Kallar du dig feminst?
Eller resonerar du som Paulo Roberto och kallar dig militant motståndare och istället militant jämställdhetsivrare?
// Staffan
Det gjorde jag en gång i tiden och med det avsåg jag hela lönen -halva makten. Men när Göran Persson sa att han var feminist så slutade jag upp med det.

Jag skulle aldrig kalla mig feminist - jag tror på jämlikhet. I dagens samhälle verkar ordet feminism stå för kvinnor som står för kvinnliga rättigheter, det är inte ens en tanke på de manliga rättigheterna. Visst är det bra att det kämpas för kvinnorna, men det är knappast jämlikt när det inte görs samma för männens orättvisor. Feminism har fått en helt annan betydelse än det var tänkt tyvärr, och eftersom jag inte vill identifiera mig med denna innebörd kallar jag mig alltså inte feminist.
Värd för: Bipolär sjukdom & Borderline & Goth
Jag är Equalist.

Jag har alltid bara gjort det jag velat. Om jag blivit diskriminerad så vet jag inte om det. Har alltid jobbat i relativt manliga miljöer (programmerare) men har inte upplevt mig som annorlunda behandlad. Plus att jag oftast tjänat mer än mina pojkvänner.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag är visserligen ingen vänsterhatare som Roberto, men j han har vissa poänger
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
Ja jag är feminist. Så länge det finns våldtäkter, våld i hemmet,lägre lön för lika arbete, att kvinnor gör och förväntas göra majoriteten av hemarbetet och färre kvinnor på ledande poster så behövs feminismen för att kämpa för kvinnorna (och inte för männen, inte så konstigt eftersom det skulle öka klyftorna. Som att kämpa för de de vita istället för de svarta).
Det är konstigt att det är så laddat att kalla sig feminist, ingen lyfter på ögonbrynen när jag säger att jag är antirasist. Inte ens rasisterna, men feminist. Då blir det liv. För det är ju sååå fult att kvinnor står upp för sina egna rättigheter och bestämma sig för att ta männens plats, för så är det. Ska det bli jämställt kommer männen få backa, få högre konkurrens om de höga chefsposterna exempelvis, få svårare att göra karriär för att de kommer vara pappalediga mer, ha mer ansvar för hemmet och barnen. Men det kommer bli mycket bättre för dom också, kanske ruckar vi på machokulturen så att fler unga män som mår dåligt söker hjälp i tid. Idag söker fler kvinnor hjälp för psykisk ohälsa men fler män tar sitt liv. Jag tror att det är för att männen inte vågar söka hjälp, för att de ska bita ihop.
Ni kvinnor som säger att ni inte upplevt förtryck: Grattis,Det gör mig så glad men det betyder inte att det inte finns.

Nej, jag är inte feminist, eftersom det förutsätter könssegregerat tänkande.
Jag är däremot klart för jämställdhet och likaberättigande, och det kan väl göra att någon uppfattar att jag omfattar feminismens idévärld, men inte helt och hållet; som "feminister" brukar säga: "inte alla män".
Jämställdhet har vi inte nått ännu, och kommer kanske aldrig att komma till, men många av de större frågorna för gårdagens feminism är lösta. I vissa sammanhang har pendeln slagit över, men i stort är det inte väldigt ojämlikt i dagens lagstiftning eller väldigt många områden i samhället. För den som drabbas av ojämlikheten kan det vara väldigt svårt, och män drabbas också, och då ofta av sådant där vi har gjort eftergifter för att kvinnor ska få större utrymme.
Jag är inte heller helt övertygad om att våldtäktskultur är en enbart feministisk fråga; jag ser det mer som våldskultur, men eftersom kvinnor ofta drabbas på ett annat sätt än män, koncentrerar man sig kanske på de sexuella och sexistiska aspekterna av våldet. De är ju ganska tydliga, och vi har en lagstiftning på området som är ganska tydlig. Ändå kan man upprepat se att domstolar ofta behandlar förövare och offer efter sexistiska mallar.
Men det som jag tycker svärtar feminismen är att många som utger sig för att kämpa för kvinnors rätt och jämlikhet tar till rena pungsparkar, som exempelvis kampanjen som på vissa håll drivs mot s.k. manspreading (att sitta med benen isär). Det sprids en bild av att det är ett "typiskt manligt" beteende, och att män gör det här på kollektiva färdmedel och därmed tar upp plats, tränger undan kvinnor.
Jag har verkligen försökt se om det händer, och jag förnekar definitivt inte att en eller annan kvinna skulle kunna ha upplevt en sådan situation, men efter att ha försökt hitta det som beskrivs, att en man tränger en kvinna, genom sitt sätt att sitta, kan jag bara dra slutsatsen att det är betydligt överdrivet. Jag har inte sett en enda sådan situation på flera månader, trots att jag letar efter det.
Så jag betackar mig för att de "feminister" som sprider sådant ska få kalla mig feminist, bara för att jag är för jämlikhet. Jag tillhör inte deras skara, och vissa delar av det som utges för att vara feminism sprider snarare ett löjets skimmer över feminism som begrepp. Helt säkert finns genuint feministiska frågor som inte beaktas i tillräcklig grad, men de handlar inte om vad man kallar sig.

I Svenska Akademiens ordlista från 2006 definieras feminism som en ”rörelse för kvinnors jämställdhet med män”. Feminism skulle även kunna beskrivas som en ideologi som erkänner att vi lever i ett ojämställt samhälle, och som genom en feministisk kamp vill nå en ekonomisk, politisk och social jämlikhet mellan alla kön och icke kön.
Alla är ju olika men jag ställer upp på den beskrivningen. Sen finns det tokskallar inom alla rörelser som svärtar ner det hela.
Med den beskrivningen är jag feminist

#9 Det beror på 90-talisternas aversion mot att stämplas som något specifikt. När du blir äldre kommer du över det.

För att faktiskt ta tillbaka ordet så är det inget ord eller benämning som är hänvisad åt bara kvinnor. Det har blivit så stämplat av högermän som satt feminism i vänster facket gärna med tokfanatikervibbar.
Men det enda det betyder att man är en person som önskar lika rättigheter mellan män och kvinnor. Och det finns en massa män som kallar sig feminister även utan att vara miljöpartister

#12 Det vore klädsamt om du talade för dig själv och inte skrev sagor om andra. Om det nu vore som du säger, så är ju ett väldigt stort antal av dem som utger sig för att vara feminister inte alls feminister. Och det är ju lite märkligt om man ska behöva kalla sig något som tydligen har väldigt lite substans.
Varför ska strävan mot jämlikhet och önskan att den funnes beläggas med en etikett som anger kön som vattendelare? Och är det i så fall rimligt att man godtar att kreti och pleti kallar sig själva feminister blott för könets skull?
Jag tror knappast att man kan få tillbaka ordet från alla som använder det som tillhygge mot män, utan att önska eller sträva mot jämlikhet. Det handlar inte om "högermän som satt feminism i vänster facket gärna med tokfanatikervibbar". Det är faktiskt inte män som är tokfanatiker i det sammanhanget. Jag har redan givit exempel på tokerier som de som kallar sig feminister sysslar med. Jag vill helt enkelt inte associeras med den falangen.
Jag har hittills inte sett många av dem som kallar sig feminister som har reagerat mot tokerierna - t.ex. "manspreading". Tvärtom kommer temat upp gång på gång, medan uppenbara orättvisor och rent sexistiska företeelser sopas under mattan. Visst är det bra att kvinnlig könsstympning har förbjudits i Gambia, i likhet med många andra länder, men är manlig könsstympning godtagbar? Den är ju ännu mer spridd; men det kanske inte är en jämlikhetsfråga?
Eftersom jag inte kan hindra att tokfanatiker kallar sig feminister, kan jag åtminstone avhålla mig från att sortera in mig själv i samma fack.

#13 Precis som du säger har ordet förvanskats. jag tror inte du läste vad jag skrev utan hajade till på några ord och blev upprörd och formade din egen åsikt om saken.
Precis som de som plussat ditt inlägg. Men du bekräftar bara min åsikt

#14 Du bekräftar alltså att du har förutfattade meningar?
Jag uppmanar dig än en gång att tala för dig själv, inte hitta på saker om andra.

#14 " Feminism skulle även kunna beskrivas som en ideologi som erkänner att vi lever i ett ojämställt samhälle, och som genom en feministisk kamp vill nå en ekonomisk, politisk och social jämlikhet mellan alla kön och icke kön."
Faktiskt så har du fel. Problemet är istället att många inklusive dig själv inte vet vad feminism faktiskt är.
Saol: "Feminism- åskådning som hävdar o. rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen"
Eftersom jag står för att alla ska vara jämställda och inte bli förtryckta oavsett kön, ålder, religion, sexuell läggning osv, så kallar jag mig för ekvivalist istället. En god portion av de som kallar sig för feminister, är egentligen ekvivalister.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus