Annons:
Etikettövrigt
Läst 1318 ggr
Niklas
2015-12-30, 17:54

Det blir bara bättre och bättre

"– Det finns inget folk i någon tid, på någon plats på jorden som har haft det bättre än vad vi har det just nu. Vi är rikare, friskare, ja vi har det riktigt riktigt bra, säger Anders Ekholm, som är vice vd för Institutet för Framtidsstudier." http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6336248

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
TjockaBerta
2015-12-30, 18:06

Merparten kanske. Å andra sidan finns det folk i Sverige som har det sämre idag än folk haft på många år. Förr låg den lägsta nivån högre.

>>>Malum domesticum<<<

[Zachapacka]
2015-12-30, 22:15

#1 vad menar du med förr? Tror knappast att trälarna på vikingatiden hade det bättre än vad de allra fattigaste i Sverige har det nu.

TjockaBerta
2015-12-30, 22:34

#2 Larvigt inlägg. Jag bryr mig inte om att bemöta det. Jag är säker på att även du kan förstå vad jag menar med förr om du anstränger dig lite.

>>>Malum domesticum<<<

[Zachapacka]
2015-12-30, 22:37

#3 Kan du bara vara lite mer konkret. När var lägsta nivån högre än nu och varför?

TjockaBerta
2015-12-30, 22:51

Nej! Som jag sa bemöter jag det inte.

>>>Malum domesticum<<<

jossan...
2016-01-02, 17:33

#5 vet du ungefär sedan när som lägsta nivån har sänkts?

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
Oskar
2016-01-02, 17:43

Ja många behöver påminnas om att det generellt sett blir bättre och bättre!

Jag tror att det som gör att många lever i tron att vi lever i en sämre värld nu är…

…att folk inte förstår statistik.

…att folk endast läser lokal media.

…att media ger större utrymme åt negativa händelser än positiva.

…att klyftorna i Sverige har ökat.

(Att klyftorna ökat är nog alla överens om…och det kvittar egentligen om även de som har det sämst ställt har det bättre idag än tidigare för i ett välmående samhälle som vårt så är det inte de faktiska kronorna som är viktiga utan det är hur många fler kronor grannarna har som är det viktiga. Om jag för tio år sedan åt fläskkarré till middag och min granne åt fläskfilé…och om jag fortfarande idag äter fläskkarré men min granne nu äter oxfilé…så har ju genomsnittliga levnadsstandarden höjts men det är inte samma sak som att samhället har blivit bättre/stabilare. Jag som fortfarande äter fläskkarré kommer antagligen tycka att jag  fått det sämre.)

Oskar

Halvdansken
2016-01-05, 18:36

#1 "Förr låg den lägsta nivån högre."
Lägsta nivå på vad? Och definiera "förr".

Bostäder? Folk hade dass på gården eller gemensamt i trappan. Stora familjer i en etta.  Nödbostäder.
Sjukvård? Penicillinet kom på 30-talet, innan dess dog du av sjukdomar vi klara nu.
Jobb? Hårt kroppsarbete, inga fackföreningar, kvinnolönerna var 50% av männens. Barnarbete.

Man ska inte så långt tillbaka innan skillnaderna var enormt mycket större än nu. Jag tror aldrig det varit så små klyftor någonsin.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: