Ryssland genomför flyganfall i Syrien
Ryssland har idag genomfört sitt första flyganfall i Syrien. Detta efter att man fått klartecken från det ryska parlamentets överhuset. En timme i förväg informerades USA om det förestående anfallet. Motiveringen är att om terrorister tillåts vinna mark i Syrien kommer de förr eller senare till Ryssland. Det vill Putin förhindra, och därför sluter han nu upp tillsammans med Bashar al-Assad i kampen mot framför allt Islamiska staten.
Vad tycker du; är det bra att Ryssland ger sig in i det här kriget?
Hade du hellre sett en annan utveckling och isf vilken?
// Staffan
En FN-insats hade varit betydligt bättre.

Det kan jag hålla med om.
Men får jag fråga vad du tycker nu när inte FN lyckas enas om det; tycker du att det är bra eller dåligt att Ryssland nu själva ger sig in i kriget och stöttar al Assad?
Fel tycker jag, rysarna har samma inställning som Assad alltså man struntar i Genèvekonventionerna.

Tack för ett rakt svar.
Personligen är jag mer kluven - om al Assad störtas vet man ju inte vad som händer med landet efter det. Är inte risken stor att IS tar över helt då?
// Staffan
Assad har ju begått en massa mord på civila och krigsbrott så han bör ställas inför domstol för sina brott. Är just därför man behöver en FN-styrka i landet som bekämpar IS. Givetvis tror jag inte IS kommer helt försvinna utan finnas kvar i mindre områden och utföra olika attentat.
Nu verkar det som att det primära målet för flyganfallet var FSA och inte så mycket IS. Det gör det ännu svårare för USA koallitionen att samarbteta med Rysslands koallition.
#6: Vad är FSA?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#7 Fria Syriska Armén, dom strider mot Assad.
Ah, tack!
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Ryska parlamentet röstade enhälligt för att inleda flygattackerna i syrien. Inte några stora tecken på demokrati.
Saudiarabien hotar med att trappa upp stödet med vapen till de sunnirebeller i syrien de stöder för att motverka den ryska upptrappningen.