skola med målet att skada och döda ("utländska") barn. Jag tolkar det du skriver som att du förstår (?!) varför han gjorde det, men att han valde fel "metod". 🤔

Spöket
2015-10-24, 11:44

# 23 har du aldrig förstått ngt utan att för den sakens skull hållit med om det? Jag tex förstår varför grannens dotter inte plockar upp efter deras stora hunds behov ( en tjej på 10 år som förmodligen tycker att det är ju svinäckligt) men jag tycker inte att hon gör rätt som struntar i det. Och nä… Jag jämställer inte hennes handling med psykfallet som stack ner folk i skolan. ( för den tolkningen gör du nog annars)

Multi vad?

Loris M
2015-10-24, 11:59

#24 Om det inte går att jämställa varför tar du upp två helt skilda fall? Så klart jag (eller vem som helst) kan förstå saker utan att för den delen hålla med om det. Du förenkla mitt resonemang rätt så kraftigt. 

Jag kan exempelvis förstå att folk inte vill att fler flyktingar ska komma till Sverige. Det kan bero på olika saker. De är kanske rädda, oroliga, okunniga eller rent av rasistiska. Det kan jag förstå utan att hålla med om det. Men, när en man går in i en skola och systematiskt letar upp mörkhyade barn i syfte att skada och döda dem….. nej, det kan jag inte förstå. Och jag kan inte heller förstå att någon förstår.

Kalli
2015-10-24, 12:12

Lika skrämmande som det som hänt är ju att människor uttrycker sin förståelse för gärningsmannen. Som att det vore acceptabelt att ägna sig åt mord (eller mordbränder för den delen) för att man är missnöjd med den politiken som drivs. Eller det är nog en överdrift, det gäller såklart bara om man är missnöjd med invandringspolitiken som drivs.

Tjeja
2015-10-24, 12:25

#22 och #23 .. Det han ville åstadkomma med sitt sjuka agerande var ju en minskad invandring. Det är ju det han "protesterade emot" på sitt galna vis. (dvs skapa opinion mot invandringen).

Reaktionerna i samhället blir ju istället tvärt om! Istället för att vända opinionen mot invandringen så blir det ju snarare en motreaktion hos folk man vill ta emot fler.

Oavsett så tror jag att hela hans agerande i grunden handladar om en sinnessjuk person med önskan om att ta självmord. Men ville göra det på ett sätt där han samtidigt "hämnas" på samhället mot sådant han tyckte illa om, dvs invandring och invandrare.

Hur ni kan få min kommentar i #21 till att jag på något sätt skulle hålla med gärningsmannen i hans agerande förstår jag inte. Den tolkningen från er sida säger mer om er än om mig!

Annons:
Loris M
2015-10-24, 12:30

#27 Hur ni kan få min kommentar i #21 till att jag på något sätt skulle hålla med gärningsmannen i hans agerande förstår jag inte. Den tolkningen från er sida säger mer om er än om mig!

Och hur kan du påstå att jag skrivit att du håller med GM? 🤔 Jag skriver att du verkar förstå varför han gjorde det. Något du nu återigen bekräftat i detta inlägg.  Något annat har jag inte skrivit, så var snäll och hitta inte på.

[Bermudas]
2015-10-24, 12:50

Ser ingen här uttrycka förståelse för GM. Har läst flera gånger nu och undrar hur sjutton man fått för sig det??? Att GM är en galning och OM den galningen ville uppnå något med sin handling för att stoppa massinvandring så har han snarare uppnått motsatt effekt. Det kan väl alla förstå. Det är inte att man försvarar eller visar förståelse för handlingen. Ser ni skillnaden? FÖRKLARA en ev bakomliggande anledning till någons handlande betyder inte att man visar förståelse. Till exempel sker halshuggningar och tortyr av kristna och andra muslimer av IS, även svenska medborgare strider med dessa illgärningsmän. Finns det någon förklaring? Absolut. En del av förklaringen är att dom är troende muslimer som tror att de har rätt att påtvingade världen sin religion och sitt styre under SIN tolkning av sin religion och att de gör något gott. Betyder det att jag försvarar deras handlingar? Självklart inte!

Magi-cat
2015-10-24, 13:59

Det han vill åstadkomma var ju också vad han gjorde, dvs riktade sina angrepp mot de mörkhyade/utländska, som den  nazist och rasist han var!

Otäckt, verkligen otäckt, med alla som  uttrycker sin "förståelse" på sociala medier för bränderna, "folk har fått nog". Men att det är en lite taskig metod eftersom sympatierna riktas åt "fel" håll och får "motsatt effekt"…

[Hayabusa]
2015-10-24, 14:21

Att förstå varför en illgärning uppstår är inte det samma som att man visar förståelse/acceptans för  gärningsmannens agerande. 

För att motverka dylika händelser så krävs det att man förstår bakgrund, resonemang etc.

Som exempel: För de allra flesta av oss framstår en självmordsbombare som fullständigt galen och utan rim & reson. Men faktum är ju att den som utför dådet har motiv och anledningar som är fullkomligt rimliga - i förövarens värld av tankar och resonemang. I dennes värld blir det mao fullt rimligt & rätt att spränga sig själv och andra i luften.

Upp till toppen
Annons: