Bankomatfiasko
I samband med att Bankomat själva har övertagit påfyllningsfunktionen i bankomaterna är det ett stort antal uttagsautomater som är stängda. En av fyra uppger de själva, men frågan är om det inte är värre än så- i centrum på orten där jag bor har ingen av de två bankomaterna fungerat den senaste veckan.
Och de kan inte ge något löfte om bättring- tvärtom säger man i sitt meddelande att "det kommer att bli värre innan det blir bättre". Av detta har jag lärt mig 1/ att tills vidare alltid använda betalkort, vilket jag annars sällan gör, och 2/ att jag skall fortsätta att ha en handkassa hemma.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Har också nyligen varit på bankomat-odyssé i hemkommunen…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Har också haft samma bekymmer, men kunde ta ut den summa jag ville innan semestern. Man får väl försöka ha ännu bättre framförhållning fortsättningsvis.
Om någon är i trängande behov av att hitta en öppen bankomat kanske deras söksida kan vara till hjälp- man kan bara hoppas att den innehåller korrekt information…🤔
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Fast det finns ju andra uttagsautomater än Bankomat. Vi har en i den lokala ICA Maxi-butiken. Det står inte Bankomat på den, men det går att ta ut pengar där.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Behöver man verkligen kontanter idag?
Det är flera år sedan jag hade det.
Vet knappt vilka valörer vi har.
/Maria
Det är Post- och Telestyrelsen som har tillsynsansvaret för kontanthanteringen. På deras hemsida kan man läsa: "För att följa statusen på driftstörningarna inhämtar vi ytterligare uppgifter från Bankomat AB varje vecka.
Vi kommer att fortsätta att följa situationen och planerar för möten med Bankomat AB och andra aktörer efter sommaren för att vidare diskutera händelserna, konsekvenserna och möjliga vägar framåt."---
Det styrker uppfattningen att det här är kan vara ett långvarigt problem.
#4 Jo, det är gott och väl att andra har fungerande automater där det går att ta ut pengar (även om deras automater blir extra belastade och också kan stå tomma oftare än annars). Men det finns ju övriga ärenden, varav koll på kontot är det enklaste, som man kan behöva göra i bankomaten (om man inte har tillgång till nätbankservice).
Om kartan stämmer kan jag sätta mig på spårvagnen och åka några hållplatser för att komma till en fungerande bankomat, så sett är det ingen kris. Men om man till det akuta krånglet med Bankomaterna lägger att det har varit driftstörningar på såväl Bank-ID som Swish vid flera tillfällen på sistone så är det lätt att få kalla fötter och undra om bankerna i kraft av sitt ägande av dessa funktioner verkligen är en trygg leverantör av våra kontanttransaktioner. Risken är uppenbar att det på nytt kan komma cyberattacker mot de senare funktionerna när nuvarande sårbarhet är känd.
Butiker begränsar möjligheten till kassauttag på grund av stor åtgång på kontanter.
#5 "Det är under all kritik,” säger Lena Petersson, som bor på Södermalm i Stockholm. Hon är beroende av att kunna ta ut kontanter för att få hjälp med inköp av hemtjänsten", skriver P4 Stockholm.
- Redigerat 2025-07-04 08:35 av Fornöga
Aha det här förklarar saken jag tar inte ut kontanter och har inte vart till en bankomat på flera år vet knappt hur dom fungerar nu för tiden 😳men andra har svurit över det här för någon vecka sedan att det vart tomt i flera dagar och vi har två stycken en som är vid banken sen en annan man bara kan ta ut om den finns kvar jag har faktiskt noll koll på dom där när jag tänker efter.
#8 Tänkte precis skriva och tipsa om den saken att ta ut i butik men med brist i automaterna förstår man att det blir ett tryck på butikernas kontanter.
#5 Samma här jag har knappt koll på vilka valörer som finns idag det känns ganska uselt sånt där hade man koll på förr nu är man helt bortkommen 😄
Kontantupproret har JO-anmält Post- och Telestyrelsen.
#9 Vill man veta vilka valörer som finns på respektive Bankomat (när de fungerar…) så finns de på kartan på #3.