Annons:
Etikettnyheter
Läst 3264 ggr
crins
7/22/16, 2:38 PM

Känner ni er trygga där ni bor?

I expressen i dag http:www.expressen.se/nyheter/kraftig-lagenhetsbrand--en-allvarligt-skadad Det händer så mycket, i sverige,detta går att läsa i expressen i dag! Känner ni er trygga i er stad?

Annons:
Niklas
7/22/16, 3:17 PM
#1

Jag känner mig helt trygg.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Agafia
7/22/16, 3:29 PM
#2

Absolut trygg.

[helga21]
7/22/16, 3:41 PM
#3

Ja där jag bor men inte i samhället i övrigt 😡

Maria
7/22/16, 4:38 PM
#4

Jag känner mig också helt trygg både hemmavid och i staden jag bor (Göteborg).

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
7/22/16, 5:48 PM
#5

Utan min rottweiler hade det varit otryggare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

marathos
7/22/16, 11:24 PM
#6

Känner mig inte trygg efter att min tidigare hund gick bort. Har en vovve kvar, men han är inte speciellt respektingivane.  Det har flyttat in en hel del nysvenskar som gör att det inte känns tryggt. Med min tidigare hund hade det känts  mycket tryggare.

Annons:
[Nomen Nescio]
7/23/16, 8:34 AM
#7

Javisst känner jag mig trygg! Sedan kan det förstås alltid uppstå situationer då man håller ett extra öga på omgivningen, men det hör ju till normal uppmärksamhet. T.ex. gäng som går bakom en på en gångstig kvällstid, namninsamlare eller andra som är påflugna på stan, påverkade personer som tränger sig på o.s.v.

[tk1971]
7/23/16, 9:43 AM
#8

Ja, absolut. De enda gångerna jag kan känna lite obehag är när jag är ute i skogen på långpromenad med hunden. Hon är en liten 5-kiloshund som dessutom älskar alla människor så henne kan jag inte räkna med i hotfulla situationer. I mer befolkade områden med folk runtomkring känner jag mig helt trygg.

Tride
7/23/16, 10:16 AM
#9

Jag känner mig helt trygg. Min katt ser ut att trivas och serverar såväl möss som fågelstek , och mitt största bekymmer dessa sommardagar är att rosorna kanske inte får tillräckligt med vatten i hettan.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Hayabusa]
7/23/16, 11:11 AM
#10

"Better safe than sorry"

Fransu
7/23/16, 11:41 AM
#11

Absolut. Känner mig helt trygg.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Kalli
7/23/16, 3:01 PM
#12

Ja, jag känner mig faktiskt trygg.

[VSK]
7/23/16, 9:05 PM
#13

Få se nu…

Skottlossningar, vapen, anlagda bränder, våldtäkter, gruppvåldtäkter, personrån, skadegörelser, inbrott, stölder, stenkastningar, öppen knarkhandel, misshandel mm.

Nej jag tycker faktiskt inte som att det känns som en trygg boplats år 2016.

Annons:
[tk1971]
7/23/16, 9:14 PM
#14

#13: få se… nä, jag har inte sett till nåt av det där jag bor, vilket var frågan. Överdriven skrämselpropaganda är riskabelt för samhällsutvecklingen anser jag.

Janne Nilsson
7/23/16, 9:19 PM
#15

#9

Men hur är tryggheten hos möss och småfåglar?

Nåja, nu är det så med trygghet att det spelar ingen roll om man känner sig trygg eller inte för huruvida man är det eller ej?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[VSK]
7/23/16, 9:19 PM
#16

#14

Du bor väl inte där jag bor så varför ens kommentera? Menar du att tråden är skapad enbart för dig? 

Vad menas med överdriven skrämselpropaganda? Tror du jag sitter och hittar på?

Totalt onödig kommentar utav dig.

[tk1971]
7/23/16, 9:41 PM
#17

#16: så du bor i vilda västern då?

[VSK]
7/23/16, 9:52 PM
#18

#17

Du bor inte här och du vet inte vad som sker här så sluta försvara nåt som inte finns. Jag är inte ett enda dugg intresserad att sitta och tjafsa med en person som inte vet ett smack om hur det är här. Försök respektera det är du snäll.

Jag svarade ts på sin fråga. Har du problem med det så går det alldeles utmärkt att skicka pm till mig.

[Hayabusa]
7/23/16, 9:53 PM
#19

Jag känner ingen oro eller otrygghet, men det beror helt & hållet på att jag historiskt sett inte råkat ut för något. Inget allvarligt åtminstone. Det "värsta" jag upplevt var väpnat rån på ICA (som kund i butiken) för c:a 20 år sedan, men det satte inga större men på mig personligen.

Samtidigt inser jag att så som världen ser ut idag, så kan det ske obehagliga attentat precis var som helst och när som helst. Framförallt har utveckling inom  teknik som t ex IT och kommunikation lett till att de som vill utföra illdåd har helt andra verktyg idag.  

Skottlossningar och bruk av skjutvapen, även automatvapen, känns betydligt vanligare idag. Kanske är det inbillning, men jag höjer knappt på ögonbrynen längre om jag läser om skottlossning.

[tk1971]
7/23/16, 10:10 PM
#20

Håhå jaja… rasisterna förnekar sig inte. Samma gamla svartmålning av det här landet. Då kör jag er egen klyscha: varför inte flytta om det inte passar här?

Annons:
[VSK]
7/23/16, 10:11 PM
#21

#19

Visst är det otryggt beroende på vart man bor. Min kompis blev överfallen och knivskuren förra veckan. En bekant blev skjuten i ett knä förra året. För att nämna två exempel i min bekantskapskrets. Och nej de är inga maffioso. Helt vanliga snubbar som befanns sig på fel plats vid fel tillfälle och mötte fel personer.

[VSK]
7/23/16, 10:13 PM
#22

#20

Nu får du fan ta å ge dig. Vad är det för allvarligt fel på dig? Sitta där och kränka mig och anklaga mig.

snigelpiga
7/23/16, 10:21 PM
#23

#0  Om någon har hört eller läst att hur mycket olika sorts kriminalitet har hänt speciellt på senaste tiden i Märsta och även i hela Sigtuna kommun. Då den som har hört eller läst förmodligen förstår att tillvaron här känns inte speciellt tryggt.

[Hayabusa]
7/23/16, 10:24 PM
#24

#20 Var det en kommentar till mig?

Record
7/23/16, 11:07 PM
#25

Är det ingen som störs av vildsvin, det är det näst mest vanliga. 😃

[helga21]
7/23/16, 11:08 PM
#26

# 20 De kanske inte kan flytta har du tänkt den tanken? Och att kalla folk för  rasister för att de inte känner som du känner är väl ändå att ta i?

Janne Nilsson
7/24/16, 12:16 AM
#27

#20

Rasisten är väl du som känner att det är en specifik ras som begår allt det som gör att postarna här känner sig otrygga? Eller var det bara en freudiansk felsägning?😕

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
kattöga
7/24/16, 6:44 AM
#28

Jag kännermej trygg där jag bor. Bor så avskilt till att risken är liten för att bovar o andra kriminella organismer skulle vilja spendera sin tid här. De skulle dessutom bli iakttagna och lätta att känna igen, av oss som bor här, om dom gjorde det, vilket dom med all sannolikhet inte vill.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Soligajag1
7/24/16, 6:51 AM
#29

Jag känner mig trygg där  jag bor . 

Det finns våld och kriminalitet överallt men jagf ser det inte på det viset! 

Jag har det bra där jag bor. Respektera allihopa som individer så mår du gott!!

HH 🙂

Marr
7/24/16, 8:45 AM
#30

Där jag bor känner jag mig trygg & jag har en otroligt orädd hund som inte drar sig för att vakta. Om så skulle behövas. Där ska man inte gå in i kamp med den gossen det säger jag. Då blir även matte farlig på riktigt. Fast hamna mellan en skock Vildsvin då får man nog springa om hunden är med….

I går kväll skedde en våldtäkt även i min lilla grannstad. Då känner jag att jag skulle vilja gå vakt på kvällar & överraska den som ger sig på mig eller någon annan med en cykelkedja eller något sådant😡…usch vilka känslor jag får när jag hör om allt våld som finns därute!! För det gör det & jag är glad slippa bo i en större stad, tyvärr händer det ju även i småstäder.🤢

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Emo
7/24/16, 11:06 AM
#31

#20 och #29 Resonerar ni som ni gör för att ni ännu inte drabbats av brottslighet?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

snigelpiga
8/1/16, 3:12 PM
#32

Har ni läst om terrorhot mot Arlanda?

Soligajag1
8/1/16, 3:58 PM
#33

Hejsan Marr 🙂 

Var bor du nånstans ? vilken fin hund du har ? vad är det för ras ? jag skulle gärna ha en hund men men, , jobbar för mycket , vill inte lämna en hund ensam hemma. Hade jag en sådan hund som du har skulle jag inte va rädd, alls!! 

Usch , våldtäkt . Så mycket elände o våld nuförtiden.  

Kram Kram // soligajag1

HH 🙂

synesthesia
8/1/16, 5:35 PM
#34

Jag kände mig trygg tills Nordfront började sätta upp sina klisterlappar här.

Annons:
dragoninthesea
8/1/16, 7:04 PM
#35

Inte ett dugg.. bor i en liten håla som det sker våldtäkter, inbrott och utdelnning av knark till unga.. jag ska flytta bort här så fort så möjligt.

namaste


Marr
8/2/16, 9:27 AM
#36

#33 Tack Soliga jag! Det finns en tjej till här på iFokus som har en jättefin Shiba som Avatar.🙂

Jag bor i Skaraborgs län mellan Skara & Mariestad. Vovven är som sagt en Shiba (Japansk urhund) som jag tog som omplacering när han var 2 år. Det är en mellanstor hund med väldigt kraftigt bett.😃 Han är 8 år idag…brukar naturligtvis inte bita folk men han kan vara reserverad & vaktig, mot okända han aldrig mött…😉

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Accalia
8/2/16, 10:04 AM
#37

Alltid känt mig ganska trygg här jag bor, men sedan man börjar höra om allt hemskt som händer på nyheterna och att det var bara för 3 dagar sedan som en kvinna våldtagits här, så känner man sig inte lika trygg längre, speciellt inte nör man är tjej och 16 år. Bor på en semesterort också, så det kommer massa folk från olika ställen, så man vet ju inte vad för folk som kommer hit heller..

TjockaBerta
8/3/16, 8:36 AM
#38

Vi bor mellan två no go zoner och det är väl som #13 beskriver i dem men vi har det rätt lugnt i stormens öga. Än så länge!

Det vi ser mest är stulna/utbrända bilar som dumpas hos oss. Någon gång har jag hört skottlossning på avstånd. 

Det värsta som hänt oss  var när någon tog sig in i bilen innan hen gjorde inbrott hos grannarna. Grannen bearbetar fortfarande chocken. 

En ung grabb blev oprovocerat knivskuren på bussen som min son åker till skolan med varje dag. 

Ändå känner jag mig trygg på hemmaplan. Och nej! VSK och jag bor inte i vilda västern. Vi bor inte ens i samma stad.

>>>Malum domesticum<<<

[Rhonda]
8/3/16, 1:43 PM
#39

#0 Ja, jag känner mig trygg här i Nybro men visst händer det saker här. 

Mannen som äger guldsmedsaffären är trött på inbrott på nätterna. 4 st på försommaren bara. Dags för galler som man fäller ner på nätterna tycker jag.

På bostadsområdet Kungshall har det varit våld på senaste tiden. Det är svårt för flyktingar med olika bakgrunder att plötsligt hamnar i samma hyreshus (o asylboenden).  Arbetarna på bostadsbolaget har blivit hotade o fått sten kastade på sig. 

I vårt hyreshus är det ganska lugnt.

Jag går inte ut sent på kvällarna.

[Daniela1983]
8/6/16, 10:03 AM
#40

# 23 Samma i vår stockholmskommun.

Känner mig inte trygg längre. Bor ändå på en utav de lugnare ställena och det är man tacksam för. Häromdagen vid kista centrum kände jag mig inte trygg för fem öre. Klev av bussen en gång som nästan enda vita person i ett muslimskt område och fick hotfulla stirrande blickar på mig av kvinnor i slöja (inkl ett kroppsspråk som sade en del) trots att jag bara stod och väntade på annan buss. Nej kändes inte tryggt där heller. Går aldrig av där mer. Och det är verklighet, fakta.

Sedan har jag alltid ogillat påverkade gapande personer då de är oberäkneliga, känner mig inte så trygg då heller.

snigelpiga
8/6/16, 12:04 PM
#41

#40 Jo jag vet att det är så på stort sätt i hela sk. Stort Stockholm.  Man känner sig som en Nordisk turist i Sverige. 

Jo i alla fall jag vet att vad du säger är fakta, eftersom jag lever själv mitten av obehagliga omgivningen. 

Att trygghet känsla finns inte längre här heller annanstans än i inomhus, men även  den är som lotteri pga inbrottstjuvar. 

Huset var jag bodde innan jag flyttade i våras hände inbrott i en lägenhet mittemot min kl 18 på kvällen.  Polisen sade att den var tionde inbrott på samma gata under en vecka.

Annons:
[strutter]
8/7/16, 11:04 AM
#42

Jag bor på en liten ort där det alltid har varit lugnt. Ända tills alla asylsökande kom hit. Jag skulle aldrig våga ta en ensam kvällspromenad numera.

Jag säger bara hur det tyvärr har blivit där jag bor, och jag anser att jag har full rätt att säga det. Detta sagt bara för att jag inte kommer att bemöta era eventuella protester.

[Daniela1983]
8/7/16, 7:34 PM
#43

äsch

Silver83
8/13/16, 7:44 PM
#44

Jag känner mig ganska trygg där jag bor.

[VSK]
8/17/16, 8:35 AM
#45

"Superrasisten" Lotta Gröning (enbart en pik till tk1971 eftersom denne person kränkte mig och även anklagade mig för att vara rasist för att jag talade om hur det ser ut i "min" stad #20) tar här upp alla oroligheter gällande bilbränder och hur det ser ut i dagens Sverige i sin artikel titulerad "En terrorhandling mot det civila samhället". Bilbränder alltså. 

"I Västerås är det fler bilbränder än andra större städer om vi ser till antalet invånare. Västerås har toppat den statistiken sedan 2012".

http://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/en-terrorhandling-mot-det-civila-samhallet/

[tk1971]
8/17/16, 10:14 AM
#46

#45: ja, dessa lättkränkta vita män som känner att deras ställning hotas. Och här skulle jag infoga en gapskratt-smiley, men tyvärr funkar det inte med mobilen, men ni klarar säkert att se det för ert inre öga. Så marken börjar bränna under fötterna nu? : )

[VSK]
8/17/16, 10:27 AM
#47

#46

Lättkränkt vit man? Ska man prata om lättkränkta så är det bara att slå upp första blaska på nätet och läsa vilka som blir kränkta för precis allting och lite till. 

Det är oerhört tragiskt att du ej vill/kan bete dig som en vuxen människa. Är det nån som avviker från "mönstret" så är det du av nån. Du stövlar in här och säger att "våran" erfarenhet är skrämselpropaganda. Är "Bagdad Bob" din förebild eller vad? 

Sedan så anklagar du och förtalar mig. Och du har inte vett att be om ursäkt heller. Säger en hel del om dig. Förvisso så vet jag ju redan en hel del av det jag läst du skrivit genom åren. 

Vad är det för "ställning" du pratar om om jag får fråga? Och vad menar du med ditt sista stycke? Får se om du lyckas svara på dessa två frågor på ett vuxet sätt (men jag tvivlar, bevisa mig motsatsen).

Marr
8/17/16, 10:44 AM
#48

tk1971 jag tycker du går väl hårt fram med dina anklagelser mot Vsk! Jag har inte orkat läsa allt tjafs om detta, för blir så illa berörd när det ska kastas skit på varandra som skriver sina åsikter. Våld begås av alla sorters folk…svennar, inte svennar… Rötägg är dom ändå som ställer till det så här. Folk blir rädda! Jag hatar rasism! Men gör ingen skillnad på folk om dom begår våldsbrott…

Jag känner Vsk och vet att han inte är rasist! Men är hemskt orolig för allt våld som sker därute. Han är orolig för sin fru som jobbar sent om kvällar & det sker gång på gång otrevligheter i hans stad med både våldtäkter, misshandel, bilbränder osv…

Ska säga att jag hade nog inte heller tagit mig en härlig kvällspromenad i en större stad nu för tiden när det ser ut som det gör. Skadar någon min hund då lär dom döda mig för då blir jag galen. Vare sig det är en svensk eller inflyttad eller vad f*n som helst för ett helvetesas som begår handlingen…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
[tk1971]
8/17/16, 10:46 AM
#49

#47: det är ju bara att läsa vad jag skriver, jag tycker jag är rätt tydlig. Och du säger ju att du kan dra slutsatser, så gör det då! Orkar inte kasta pärlor för svinen, det är lite ansträngande att skriva på mobilen. Vadå Bagdad Bob? Vad i hela friden har han med mig att göra?! Och vadå "förtal"? "If it walks like a duck" osv… en personlig egenskap som är påtaglig, reell och genomsyrar det mesta personen uttrycker kan inte vara "förtal", det är ren och skär fakta. Och det är ingen ide' att du skriver en hel roman som svar, jag har redan min uppfattning helt och hållet klar och har annat att göra än att kommunicera med bittra, kränkta män som försöker försvara sin position i samhället med näbbar och klor. Med betoning på "försöker". Hej svejs.

Emo
8/17/16, 10:54 AM
#50

VSK, jag har redan frågat tk1971 vad det beror på att vi får läsa sådant:

2016-07-24 11:06 #31 av: Emo

#20 och #29 Resonerar ni som ni gör för att ni ännu inte drabbats av brottslighet?

Jag har inte fått något svar - men inget svar är också ett svar.
Var och hur tk1971 bor får vi gissa. Det kan vara innanför murar eller på annan skyddad ort och då kan det vara svårt att sätta sig in i andra människors erfarenheter och upplevelser.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
8/17/16, 10:54 AM
#51

#49

Bagdad Bob sa (när stridsvagnarna rullade i bakgrunden) att allt var lugn och ro. Precis som du säger när du menar på att jag använder skrämselpropaganda när jag beskrev hur det är här. Det mest pinsamma var väl ändå att du som inte bor här vet mer än mig som bor här. 

Jag tror du behöver uppdatera dig lite om vilka regler som gäller i det här landet (och på ifokus). Att förtala nån är olagligt enligt svensk lag. Sen spelar det ingen roll vad du tycker personligen. 

Härskarteknik är meningslöst så lägg ned den tekniken. 

Än en gång. Vilken ställning är det som hotas och vad menar du med att marken börjar brännas under mina fötter?

[VSK]
8/17/16, 10:56 AM
#52

#50

Vi kommer inte få några svar för hon har inga. Bara tomt snack från hennes sida helt enkelt. Jag förstår ju exakt varför hon gör så men det gör ju inte saken bättre.

Choklad
8/17/16, 11:18 AM
#53

Nej jag känner mig inte trygg där jag bor, här sätts det fyr på bilar mitt framför där jag bor, det var något år sedan nu, men för inte så längesedan satte man fyr på en container och man slog sönder en port in till affärscentrum inte alls långt ifrån mitt.  Mopeder sätts i brand och slängs på undangömda platser, skräp överallt, djur misshandlas, barn likaså, folk ute på nätterna och skriker att judar är (vill inte skriva det här) barn skriker på utomhus på nätterna, mm. mm.

På dagen är det relativt lugnt. Men jag känner mig inte trygg, nej.

Tyvärr.

Och nej; jag är inte rasist, och om någon vill kalla mig för det så bryr jag mig inte, jag ogillar  rasister, och vet att jag inte är en sådan, och jag tycker att folk som kallar andra för rasister borde lära sig vad en sådan är på riktigt.

Sedan om det här med skrämselpropaganda, ja, men tyvärr är det inte så i detta fallet, för det är sanningen vi upplever, även om vi gärna vill blunda för den, den är hemsk och svår att förstå för ett folk som är vant att bo i ett land med fred.

U R us

[VSK]
8/17/16, 11:42 AM
#54

#53

När jag har växt upp så var en rasist en person som verkligen hatade andra raser. Idag betyder ordet rasist lite mer än när jag växte upp. Det räcker att man ser ned på en annan människa idag för att att man skall tillhöra gruppen rasister. 

Jag har internetkänt dig i massor med år och jag har aldrig någonsin sett att du hatar eller ser ned på andra människor, snarare precis tvärsom. Att uttrycka sin oro är inte rasism som tk1971 vill få det till. 

Jag har lusläst tråden ett flertal ggr nu och den enda som jag kan se som bör klassas som rasist här är faktiskt tk1971. Så här skriver hon bland annat till mig i #49  "en personlig egenskap som är påtaglig, reell och genomsyrar det mesta personen uttrycker kan inte vara "förtal", det är ren och skär fakta". Och det skall alltså vara en förklaring till varför hon kallade mig för rasist. Detta är ett ypperligt exempel på rasism, förtal och kränkning. 

Janne Nilsson beskrev tk1971 på ett ypperligt bra sätt i #27 Jag citerar: Rasisten är väl du som känner att det är en specifik ras som begår allt det som gör att postarna här känner sig otrygga? Eller var det bara en freudiansk felsägning?

[[eskils_]]
8/17/16, 12:56 PM
#55

#14 tk1971 du skriver "Överdriven skrämselpropaganda är riskabelt för samhällsutvecklingen anser jag."

Rekommenderar att du tittar in i den här tråden :

http://politik.ifokus.se/discussions/57753bd5ce12c411f0000878-forutsattningar-for-ett-normalt-samhalle-2?discussions-1

Där finns berättelser om otäcka saker som sker i Sverige nuförtiden, berättelser som är grundade på polisrapporter. Menar du att polisen ägnar sig åt överdriven skrämselpropaganda?

#20 här skriver du "Håhå jaja… rasisterna förnekar sig inte. Samma gamla svartmålning av det här landet. Då kör jag er egen klyscha: varför inte flytta om det inte passar här?"

Menar du att alla som är oroade över att bli rånade, misshandlade, våldtagna osv är rasister? Samt de som oroar sig över vapen- och knarkhandeln i förorterna, är de också rasister? Tycker du att det är acceptabelt att poliser, brandmän och ambulanspersonal blir attackerade när de försöker arbeta i vissa förorter? Tar du för givet att de bostadsområden som är trygga idag alltid kommer att förbli det?

#27 har onekligen en poäng. Det finns nämligen ingen här i tråden som har talat om olika raser av människor innan du själv tk1971 gör det i #20. Så vem är rasist?

#46 Och vad har det med saken att göra om VSK råkar vara vit och man? Är inte alla människor lika mycket värda i dina ögon?

Annons:
Janne Nilsson
8/17/16, 2:24 PM
#56

Skälet till att tk1971 uppför sig så är att det är så mycket lättare att kalla motståndare för rasist och andra tillmälen än att föra en stringent och logisk dialog. Speciellt om man inte har något stöd för det man hävdar.

Att debattera handlar nästan aldrig om att övertyga motparten. Det handlar om att i bästa fall övertyga det som följer debatten som ännu inte har bestämt sig eller kan tänka sig att ändra sig om dom får rätt argument serverade. Eller åtminstone att få andra att se saken ur ett annat perspektiv.

Men människor som har en fastställd livsåskådning, främst religiösa och extremister, är varken intresserade eller kapabla till dialog, diskussion, kompromiss eller mer avancerad problematisering än "rätt eller fel". Det är just därför de kommer till korta i diskussioner och sen försöker förstöra diskussionen istället.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Daniela1983]
8/17/16, 8:25 PM
#57

Tillägg till det jag skrivit, är hundägare och tar inga onödiga risker numera. Går inte i skog ens på dagtid om jag går själv. Brukade ta sena kvällsrundor med hunden, sedan ungefär i höstas går jag senast kl 19 och även då i områden som känns säkrast. väldigt tråkigt att behöva inskränka sig så men är man ensam kvinna så ska man vara väldigt försiktig så som samhället nu blivit. Ett fall som berörde en del som jag råkade läsa om för en vecka sedan var om en kvinna som var ute och letade efter sin katt som sprungit bort. Hon råkade illa ut genom att bli gruppvåldtagen och minns inte nu tror även misshandlad av ett gäng utländska män. Stod om det på aftonbladet. Man kan fan inte göra normala saker längre ensam.

PS tk1971 är ute efter att gräla med folk och provocera, har sett det på andra ställen, är bara att ignorera sådana.

Choklad
8/18/16, 10:53 AM
#58

# 49

Jag fattar inte vad du menar med vita kränkta män ? 🤔

U R us

[[eskils_]]
8/18/16, 11:07 AM
#59

OT:

Så konstigt! Inläggen från tk1971 står ju kvar att läsa i den här tråden, men i listan "Senaste inläggen av tk1971" står de inte med!

Kanske någon tekniskt insatt person kan förklara det?

[Daniela1983]
8/18/16, 9:23 PM
#60

Där var den. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23262218.ab

Inte så ovanligt nuförtiden. Kan nästan förutse att ingen kommer gripas eller få straff.

Record
8/18/16, 9:59 PM
#61

Nu kan ja sova lugnt på natten, då ja kompletterat larmen med en sladd mellan vägguttaget och dörrhandtaget. För att det ska vara mer behagligt kopplade ja in ett motstånd så strömmen inte gör att den som tar i handtaget tar eld..😃

Dioramabyggare
8/20/16, 11:03 AM
#62

Sedan en tid tillbaka känner jag mig inte riktigt lika trygg som när jag flyttade hit. Återkommande fall av anlagda bränder, störande uppträdande, skadegörelse…

Annons:
Majaa12
8/21/16, 11:49 PM
#63

Nej. Bor i en liten by. Jag och min kompis var påväg hem mellan 11 och 12 på kvällen. Bara en bit hemifrån såg en man, 40 år kanske, oss från sitt fönster. Han öppnade det, ropade på någon som också gick dit och dom satte sig precis framför och kollade och pekade på oss. Vet inte vad dom sa för svenska pratade dom inte. Vi är 14 år, sprang därifrån och jag vågar inte gå där själv mer, inte när det är mörkt iallafall. Det låter kanske inte så farligt men det lilla räcker…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Record
8/22/16, 10:16 PM
#64

Att bli dödad i Sverige av en handgranat när man är 8 år, får mig att tänka om. 😡 FF !

Effie
8/23/16, 8:04 AM
#65

Jag bor inom gångavstånd från Biskopsgården. Passerar Vårväderstorget dagligen. Har på förra stället jag bodde hört skottlossning utanför. Räknar det ändå som ett lugnt område; även det där jag bor nu. Men trygg? Är man trygg någonstans numera?

Förstår inte vad som försiggår I hjärnan när man kan skjuta och kasta handgranater mot människor.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Record
8/23/16, 12:32 PM
#66

Hur ser den ut som kan kasta en granat ( ca 800 gr) genom en 3glas-ruta så den går sönder o fortsätter in i rummet, det saknas något här.🤔

Effie.  Felet säger man " sitter mellan öronen", men mycket träning kanske det fungerar.

Fillifjonkan60
8/23/16, 10:46 PM
#67

Ja jo, jag känner mig hyfsat trygg där jag bor, men det är än så länge ganska lugnt här och jag brukar inte vara ute själv på  kvällarna.

Men visst fasen har det blivit otryggare rent allmänt i samhället och den som inte har märkt det via nyheterna t.ex. den är nog både blind och döv.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Upp till toppen
Annons: