Brottskod 291
Vad tycker ni om att Polisen hemlighåller information på det här sättet?
”Polisen vägrar berätta hur stora resurser som går åt till att hantera flyktingvågen och den alltmer spända situationen på många asylboenden. Utredningar om våld, hot och andra brott kodas med siffran ”291” och hemlighålls för massmedia. ”Ingenting ska ut”, står det i ett internt direktiv som DN läst.”
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-hemlighaller-fakta-om-sitt-flyktingarbete/
// Staffan

Hallå där siffrorna i rubriken till den här tråden är ju omkastade!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Sorligt att man ska behöva oroa sig så för generaliseringen, men så är det ju. Har en muslim/invandrare/flykting gjort något idiotiskt tar folk det som en ursäkt att sätta eld på/misshandla/svära högt över en annan som inte alls har med saken att göra. Hade folk haft lite hjärna hade det inte varit nödvändigt att göra såhär.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
# 3 Det är inte nödvändigt att göra så här och frågan är om det står i strid med svensk lag dessutom. Arbetsmaterial det är ett finare ord för att inte låta lagen om Allmänna handlingars offentlighet råda.
# 5 Ursäkta men vad står i strid med svensk lag på politik i fokus. Tror inte du förstod vad jag skrev att man bryter mot offentlighetsprincipen och det är inte tillåtet.

#6 Jo, jag förstår dig precis. Jag menar att det är personer som du och andra på forum som PoF som gör sådant här nödvändigt (se Metros framsida från 17/1), även om det är olagligt.
# 7 Ursäkta mig men jag förstår fortfarande inte vad du avser och vad som vad nödvändigt och vad jag har med det hela att göra. Jag läser inte Metro.

#8 Man kan googla Metros framsida. I övrigt kommer vi nog inte vidare.
# 9 Om du vill att jag ska läsa något så får du faktiskt länka till detta. Annars så struntar jag i att läsa det. Sen så bryter man inte mot svensk lag.
En fundering som poppar upp… är det så att polisen ”ska” och inte ”bör” redovisa offentligt vart olika kostnader går enligt Svea rikets lag?
Sen spelar det ingen roll vad som står i media, vad är polisens ”påtvingade” redovisning? Ingår detta i det så ska det solklart framgå, inget snack om saken. Att polisen hemlighåller saker är väl i sak inte konstigt, men kostnader för flyktingpolitiken känns inte som ett behov av hemlighetsstämplande, det handlar väl mer om personers säkerhet och identitet etc.
Det ligger 5.000 ärenden bakom detta såg jag på text-TV att SvD skrivit.

#0 Personligen tycker jag att detta är grovt fel mot svenska folket.
#0 det är rena DDR-metoderna. #12 5000 ärenden! Det är helt sjukt.

Det finns fler koder som är intressanta. T.ex. koden för resursbrist (att man inte har åkt på ett ärende på grund av resursbrist).
Jag säger inte att det är rätt att ha den här koden, men det kan finnas en vinst i det. Däremot är det såklart helt åt helvete att skriva PM om att den skall sekretessbeläggas osv. Sekretess sköts genom prövning, inte genom PM.
mvh Martin
"Operation Alma" upphör som planerat nästa vecka, men nu meddelar polisen att man, i motsats till tidigare besked, kommer att fortsätta att använda kod 291 för flyktingrelaterade insatser.
"– Syftet med kodningen är att få en grund för dialog med de olika polisregionerna om hur deras belastning påverkas. Vissa ärenden kanske bara tar några minuter. Andra kan vara svåra situationer som kräver stora resurser, säger Thomas Wallberg, som är nationell kommenderingschef för Alma.
Han nämner särskilt olika konflikter som kan uppstå på större boenden för asylsökande - inom familjer, mellan familjer, religiösa konflikter, eller av andra skäl.
– Det kan bli upploppsliknande situationer som vi inte är vana vid, påpekar Thomas Wallberg."---
"Polisen har gjort fel som slentrianmässigt hemligstämplat alla händelserapporter som omfattas av Alma, polisens särskilda insats som är inriktad på flyktingsituationen. Händelserna har samlats under bland annat koden 291."---
"Enligt kammarrättens dom kan inte polisen avslå en sådan begäran genom att säga att ärendena ingår i en särskild händelse som inte är slutbehandlad. I stället ska ärende för ärende prövas för att se om det är slutbehandlat och om handlingarna är allmänna."---
#16 _"Den nationella särskilda polisinsatsen Alma är avvecklad och nu offentliggörs siffror polisen anklagats för att mörka. De visar misshandelsfall, hot och självmordsförsök."---
"Under den period som polisen nu granskat manuellt (11 november 2015 till 31 januari 2016) anmäldes 831 misshandelsfall på asylboenden samt 484 fall av hot och ofredanden."---
..".de innehåller en mängd så kallade felkällor, vilket polisen också är öppen med. Det gör också händelserapporterna med den omskrivna koden R291. Men det som registrerats med koden är bland annat att polisen åkt ut på omkring 30 självmordsförsök och lika många fall med psykiskt sjuka."---_
#18 Tino Sanandaji skrev en kommentar om detta:
"831 anmälda misshandel på mindre än tre månader av motsvarande dryga en halv procent av de som vistas i Sverige. Förra året anmäldes preliminärt 84589 misshandel enligt Brå. Om siffrorna stämmer har anmälda misshandel per person i flyktingboende varit 7-8 gånger högre än rikssnittet."
"…givet att det bara är för tre månader och motsvarande dryga halv procent av befolkningen är det en överrepresentation på flera hundra procent."
(utdrag)
#19 Ja, tio anmälda misshandelsfall om dagen på boendena bör nog även ses mot alla utryckningar där ingen anmälan tagits upp i brist på tolkar, vittnen eller intresse från asylbaronerna. Mörkertalet lär vara betydande…
Plus de ärenden som hamnar utanför med andra brottskoder än 291 men som kan härledas till boenden.
"Jerzy Sarnecki menar att det är självklart att asylsökande begår fler brott. Varför talade kriminologerna inte om det innan? DN:
"Filipe Estrada, professor i kriminologi vid Stockholms universitet, menar att de siffror DN har tagit fram ger en annan bild av de asylsökandes brottslighet än vad som kommit fram i media…""
(Saxat från Tino Sanandaji)
#18 "Den 18 februari i år avvecklades "Alma" helt.
Och nu kan SVT Nyheter Skåne redovisa slutnotan för insatsen efter att ha tagit del av polisens egna kostnadsberäkningar.
Jenny Silverhult, ekonomichef på NOA, uppger för tv-kanalen att insatsen totalt kostat 182 miljoner kronor.
Den största delen, 153 miljoner kronor, är personalkostnader. Därutöver har 29 miljoner använts till driften av insatsen – där bland annat boende för de tillresta poliserna finns inräknat.
Enligt Nationella operativa avdelningen beräkningar uppgår kostnaden för övernattning på hotell till totalt 18 miljoner kronor."