Konsumentombudsmannen stämmer 0700
Konsumentverket är på väg att stämma telefonabonnemangsäljarna 0700. Enligt KO har de bland annat hotat, lurats och nekat kunderna att använda ångerrätten. KO har fått in mängder av klagomål av lurade kunder. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/telefonbolag-lurar-kunder-stams-av-ko Sånt här har pågått i åratal. Jag tycker att det är konstigt att man fortfarande inte har lyckats komma till rätta med problemet. Om det behövs en lagändring får man väl ordna det.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Det är viktigt att ha en fungerande strategi för att klara av vissa säljare.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
"Anmälningarna handlar bland annat om abonnemang som har flyttats utan medgivanden, avtal som tecknats mot den uppringdes vilja …" Det kan vara svårt om man plötsligt har ett abonnemang man inte har bett om.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#2 Är du säker på att de inte ens blivit uppringda?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag vet inte mer än vad som står i artikeln, men att bli uppringd är väl inte samma sak som att acceptera ett telefonabonnemang?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#4 Givetvis inte, men något har hänt eftersom de anmäls. Det är därför jag anser man behöver kunna svara på ett sätt, som minimerar risken att råka illa ut för samvetslösa uppringare.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jag har blivit uppringd av flera försäljare som vill ändra mitt telefonabonnemang, och som jag ser det är ett av de avgörande felen i hanteringen att ett abonnemang alls kan överföras utan skriftligt medgivande från den som har abonnemanget hos den ursprungliga leverantören. Det betyder i praktiken att företaget kan flytta över det över huvudet på abonnenten också utan något som helst avtal, vilket faktiskt är vad som har hänt i de här fallen.
Det enklaste borde vara att helt förbjuda den här formen av försäljning, den är i grunden oseriös. Dvs min uppfattning är att ALL telefonförsäljning av produkter överhuvudtaget måste åtföljas av skriftligt avtal för att kunna gälla.
Tyvärr handlar det inte enbart om s.k. oseriösa företag, utan också det i lag bestämda företaget som ska ta in Radio- och TV-avgift, Radiotjänst i Kiruna AB, sysslar med liknande bluffmetoder, vilket jag vid ett tillfälle har drabbats av, då min fru, som inte talar svenska, inte förstod implikationen av att svara att hon hade teve - vilket vi inte hade.
Jag tror att det behövs en lag som förbjuder avtal som ingås på telefon. Inga seriösa företag sysslar med sådant. Inget av de två företag där jag har abonnemang använder enbart telefonavtal för att göra ändringar, utan de skickar efter att man har godtagit per telefon ett brev med det nya avtalet, där man enkelt kan avbeställa ändringen om det är fel.
Som komplement till att förbjuda "avtal per telefon" bör också strängare regler införas för bluffakturering, där företaget och dess representant, om det inte kan framlägga klara bevis för att de har rätt att fakturera, ska kunna lagföras direkt för bedrägeri. Jag ser det som orimligt med annan påföljd än fängelse för den här sortens verksamhet.