Annons:
Etikettnyheter
Läst 1345 ggr
Staffan
2016-03-04, 11:42

Risk för ökad brottslighet?

Regeringen föreslog igår torsdag i en lagrådsremiss att rätten till dagersättning och boende dras in så fort en asylsökande fått nej. 

Morgan Johansson räknar Morgan Johansson med att omkring 32.000 personer kommer få avslag på sin asylansökan under innevarande år.

Tanken med förslaget är att fler av dom som fått avslag på sin asylansökan ska lämna Sverige självmant.

Undrar hur regeringen ser på risken för ökad brottslighet om så många människor förlorar sitt boende och sin dagersättning? I synnerhet nu då polisen redan är så hårt belastad.

// Staffan

Annons:
[VSK]
2016-03-04, 13:20

Det stora problemet är att regeringen inte tänker alls.

Statsministerns slagord "ordning & reda" är ett stort hån mot den svenska befolkningen.

Så svaret på din fråga Staffan, är att regeringen inte ser alls. De borde ha en stämpel i pannan där det står Naiv & IG.

[Bermudas]
2016-03-04, 13:32

#1 Jag tänker inte säga högt vad jag vill ska stå på den stämpeln. #0 Ja detta har jag påpekat många gånger, vad tror ni händer när pengarna tar slut? Många kommer ändå stanna och de måste ha något att leva på. Vi ser redan såna tecken.

[VSK]
2016-03-04, 13:41

Va inte blyger nu 😃

penke
2016-03-04, 15:40

men ?
 är det inte redan så, att …säg 32 000(?) personer befinner sig i Sverige ,
försörjer sig med egen eller annans ..kreativitet,
och utan skattekonto 😮

penke

[Bermudas]
2016-03-04, 16:58

#3 Jo jag är blyg som en viol…bäst så ;-) #4 Härligt! Det är bara att öppna hjärtat lite till för det kommer mera…

Tride
2016-03-05, 20:57

Lagstiftning är en sak, att se till att lagarna följs en annan. Själv misstänker jag starkt att det leder till att de som får avslag gömmer sig och arbetar svart. Alltså större osäkerhet både för dem och resten av befolkningen.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Annons:
[helga21]
2016-03-06, 06:08

#" 6 Och så inväntar de till nästa gång de kan söka asyl igen! Under tiden så begär de försörjningsstöd.

[Bermudas]
2016-03-06, 10:21

#7 Öppna hjärtat och pluskan några varv till då. Man får väl skära ytterligare i budgeten för de gamla, dom är ändå så dåliga på att bråka och kräva saker. Den skatt de betalt i hela sitt liv ska fördelas….

[helga21]
2016-03-06, 12:32

# 8 Skatten är redan fördelad nu lånar vi!

[Bermudas]
2016-03-06, 14:43

#9 precis…och skär ännu mer.

Tjeja
2016-03-06, 22:19

Med det resonemanget fortsätter man ju bara att bygga ut grogrunden för just den brottsligheten. För förr eller senare tar alla resurser slut helt även lånemöjligheterna. Och då lär även möjligheterna att någonsin få stop på den kriminaliteten vara uttömda också. Så bättre att ta tjuren vid hornen nu innan hela flocken vuxit till sig och anfaller! Dvs gör det som behövs och se till att hantera den kriminalitet som uppstår nu. Och be till gudarna att det inte redan är försent och blir mer än vi klarar av att hantera redan nu. (Är dock ärligt talat rädd att det redan är försent.)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
2016-03-07, 08:43

#11Exakt! Man skjuter upp det nödvändiga i hopp om att problemen ska lösas på så sätt. Istället gör man det bara mycket värre. Dom som sitter med makten har förlorat sitt seende verkar det som. Hur kan så många människor vara så förvirrade samtidigt? Det är något som jag förundras över i dessa tider. Det är som att dagisbarn med noll koll sitter vid rodret….även om verkligheten smugit sig på även dem, så beter de sig som om rådvilla höns, som låtsas att de kan tänka.

[strutter]
2016-03-07, 08:48

Och jag som trodde att det redan var så, att i och med att man nekas asyl så får man inget boende eller ersättningar heller.

Men det var ju otroligt naivt av mig att tro nåt sånt… herre gud vad dom måste skratta åt oss dumma svenskar!

Annons:
[Bermudas]
2016-03-07, 09:10

Paul Collier, professor i nationalekonomi vid universitetet i brittiska Oxford, gav 2013 ut boken “Exodus; I sin bok beskriver han bland annat hur alltför hög invandring kan orsaka stora samhälleliga problem, och hur regeringar tenderar att reagera alltför sent på detta. Collier beskriver något som han kallar "panikläget" "Stressen och pressen på välfärdssystemen innebär att beslut fattas snabbt, ofta med demokratiska underskott samt utan konsekvensanalys och utan att de hänger ihop inbördes. Besluten och beslutsprocessen leder i de flesta fall till en förvärrad situation enligt Colliers kartläggningar och forskning."

[strutter]
2016-03-07, 10:25

Så sant som det var sagt!

Upp till toppen
Annons: