Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 1669 ggr
[Carpinus]
2016-03-10, 08:23

Står museerna inför en kulturrevolution?

Riksutställningar och museifolk tycker att museerna är exkluderande för att de skildrar landets och folkets historia, och man vill nu, citat,  "släppa 1800-talsbondgården och fundera på om vi kan nyttja husen och berätta andra berättelser” (Ulrica Grubbström, vd på Västerbottens museum).

Så här skriver man i en GP-ledare om detta (ledaren finns i sin helhet på länken nedan).

_"Tyvärr tycks den svenska museivärlden vara ännu en i raden av offentliga institutioner som ersatt förnuft med den säregna mångfaldspolitiska överideologin.
I en rapport av den statliga förvaltningsmyndigheten Riksutställningar kan man utläsa att: ”svenska museer inte speglar ´det mångkulturella Sverige´ – det vill säga alla svenskar – är inte bara ett resultat av en omfattande strukturell diskriminering utan även ett stort hinder för ökad mångfald”.---

"Idén som Riksutställningar och Grubbström förmedlar är att svenska museer skulle vara exkluderande blott genom att skildra svensk historia. Därför hävdar de att svenska museer bör, som det ofta heter, berätta andra ”berättelser”. Vad det i klartext betyder är att museer, med tanke på att många svenskar har utrikes bakgrund, ska anpassa sig till dessa personers historia."---

"Att Göteborg har befolkats av personer som inte såg ut som jag, som inte delade min etnicitet, namn eller mina förfäders seder och språk, gör inte platsens historia mindre intressant eller viktig för mig. Det blir min historia i takt med att mitt liv levs här.
Och med tiden kommer mina ättlingar med självklarhet att tala om sina göteborgska rötter. Jag vill inte att deras och min historia ska berättas genom ett ideologiskt och mångfaldsmarinerat filter."_

http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.3019419-adam-cweijman-ror-inte-mitt-kulturarv

Vad tycker du - är det dags att kasta ut de svenska folkminnena från museerna och berätta andras historia istället, eller finns det ett värde i att visa hur det var just här, just då och därigenom få en bild av kontinuiteten och förändringarna?

Annons:
[Bermudas]
2016-03-10, 08:42

Det är väl bara att skriva om vår historia så att den passa alla. Tycker till exempel museet i Kairo har alldeles för lite historia om Norden. -Hallååå vi finns också!… har man bara lust att skrika när man letar runt bland de dammiga sarkofagerna i hopp om att hitta en enda svensk….så jäkla exkluderande alltså!!! Eller museet i Bagdad….ser ni en enda runsten?? Eller tar dom upp något om striderna mellan svear och götar??? Eller finns det nåt lik från en mosse som vi kan få kolla in? Skulle inte tro det! Hopplöst självupptagna Irakier säger jag bara!

[Carpinus]
2016-03-10, 08:48

#1 Ja, eller hur? Det hela är väl bara en bekräftelse på vad en av våra stora moderna filosofer uttryckte för några år sedan: "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån". 

[Hayabusa]
2016-03-10, 09:04

Galet - känns som "Jantelagen" i ett nötskal. Kanske borde svenska museum ha en inriktning baserad på självförakt?

[Bermudas]
2016-03-10, 09:06

#2 mäster Reinfeldt! En gigant helt enkelt! #3 vilken toppenidé!

[Carpinus]
2016-03-10, 09:21

Västerbottens museum, som är inblandade i "nytänket",  hamnade ju i rubrikerna förra året, då de inte tyckte att försvaret passade in för medverkan på Nationaldagen. Så här sa man då:

"Firandet har ett mångfaldstema, och innefattar bland annat välkomnandet av nya medborgare. Och det är i det sammanhanget som museet tillsammans med Umeå kommun kommit fram till att Försvarsmakten inte ska få vara med i årets program.

– Det var en magkänsla. Tyvärr är det ju så att många nya svenskar kommer från traumatiska förhållanden. Det kändes inte rätt att ha militärfordon på området, säger Lillemor Elfgren, som är programsamordnare på Västerbottens museum."---

Skydda från vetskapen att vi har ett försvar och dölja vår historia - verkar inte det som något av en svensk upplaga av Truman Show?

Låt oss göra en jättekuliss av hela Sverige och bara berätta det som nykomlingarna redan vet!

Janne Nilsson
2016-03-10, 09:23

Om det är ett problem så är det väl bättre att skapa ett nytt museum än att försöka pimpa de gamla till något de inte är eller skall vara. På tex Irland har man museum om emigrationen och i Usa om immigrationen. Något som det senare kan väl vara ett alternativ?

Jag tycker det alltid blir problematisk när man skall försöka blanda in nutida frågor med historiska skeenden eller politisera akademiska discipliner.

Jämför med larvet som Historiska museet gjorde med konstinstallation med självmordsbombare eller Armemuseum där man försökte få till det att Karl XII var homosexuell när inga sådana indicier finns. På Birka fick jag veta för några år sedan att man tolkade gravfynd som bevis på transpersoner? Något som förmodligen är ganska ensam om att tolka på det viset om det inte var guidens personliga tillägg?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Carpinus]
2016-03-10, 09:37

#6 Guiden du berättar om påminner om en som härjade på Världsmuseet i Göteborg för några år sedan. Maken till pekpinneryttare har jag aldrig varit med om! Han ställde t.ex. frågan om någon kände till voodoo, och när en modig stackare råkade säga något om "häxkonst" så fick guiden svaret han väntat på och gav den som vågat yttra sig en verbal hårtork. Det var en folklig kultur, fick vi veta, och våra västliga värderingar var fördomsfulla. På samma vis gick an han hela visningen, och vi få som orkade fullfölja vandringen var ganska tillintetgjorda när vi sökte oss mot utgången…

Janne Nilsson
2016-03-10, 09:58

Nu brukar jag ju vara  just en sån där som ifrågasätter och argumenterar.  Som Mattie Ross så elegant uttrycker det: -Man skall aldrig ge med sig när man har rätt! På Birka vid tillfället ifråga hade jag barnen med mig så jag höll en låg profil för deras skull.

Annars har jag lagt märke till att folk brukade haka på mig och tjuvlyssna när jag var på museum eller andra utflyktsmål och berättade för barnen eller min stackars sambo? 😎

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Gronstedt
2016-03-10, 10:07

Den svenska historien innehåller en rejäl dos utlänningar och utländska berättelser som det är, så varför inte komplettera vartefter det blir fler? Inget fel i att skildra "andra" berättelser och "andras" berättelser, men det ska inte vara "i stället för" utan "också".

[Carpinus]
2016-03-10, 10:22

#9 Ja, det är väl lite kontentan i Cwejmans slutrader. Går man på Göteborgs stadsmuseum så påminns man om de holländare och tyskar som blivit en del av stadens gemensamma historia, "det blir min historia i takt med att mitt liv levs här. Och med tiden kommer mina ättlingar med självklarhet att tala om sina göteborgska rötter", som han skriver. Och Västerbotten har också sin multikulturella historia att stå på, där nybyggare, samer och finnar spelat en roll. Har dom tänkt kasta ut även det barnet med badvattnet?

[Bermudas]
2016-03-10, 10:40

#9 har man uteslutit dom tidigare menar du?

penke
2016-03-10, 21:20

? Etnografiska museet då
världskulturmuseer påstår de själva….. 🤔

penke

thenameless
2016-03-10, 23:30

Museer är nationalistiska och rasistiska institutioner som ska bekämpas i mångkulturens namn. Ner med nationell stotlhet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: