Flickan vaknade under våldtäkten
Man upphör aldrig att förvåna sig. I tingsrätten blev han fälld men friad av hovrätten då flickan vaknade.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article24044674.ab

😮🤮😡
Det här är så sjukt att man tror knappt att det är sant!!!
Vad är det för samhälle vi lever i? Man blir mörkrädd!
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺

Det hela ska väl överklagas till hovrätten?
Det var i hovrätten domen ändrades till friande om du läser länken!

Då kan man nog vara rätt säker på att domen följer svensk lagstiftning.
Det är just det som oroar mig! Men ibland får även hovrätten på skallen av HD eller så få vi göra en översyn av lagen.

Att göra en översyn av lagen är betydligt mer konstruktivt än att spy galla över en hovrätt som, det utgår jag ifrån, följt lagen.
# 6 Det är jag inte så säker på att de gjort dvs dömt efter lagen det kan vara något nytt och kanske ska prövas i HD. Men en lagöversyn är nödvändig.

? Så om HD inte tar upp målet så bryter HD mot lagen?
Man kan döma på flera sätt och alla är inom lagen.
Nej då men det kan var ett nytt prejudikat menar jag och då ska HD ta upp detta.

Och om åklagaren förlorar i HD då blir et prejudikat och fritt fram att ligga med sovande personer så länge de inte säger "Nej tack"
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

#10 nej det tror jag inte.
Men föreligger samma förutsättningar som i det aktuella målet så är det inte omöjligt att killen går fri.
Däremot så kan man ju ändra lagen.
Problem uppstår alltid när en våldtäkts anklagad medger att en sexuell handling ägt rum , men att flickan var med på det. Då faller ofta fysisk bevisning.
Ord står mot ord och då ska väl rätten fria om inte ytterliga fakta talar för annat.
Att ett mål får prövningstillstånd i HD betyder ju faktiskt inte att hovrätt eller tingsrätt inte har följt lagen. Vad det betyder är att HD anser att lagen ska tolkas annorlunda än vad som gjort tidigare. Det här kan trots allt anses vara outforskat område…

Har inte lagen följts vid hovrättens beslut och en av parterna kan bevisa det, så lär HD ta upp det. Annars tar väl HD bara upp fall som man anser ska vara prejudicerande i fortsättningen.

"...Det är nämligen olagligt att ha sex med någon som inte är vaken..."
"...då han inte insåg att hon vaknat har mannen inte utnyttjat det skräckslagna tillstånd hon befann sig i..."
🤔 Okej. Han trodde att hon sov genom våldtäkten, gäller då inte det förstnämnda?
#13 Ja?