Annons:
Etikettövrigt
Läst 780 ggr
Staffan
2016-04-15, 11:05

Den svenska spelbranschens framgångar

Enligt Spelutvecklarindex 2015 växte bolagens omsättning enbart under 2014 med 35 procent, till nästan 9 miljarder kronor. Detta trots att datorspel genom alla tider ansetts fult och skadligt av svenska experter och svenskt etablissemang.

Jimmy Wilhelmsson har skrivit en artikel om utvecklingen från då till nu, och uppmärksammar ett gammalt ledarstick i tidningen Datormagazin där dåvarande chefredaktören redan 1991 konstaterar att ”Vi här i Sverige är för fisförnäma för att ägna oss åt något så simpelt som datorspel”.

Ur artikeln:

”Rindeblads ledare pekar inte bara på ett samhälle som är ensamt i Västeuropa om att inte förstå att spel kommer att ta över underhållningsindustrin. Den pekar även på att en nation på egen hand kan utveckla en helt ny exportgren från grunden, inte på grund av politisk handlingskraft, utan på grund av att en tillräckligt stor och driven generation vill och kan.”

» Länk till hela bloggartikeln på Spelpappan.se

// Staffan

Annons:
Staffan
2016-04-18, 14:11

Ur samma krönika:

”Jag röstade för första gången år 1991, jag var fyllda 18 år bara några månader tidigare. I retrospektion var det dock inte min plikt som medborgare som verkar ha haft störst inverkan på det framtida svenska samhället, utan det faktum att jag tillhörde den generation som tidigt snappade upp datorer som Commodore 64 och Amiga 500. Den generation som i dag bildar ryggmärgen till stora delar av Spelutvecklar-sverige, och som just nu håller på att ersättas av yngre förmågor som växt upp med spel i modersmjölken/nappflaskan.”

Undrar hur många vi är som tillhör den där generationen? Fanns det några tjejer som var intresserade också eller var det bara killar (som i min klass).

// Staffan

Upp till toppen
Annons: