Annons:
Etikettnyheter
Läst 2378 ggr
Woodland
12/6/16, 10:34 PM

Sträng sekretess råder?

Man undrar varför svenska journalister väljer att undanhålla information för oss i Sverige när folk i utlandet har full insyn?  🤔 Som i detta fall där åklagaren Johan Strömbäck berättar för

Associated  Press

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Tjeja
12/7/16, 12:02 AM
#1

För att Sverige är en liten ankdamm…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
12/7/16, 9:06 AM
#2

Jag ser inget i texten som jag inte läst i svensk press. Vad är det du avser?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Bermudas]
12/7/16, 10:00 AM
#3

#2 "Jag ser inget i texten som jag inte läst i svensk press. Vad är det du avser? " Har du sett just den nyheten i svensk MSM? Jag letade nyss men såg inget om ensamkommande afghaner. MSM har ju tydligt talat om att de helst inte vill gå ut med etnicitet för att inte "sprida främlingsfientlighet" det är mest sk alternativmedia som uppger ursprung på förövarna.

[Bermudas]
12/7/16, 10:27 AM
#5

Våldtäktsman som våldtar barn skyddas pga värdegrund? "MALMÖ Tidningen Sydsvenskan vägrar skriva ut hela signalementet på en misstänkt våldtäktsman som polisen är mycket angelägen att få tag i. Nu möter tidningen kritik för att mörka delar av signalementet. ”Journalister har helt enkelt bedömt att allt som underminerar deras värdegrund saknar nyhetsvärde”, skriver nationalekonomen Tino Sanandaji på Facebook. Flera ungdomar och barn har utsatts för grova överfallsvåldtäkter i Malmö. Tidningen Aftonbladet avslöjade att våldtäkterna är så pass prioriterade av polisen att myndigheten tillsatt en särskild utredningsgrupp för att kunna hitta och lagföra en eller flera gärningsmän. Inte minst är arbetet viktigt för att förhindra nya våldtäkter mot barn." Polisens signalemente: ”Gärningsmannen beskrivs som en man, 19-26 år gammal, 165-170 cm lång, stora öron, hängande ögonlock, stor näsa, skäggstubb, ljusbrun hy, mörkt krulligt hår som var kortklippt, smärt kroppsbyggnad, klädsel vid tillfället ska ha varit shorts, T-shirt, vita skor möjligen av fabrikat Nike, mannen talade inte svenska”, skriver polisen på sin hemsida. http://nyheteridag.se/sydsvenskan-i-kritikstorm-morkar-signalement-pa-valdtaktsman-som-polisen-jagar/

[Bermudas]
12/7/16, 10:30 AM
#6

Man skyddar alltså hellre en äcklig våldtäktsman än att ge ut signalemente som skulle kunna leda till att man får fatt i förövaren och därmed skyddar barn. Vad gör man inte för att vara " god"

Annons:
Sommarek
12/7/16, 11:28 AM
#7

#3 och #4 Från artikeln UNT: Pojkarna har kommit till Sverige som flyktingar och är inte medborgare i Sverige. Åklagaren yrkar i sin stämningsansökan på att alla fem ska utvisas vid en fällande dom.

Vad är det som inte framkommer tydligt här, menar ni? Och vad spelar det för roll?

#6 Är det inte en misstänkt våldtäktsman vi pratar om? Däri ligger väl skillnaden?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
12/7/16, 11:51 AM
#8

#7 Sant UNT skrev faktiskt till skillnad mot svt åtminstone litegrann vad det handlade om för gärningsmän. " Är det inte en misstänkt våldtäktsman vi pratar om? Däri ligger väl skillnaden?" När polisen lämnar ut signalement beror det på att man vill få tag i förövaren. Det är därför man gör så. På så sätt varnar man och får allmänheten att vara uppmärksam och det är så man kan få fatt i mördare etc ( allmänhetens tips brukar vara guld värd) Trodde du man lämnade ute signalementet först när en brottsling blivit dömd?Vad vore det för vits med det?

[Bermudas]
12/7/16, 12:15 PM
#9

Kvinna överfölls av rånare – skars i underlivet, media mörker signalementet https://petterssonsblogg.se/2016/10/26/kvinna-overfolls-av-ranare-skars-i-underlivet-media-morker-signalementet/ De mindre lokala tidningarna brukar mer ofta uppge signalementet. Men de stora tidningarna plus SVT brukar undvika dessa detaljer. Polisen har dessutom fått direktiv från högre ort att inte uppge signalement. Så nog vill man mörka. Man vill hålla på värdegrunden och vara " god".

Sommarek
12/7/16, 12:25 PM
#10

#8 Sant UNT skrev faktiskt till skillnad mot svt åtminstone litegrann vad det handlade om för gärningsmän.

Folk som var sjuka i huvudet? Eller menar du att personen ursprung har betydelse för offret eller för hur vidrigt brottet är?

Trodde du man lämnade ute signalementet först när en brottsling blivit dömd?Vad vore det för vits med det?

Att folk inte tar till medborgargarden och kanske hoppar på oskyldiga, eller att folk inte sätter eld på flyktingboenden för att "alla X är sådana" om det finns en utländsk gärningsman…?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
12/7/16, 1:24 PM
#11

#10 Du tycker alltså att hellre låta en pedofil och grov våldtäktsman gå lös och därmed kunna utsätta fler barn än att polisen får all hjälp den kan få att få fatt i förövaren bara för att du är rädd för ev några Svenssons ska ev. gripa facklor och högafflar? ( du har inte barn va?) Konstigt dock att trots alla dessa mord och gruppvåldtäkter som skett där signalementen ändå lämnats ut under alla åren så…inte många högafflar där inte , har inte hört mycket om folk som jagar oskyldiga som passar in på signalementet. Däremot brukar man tipsa polisen. Finns väl ett TV program som tagit emot tips från allmänheten också? Inga garden, bara tips under alla år. Diskussionen om kulturyttringar och värdet eller inte värdet av att tala om kultur tar jag inte denna gång. Låter denna artikel säga sitt… http://www.svd.se/flyktingpojkar-utnyttjas-sexuellt

Sommarek
12/7/16, 1:51 PM
#12

#11 Om du nu inte har fler argument kan du ju i alla fall låt bli att hitta på åsikter som jag varken har eller har givit uttryck för, eller?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
12/7/16, 2:22 PM
#13

Finns det tydliga mönster bland förövare så är berörda myndigheter säkerligen medvetna om detta.

Annons:
[Bermudas]
12/7/16, 2:28 PM
#14

#12 Du kommenterade mitt inlägg ang. medias mörkande om signalementet på en våldtäktspedofil, och förklarade att man mörkade dels för att han ännu inte var dömd och dels med för att inte skapa medborgargarden. Du visade inte med ett enda ord att du tog avstånd från medias handlande utan verkade bara vilja "förklara". ( fast du verkar ha lite taskig koll vad signalementen är till för eftersom du tror de är ska användas först EFTER man fått tag i och dömt boven) Men visst föralldel jag har slut på argument. Du vann ;-) Läs gärna länken jag postade ändå.

[Bermudas]
12/7/16, 2:30 PM
#15

#13 garanterat

Sommarek
12/7/16, 2:52 PM
#16

#14 Jag "förklarade" ingenting, jag ställde en fråga om huruvida det kunde vara anledningen, istället för den stora mörka konspirationsteorin som du verkar tro på.

Du visade inte med ett enda ord att du tog avstånd från medias handlande

Lustigt nog visade jag inte heller att jag höll med, men ändå lyckades du dilla dig fram till den slutsatsen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
12/7/16, 5:28 PM
#17

#16 "Jag "förklarade" ingenting, jag ställde en fråga om huruvida det kunde vara anledningen, istället för den stora mörka konspirationsteorin som du verkar tro på." Haha säger du det… Du och jag tror nog på samma " mörka konspirationsteori". Man vill undvika sprida "främlingsfientlighet" . Det är väl ungefär ditt svar i #10 Skillnaden är inte att vi tror olika om den saken. Skillnaden är ( eventuellt för jag vet inte vad du tycker ännu) att jag tycker den sortens " välvilja " är hycklande, falsk och ondskefull i sin grund, även om de ansvarige inte själva ser det så utan ser sig själva som "goda och fina" människor. Om den äcklige pedofilen våldtar ännu ett till barn nu så har Sydsvenskan blod på sina händer, enligt min moral eftersom de hindrar polisens arbete. Går polisen ut med signalementen ( hoppas du fattar nu vad signalementen är till för) så betyder det att polisen verkligen, verkligen vill få tag i förövaren.

[Bermudas]
12/7/16, 5:36 PM
#18

Polisen i Stockholm har fått interna direktiv om att inte rapportera signalement då det begås brott. Det kan SvD avslöja. . http://www.svd.se/internt-polisbrev-stoppar-signalement

[helga21]
12/7/16, 6:19 PM
#19

De hade det fallet uppe i Uppdrag Granskning så sekrtessbelagt är det inte.

Sommarek
12/7/16, 6:30 PM
#20

#17 Fortfarande inget svar. En fråga. En hint till det är att jag använde ett frågetecken efter meningen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
mangemani4
12/8/16, 5:27 PM
#21

svenska journalister saknar helt ryggrad, de vågar inte ställa de rätta frågorna och vågar inte granska. men däremot det som "alla", de "goda", är emot, det granskas och frågar de på om för där får de ingen kritik om de granskar, men de vågar inte gå emot det som de "goda" stödjer. skulle journalister ha någon ryggrad och börja granska sossarna, vänstern, miljöpartiet osv, hohoho, behövs inte granskas länge innan de första skeletten i garderoben börjar att trilla ut, bara att skrapa lite på ytan så ploppar det upp kommunister, skandaler och annat som skulle göra vem som helst mörkrädd.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[dynamitella]
12/8/16, 6:16 PM
#22

Jag får notiser om detta men är inte delaktig i diskussionen. Förstår ingenting.

Maria
12/8/16, 6:49 PM
#23

#22 Det stå under "aktuellt/topplistor" och inte "mina inlägg"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[dynamitella]
12/9/16, 10:43 AM
#24

#23
 Haaaaaa. Nu förstår jag. Förlåt.

Maria
12/9/16, 10:55 AM
#25

#24 Inte helt lätt då jag tror att detta är en ny funktion😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
12/9/16, 11:28 AM
#26

Lite fler artiklar som nämner det "mörkade":

"Såväl de misstänkta pojkarna som den utsatte har kommit till Sverige som flyktingar. Åklagaren yrkar i sin stämningsansökan på att förövarna ska utvisas från landet."
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-06/tonaringar-atalas-for-gruppvaldtakt

"Aftonbladet skriver att åklagaren yrkar på att de misstänkta, utöver straff, även ska utvisas."
http://www.expressen.se/nyheter/fem-killar-atalas-misstankta-for-valdtakt/

"Såväl de misstänkta pojkarna som den utsatte har kommit till Sverige som flyktingar. Åklagaren yrkar i sin stämningsansökan på att förövarna ska utvisas från landet" (samma som ovan).
http://www.gp.se/nyheter/sverige/ton%C3%A5ringar-%C3%A5talas-f%C3%B6r-gruppv%C3%A5ldt%C3%A4kt-1.4020023

Så några av de största dagstidningarna har nämnt detta, ändå tycker folk att det mörkas? 🤔 Efterlyser också relevansen för historien i sig?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mangemani4
12/9/16, 1:04 PM
#27

detta är något som kommer allt mer och mer efter det att sossarna helt vände kappan efter vinden och började närma sig SDs invandringspolitik då de såg att allt fler väljare började att rösta på SD. innan det så var både regeringen och media benhårda på att inte dra någon som helst skam över invandrarna och händelser om deras brott mörkades. så det går i en rätt riktning nu iaf, långt ifrån tillräckligt, men åt rätt riktning iaf, där den politiska korrektheten är slängd där den hör hemma, i soptunnan och detta hudfärgs tänket som vänstern hela tiden har kört med börjar att försvinna och istället för att se en hudfärg, så ser de äntligen brottslingar.

men, som nog de flesta smarta inser efter år utav svek och lögner från politiker, så är detta bara ett sätt att vinna tillbaka väljare, när de sen har vunnit valet så kan de åter igen svika väljarna genom att öppna gränserna och släppa in mängder med folk igen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Farwuq
12/9/16, 3:00 PM
#28

Dessa PK-äckel till Journalister.
Att mörka och därigenom riskera att fler utsätts för våldsbrott, rån och stölder är ett värre brott än att berätta den obekväma sanningen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sommarek
12/9/16, 3:08 PM
#29

#27 & 28 Läste ni mitt inlägg ovan?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

RobinEH
12/9/16, 3:57 PM
#30

Exakt hur rör detta sträng sekretess eller sekretess överhuvudtaget? Vad i artikeln länkad av TS framkommer ej i Svensk press?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Woodland
12/9/16, 4:25 PM
#31

# 30

Jag skrev #0 dec 3 (det vill säga för 6 dagar sedan)! SVT hade haft ett reportage 2 dec men alla detaljer var mörkade på grund av undersökningssekretess. Det är helt OK tänkte jag. Det kan behövas för det polisiära arbetet. Lite senare kom jag över artikeln som jag länkade till där åklagaren hade utlämnat detaljer till utländsk press vilka för någon orsak kom inte med i den inhemska rapporteringen.  

Lite senare när jag sökte hittade jag länkar till Nya Tider och Axpixlat med detaljer om detta men ändå inte lika många som i AP's artikel. 

Att man hittade artiklar nyss är inte förvånande. (Se inlägg #3 som stödjer min tidslinje). Jag undrar varför man inte skriver samma sak för folket här och vem/vilka är det som bestämmer när och vilka nyheter som skall släppas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mangemani4
12/9/16, 5:15 PM
#32

#30 helt ärligt, hur många gånger i tex aftonbladet, expressen eller på nyheterna på SVT hör du om invandrare som våldtar? nej, exakt, det mörkas, du kanske ser/hör "män våldtog", men du ser/hör aldrig "invandrare våldtog".

sanningen måste ju komma fram, det är ju medias uppgift, att rapportera sanningen, så ska det funka i ett land, därför är alternativ media bra, dessa så kallade "hatsiter" som vänstern så icke hatiskt har döpt dem till, där kommer sanningen fram, där har vi journalister som har ryggrad och skiter i vad det vidriga PK folket säger.

att få fram etnicitet ÄR viktigt, hur mycket än vänstern vill få det till att det inte är det genom att skrika fluffiga meningar som "hets mot folkgrupp" och liknande, kommer etniciteten fram, så blir folk mer medvetna och uppmärksammade om att de tex kanske inte bör följa med de där afghanerna in i det mörka rummet, lita på ett gäng som frågar om de vill åka med på en fest, osv osv, men nej, istället mörkas det, låter folket fortsätta att tro att allt är frid och fröjd när det gäller deras syn på kvinnor, att det är som vilken normal och sund syn som helst.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

RobinEH
12/9/16, 5:34 PM
#33

#31 Nu kan jag inte resa tillbaka i tiden och se. Men jag finner detta i artikeln gällande målet hos SVT "SVT Nyheter Uppsala har sökt åklagaren Johan Strömbäck, men han har inte gått att nå." Dock var detta från den 6:e december (precis som ditt inlägg)!.  Det är ju svårt att få uppgifter från någon man inte får tag på. Speciellt när övriga inblandade inte vill uttala sig.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/fem-misstanks-for-gruppvaldtakt-mot-barn

#32 Inte heller ser jag "Svensk våldtog".  Totalt irrelevant. 

".,.kommer etniciteten fram, så blir folk mer medvetna och uppmärksammade om att de tex kanske inte bör följa med de där afghanerna in i det mörka rummet…"

Kommentarer som dessa är precis varför ingen lyssnar på sådana som dig som efterfrågar att etnicitet rapporteras. Majoriteten av våldtäktsmän är just män. Majoriteten av våldtäktsmän är inte Afghaner, Iranier, Syrier, invandrare, mörkhyade, muslimer, judar, synskadade etc. Inte heller utgör majoritet inom dessa grupper våldtäktsmän.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mangemani4
12/9/16, 5:57 PM
#34

#33 jo jag vet att sådana som du tycker det, men jo, det är i allra högsta grad relevant som jag beskrev och det är precis kommentarer om att "det är totalt irrelevant" som gör att det är väldigt svårt att ta sådana som dig på allvar. när svenskar gör brott är det helt ok att nämna etnicitet vilket det görs. anledningen till att du inte ser hur många utav våldtäkter som begås utav invandrare är just pga din attityd, "totalt irrelevant", att det mörkas/ser eller hör inget i de allmänna medierna och att du tror blint på det du ser/hör utav det från vänstern och läser högst troligt inte på alternativ media(hade du gjort det så hade du haft en annan inställning), så det är ju inte så konstigt att du tror att allt är frid och fröjd när det gäller dem.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
RobinEH
12/9/16, 6:12 PM
#35

#34 Eller så är skillnaden helt enkelt att du hittar på din egna fakta. "när svenskar gör brott är det helt ok att nämna etnicitet" "det mörkas" "du tror blint på det du ser/hör" " läser högst troligt inte på alternativ media" Precis som kvacksalvare om alternativa behandlingar. Konspirationer hit och dit.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sollar
12/9/16, 6:52 PM
#36

#31 Det står i trådstarten att inlägget är postat den 6:e december kl 22.34 och i länkarna som #26 delade står det att de är upplagda på förmiddagen den 6:e december, alltså innan du skrev #0.

Woodland
12/9/16, 7:50 PM
#37

#31 Tack för länken. Jag hörde om detta när jag tittade på TV nyheterna på kvällen och såg det senare i ett annat sammanhang som en rubrik. Jag lägger märke till första stycket- . "Ärendet omgärdas av mycket sträng sekretess. – Jag avstår att kommentera innan åtal är väckt, säger en av tonåringarnas försvarare." Och "SVT Nyheter Uppsala har sökt åklagaren Johan Strömbäck, men han har inte gått att nå." Konstigt att AP fick ett sådant klart uttalande. Det kan naturligtvis vara ett sammanträffande. Hoppas det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Sommarek
12/10/16, 8:12 PM
#38

#31 Nya Tider och Axpixlat? Du har ingen känla för källkritik, va?

#32 Så man ska skriva när förbrytarna är etniska svenskar också? Vilka ska vi då till slut akta oss för, tycker du? Jag menar, om en svensk begår brott så måste de ju alla vara likadan, eller hur?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mangemani4
12/10/16, 9:40 PM
#39

#suck, samma gamla vanliga vänster/kommunist tänk. ja självklart så begår svenskar brott med, kan vi för en gång skulle få det ur världen så ni slipper vräka ur er det varje gång. vet du ens vad islam är? vet du vad som står i koranen? det vet jag nämligen för jag har studerat både islam och koranen. visste du vad islam var och vad som står i koranen som en stor majoritet utav alla muslimer följer, så skulle du veta att deras syn, inte bara mot kvinnor, utan mot så gott som allt, ser ut, den är brutal och omänsklig, och det är ingen "smaksak" eller "beror på hur man ser på det" fråga, utan den är brutal, rakt igenom.

läs koranen, studera islam(och inte bara några enskilda citat), så kan vi diskutera sen, för just nu ligger vi inte på samma nivå du och jag, du vill bara sätta dig på tvären utan att ens veta vad det är för hemskt du egentligen försöker skydda.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Sommarek
12/10/16, 10:36 PM
#40

#39 Jag är varken vänster eller kommunist, men jag förstår att du tror det. Du har definitivt rätt att vi inte ligger på samma nivå, och det kommer vi som väl är aldrig att göra.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Woodland
12/11/16, 8:28 AM
#41

# 38

#31 Nya Tider och Axpixlat? Du har ingen känla för källkritik, va?

Jag skrev: Lite senare när jag sökte hittade jag länkar till Nya Tider och Axpixlat med detaljer om detta men ändå inte lika många som i AP's artikel. 

I mitt inlägg lade jag ingen vikt vid dessa källor utan att de var de enda som hade denna information uppe vid den tiden jag sökte genom sökmotorn "Google".

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[helga21]
12/11/16, 11:51 AM
#42

# 38 Om det anses vara av allmänt intresse så anges vem det är oavsett etnicitet. ex Malexandermorden och all andra mord också för den delen.

m2studio
12/11/16, 12:05 PM
#43

#0 av: Woodland

Du är i rätt bana, Svenska journalister och totala media, undvika att skriva om massa saker och verkligheten och ibland tyvärr man skrattar åt Svenska media.

Dem flesta gånger ser man största rubriken är en väldigt litet ironisk händelse och andra sidan världen händer stora saker men Svenska media skriver ibland ingenting. 

Detta beror på att NI TROR ATT MEDIA ÄR FRIA OCH OBEROENDE.

Nej det är inte HELT ENKELT, MEN NI INTE VILL ACCEPTERA DETTA.

Angående dem 5 Afghanska killar som tog på en annan kille, måste säga att tyvärr detta är mycket vanligt i Afghanistan och dem har gjort det i flera 100 år.

Det finns många filmer som pratar om denna problem, det finns flera böcker som pratar om detta, OCH MÅNGA Afghansk journalist som skrev om detta problem.

Samhälles experter i Iran har hittat orsaken 50 år sedan men jag inte kan skriva här. 

Hemsidan tillåter ej att man skriva allt, och ibland sanningen är svidande för en del av folk.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Bermudas]
12/11/16, 12:22 PM
#44

#43 instämmer!

Sommarek
12/11/16, 12:37 PM
#45

Det finns bevis för dina åsikter, men du kan lustigt nog inte dela dom? Så ovanligt… 😴

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Woodland
12/11/16, 5:43 PM
#46

# 43

Orden "fritt och oberoende" kan ha olika innebörd. Tidningar ägs av olika aktörer och de har alla olika ståndpunkter. Det är inte alltid journalisterna som bär största skulden till att saker rapporteras från en viss synvinkel eller kanske inte alls. De får direktiv och får veta vad som förväntas av dem. Redigerar gör någon annan och sedan bestäms om ett visst ämne skall släppas fram till allmänheten av de som sitter högre upp. När Göteborgs Posten fick en ny chef lämnade flera journalister tidningen därför att de ansåg att tidningen skulle föras i en annan riktning. Jag tror inte att något nyhetsmedia är helt fritt och oberoende. Därför tycker jag gör man bäst i att läsa flera källor som rapporterar från olika synvinklar. 

Ja, detta bruk av "bacha bazi" inom Afghansk kultur är välkänt. Det finns en tragisk historia om hur en U.S. soldat mördades för att han angrep ett Afghanskt befäl som var hänsynslös mot både unga flickor och pojkar. Föräldrarna försökte gömma sina "vackra barn" från befälet men lyckades inte alltid. Det blev en skandal i USA när medierna fick tag på en soldats berättelse därför att det kom bland annat fram att deras befäl sa till dem att de inte fick blanda sig i och försöka stoppa det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

m2studio
12/22/16, 8:27 PM
#47

#46 av: Woodland Tack för svaret, men som du vet bättre än mig att om chefredaktör inte vill trycka en artikel eller del av det ingen kan motsätta sig mot HEN, eller inställe för chef redaktör kan vara högsta chefen, om alla som inte gillar det får lämna sin stol, upp till här är vi överens tror jag, men DEN här chefen är en person och inte en grupp som bestämmer slutändan eller hur? och den här chefen kan ta order från X person som är högre än honom och kan vara vem som helst, så om säger vi "Big brather" inte vill ha en artikel eller en bit av det, så blir det som han vill tror jag i alla fall. Alla media har en sådan häger "ARM" som kan bestämma över hela tidning eller TV station, alltså hela media.

Nu tänker vi att ex. Sverige är en demokratisk land som den där "Big Brather" lägger sig mindre i sådana fall, ok jag kan acceptera detta men inte kan acceptera att media är fria från "Big brather" nej.

Angående USA soldaten hör jag en sådan historik för ett tag sedan men kommer inte ihåg det helt o hållet, men om jag var i  soldatens skor skulle göra samma sak.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Sommarek
12/23/16, 9:12 AM
#48

Brother. Det heter "Big Brother".

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Woodland
12/23/16, 10:10 AM
#49

# 47 Alla av de större tidningarna är privatägda så det är helt naturligt att ägaren/ägarnas intressen härskar. Ägde jag en tidning hade jag hållit ett öga på chefsredaktören- vakat över mina pengar. Ägarnas grundinställning råder fastän de eventuellt får presstöd av oss skattebetalare. De andra politiskt bundna tidningarna är öppna med sina inriktningar. Jag håller med dig om att SVT och SR är inte opartiska som de vill gärna framstå. Men på ett sätt är detta inte att undra över för samhället är byggt på en maktstruktur som bevarar lag och ordning för dess medborgare. Det är bättre än kaoset som råder i många länder. Sedan i dagens informationsflöde har vi tillfälle som aldrig förr att ta in åsikter med mera från andra källor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: