Vintern 2025-26 #3
Egen bild.
Ännu en tråd är fylld, och vi påbörjar nästa lagom till att julen ställer sig för dörren.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-12-09 10:17 av Fornöga
Snart dags för Lucia, och det verkar inte bli på snöiga stigar som luciorna kommer att vandra i stora delar av landet, men hur har det varit tidigare år? Här får vi svar.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#0: Vacker bild!
#2 Tack- den har några år på nacken nu, från en vinter som var snöig, till skillnad från denna (hittills…)
Bilden är förstås fri att använda, om någon händelsevis känner för det. (Länka gärna hit.)
- Redigerat 2025-12-09 11:41 av Fornöga
Det är visserligen nio plusgrader här, men det är lite råkallt i den fuktiga luften.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Här var det nästan på väg att klarna upp i förmiddags, när vi var ute på jullunch med jobbet. Men sedan blev det allt gråare och fuktigare igen. Nu på kvällen visar termometern +11 grader, även om det ska tas med en viss reservation att väggen kanske läcker lite värme.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Det verkar ha regnat hela natten och temperaturen har hållit sig på 8-9 grader.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Plus nio här. Det har fallit 6,2 mm regn under natten i Göteborg enligt SMHI, men nu är det uppehåll och kan så förbli hela denna Nobeldag. Växlande molnighet och något blåsigt ser det ut att bli enligt prognosen, och framåt sena kvällen kommer ännu ett nederbördsområde in. Hoppas att den igår inställda julgransflygningen kan genomföras idag.
- Redigerat 2025-12-10 08:11 av Fornöga
Enligt prognosen från SMHI kan solen eventuellt titta fram en stund idag, men för övrigt mulet och rätt blåsigt.
0 gradigt regn mörkt och hoppet om snö börjar sina men idag är det bra att slippa snöslask eftersom jag väntar på en taxi min äldsta katt har fått vingelsjuka så vi måste åka snabbt till veterinär men det brukar inte gå att bota så han är nog inte med mig hem.
Just nu ser det ut att bli en barmarksjul i stora delar av landet, enligt meteorologen.
#7 Julgransflygningen blir av.
#9 Hoppas på bästa möjliga lösning hos veterinären. .
#10: Det händer ju då och då. Minns en jul i början av 1980-talet då det var lika varmt på julafton som på midsommarafton - 12 grader. Min mor hade fortfarande en hel del blommande växter på balkongen.
Det har varit frost inatt, men ingen snö än. Det är mulet och kring nollan.
11 grader, mulet och lite blåsigt. Normal, om än några grader varmare än vanligt, skånsk vinter.
Åter nio grader, fuktig väderlek och rätt frisk, byig vind. I eftermiddag väntas mer ihållande regn.
#14: Samma här.
Det "utlovade" nattliga regnet verkar ha uteblivit, och stämmer prognoserna för dagen väntar en regnfri mellandag. Just nu plus åtta, mulet och något svagare vind än igår.
#16: Det verkar bli samma här.
Nollgradigt och snöar men det ska övergå i regn i morgon .
Julvädersförutsägelser står högt i kurs just nu. Här är en.
God Luciamorgon, oavsett om ni själva lussat någon, blivit lussade eller lussat på egen hand. Själv har jag varken gjort det ena eller andra- åt en lussekatt igår och så kanske det blir en pepparkaka efter frukosten, det får räcka.
Om det är någon Lucia utomhus här så får hon regn i kronan och det lär regna fram till i eftermiddag. Just nu är det sex grader och lätt blåst.
Regn här också och varken lussekatt eller pepparkaka. Har bägge hemma så kanske äter jag det senare - om jag kommer ihåg det. 🕯😊
Samma här Lucia får regn i kronan och den lilla snö vi fick håller på att regna bort. En lussekatt till kaffet har det blivit men firar någon Lucia gör jag inte däremot får det bli en skön härlig dag bara vara och njuta.
Vid halvtretiden blev det plötsligt lite ljusare efter att ha varit rätt mörkt hela dagen. När jag tittade ut såg jag lite blå himmel och när jag gick ner till tvättstugan så såg jag solen. Den var bländande, men det märks inte på fotot. Dock var solen på väg ner så jag fick inte njuta av ljuset särskilt länge.
Det ser ut att bli ännu en regnvädersdag, kanske med uppehåll några timmar på förmiddagen. Plus åtta, ytterligare lite blåsigare än under gårdagen.
Regn här med och plus åtta. Ska hålla mig inomhus hela dagen, enligt vad jag planerat åtminstone, så det gör inte så mycket.
Ett återkommande lågtryck som skapat milt och mulet väder har inneburit en mulen och mörk december även i de delar av landet som inte har ständigt mörker dygnet runt så här års. Solen har lyst, tyvärr dock mest med sin frånvaro. 🙄
🕯🕯🕯
#27: Ja, det har varit väldigt mörkt rätt länge nu. Måste alltid tända lampan vid datorn för att kunna se tangentbordet. Normalt brukar jag inte behöva det förrän framåt eftermiddagen när solen börjar gå ner.
Prognoserna för julvädret börjar kanske bli mer pålitliga nu, fast den här ser inte speciellt lovande ut.
#28 Jag famlar också i mörkret. 🕯👀
#29: Räknar aldrig med en vit jul. Det får komma som en glad överraskning om det händer. 😊
Vädret här idag ungefär som igår, fast förhoppningsvis lite mer uppehåll. Åtta plus, gråväder och något blåsigt, säger prognosen.
- Redigerat 2025-12-15 08:01 av Fornöga
Det förväntas inget regn här idag, men mulet hela dagen, blåsigt och 8-9 grader.
#30 Ja, du gör nog rätt i det…😏
8 grader här men uppehåll och lite ljusare än vad det har varit. Var ut och krattade undan lite på baksidan i kortärmat långärmat blev för varmt mitt i December🤣
Nederbördsfritt, med hopp om att det blir så resten av dagen och plus sju grader, vilket också verkar bestå dagen ut. Vind ungefär som igår.
#33 Prognosen för julvädret verkar likaså oförändrad.
- Redigerat 2025-12-16 08:22 av Fornöga
#35: Det är samma här. Just nu syns faktiskt lite blått här och var på himlen, och om 40 minuter är det dags för julgransflygning. Lär inte kunna se den, för de brukar flyga längs kusten och man måste vara nere i centrum för att kunna se något. Det var bara ett år när "julkulan" tog en annan väg och flög rakt ovanför husen här. Befann mig i köket och hann precis se dem innan de försvann bort, men de hördes - ordentligt.
#36: Helsingborgs Dagblad sände live, så här är några skärmdumpar från filmen.
Tydligen hade de varit med sedan julgranen passerade Helsingör 10 minuter tidigare, men det såg jag inte. Det går förvisso att se i efterhand, men det har jag inte gjort. 😊
#37: Kunde inte låta bli att kolla. Det var dock rätt svårt att se planen, för det var rätt mycket soldis och dimma så de syntes bara några få korta stunder innan de var borta. Då flög de ut mot Kullaberg, där de svängde och flög tillbaka längs den svenska kusten.
#37 Snygg gran, och större än den som flög över här (och som jag aldrig såg). Missminner jag mig inte så är det väl danskt deltagande i formationen?
#39: Ja det var tre stycken danska flygplan med, av totalt 18 plan. De danska planen ska tydligen vara de tre bakersta, d.v.s. "stammen" och de två nedersta "grenarna".
Det blev dock ingen "julkula" här heller. Den blev inställd "på grund av prioriterad militär verksamhet".
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-flyger-julgranen-over-malmo-danska-flygplan-deltar
- Redigerat 2025-12-16 18:26 av Carmarino
Så här går det till att göra granen.
https://www.sverigesradio.se/artikel/julgransflygning-med-stridsplan-over-skane-och-blekinge
#41 Intressant! 👍
Inte mycket variation att rapportera om vad gäller vädret- det ser ut som de senaste dagarna: plus åtta, fuktigt och måttliga vindar.
Plus två grader och disigt
Lysande 🌞- om det stämmer…😏
- Redigerat 2025-12-17 10:42 av Fornöga
☀️-en skiner från en blå himmel, kors i taket 😲
#43: Ja, det är samma här, men det har hänt att solen har tittat in som hastigast. Det vara dock inte särskilt länge.
Nollgradigt och fortfarande väldigt disigt.
7,5 grader, mulet och blåsigt.
3 grader mörkt och mulet ingen direkt julstämning.
#50: Inte här heller. Vill gärna ha lite snö nu.
Vill ni ha lite snö och julstämning kan en resa till Österrike rekommenderas. Där har det varit fantastiskt fint vinterväder de senaste dagarna. Ett tunt snötäcke, ett par minusgrader på förmiddagen och ett par plus på eftermiddagen. Jag tror att jag åker tillbaka, för här hemma är det regn, rusk och elände.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#52 Ja, det ser absolut trivsammare ut än här hemma, men det är bara att hålla ut- ljusningen är i sikte! 😎
#53: Vi har faktiskt haft sol lite då och då den senaste tiden. Inte särskilt långa stunder, men totalt förmodligen några timmar.
Nu på morgonen är det regn och +14 grader om man får tro termometern. Jag vill inte ha det så i december! 😠
#55 Här är det "bara" nio grader, vilket är illa nog, och byig vind. Ser dock ut att kunna bli en regnfattig helg- alltid något…
Nu är det 15 grader, dock med reservation för att väggen kanske läcker värme. 😒
Här var det drygt 8 grader imorse. Enligt SMHI kan det eventuellt bli uppemot 9 grader. Mulet, blåsigt och rätt råkallt.
Småregnar här i södra Skåne. Nu blir det E6:an hemåt.
#52 Alla tiders härligt 👍Österrike har jag alltid trivts och återkommit till genom åren och jag åker snart till Innsbruck ett par dagar tycker det är så smidigt där bara att ta väskan på ryggen och promenera till hotellet så nära flygplatsen.
Inflygningen där är underbar med alperna under fötterna så vackert och jag hoppas varje gång på vädret och ibland har det vart bra ibland sån dimma så man inget sett alls men tjusigt det är det 😎
Här är 7 grader regn och mörkt i förmiddags men så skedde ett litet litet under molnen flyttade på sig och lite svagt solsken kunde skymtas men det var det lilla lilla.
Enligt prognos till julafton 3 minus och sol men vi får väl se hur det blir med den saken kikar solen fram säger hon väl god jul och sticker sin kos igen 😁🎅
Här är det 1 plusgrad och mulet.
Har inte sett solen på flera veckor.
#61 Då är vi bättre lottade här: åtta grader, viss blåst förvisso, men: strålande solsken! Det är knappt man tror att det är sant… ☀😮
8-9 grader här och solen skiner för det mesta, men det kom en kort regnskur under förmiddagen.
7 grader och solen skiner fick dra för gardinerna det blev för ljust nu när man vant sig med så mörkt men fint väder knappt ett moln på himlen.
Här har det varit blåsigt väder idag, men halvklart och ganska soligt emellanåt. Jag gissar att temperaturen ligger på ca 6-7 plusgrader, även om termometern visar 14. Nu har jag varit ute på en promenad utåt havet i blåsten, och det blev ganska effektfullt när solen gick ner bakom molnen.
Julvädersprognoserna duggar allt tätare- fast något duggregn verkar inte vara att vänta. Här en dagsfärsk förutsägelse.
#65 Vackert!
#66: Meteorologen på SMHI sa att vi möjligen kan hoppas på rimfrost på julafton. Det är den enda chansen till en vit jul här. 🤶
#67 Åtminstone lite "White Christmas" att glädjas över då…😉 Idag är det årets kortaste dag så mörkare än så här blir det inte, åtminstone inte vad gäller dagsljuset- också något att glädjas åt när klockan passerat 16:03.
Dagen som väntar skall enligt prognoserna bli mestadels mulen men regnfri och med svagare vindar (det tackar man extra för) samt en dagstemperatur på sex grader. I natt sjunker temperaturen mot nollan och sedan väntar en period med något mer normal vintertemperatur, allt enligt SMHI.
Tempen ligger på tre plusgrader. De har lovat att det skall bli sol idag, men det får vi se när solen går upp. Just nu är det ganska mörkt ute.
Dock fick vi den oerhörda glädjen att se solen igår, hela två timmar var den framme innan molnen tog över igen 😁
#69 Ja, det verkar finnas gott hopp om sol på de flesta håll denna fjärde advent, fast här i Västra Götaland kanske utsikterna för det är sämst.
🕯🕯🕯🕯
#68: Ja, om det nu blir någon frost. Det återstår att se.
Vädret här verkar bli ungefär samma som hos er.
Speciellt för julväderskalenderbitare- här är en artikel från SMHI om julväder. Bland annat får vi veta att det senaste året hela landet hade ett snötäcke på julafton var 2010.
#72: Tyckte att det var mycket mer snö här i Skåne förr, men det har nog inte varit just på julafton ser det ut som i diagrammet. 🤶
#73 Jularna var inte bara snöigare förr, de var dessutom juligare. 🎅
Soligt idag men nu börjar den dra sig undan och gå ner. 0 grader nu men minus och frostigt i morse på gräsmattan men den där snön den uteblir.
Bara ett par dagar kvar till julafton och jag får se om det är sista året min gamla far är med han blir 97 i feb och är jag själv nästa år har vänner i USA bjudit in mig att fira med dom och det nappar jag på men jag får se är far med nästa år och bor hemma vill jag fira med honom.
Inte för vi firar men den nostalgiska känslan med den förälder som är kvar och vi byter väl lotter igen i vanlig ordning 🤣julklappar ska vi inte ha men något litet paket brukar det bli ändå ätbart och drickbart går alltid åt och jag får tre paket kokkaffe ha ha ha det är tradition det 🤣☕
Ha en fortsatt fin 4:e advent 🎄🎄🎄🎄
Var är solen som prognoserna utlovade idag? Det har varit mörkt och grått, och istället för omkring noll har termometern visat 10-11 plusgrader. Även om det kanske har varit lite kallare i verkligheten, kan det knappast ha varit under ca 7 när jag cyklade och handlade för en stund sedan. Kommer det fina vintervädret i morgon? Då ska det "fortsätta" med sol och nollgradigt enligt prognoserna.
#76 Verkar som att varningarna om risk för kvarvarande molnighet för oss i väst slog in, dessvärre. 10-11 plus låter högt, här har temperaturen inte stånkat över sju grader idag.
#76: Ingen sol här heller, men det har tydligen regnat en del. Temperaturen har legat runt 5-7 grader hela dagen.
Nu sjunker temperaturen. Är det +6 grader på termometern vid min värmeläckande vägg, är det kanske +3 i verkligheten. Kommer det att vara frost i gräset när jag vaknar i morgon?
Vädret i julveckan inleds här ungefär som prognoserna sagt, med nollgradigt, mulet och svaga vindar. Kan nog vara rätt halt på sina ställen, hoppas jultrafikanter och andra tar det lugnt på vägarna.
- Redigerat 2025-12-22 08:23 av Fornöga
Det är mulet här och ska tydligen så förbli hela dagen. Rätt kallt, 3-4 grader, men inte så mycket blåst.
Tempen ligger på -2 grader och det är frost på backen. Jag hoppas att det blir ännu lite kallare och att det kommer lite snö, vill gärna ha en vit jul.
Igår hade vi sol och tempen låg på nollan.
Här är det faktiskt frost i gräset nu. Himlen är ganska klar, om än med lätta slöjmoln. Det är så gott som vindstilla och kommer att bli en fin, solig dag.
4 minus och frostigt det ser ut att klarna upp blå himmel på gång men det har nog blåst på rejält i natt massor med kvistar jag måste kratta undan från grusgången.

En God Jul tillönskas alla följare av årstidernas gång här på AiF.
- Redigerat 2025-12-22 10:24 av Fornöga
#85: Detsamma till Dig & alla andra en God Jul 🧑🎄🎄🤶
#85: God Jul till dig också, och alla andra här på sajten. 🎅🏻🤶🎄
God Jul allihop!
Solen lyste så in i vassen idag, när jag tog en promenad i mina gamla hemmamarker.
Mina foderställ finns kvar, sorgligt oanvända. Men de verkar fortfarande vara i godtagbart skick för att kunna flyttas till det nya huset som jag hoppas hitta någonstans i skogen nästa år.
Nu har pollensäsongen börjat i mina marker.
#88 ff Fina försommarbilder! 😉
#89 Gissar att rådjuren haft en bra vinter hittills och klarat sig skapligt utan stödutfodring? (Hoppas förstås att foderstället kommer till bruk på sin nya plats så småningom! 👍)
- Redigerat 2025-12-22 17:55 av Fornöga
#89: Håller tummarna för att du hittar ett lämpligt hus till dig och foderstället. 😊
#91 Frånvaron av vinter är inte bara av godo för rådjur och andra hjortdjur. De är anpassade till att det ska vara kallt så här års, och blir lätt överhettade om det är plusgrader eftersom de inte har några svettkörtlar. Måste djuren anstränga sig, till exempel om de får en lös hund efter sig, kan det bli riktigt farligt - de kan mycket väl dö av överhettningen, även om det dröjer ett tag efter att matte eller husse såg att "djuret klarade sig". Beträffande maten är den förstås lättare att komma åt om inte snön ligger djup, men i vår tids utarmade marker hittar rådjuren inte alls samma rikedom av örter som i fornstora dagar. Alltså är det ofta svårare nu att lägga på hullet inför vintern. En viktig vinterföda för rådjuren är blåbärsris, som det tack och lov finns gott om runt min fd matplats. Men i Sverige som helhet har mängden blåbärsris halverats på 50 år, främst för att "skogarna" ofta är granplanteringar som är så täta att det inte blir utrymme för någon markvegetation. Att hjälpa djuren på vintern är alltså inte fel, om man gör det på rätt sätt.
Här är en intressant artikel om hjortdjurens vinteranpassningar:
#93 Litar förstås på din kompetens om rådjuren, fattas bara annat…😊 Förmodar att du under andra förhållanden hade fyllt på foderplatsen även en vinter som denna?
- Redigerat 2025-12-22 19:19 av Fornöga
#94 Självklart hade jag fyllt foderställen nu om jag hade haft möjlighet. Jag hade goda förhoppningar i höst om ett litet hus som låg för sig själv i skogskanten. Det var lagom stort och hade passat perfekt för rådjursmatning. Ägaren dog i våras, och när huset skulle säljas hoppades jag att det skulle bli till han som äger marken runtomkring - vilket också var vad han planerade. I så fall kunde han hyra ut det åt mig, och att få mata rådjur och andra djur i grannskapet var inga problem. Men tyvärr gick det inte som planerat - en annan köpte huset. Själv har jag inte råd att köpa något hus, utan vill helst hyra ett. Det är bara att kämpa på, annonsera på alla möjliga och omöjliga ställen och se till att så många som möjligt får veta vad jag söker. Förr eller senare borde det dyka upp något.
#96 Det hoppas vi på- och säkert rådjuren också, om de hade något att säga till om! 😉
Nollgradig morgon så här på dan före dans morgon, och temperaturen kommer som det verkar att hålla sig kring nollstrecket resten av dagen, men det finns hopp om lite glimtar av solen. Det har blivit för årstiden mer normala temperaturer här nu, men det pratas en del om begreppet "ovinter" i spalterna, och även på iFokus har den "femte årstiden" omnämnts.
Runt noll här också. Enligt SMHI ska det vara mulet på förmiddagen och sol på eftermiddagen, men det ser ut som om det blir sol redan nu. Molnen verkar dra bort och det syns rätt mycket blå himmel.
Dags att påbörja ännu en tråd.
- Redigerat 2025-12-23 09:29 av Fornöga
⬅