Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1454 ggr
Emo
2016-04-26, 06:13

Normer? Blåögda svenskar?

Hur har vi det med normerna? Vems normer gäller här?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22698418.ab

Citat: "Kanske är den mest angelägna normen för svenskar att börja bryta den alltför länge rådande naivitetsnormen."

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Hayabusa]
2016-04-26, 07:44

Mycket läsvärd artikel 👍

Janne Nilsson
2016-04-26, 08:35

Det är ingen som hindrar honom från att uppföra sig så. Det är absolut inga andra än Miljöpartiet som väljer att ta bort honom. Det är inte heller någon som hindrar honom eller andra att starta ett parti där det är okej. Men där är lättare att försöka ta sig fram genom ett redan etablerat parti som redan har en väljarbas.

Skälet är enkelt. Man förlorar röster på att ha honom som representant, för hans åsikter spelar roll när han ska representera oss alla. Speciellt nu när Miljöpartiet faktiskt är i regeringen men reellt inflytande.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Tride
2016-04-26, 09:01

Bra artikel i AB. Ytligt sett kan man tycka att han får hälsa som han vill. Men hälsningen handlar inte om hans vilja eller inte. Det handlar om en djupt rotad tradition inom muslimska samhällen, där kvinnor anses "tillhöra" någon man och behandlas enligt detta. En man får inte röra vid en kvinna som anses "tillhöra" någon annan man.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Hayabusa]
2016-04-26, 09:49

#3 Visst kan man resonera på olika sätt i frågan kring handslag/hälsning. Men - hur hade omvärlden reagerat om jag (vit medelålders man född i Sverige) hade haft en personlig urskiljning på vilka jag hälsade på eller ej? Exempelvis vid ett möte med en grupp människor där jag valde att skaka hand med vissa men inte alla. Baserat på en personlig övertygelse.

Eller om jag befinner mig i en annan kultur och absolut insisterar på att köra "min svenska invanda stil"?

Tride
2016-04-26, 14:36

För många år sedan hade jag kontakt med en indisk man, bosatt i Sverige. Han ville hälsa på svenskt vis, sa han, varpå han gav mig en björnkram! Jag blev ju inte på något sätt kränkt, men aningen förvånad. Så uppfattade han svenska hälsningen! I I Indien hälsar man ju gärna på varandra med att slå samman händerna framför hjärtat. Yngre kan hälsa på äldre genom att vidröra deras fötter, tecken på vördnad. Det har hänt mig i Indien att barn hälsat på mig på det viset. Det känns lite udda.

Av alla de hälsningar jag varit inblandad i på resor och hemma, gillar jag bäst den indiska Namaste med båda händerna mot hjärtat. Män hälsar så, kvinnor hälsar så. Enkelt och inbördes respekt.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[helga21]
2016-04-26, 18:29

För att kunna hälsa som Kahn måste du identifiera vilka som är män och vilka som är kvinnor innan du hälsar.

Annons:
Emo
2016-04-27, 05:21

#6 Det hade varit intressant att se hur han hade svarat på en sådan fråga offentligt - fast vi hade väl somnat innan han hade kommit fram till något efter att intervjuaren hade upprepat frågan tillräckligt många gånger. 😂

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Nomen Nescio]
2016-05-25, 17:11

I Schweiz hör det till vanligheterna att eleverna hälsar på sin lärare med handslag vid skoldagens början. Två tonåringar från Syrien har dock vägrat att hälsa på de kvinnliga lärarna genom att ta dem i hand, men nu har en domstol slagit fast att det inte går att hänvisa till sin religion för att slippa handhälsa på de kvinnliga lärarna.

Lärarfack och icke extrema muslimska organisationer välkomnar domstolsutslaget. "Schweiz får inte bli Saudiarabien" som en talesperson från Föreningen för progressiv islam uttryckte det.

Källa.

[[eskils_]]
2016-05-25, 17:54

#8 Trevlig förening som uttalar sig i artikeln, Föreningen för progressiv islam. Finns något sådant i Sverige, tro?

Föreningen säger sig representera "einen offenen und zeitgemässen Islam", dvs en öppen och modern islam och ser sig själva i första hand som schweizare. Man kräver bl a att imamer ska motarbeta politiska islamister som salafister och jihadister.

Upp till toppen
Annons: