Skolklasser uppdelad efter etnicitet
"Langkær Gymnasium i danska Århus har sju nya klasser det här läsåret. I dem är eleverna uppdelade efter etnicitet.
I tre av klasserna har alla de danska eleverna placerats, tillsammans med en del barn från invandrarfamiljer. I de andra fyra klasserna går bara barn från invandrarfamiljer.
Det är den första gymnasieskolan i Danmark som har valt att göra så här. Nu får de massiv kritik: detta är ren diskriminering och det är antagligen olagligt, värderar jurister specialiserade på mänskliga rättigheter.
Skolan själv förklarar uppdelningen som ett försök att behålla de få danska elever som fortfarande väljer Langkær gymnasium. De senaste tio åren har andelen elever med invandrarbakgrund på skolan ökat från 25 till 80 procent."
http://www.hd.se/2016-09-08/deras-vita-skinn-skanker-trygghet
Klart som tusan det är diskriminering att dela upp folk och folk.

Det är väl fortfarande rasism? oavsett om det görs för att få lite mer skolpeng eller attrahera ariska barn för utjämning?
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
"Boendesegregationen har ökat i Sverige under många år. Skolvalet förstärker segregationen och gör att skolor är ännu mer uppdelade än bostadsområden. Ingen skola i Sverige har, mig veterligt, valt att dela upp elever efter etnicitet som Langkaer gymnasium, men hundratals svenska skolor har precis samma problem: de är frånvalsskolor.
Dem har Nihad Bunar, forskare på Stockholms universitet, studerat i över tio år. Hans slutsats är att elever inte väljer bort dessa skolor på grund av pedagogik eller disciplinproblem. Utan för att det är för många invandrare där. Också invandrarföräldrar anger det skälet, eftersom de är oroliga för att deras barn inte ska lära sig ordentlig svenska."

#3 Låter avgjort som lite i-landsproblem.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#4 För vem?

#5 För folk som väljer skolor efter elevernas etnicitet.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#6 Snarare en verklighet.

#7 Det är det många i-landsproblem som är. Det gör dom ju knappast till mindre i-landsproblem.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Det är en verklighet. Man väljer skola efter vart man tror att man får fördelar.
Det gagnar inte barnen att gå i klasser med hög invandrar kvot för då blir språket lidande. Därför sätter invandrarföräldrar sina barn i innerstadsskolor om de kan och har råd samma som "Svenska" sätter sina i privatskolor om de kan för att få resurser och enkelriktning
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
#8 Att vara en "frånvalsskola" förmildras nog inte av bli kallad i-landsproblem.

#9 Jag har inte tänkt mig försöka förmildra deras problem. Tvivlar dessutom på att de kommer ta min kommentar i beaktande vid eventuellt val.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

#10 ska min kommentar vara till; kan tydligen inte redigera inlägget.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Här placeras nyanlända barn i klasserna och det funkar hyfsat med 1-3barn de är ofta ett-två år äldre än de lokala barnen. Vad gör man då andelen nyanlända ökat till 40-50% av barnen ska mitt barn stå ut med att få en sämre situation i skolan?
#13 Se #3
Här finns inga bättre skolor att byta till då behöver man flytta långt.
#15 Förstår. Är nog dessvärre enda alternativet.
"I Rosengårdsskolan finns inga elever som har svenska som förstaspråk, så har det sett ut de senaste 14 åren. Sedan i höstas har skolan tagit emot ytterligare 50 nyanlända elever.
– I det stora perspektivet, om man tänker inklusion och integration, så är det viktigt att det inte blir en inlåsningseffekt, säger Annelie Van Lunteren, rektor på Rosengårdsskolan."
SVT 01.06.2016
En skola i närheten ökade högstadiet med 400%
Så här är det på Sunnadalsskolan i Karlskrona
"Ulla Ståhl är rektor för skolan där 98 procent har utländsk bakgrund. Dit många kommer utan att vare sig kunna läsa eller skriva, men fortfarande ska bli godkända på samma villkor.– Att jobba här har berikat livet på ett sätt jag aldrig trodde var möjligt."
http://www.blt.se/karlskrona/rektorn-pa-sunnadalskolan-att-arbeta-har-har-forandrat-mig/

#17 Det betyder att ert högstadium kan fortsätta hålla öppet och inte behöver läggas ner i brist på elevunderlag
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
Den skolan lär klara sig i två-tre år minst sen är den nedläggningshotad igen.

Om inte någon av de yngre flyktingbarnen hunnit växa till sig och börja högstadiet?
Det är konstgjord andning men utan någon befolkningsinfyttning eller föryngring dör hela byn din så smånningom
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inga uppdelade klasser här där jag bor från skolans sida. Däremot har vi föräldrar valt bort de invandrartäta skolorna, både vi som är etniska svenskar och de etablerade invandrarna.
Här är det lite så att bara för att man får n fler elever med större behov får inte skolan mer resurser. Resultatet av det blir att skolpersonalen får jobba ihjäl sig till den dagen de går in i väggen för de hinner inte med, och utbildningen blir sämre.
I min by är det lugnt de lokala barnen har stabila årskullar de ökar något .
DEt där blir också automatiskt här i Sverige…. Jag gick ur Gymnasiet för tre år sedan (2013) och jag gick Naturvetenskap av 24 Elever, hade TVÅ utländsk bakgrund. TEknik, samma årskull 26 elever EN med utländsk bakgrund, Omvårdnad, samma årskull, 32 Elever, FYRA med utländsk bakgrund… Sen fanns det äver IMSPRE fem eller sex Klasser ENDAST utländska…. Så att uppdelningen kommer dit automatiskt i danmark har dom bara valt att göra det, det hände inte atomatiskt, vad är felet? Folk borde Egentligen känna sig hedrade ^^ Dom med utländsk bakgrund kan få andra sätt att lära, dom kan få lära sig svenskan i DERAS takt inte bli påtvingad att lära sig den sen på såvis, kan dom ju också få hålla fast vid Deras modersmål och lära sig både Svenskan och modermålet.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

#24 I Sverige behöver du fortfarande kunna Svenska för att leva och verka. Så länge du inte håller till i någon subkultur i en invandrarförort?.
Tvång eller inte det borde vara så att de vill om de ska bo här. Att de hamnar i den där förberedande klassen hos er beror som du förstått på att de ännu inte kan svenska tillräckligt bra för att klara gymnasieklassen. Så de får gå en klass med troligen extra mycket svenskaundervisning där de testar deras förkunskaper också?
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
ÄR det verkligen värt att dra ner på Studierna för att Vissa inte ens kan språket?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

#26 Vem sa att de drog ner på studierna?
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
Men om halva klassen inte ens kan språket fullt ut så borde det ju dra ner på studierna i alla fall för dom om lärarna kör på i vanlig takt vill säga
En lärare kör på som den borde så har halva klassen fortfarande svårt med språket och Grammatiken (Sverige är trots allt ett av dom svåraste språken att lära) då kommer ju dom som inte kan det fullt ut få sämre betyg, eller så måste läraren i fråga dämpa takten så det som inte kan språket kan få en chans att lära sig.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Om ni orkar läsa, så följer historien om hur jag (en svensk mamma) gjorde när det var dags för min son att börja skolan och hur jag har agerat fram till att han började i högstadiet. Jag har kämpat för att min son inte skulle hamna i den väldigt ökända skolan där han hade en garanterad plats.
Vill ni bara följa diskussionen är det bara att hoppa över mitt jättelånga inlägg.
Här där jag bor är det väldigt segregerat. Vi har två invandrartäta förorter väldigt nära. Min son har något kortare avstånd till en av skolorna i det ena ökända området. Vi brukar handla där ibland. Sonen hade även en dagmamma i utkanten av det området i några år. Så jag har vistats en hel del i detta ökända område. Än så länge har jag varken blivit rånad eller illa behandlad på minsta vis där.
Jag fick slåss med näbbar och klor för att få in min son i skolan som ligger nästan lika nära, i bostadsområdet där medelklassvenskar och etablerade invandrarfamiljer bor. Detta var möjligt för att han gick på dagis tvärs över gatan (gränsen mellan områdena). Jag ville att han skulle få gå i samma skola som sina dagiskompisar. Inte heller jag ville att min son skulle behöva vara bland de c:a 20% av eleverna med svenska som modersmål i "invandrarskolan". Skolan har mycket dåligt rykte på orten och kommunen erbjuder gratis frukost, extra personalresurser och annat för att locka dit ursprungssvenskars barn.
Låg- och mellastadieskolan, där min son gick, är liten. Jag lyckades få in honom och fem andra (som inte heller bodde på rätt sida om "gränsgatan" här utanför) p g a en formell miss när rektorn och hennes studierektor var ute och presenterade skolan på de olika dagisen i området. De gjorde helt enkelt fel och jag hade turen att komma på det. När jag ställde rektorn mot väggen, såg hon till att rätta till misstaget, som skapat orättvisa i möjligheterna att få en plats åt sitt barn i den skolan.
Efter sexan måste de till en annan skola, där det finns ett högstadium. Alla som bor i vårt bostadsområde (hyreshus) vill ha barnen i den största, mest centrala skolan i vår förort. Där är högstadiet och gymnasiet (mkt välkänt) integrerade i samma stora byggnad. Vi hade en enorm tur, som hade relativt kort avstånd till den skolan. Därför fick vi en plats åt sonen där. Han går nu i en skola där majoriteten av eleverna kommer från villaområdet på andra sidan om skolan. Där är de flesta föräldrar akademiker. De ungdomarna är väldigt studiemotiverade, högpresterande och har gott om pengar. Med det sagt, är det inte säkert att de mår bättre än invandrarbarnen, som är i klar minioritet i sonens klass.
Jag är ingen rasist. Men var och en värnar mest om sin egen familj, så jag gjorde vad jag tror är bäst för mitt barn. Det gör även engagerade invandrarföräldrar i förorterna närmast. Den ena förorten har faktiskt ett gymnasium som är välkänt i hela vår storstadsregion för sina metoder att engagera föräldrar (mest invandrare) som har fått mycket inflytande i skolan.
Invandrarföräldrar är mycket aktivt engagerade i sina barns skolgång, enligt min erfarenhet. De allra flesta har bättre koll på sina tonåringar än mina svenska föräldrakollegor runt ikring. Jag har lärt mig mycket av föräldrarna till sonens kompis sedan första klass. De är inte från Sverige. Den andra kompisen, som sonen känt sedan dagis, är en rågblond svensk kille som hamnade i en av de tuffaste högstadieskolorna i ett tredje invandrartätt område en bit härifrån. Han trivs där, för han har fått jättebra kompisar som är lika mörka som han är ljus.
De tre killarna träffas när de kan (oftast hemma hos oss). En gång höll de ihop i medelklasskolan, där de var "utbölingar", med ekonomiskt svagare föräldrar, som inte kände sig allt för välkomna i radhus- och småhusområdets lilla tighta föräldraklick. Våra tonårssöner håller ihop än (Tack och lov för mobiler!) och kan jämföra tre helt olika högstadieskolor som ligger utspridda runt i vår stora förort.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#29 Intressant läsning. Skulle tro att den speglar en realitet för många.
"Men var och en värnar mest om sin egen familj, så jag gjorde vad jag tror är bäst för mitt barn.". Så resonerar säkerligen en majoritet, jag tror att det är få som väljer skola baserat på exempelvis politiska ideal osv,