Störande enerverande annoying
Nåt som stör mig nåt så förbaskat är när man skall logga in på vissa sidor på nätet och man skall fylla i sitt personnummer med 12 siffror. Tror folk verkligen att man är född på 1800-talet ?
🤪😃
Har även du tänkt i de banorna?

De är väl rädda för att det ligger någon millenniebugg gömd i systemet. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Svarade nej, har "köpt läget" när jag loggar in någonstans, oavsett alternativ.
Ja vad har man för annat val än att acceptera läget 😭

Tja, man kan ju vara över 100år, och då blir det klurigt. Finns ju exempel på när de över hundra fått brev om sånt som typ förskola, om jag inte minns fel…
Men om man ska vara "myndig" så blir det ju isf 118 år gammal 😮

#5 Tja, jag har svårt att se att de där två extra siffrorna är så himla jobbiga att skriva dit oavsett, så jag ser inte problemet till att börja med. Men det är väl en av förklaringarna, att man undviker misstag så långt det är möjligt.
Vissa vill ha 10 siffror och andra 12 siffror. Varför man inte kan ha en gemensam standard vet jag inte.

#7 Tja, det är en bra fråga. Jag röstar för 12 som standard i så fall. Men för min del spelar det ingen roll, bara det framgår vad de vill ha, så man slipper felmeddelanden.
Tycker i så fall det är mer irriterande med beställningsformulär där man inte kan skriva postnumret XXXXX utan enbart XXX XX, och de berättar det inte förrän man försöker placera ordern och får veta att så får man inte skriva! 🤪
Jag har en standard gällande telefonnummer. Det är xxxx - xx xx xx och inte xxxxxxxxx.

Behöver ni göra sånt i Sverige? 🤔 I vilka sammanhang?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
När man skall logga in nånstans där Bank-ID används tex.

#11 - Jaha, här i Finland loggar vi också in med bank-ID då man behöver styrka sin identitet, men något personnummer har jag aldrig behövt fylla i i dessa sammanhang. Personnumret syns dock i det efterföljande fönstret där man bekräftar sin identitet.
För en vanlig dylik login som kräver identifiering räcker det med en hemlig användarkod från banken plus e-ID (=man öppnar sin bankapp i smarttelefonen och bekräftar loginprocessen med fingeravtryck eller kod) alternativt loggar in med ett set med tre koder; användarkod, lösenord och en engångskod. Så var det också före e-ID togs i bruk.
Här fyller man i namn och personnummer för att gå vidare till själva Bank-ID inloggningen. Lite svårt för sidan att veta vilken person som skall identifieras via Bank-ID annars.
Inloggningen just gällande banker skiljer nog lite från bank till bank, men är ju tex samma sak om man skall logga in på 1177.se men där väljer man inloggningstjänst först och sen får man knappa in personnumret. Just 1177.se är en av de sidor som använder 10 siffror för personnumret. Swedbank.se vill ha 12 siffror.
Än en gång, för att vara över 100 år och myndig så måste man vara 118 år gammal gällande 12 siffrors inloggning. Jag är ju knappast född på 1870-talet och 2070-talet har ju inte varit än så därför så räcker det med 10 siffror.
Men det så klart, så mkt regeringen ljuger gällande den höjda pensionsåldern och att människan lever så mkt längre (sammanhanget) så skall du se att snart är pensionsåldern höjd till 100 år.

#13 - Ok. Låter helt bakvänt dock tycker jag. Föredrar vårt system. 😃
😃👍