Annons:
Etikettnyheter
Läst 1000 ggr
annia1
2016-07-15, 03:02

Attack i Nice

Igår kväll vid 22.30 så inträffade en attack i nice. Ser på direktsändning på svt nu så inga länkar.

Det som sagts. Att många människor var ute och firade frankrikes nationaldag när en person körde in bland människorna med en lastbil. Var en väg som var avstängd för trafik som människor samlats på som han körde in på. Han ska ha hunnit köra runt 2 km. 
Sen blev det skottlossning mellan han och polisen. Gärningsmannen är död.

I lastbilen ska dom ha hittat både vapen och granater så verkar som han hade tänkt fortsätta attacken om han hade tagit sig ur lastbilen.

Hittills uppges att det är 78 döda och över 100 skadade varav minst 16 svårt skadade.

Och hittills så verkar det varit en ensam gärningsman.

.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-15, 04:17

Ett tragiskt exempel på att en ökad beredskap inte är en garanti mot att hindra dem som verkligen är beslutna att begå terrorhandlingar…

Europa lär få leva med det här hotet under oöverskådlig tid. 😕

Fillifjonkan60
2016-07-15, 10:48

Usch! Det är lite för mycket nu för tiden! 😕 😡

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Janne Nilsson
2016-07-15, 13:26

Men beredskapen har ju förhindrat en massa dåd. Dock inte alla. Men alla stoppade dåd är en framgång. För hur hade det sett ut annars.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Nomen Nescio]
2016-07-15, 14:16

#3 Det är förvisso sant (jag har själv följt upp det i bland annat EM-tråden), men dessvärre kunde man inte - och kommer inte att kunna- hejda precis allt. Terrorn är nog här för att stanna, men man kan kanske förhindra nio av tio dåd?

tlover
2016-07-15, 21:44

#4 Terrorn har väl alltid funnits här i en eller annan form?

l'm back

[Nomen Nescio]
2016-07-15, 22:00

#5 I Europa var det väl trots allt några någorlunda lugna decennier innan Madrid 2004. Men visst, terrorism är inget nytt påfund och den här lär vi få leva (och kanske dö) med.

(Just i detta ögonblick är det "breaking news" om skottlossning och militärinsatser i Ankara f.ö.)

Annons:
Devya
2016-07-16, 09:18

Jag bor visserligen i Belgien, men jag börjar bli en aningen rädd att gå på gatorna nu, märker jag.

Jag har också märkt på fb, av de som bor i Belgien, hur rädda de blir genast något händer. Det var en krock mellan två lastbilar och ett par explosioner och en massa rök till följd av det, som genast förorsakade rädsla. Min vän laddade upp en video av spektaklet och genast var spekulationerna igång.

Stämningen har ändrats väldigt mycket de senaste åren.

[Nomen Nescio]
2016-07-16, 10:23

Från att gärningsmannen inledningsvis utmålats i media som en "ensamvarg" som agerat på egen hand kan utredningen nu ta en ny vändning, då fem personer i hans omgivning tagits in på förhör.

#7 Ja, det är fullt förståeligt att man blir extra försiktig under sådana förhållanden! Det ledsamma är att det ingår i terroristernas mål att skapa skräck hos allmänheten… 😕

[Nomen Nescio]
2016-07-17, 09:14

#8 "Ytterligare två personer har under söndagsmorgonen gripits av fransk polis efter torsdagens attack på Promenade des Anglais i Nice, rapporterar BFM TV.

Sedan tidigare har fem personer gripits, inklusive gärningsmannens exfru. Flera av de gripna sitter i centralhäktet i Nice. GPTV var på plats under gårdagen när flera gripna fördes in till häktet."---

GP

[helga21]
2016-07-18, 10:12

Ja denne hade bl.a sänt 900.000 SEK hem till sin familj i Tunisien, något han knappast ha de arbetat ihop.

Agafia
2016-07-18, 12:40

Om det stämmer är det blodspengar

Upp till toppen
Annons: