Annons:
Etikettövrigt
Läst 1575 ggr
Niklas
2015-09-30, 10:04

Hans Rosling förklarar flyktingkrisen i Globen

Vid Hela Sverige skramlar-galan satte Hans Rosling krisen i Syrien i perspektiv. Halva landets befolkning, 12 miljoner människor, är på flykt undan kriget. 4 miljoner av dem har flytt till länder utanför Syrien. 80.000 har kommit till Sverige. Har du bidragit ekonomiskt till någon hjälporganisation som arbetar med den pågående krisen?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
Staffan
2015-09-30, 11:38

Bidrar vi genom skatten till UNHCR till exempel? Bara nyfiken för i sådana fall kanske många som inte vet det svarar fel på din fråga av misstag.

Niklas
2015-09-30, 13:02

Svarar de fel på det sättet besvarar de den fråga jag vill ha svar på så då blir det rätt i alla fall. 🙂

Staffan
2015-09-30, 14:01

Okej, vad bra! :)

Svaret kommer nog dessvärre - trots det - inte att bli rättvisande ifall folk svarar ja för att de bidragit till UNHCR genom sin skattsedel.

Eller det kanske det var det svaret du sökte;  
hur många som ser det som att de själva bidragit ekonomiskt, inte hur många som faktiskt bidragit på något sätt utöver den skatt de betalar?

// Staffan

Niklas
2015-09-30, 14:04

Jag vill veta hur många som har bidragit på andra sätt än genom skatten.

Staffan
2015-09-30, 14:05

Mäh, förtydliga frågan då! 😉

Vanja
2015-09-30, 15:58

Jag gör vad jag kan. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-09-30, 21:52

Röda Korset och Kyrkan går min hjälp igenom .

Loris M
2015-10-03, 12:06

#0 Ja, flera. Bl. a. månadsgivare hos UNHCR för barn på flykt. 

#5 Det är nog inte nödvändigt. Det flesta tolkar nog frågan så som Niklas skriver i #4. 😉Det gjorde jag i alla fall.

vallhund
2015-10-03, 14:06

Jag föredrar att ge fortlöpande stöd till diverse "causes" som ligger mig varmt om hjärtat.

Något OT men ack så viktigt.

Hämtat från http://politik.ifokus.se/discussions/560d74b58e0e74187a000e11-skanker-du-pengar

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

vallhund
2015-10-03, 14:09
Tjeja
2015-10-06, 19:52

Gråter inuti nu när jag såg filmklippet med Hans Rosling!

Jag såg inte på galan och bidrog inget. För jag trodde den enbart handlade om våra asylsökanden som kommer till Sverige nu.

Här säger Hans Rosling precis det jag har sagt och velat få fram i alla diskussioner jag varit med i både här på iFokus och i andra sammanhang jag lagt min näsa i blöt!

Ja, vi behöver hjälpa de asylsökande som kommer hit, men vi behöver hjälpa dem som inte alls lyckas ta sig hit ännu mycket mer! Och där kan vi dessutom hjälpa många många fler för samma kostnad som vi hjälper dem som lyckas ta sig hit.

Nej svarade jag, för jag tänkte att jag har inte bidragit till flyktingkrisen här i Sverige, så som "refugees welcome" etc ett dugg. Jag har istället satsat på UNHCR eftersom folk i flyktinglägren svälter när matransonerna där skurits ner! (en av de anledningar till att fler folk börjar fly hit nu.)

För jag har spontant tänkt, att dem som kommer hit behöver inte längre svälta.  I Sverige får dem trygghet, mat och hjälp, om inte genast så åtminstone inom några dagar. Visst vi har brist på bostäder och ger inte ett värdigt flyktingmottagande längre för flyktingströmmen är för stor för vårt flyktinghanteringssystem. Vi har inte vanan eller kunskapen för att ta emot så stora flyktingströmmar som vi har nu. (internationellt sett ändå ganska små, men mycket för oss.) Det är svårt att plocka äpplen från marken med kaffeskedar. verktygen och erfarenheten vi har är för små.

Men tänk hur många som skulle fått hjälp och hur många av dem som dött på havet som inte skulle behövt det om de fått den hjälp de behövde där i närområdena?

De som kommer hit slipper svält, och får någon form av tak över huvudet. Men för det har dem lämnat allt och riskerat sina liv på vägen. När dem istället skulle kunnat stannat och fått ett bättre, värdigare liv med bättre hjälp på plats om vi bara satsat rätt från början.

Ångrar nu att jag inte såg på Galan eftersom jag trodde det handlade om hjälp i Sverige. Men för mig har det bara känts falsk och fel med saker som "Refugees Welcome" och liknande insatser. Detta för att det hjälper ingen i långa loppet att jag står och delar ut tillfälliga matportioner och nallar på en station här i Sverige under en vecka när det är aktuellt i media och där med "trendigt" att göra det. Utan jag vill hellre se ett långsiktigt och verkligt engagemang som hjälper på riktigt!

Där gör tex UNHCR ett jättejobb, långsiktigt! Och där har mitt tänk även stöd i länken från vallhund i #10.

Men tyvärr, i nästan alla sammanhang har jag blivit pådyvlad epitetet "rasist" och "SD-anhängare" så fort jag sagt något av det Hans Rosling sade där på galan.

Förhoppningsvis börjar folk och ffa media öppna ögonen för verkligheten snart nu.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: