Sällsynt skalbagge
Sällsynt skalbagge kan stoppa Microsofts datacenter
Den ovanliga bibaggen finns precis där Vattenfall planerar att bygga nya kraftledningar i Valbo för att Microsofts datacenter ska få tillräckligt med el.
www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=7581727
Vad säger ni om ovanstående? Är det bra att/om skalbaggen stoppar Microsofts nya datacenter? Är det rätt att stoppa datacentret med anledning av den nya upptäckten?
// Staffan
- Redigerat 2020-11-01, 13:46 av Staffan

Länken fungerar inte för mig.
Men vad gäller fallet: Kanske finns det fler ovanliga arter om det finns en? Kanske finns det bättre alternativ vad gäller platser att förlägga denna anläggning, i områden som redan är exploaterade?

#1 Du har rätt, den fungerade inte. Nu ska länken vara fixad.
Det kan säkert finnas fler ovanliga arter. Om man letar tillräckligt länge tror jag dock man kan hitta ovanliga arter nästan var som helst.
Det finns säkert andra alternativ till platser men om man letar noga kan man säkert hitta ovanliga smådjur eller biotoper där också.
Om det går att bygga anläggningen i ett redan exploaterat område så är det såklart bättre, men det är sannolikt något som gör det svårt. Det kanske tex redan finns något annat där :)
Jag tycker det är en svår fråga och har väl egentligen inte direkt någon egen uppfattning i frågan. Är ändå nyfiken att höra hur andra ni tänker kring saken.
// Staffan

Skulle säga att det pågår en "de små stegens tyranni", med många "bara ett litet ingrepp till, sedan ska allt skyddas".

Mer om detta: "Microsoft sänker grundvattnet i Stackbo utan tillståndsprövning."
#2 Jag är lite kluven i frågan - i grunden sympatiserar jag med intressena som vill skydda hotade arter. Samtidigt är det väl lite som du säger- för den som vill hindra oönskade byggprojekt så kan fyndet av en sällsynt art bli något slags räddningsplanka, även för den som inte skulle ägna den påträffade arten en tanke annars.
#O Länken i TS fungerar fortfarande inte, men den här bör gå.
- Redigerat 2020-11-11, 10:58 av [Göstage]
Kluven jag också. jag ser också gärna att man skyddar ovanliga och utrotningshotade arter, oavsett vilken djur/insekts/amfibiegrupp de tillhör.
Jag är på samma spår som i #5
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI