Högskoleprovet hösten 2024
Om några dagar är det dags för ordförståelseprovet för högskoleaspiranterna. I väntan på det går det för hugade att värma upp med slumpvis valda ord från 22 tidigare prov här.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Jag hade 19 av 20. Minns inte vilket ord jag hade fel😉
/Maria
Varför är sånt här så roligt?! 20 ord var inte så svårt, alla rätt. Skall ta en större utmaning senare.
#2 Skall göra som du- ge mig på 50 ord lite senare, utan att hafsa igenom frågorna.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Det skulle vara rätt intressant att göra ett helt högskoleprov igen och se hur mycket man har legat av sig. Språkbiten tror jag inte att jag har tappat något på men de matterelaterade delarna har nog försämrats en hel del. 😬
Räknas poängen fortfarande likadant som på 90-talet?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Nu finns årets högskoleprov i ordförståelse utlagt. Hade 19/20, missen typiskt slarvfel.
- Redigerat 2024-10-20 17:58 av Fornöga
Ett slarvfel här också, men jag gjorde provet på de 10 senaste årens svåraste ord- de som färst* klarade. Där fick jag alla rätt, men det som gjorde mig förskräckt var hur få som klarat orden. Mellan 26 och 17% av de som testade hade klarat de olika orden. Skrämmande. Och de skall en gång styra och sköta detta land.
*https://sprakbruk.fi/artiklar/fa-farre-farst-att-fylla-luckor-i-bojningsmonster/
#5: Jag fick 19 av 20. Missade på kontinuum… Ett ord jag aldrig hört eller sett tidigare vad jag kan minnas. Tänkte att det var något med fortsätta, men chansade på "förlängning".
Sajtvärd Katter iFokus
20 av 20
20 rätt här också.
#7 Jag gissade att det hade något med kontinuitet och det var rätt. Jag har heller aldrig hört ordet.
/Maria
50/50, men det blev en lång kamp.
#5: 20 rätt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
20/20
Visserligen är det lättare att sitta hemma i soffan och göra det på skoj men det är ändå rätt skrämmande resultat på proven.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#12 Ja, här ligger vi på 19-20 rätt överlag, utan förberedelser. Vore det inte rimligare att svårighetsnivån låg så att 13-14 rätt var "normalt"? 🤔
- Redigerat 2024-10-21 10:02 av Fornöga
#13: Kan väl ha med livserfarenhet också? (Och brist på tidspress och stress).
När jag gjorde högskoleprovet en gång i tiden var det supersvårt med orden och sånt (plus att jag inte han med att läsa allt heller men det är en annan femma) men numera (mer än 20 år senare) så tycker jag ofta det inte är så svåra ord (och många av orden kan jag främst för de påminner/kan härledas till engelska och jag har senaste åren lyssnat på mängder av engelska böcker och byggt upp det ordförådet).
När jag gjorde provet förut tyckte jag det var massa ord med man aldrig hört och då inte heller kunde sätta in i något sammanhang och ens "gissa" sig till rätt svar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#14 Kan nog vara så- den här artikeln talar för det. låt vara att den är från 2010.
- Redigerat 2024-11-09 15:44 av Fornöga