Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1020 ggr
Tride
2016-07-12, 21:07

Debattartikel om romsk kultur

http://www.svd.se/stanislav-emirov-smygassimilerande-minoritetspolitik-drabbar-romer/om/ledare-gastinlagg

javascript:nicTemp();

Provocerande artikel i svd om assimilering och romsk kultur. Artikeln är inte helt ny, men känns ändå aktuell. Själv tycker jag att det här är ett både viktigt och intressant ämne att diskutera.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Annons:
Emo
2016-07-13, 07:00

Mycket intressant och det visar tydligt, (om man gillar texten) hur illa det kan gå med oss svenskar om vi låter andra kulturer ha (för stort) inflytande här - mångkulturen. Ett sätt för honom att visa på farorna med multikultur. Ska vi ta efter deras sätt att leva isolerat och stänga gränserna, kasta ut alla som hotar den "svenska" kulturen? Vi har (hade) ju ett eget land. -ska vi vårda vårt sätt att leva på samma sätt som romerna "vårdar" sättet att leva på romskt vis?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tride
2016-07-13, 20:24

Jag undrar mest över romernas situation och kulturella bakgrund. Eller: varför tigger de? De vill inte assimileras, säger texten, och det är kanske inte så konstigt. I artikeln står det väldigt lite om vad som kan kallas romsk kultur. De är inte jordens enda vandringsfolk. Nomadkultur har inte varit ovanligt. Jag förstår inte var kärnan till problemet finns. Jag har haft romer hemma som städat hos mig genom städfirma, som anställer dem. De är duktiga, noggranna och snabba.  Är inte det ett slags assimilation? Helt enkelt anpassning till de möjligheter som finns. 

Jag tror att det finns en hel del inom varje kultur som ter sig hotfullt mot dess egna medlemmar. Tex hederskultur, som är hot mot kvinnors liv, men också riktar sig mot män som inte vill passa in.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Upp till toppen
Annons: