Det är inte texten, det är tolkningen
Ska man blint låta sig styras av tusenåriga texter?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

Tydligen hade de inte läst gamla testamentet eller så hade de glömt (= förträngt) vad de läst.
Vi fick lära oss att inte ta gamla testamentet som en regelbok eftersom Jesus förklarat hur vi ska leva, så därför är det nya testamentet som gäller för oss med de kärleksbud, som det är rikt på .
Sen kan jag ju tycka att även nya testamentet bör läsas med en viss skepticism, för vi har ju ändå lärt oss mycket under dessa år.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

#2 "så därför är det nya testamentet som gäller för oss med de kärleksbud, som det är rikt på"
Jaså?
Detta gjorde Jesus:
Han gjorde en piska av repstumpar och drev ut allesammans ur templet//. Han slog ut växlarnas pengar och välte omkull deras bord. (Joh 2:15)
Och om hur kvinnor får bete sig:
Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män hemma, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten (1 Kor 14:35)
Så här ska man förhålla sig till de av andra trosuppfattningar:
Den som inte förblir i Kristi lära har inte Gud. Ni skall inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. (2 Joh 9-11)
Gravida har ju det inte lätt i nya testamentet:
Jesus: ”Ve dem som väntar barn eller ammar i den tiden..//..Vrede skall drabba detta folk” (Luk 21:23)
Krigiska tankegångar:
Nu skall den som har en penningpung ta med sig den, och den som är utan pengar skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd (Luk 22:36)
Nya testamentet är lika rikt på människoförakt som vilken annan religiös gammal text som helst. Jag tycker det tillhör allmänbildningen att läsa dem, så folk slutar att förfasa sig över andra kulturers texter.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Personligen anser jag att religion är ett "hitte-på". Såg "Skavlan" på TV i fredags, Richard Dawkins åsikter kunde jag inte annat än att stämma in i.
Läste den den här texten av Robert Aschberg, också den intressant:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/robertaschberg/article21881978.ab
Saxat ur artikeln:
"Att de som tror, eller vill tro på vissa saker, religiösa människor till exempel, är mer okritiska än andra."
(Forskaren Gordon Pennycook och fyra av hans kolleger på institutionen för psykologi vid Waterloo-universitetet i Kanada)

det finns väl det kända brevet till en amerikansk teve-predikant,
där en oroad församlingsmedlem undrade hur hen skulle agera med sina grannar
som grillar djur efter sabbaten infallit, och att flera rakat sidskägget osv
var hen tvungen att samma hela byn/kommunen när de skulle korsfästas
eller om det var nog med de på samma gata ? (ni kanske minns?)
det kan vi fnissa åt.
då bibeln inte är absolut LAG
som koranen är på sina håll.
penke

#5 Bibeln är faktisk lag på många platser på vår jord. Bara för att de grupperna är mer ovanliga här, så betyder det inte att de inte finns.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

I USA har vissa delstater ända till 60-talet haft lagstadgat förbud mot undervisning i läror som förnekar bibelns skapelseberättelse.
Kan rekommendera spelfilmen Vad vinden sår. Den är baserad på en verklig händelse, där läraren John Scopes åtalades för att han undervisade i Darwins lära.

#6..jaa, bla. svea rikes lag bygger väl på mose lagar
dock har kanske tolkningen utvecklats med tiden och nya insikter
penke

#8 Du menar alltså på att tolkningen av koranen inte förändrats genom åren utan att den tolkas ordagrant i alla muslimska länder? För det är lite konstigt, mitt ex syster blev ju inte stenad när hon blev gravid som 15 åring i ett muslimskt land. Och du menar att grupper som amish inte "shunnar" icke-troende familjemedlemmar exakt efter vad bibeln säger att de ska göra?
#7 Exakt,
I vilka länder är Bibeln lag?
Eller var går Bibeln före lag?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

#10 "Darwin hade nog höjt sina buskiga ögonbryn och kliat sig i skägget i sin himmel om han hade fått veta att kreationismen, läran att allt levande har uppkommit genom ett gudomligt ingripande, håller på att få en renässans. Denna lära, som numera kallas intelligent design och som Darwin grundligt vederlade, har fått genomslag i USA där starka krafter vill införa den i biologiundervisningen jämte evolutionsläran.
Det som kännetecknar Darwins utvecklingslära är den starka empiriska förankringen."
Ur en text av läkaren Johan Frostegård.
http://www.evolutionsteori.se/artiklar/kreationism-och-vetenskap/
Jag förstår nog inte hur ditt inlägg relaterar till mitt som du hänvisar till? Kan du utveckla?
Janne Nilsson

#12 Starka krafter i USA trycker på för att jämställa religiöst flum med vetenskap i skolorna.
Starka och starka, hörs mer än vad de har uppslutning för? Men det var väl knappast det jag efterfrågade? USA är ju knappast ett land som styrs efter någon religion även om politker tvingas ta hänsyn till att en stor del av befolkningen är religösa. Men som i många västerländska samhällen efter andra världskriget handlar det snarare om tradition, gemenskap och kollektiv än om tro.
Janne Nilsson

#14 "USA är ju knappast ett land som styrs efter någon religion även om politiker tvingas ta hänsyn till att en stor del av befolkningen är religiösa."
Ta gärna en titt i Richard Dawkins bok Illusionen om gud.
Ett citat:
"I tv-dokumentären Root af All Evil? intervjuade jag flera ledare och kritiserades för att ha valt ut amerikanska extremister och inte respektabla företrädare för mittfåran, till exempel ärkebiskopar. Det låter som en rimlig kritik, utom att det som i omvärldens ögon förefaller extremt i det begynnande 2000-talets Amerika faktiskt är mittfåran. Ett av mina intervjuoffer som förfärade de brittiska TV-tittarna mest var pastor Ted Haggard i Colorado Springs. Men långtifrån att vara extrem i Bushs Amerika är ’pastor Ted’ ordförande i National Association of Evangilecals, som räknar trettio miljoner medlemmar, och han säger sig hedras med ett telefonsamtal varje måndag då president Bush frågar honom till råds. Om jag hade velat intervjua vad som räknas till extremisterna i Amerika skulle jag ha vänt mig till ’rekonstruktionisterna’, vilkas ’dominioteologi’ öppet förordar en kristen teokrati i Amerika. Som en oroad amerikans kollega skriver till mig:
’Ni i Europa måste få reda på att det finns ett kringresande teopatrask som faktiskt predikar införandet av gammaltestamentlig lag - död åt homosexuella och så vidare - och rätt enbart för kristna att väljas till offentliga ämbeten eller rentav att rösta. Medelklassmassorna jublar över denna retorik. Om sekularisterna inte ser upp kommer dominionisterna och rekonstruktionisterna snart att vara mittfåran i en äkta amerikansk teokrati.’
En annan person jag intervjuade var pastor Keenan Roberts, även han från delstaten Colorado. Roberts personliga tokenskapsvariant tar formen av vad han kallar helveteshus. Ett helveteshus är ett ställe dit barn förs, av sina föräldrar eller av sina kristna skolor, för att bli vettskrämda för vad som kan hända dem när de dött. Skådespelare uppför skräckinjagande tablåer av 'synder' som abort och homosexualitet, med en djävul i scharlakansröda kläder som står där och hånflinar. Tablåerna är förspelet till huvudnumret, Helvetet självt, med realistisk lukt av brinnande svavel och de för evigt fördömdas ångestskrik och allt annat som hör till."
Vilka lagar styrs av Bibeln?
Jag förnekar inte att främst kristna har inflytande på samhället men jag ser det ingenstans i rättskipningen?
Det är lite svårt att argumentera med någon som klipper in andras citat utan att redogöra för sina egna tankar om andemeningen? Men detta är utanför ämnet.
Jag vill fortfarande veta vilka länder som styrs av Bibeln?
Janne Nilsson

#16 Att kristen fundamentalism har ett starkt inflytande i amerikansk politik är inte så svårt att se. Jag hoppas att det inte påverkar rättsskipningen.
Fundamentalism skiljer sig ganska mycket från Tio Guds bud som ofta anses vara "kristen lag". Fast de lagarna har i stort sett funnits i de flesta civilisationer. Vilket kanske inte är så konstigt för att de hindrar kaos inom gruppen.
Modern lag är väl ursprunget ur Romersk lag men man har också sneglat på äldre järnålderns Ting och lagar. Ingen av dessa kan anses ha en typiskt kristen värdegrund.
Men jag undrar fortfarande om det är något land som styrs av Bibeln som görs gällande i bla #6?
Janne Nilsson

Det är faktiskt inte länge sedan vårt eget land styrdes av Bibeln. Utträde ur kyrkan var svårt och inte speciellt självklart, och folk straffades för hädelse.Inte heller var det självklart att kyrkan skulle skiljas från staten, och det föregicks av långa debatter. Numera har vi religionsfrihet, yttrandefrihet och åsiktsfrihet i vårt land. Med vissa undantag.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Redan Jesus sade.
-Ge Kejsaren vad som tillhör Kejsaren, och ge Gud vad som tillhör Gud.
Redan i NT är man tydlig med att man som kristen skall rätta sig efter lagen på jorden? Underförstått att man som troende även skall följa Guds lag. Problemet blir väl om de motsäger varandra? "Du skola icke dräpa." Vissa kristna har inga som helst problem med det under tex krig, medans andra vägrar.
Janne Nilsson

Var det inte under 1a världskriget som prästerna välsignade kanoner? På båda sidor?
Tride.

jag är inte bekännande muslim, så jag struntar i om ALLA följer profetens bokstav,
i ALLA länder
inte helt olikt Rumi, tycker jag det är var och ens, ansvar att finna Gud,
på sitt sätt
jag beklagar att din syster är ex/fd.
(att flickor kommer i omständigheter,
har hänt många gånger, i alla kulturer,
förnuftiga människor löser det.. utan blanda in tex.Allahs paragrafer)
om Amish, visade svt förra vintern(?) en serie,
jag förvånades en aning över hur de lät sina ungdomar
prova på den.. "andra världen" under ..ett år(?)
sedan, fick de välja var de hörde hemma
klokt kanske, bara frivilliga/ärliga själar in i församlingarna
penke

#22 Min syster? Mitt ex syster, alltså karln jag levde med har en syster blev INTE stenad, så det finns inget att beklaga.
Och de ungdomarna kommer inte från de stränga amishsamfunden, de skulle aldrig fått åka iväg till ett annat land.
#0 Det är såklart inte bra om man tolkar Koranen bokstavligt. Några axplock på svenska: Döda de otrogna 2:187 Döden dem varhelst I påträffen dem och driven dem ut från varje plats, från vilka de driva ut eder, ty frestelse är värre än dråp, men striden ej mot dem vid det fridlysta templet, med mindre de strida mot eder därstädes, och strida de mot eder, så döden dem! Sådan varder de otrognas lön. Slåss tills alla är muslimer 2:189 Striden mot dem, tills det ej finnes någon frestelse längre, utan all dyrkan ägnas Gud, men om de upphöra, så råda ej fiendeskap annat än mot de orättfärdiga. Även de fredliga måste slåss 2:212 Det har föreskrivits eder att strida, huru motbjudande det än månde vara för eder. Slåss även under den fridlysta månaden 2:214 De spörja dig om den fridlysta månaden och om strid i den. Säg: ”Att strida i den är en svår synd, men att utestänga andra från Guds väg och förneka honom, att stänga det fridlysta templet och utdriva de besökande därifrån är värre inför Gud. Ty frestelse är värre än dråp.” De skola icke upphöra att strida mot eder, förrän de förmått eder att avfalla från eder religion, om de äro i stånd därtill. Men de bland eder som avfalla från sin religion och dö i otro, deras gärningar äro förspillda både i detta, och i det tillkommande livet, och dessa varda eldens invånare att där evinnerligen förbliva.. Utvandra och strid 2:215 De, som antagit tron, och de, som utvandrat och stritt för Guds sak, dessa kunna förvisso hoppas på Guds barmärtighet, ty Gud är överseende och barmhärtig. Strid 2:245 Striden för Guds sak, och veten, att Gud är den Hörande, den Vetande. Var inte som judarna, strid! 2:247 Har du ej givit akt på Israels barns sammankomst efter Moses tid, då de sade till en profet ibland sig: ”Sätt en kung över oss så skola vi strida för Guds sak”? Han svarade: ”Kunden I underlåta att strida, om strid varder eder föreskriven”? Då sade de: ”Varför skulle vi ej strida för Guds sak, då vi i alla fall fördrivits från våra hem och våra barn?” Men när det föreskrevs dem att strida, ryggade de tillbaka på ett fåtal när, men Gud känner de orättfärdiga. Sura 3 Paradiset för de som kämpat 3:136 Tänken i väl, att I skolen få ingå i paradiset, utan att Gud ännu känner dem bland eder, som kämpat, och utan att han känner de tåliga? Nedhugga otrogna Guds vilja 3:145 Gud har ju hållit sitt löfte till eder, då I nedhöggen dem på hans tillskyndelse, tills I visaden eder fega och tvistaden med varandra om befallningen och bleve olydiga, sedan han visat eder vad I önskaden. Var inte som de otrogna, sörj inte de som dödats i strid! 3:150 I, som tron, varen ej lika dem, som äro otrogna och säga om sina bröder, då de fara omkring på jorden eller draga i fält: ”Om de stannat kvar hos oss, hade de ej dött och ej blivit dödade”, för att Gud skall göra detta till en anledning till suckan i våra hjärtan; ja, Gud giver liv och död, och Gud ser vad I gören. Att dö i strid är bättre än värdslig rikedom 3:151 Och om I bliven dödade för Guds sak eller dön, så är sannerligen förlåtelse av Gud och barmhärtighet bättre än det som I hopsamlen. Paradiset för martyrer 3:152 Och om I dön eller bliven dödade, så skolen I sannerligen församlas hos Gud. De muslimer som inte vill slåss är närmast otrogna 3:160 Och vad som drabbade eder den dag, då de båda skarorna möttes, skedde på Guds tillskyndelse och för att han skulle känna de rättrogna och för att han skulle känna dem, som voro tvehågsna. Och man sade till dem: ”Kommen och striden för Guds sak eller slån tillbaka!” De svarade: ” Om vi kunde strida, så skulle vi följa eder.” På den dagen vore de närmare otron än tron. Paradiset för de som dött i strid 3:163 Men anse ej dem, som dödats för Guds sak, döda! Nej, de äro levande; de försörjas hos sin herre. Paradis för missdådare om de dör i strid 3:194 Och från dem, som utvandrat och fördrivits från sina hem, som lidit för min sak och kämpat och dödats, skall jag sannerligen utplåna deras missgärningar, och jag skall låta dem ingå i lustgårdar, genomflutna av bäckar. Sura 4 Från Medina (År 624-28) Slåss när du beordras 4:69 Och om vi hade ålagt dem: ”Utsätten eder själva för döden eller dragen ut ur edra hem!” så hade de ej gjort det på ett fåtal när, men om de gjorde vad de förmanas göra, så vore det bättre och mera ägnat att styrka dem. Dra ut i fält! 4:73 I, som tron, tagen eder i akt och dragen ut hoptals eller dragen ut samfällt! Belöning för att slåss 4:76 Må alltså de, som vilja sälja det jordiska livet för det tillkommande, strida för Guds sak! Den, som strider för Guds sak och stupar eller segrar, skola vi giva stor lön. Strid mot Satans anhängare! 4:78 De, som tro, strida för Guds sak, och de, som är otrogna, strida för Taguts sak; striden alltså mot Satans anhängare! Satans anslag äro förvisso vanmäktiga. Var inte fega, slåss! 4:79 Har du ej givit akt på dem, till vilka man sade: ”Hållen edra händer tillbaka, förrätten bönen och given allmosan!” Och när de blev dem föreskrivet att strida, då var en del av dem lika rädd för människorna som för Gud eller ännu mera och sade: ”Herre, varför har du föreskrivit oss att strida? Varför har du ej givit oss anstånd en kort tid?” Säg: ” Detta livets vinning är ringa, men det tillkommande livet är bättre för den, som fruktar Gud. I skolen ej lida den ringaste orätt. 4:80 Varhelst I ären, skall döden nå eder, om I ock bodden i höga torn.” Om något gott händer dem, säga de: ”Detta kommer från Gud”, men om något ont händer dem, säga de: ”Detta kommer från dig.” Säg: ”Allt kommer från Gud”, men vad går åt dessa människor, att de knappast kan förstå vad som säges? Strid och uppmuntra de rättrogna 4:86 Strid alltså för Guds sak! Du skall ej lida något tvång annat än för din egen räkning. Och uppmuntra de rättrogna! Det kan hända, att Gud avvänder deras våld, som äro otrogna; ja, Gud är strängast i att straffa och tukta. Döda de som vill att ni skall bli otrogna 4:91 De skulle önska, att I bleven otrogna liksom de själva och sålunda vorden dem lika. Skaffen eder ej någon beskyddare ibland dem, förrän de utvandra för Guds sak! Om de vända eder ryggen, så gripen dem och döden dem, varhelst I finnen dem, och skaffen eder ej någon beskyddare eller hjälpare ibland dem. Döda de opålitiliga 4:93 I skolen finna andra, som vill vara trygga både för eder och sitt eget folk; så ofta de förledas till uppror, återfalla de, och om de ej lämna eder i fred, erbjuda eder underkastelse och hålla sina händer tillbaka, så gripen dem och döden dem, varhelst i påträffen dem, ty över dessa hava vi givit eder öppen fullmakt. Extra belöning till de som vågar sina liv 4:97 De av de rättrogna, som sitta overksamma utan att hava lidit någon skada, och de, som våga sina ägodelar och sitt liv för Guds sak, äro icke lika. Gud har upphöjt dem, som våga sina ägodelar och sitt liv för Guds sak, ett steg över dem, som sitta overksamma. Bådadera har Gud lovat det yppersta, men dem, som strida, har Gud utmärkt med stor lön framför dem, som sitta overksamma. Sura 5 Från Medina (År 628-629) Hand- och fotavhuggning
#24: nej, och särskilt inte om man plockar ut de värsta ställena med lupp och pincett eller okritiskt citerar propagandasidor på nätet som gör det. Du och andra islamofober kan ta IS i hand på den punkten, liksom i fråga om att driva ungdomar med muslimsk bakgrund i armarna på dem.
Vill man för läsare med kristen bakgrund ge en rättvisande bild av koranen och islam visar man också vad som händer när man gör samma sak med bibeln. Det är det startinlägget ger exempel på.
Om islam hade varit som ni utmålar hade den knappast överlevt i 1500 år, hade inte skapat den kulturella blomstring som rådde fram till vår renässans ungefär och inte bättre villkor för judar och kristna än vad vi hade för judar och muslimer fram tills upplysningsidéerna började slå igenom på 1800- och 1900-talen. (Numera förlorar de terräng.)
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Om den sk skyddskatten (fungerar på samma sätt som maffians arvode för beskydd) dvs jizya " Kämpa mot dem som, trots att de förr fick ta emot en uppenbarad skrift (judar och kristna), varken tror på Allah eller den yttersta dagen, och som inte förbjuder det som Allah eller hans sändebud har förbjudit, och inte iaktar den sanna religionens bud - kämpa mot dem tills dess de erkänner sig besegrade och frivilligt betalar skyddsskatten" 33:27 "Och han gav eder deras (de otrognas) land och hem, deras ägodelar och ett land, som ni aldrig beträtt i arv, ja Gud är allsmäktig." Muslim 19:4366 Allahs budbärare sade:"Jag skall förvisa Judarna och de Kristna från den Arabiska halvön och kommer inte att lämna kvar några andra än muslimer." Muslim 19:4294 Han(Muhammed) brukade säga:"Strid i Allahs namn och i Allahs väg. Strid mot dem som inte tror på Allah. Skapa ett heligt krig…Om de vägrar att anamma Islam, så kräv skyddsskatten från dem. Om de går med på att betala, acceptera den och låt dem vara. Om de vägrar att betala, så sök Allah hjälp och strid mot dem." Muslim 1:30 Allahs budbärare sade: "Jag har blivit befalld att strida mot folk så länge de inte säger att Allah är den ende Guden, och den som bekänner detta har garanterat sig skyddet av sin egendom och liv från mig, förutom de rättsliga angelägenheterna från Allah." http://skafferigodis.blogspot.se/
#25 Men ta pincett för att plocka ur nya testamentet går bra? #3 Jesus kastade ut månglarna ur templet…såna gruvliga saker… Det reagerade du inte på? Men låt oss inte komma OT nu. Vill bara visa på texter man helst inte ska tolka bokstavligt.

#27 För att jag är varken islamofob eller anti-kristen, jag har faktiskt inte något problem med någon religion. Däremot med rasism och främlingsfientlighet, de börjar ju närma sig sektliknande rörelser.
#27: du läser mig som fan läser bibeln.
Du tycks också läsa nätet som fan läser bibeln. Varför skulle man inte få göra samma sak med den, i en video som väldigt hovsamt bara tar upp en handfull rader ur NT, som nätet är fullständigt nerlusat med islamofober som gör med koranen alldeles oavsett i vilka sammanhang textstyckena har skrivits?
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Låt oss för en gångs skull hålla oss till TS Vissa länder tillämpar Sharia mer eller mindre bokstavligt Ur Wikipedia: I länder som Iran, Pakistan och Saudiarabien är sharia officiell lag, medan den i många länder som Egypten utgör en källa för lagstiftningen. I vissa länder gäller sharia inte dem som utövar en annan tro, och i vissa länder har tolkningen påverkats av kolonialmakternas gamla rättssystem eller av regionala traditioner såsom acceptans för hedersmord.[2]

#30 Du ber oss hålla oss till TS, men citerar själv koranen? Tittade du inte på videon? Det är ju bibeln som folk läser. 🤔
Jag svarade på frågan: "Ska man blint låta sig styras av tusenåriga texter?" Mitt svar är absolut inte. Och så visar ni lite citat från Nya testamentet som det vore dumt att låta sig styras av och jag visar några citat från Koranen som det vore dumt att låta sig styras av. Men när jag citerar Koranen blir ni arga. Fick man bara citera Bibeln i tråden?
Som vanligt: vem har talat om "får"?
Ditt sätt att "visa några citat från Koranen" är ganska talande, det inser du nog själv om du tänker efter.
Varför är det så viktigt för dig att drämma till med två evighetslånga inlägg med citat utplockade ur sina sammanhang på en hovsam video med en handfull rader bara ur NT, som postas som svar på ett helt internet fullt med islamofobisk propaganda av just samma slag som din?
Är det det angelägnaste svar du kan ge på trådstarten?
#33 "Några" citat var visst en hel drös. Jag kan garanterat hitta knepiga citat från Bibeln också….citat där Jehova går loss och uppmuntrar till folkmord av människor i någon stad och liknande. Det är bara det att Koranen är väldigt tacksam att plocka ur…"fredens religion" har en hel del våldsamt att bjuda på, med uppmaningar om krig mot otrogna judar och kristna. Här ett citat från en islamtrogen sida som heter swedish submission (intressant namn) [8:12] Minns att er Herre inspirerade änglarna: "Jag är med er; så hjälp de som trodde. Jag kommer att sätta skräck i hjärtat på de icke troende. Ni får slå dem ovanför halsarna, ni får till och med slå vartenda finger."
#34: du svarade inte på någonting av det jag skrev.
Inte heller har du läst historia, eller bryr dig om den. När man ska bedöma en religion som historisk företeelse måste man ha gjort det. Och gör det inte på nätet, gå till biblioteket.
#35 Jag har läst en hel del böcker om religion. Jag går ofta på bibliotek. Jag har levt med muslimer. Jag har en pocketupplaga av Koranen hemma som jag brukar kolla i ibland. Tycker du Koranen är en intressant bok? För du verkar ju vara väldigt beläst så du har garanterat läst Koranen ;-) Jag skrev häromdagen om det muslimska brödrarskapet och hur dessa bokstavstrogna bakåtsträvare förstört för muslimerna i Mellanöstern. Jag skrev om Nasser i Egypten, om hur aningslösa de var…de skrattade alla åt Nassers skämt om hur brödrarskapet skulle införa hijabtvång. Det var då det. Koranen är full av strofer för den självrättfärdige bokstavstrogne att luta sig mot och för att göra livet till ett helvete för andra muslimer (och kristna) Der får bli mitt sista inlägg i tråden, vill inte kapa den utan den ska väl handla om Bibeln enligt videons budskap. Korsriddarna kan ni ju tala om, häxbränning och abortmotståndare…det finns säkert en kristen modern motsvarighet till bokstavstroende jihadister ni kan ta upp….lycka till.

#36 "det finns säkert en kristen modern motsvarighet till bokstavstroende jihadister ni kan ta upp"
En?
#37 Oj flera! Vad spännande jag vill gärna höra om dom. Jag känner redan till en del om korsriddarna och liknande men det skulle vara kul att höra om mer moderna versioner. Kristna moderna motsvarigheter till muslimska jihadister. Idel öra :-) (Tarantass kan säkert komma upp med något här för Tarantass läser garanterat böcker:-)
#36: om du har läst böcker (den historia du nämner går dock inte långt tillbaka i tiden) och levt med vissa muslimer, och vet att saken kanske har någon sida mer trots allt, men ändå noggrant lägger alla dina krafter på en enda, som redan är den som lanseras överallt inklusive "PK-media", och lägger mer bränsle på en islamofobisk brasa som kanske är IS' och liknandes bästa rekryteringsgrund i väst och kan bli demokratins död och ställa till världskrig – så kanske du skulle gå någon akademisk kurs där man får lära sig källkritik och opartisk bedömning.
#39 Jag tror snarare att hycklandet är det som gör saken värre. Jag har lättare att diskutera dessa frågor med muslimer än med svenskar som tycks vilja slå knut på sig själv för att "inte sprida islamofobi". Vi ser idag muslimska extremister som uppenbarligen tolkar Koranen bokstavligt. Och om det handlar mest om hur världen skapades ( som kristna fundamentalister kan gå igång på ) är det inget större problem men om det handlar om jihad så ja…det blir problem. Det finns visst några kristna fundamentalister som dödat abortläkare men det är väl ändå inte att jämföra med de årliga terrorattacker som sker i Allahs namn…dessutom oftast mot andra muslimer som "tror fel." Varför vill du lägga locket på. Är det för att du tror att vi inte talar om problemet så kommer svenskarna gilla muslimer bättre och då kommer inte IS till Sverige? Jag tror som sagt mer på att tala öppet om problem och sluta hyckla. Jag anser också, och nu kommer jag lite OT, att vi måste tala om USA och Israels skuld i det som sker, om hur man medvetet lyft fram fundamentalisterna, stöttat dem, gett dom vapen. Men det går väl utanför tråden. Jag vet en del om Islams historia i mellanöstern, jag har en känsla av att jag vet ganska mycket mer än dig, varför jag nämnde Nasser var för att jag ville ha fram att fundamentalisterna, de bokstavstrogna vunnit mer och mer mark de senaste årtiondena och att vanliga muslimer har haft ett helvete med dessa krafter som kör på med sin utpressning…det har jag sett med egna ögon. Ja jag ogillar islam (jag har sett hur den religionen kväver folk med allt sitt haram och skuldbeläggande) men jag ogillar inte vanliga hyggliga muslimer bara fundamentalistiska muslimer som försöker pådyvla omvärlden "den rätta läran". Jag tycker lika illa om hur kristna reste runt och påtvingade folken "den enda sanna läran" och förgrep sig på ursprungsbefolkningarna. Både muslimer och kristna har varit förjävliga på den fronten. De har lagt folk efter folk under sig under århundradena. Och i just nu ger sig IS på gamla kristna folkgrupper. Men vi kanske inte ska tala om ökningen av övergrepp muslimer begått mot kopter, syrianer etc de senaste årtionden. för då kanske vi lockar på IS-trollen ;-)
#39 glömde fråga HAR du läst Koranen? Edit #37 är fortfarande intresserad av moderna kristna motsvarigheten till bokstavstroende jihadister i modern tid, kanske fanns några i Libanon?
#40: beskylla mig för hyckleri, att lägga locket på, att slå knut på mig själv, antyda att det bara är du som verkligen vet något om muslimer samtidigt som du förföljer dem och eldar upp andra mot dem, och så vidare, gör mig inte mer benägen att diskutera med dig.
Mina frågor kvarstår obesvarade. Plus den jag antydde ovan: om du inte har något emot vanliga muslimer, varför förföljer du dem? För det är ju de som drabbas, och deras barn i våra förorter som radikaliseras, av er islamofobers propaganda. Och att du skulle veta litet om islam samtidigt som du har en så ensidig bild av den? Det tror jag inte på.
Om du visste något skulle du veta att islam precis som kristendomen också har goda traditioner att bygga på. Vissa av dem bättre än motsvarande kristna.
Om du visste något om hur folk fungerar (som det till exempel visas av historien) skulle du veta att man inte gör folk bättre genom att fyra av all skit man bara kan hitta mot deras religion och annat centralt. Man vänder bara dem mot sig som man annars kunde ha haft på sin sida. Och att radikalisera folk är absolut inget sätt att skydda minoriteter bland dem, heller.
Om du vet vilket helvete islamisterna är för vanliga muslimer, varför gynnar du islamisterna och ger dig på de vanliga muslimerna (islam som sådan i de här sammanhangen)?
Om du visste något om senare tids historia skulle du veta att västvärlden har en avgörande del i tillståndet i Mellanöstern, inklusive förföljelserna av kristna. (Som har överlevt där i 1500 år av muslimskt styre – hur har det gått till om islam och muslimer är så dåliga som du säger? Kan du peka på något motsvarande i Europa?) Och att eftersom det är följden av en politik vi har fört i ett par århundraden går det inte att häva nu på bara några år eller så. Ens om vi vore villiga att helt byta roll i Mellanöstern, vilket vi inte är. Vi vill fortfarande vara bossen där.
Jag är emot religion, det betyder inte att jag är emot religiösa. Precis som att jag hatar rökning men inte hatar rökare.

Jag ser religioner som gamla traditioner. Det är viktigt att känna till dem, kunna diskutera dem, men också kunna ha distans till dem. De tillhör människans historia och därmed vår utveckling. De kan, i vissa sammanhang, ha ett symboliskt värde vid högtider och liknande. Tyvärr så förekommer förföljelse och nedvärderande av och mord på oliktänkande inom alla religioner. Kvinnor har sällan mycket att säga till om.
Tride.
#43 om vi går in på västs destruktiva islamistgynnande inflytande i mellanöstern hamnar vi OT. Jag nämnde lite själv om det längre upp. Mitt svar på frågan i #0 "Ska man blint låta sig styras av tusenåriga texter?" är: Absolut inte! Hugga av händerna och stena folk hör till biblisk tid inte vår tid. Dom som på allvar vill införa såna lagar är inte helt sunda oavsett om de är kristna ( har inte hört talas om moderna kristna som vill hugga av kroppsdelar men det kanske finns) eller muslimer. Det är min mening. Nu har jag sagt mitt i denna tråd.

Jag gick ur svenska kyrkan för länge sen, jag gillar inte alls religioner, speciellt när folk blir extrema i sin tro, vilket alla kan bli oavsett religion.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
"Absolut inte!"
Fast hur ställer du dig till antikens filosofer? Deras utlägg är gällande än idag.
Problemet är inte när det skrevs utan vilken innebörd det har och hur det påverkar vår vardag. Finns mycket vettigt i såväl Bibel, Koran som Havamal. Plust mycket idioti.
Janne Nilsson
#48 Okay ett inlägg till då. ordvalet "låta sig blint styras av" är det jag säger "absolut inte" om. Håller med dig i vad du menar annars. Det finns fantastiska texter runt om i världen som vi kan berikas av som vi kan plocka delar ur som vi känner hjälper oss, det gäller både Bibeln och Koranen. Många texter är dubbelbottnade och allegoriska tillåter kontemplation och djupare tolkning. Jag läser ur Bibeln till och från själv. Koranen tycker jag inte är lika givande men läst olika delar ur den. Men all form av fundamentalism som kommer ur att man låter sig "blint styras av" texter och dogmer som leder till tvångsmässighet menar jag är förödande. I synnerhet om texterna innehåller uppmaning till tvång och våld mot "de andra" och man tolkar det bokstavligt. Om texterna handlar om hur du ska tvätta dina fötter och hur många gånger om dagen du bör be och allt sånt spelar mindre roll för andra. (Även om alla reglerna kan bli lite hämmande för en bokstavstroende eftersom beteendet för denne kan bli lite väl likt OCD.)