Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 3495 ggr
[Carpinus]
2016-02-12 18:10

Förskolor i regnbågsparad - rätt eller fel?

Jag skall inte säga att jag respekterar HBTQ-rörelsen, för sanningen är enklare än så - jag bryr mig helt enkelt inte om andra människors sexuella läggning så länge den inte strider mot lagen.

_Att jag kan faktiskt kan känna en viss motvilja mot evenemang som Prideparaden beror sålunda inte på att jag hyser antipati mot deltagarnas  läggning eller önskan att ge uttryck för sin känsla av tillhörighet till rörelsen - jag tycker helt enkelt personligen att evenemanget är för utagerande och pompöst. Men eftersom jag avstår från att att kolla TV-inslag och reportage från den så ger den mig inga som helst problem och jag inser att den fyller en funktion. Gott så!
_

Däremot tycker jag att det är tveksamt när förskolor HBTQ-certifieras och barnen leds ut i regnbågsparader. Jag minns hur en av mina gamla arbetskamrater med borgerliga ideal en gång på sjuttiotalet kom till jobbet och var arg som ett bi för att hans son kommit hem från dagis och sjöng Internationalen som hans radikala lärarinna lärt ungarna. Trots att jag på den tiden tillhörde vänstern förstod jag honom när han kände att hans son utnyttjats för intressen som han själv rimligen inte kunde förstå. Likadant känner jag när barn leds ut i parader för HBTQ-rörelsen - hur mycket begriper de av detta?

Att skolungar inte skall skrika "bögjävel" åt skolkamrater tycker jag att man kan lära dem ändå, utan att de därför som femåringar skall drillas att marschera under regnbågsfanorna. Även om syftet kan tyckas gott känns det lite "Nordkorea" för mig -har jag fel då? 

"Förskolor går regnbågsparad"

Annons:
Loris M
2016-02-12 18:45
#1

#0 Är det du som står för texten? Jag hittar den inte i artikeln du länkat till. Men kortfattat, så säger: Självklart ska förskolor visa sitt stöd för HBTQ personer. Och jo, barnen förstår. De är t.o.m. mer förstående än vuxna. För dem är det ingen stor grej att en kille kan vara kär i en annan kille. 

Jag reagerar på det här speciellt: "Jag skall inte säga att jag respekterar HBTQ-rörelsen, för sanningen är enklare än så - jag bryr mig helt enkelt inte om andra människors sexuella läggning…  "

Så länge som människor diskrimineras p.g.a. sin sexuella läggning, så kan jag inte säga att jag inte bryr mig. Det är oansvarigt. Hade de haft samma rättigheter, hade de inte heller behövt en parad. I förskolans läroplan tas uttryckligen upp att förskolan ska medvetet arbeta med att stärka barnens medkänsla och inlevelse för andra människors situation, att värna om de grundläggande värden och alla människors lika värde o.s.v. För mig är det självklart att de som arbetar i förskolan engagerar sig i dessa frågor och att även barnen involveras.

Tjeja
2016-02-12 18:54
#2

Älskar att det finns HBTQ-certifierade förskolor så väl som äldreboenden o s v.

Barn tar livet för vad det är och förstår och accepterar kärlek för vad det är mycket lättare än vuxna. De förstår också att det är rätt att stå upp för kärlek och säga nej till förtryck/mobbing osv på grund av kärlek.

När en hbtq-certifierad förskola ger sig ut i paraden är det inte bara en vanlig förskoleklass som vilken som helst, utan där går det oftast betydligt fler regnbågsbarn än på andra förskolor och de vill givetvis vara med i paraden med sina föräldrar.. det är ju deras självklara naturliga del av livet som att man tar med ungarna ut i "ur och skur" liksom.

Men konceptet behöver ju givetvis förklaras för barnen på barnens nivå. Kärlek är ju något naturligt och allmängiltigt på ett helt annat sätt än att förstå vad texten i internationalen egentligen handlar om och vad det politiskt står för o s v. 

Vill i detta fall inte blanda ihop kärlek och politik. Klart att barnen skall få vara stolta över sina familjer i kärleksparaden!

Så tänker jag i alla fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
2016-02-12 19:00
#3

#2 Bra sagt! 👍

Jag har skrivit om HBTQ-certifiering tidigare så den som är intresserad kan se hur förskolor arbetar med dessa frågor:

http://forskolan.ifokus.se/discussions/55be5799ce12c45415000f7d-regnbagsfamiljer

[Carpinus]
2016-02-12 19:02
#4

#1 Ja, texten är min egen, annars hade jag satt citationstecken kring den. Jag förstår dina synpunkter, och jag upprörs inte särskilt av dem.

Sedan tycker jag inte att det är "oansvarigt" att inte bry sig om andra personers sexuella läggning - jag tycker helt enkelt inte att den är intressant. Vilket inte på något sätt är liktydigt med att jag inte tar avstånd från förföljelser och våld mot HBTQ-personer.

Däremot tycker jag att barn skall få vara barn. Tror inte att de har några större problem att hantera när klasskamrater har samkönade föräldrar -   som du säger: "De är t.o.m. mer förstående än vuxna",  och då tycker jag att vuxna skall avstå från att aktivera dem i egna syften. Om personalen utbildas i att kunna svara på barnens frågor tycker jag är bra och närmast en självklarhet, men texter om att kommundirektören och kommunstyrelsens ordförande hurrar med barnen när RFSL delar ut diplomen är väl propagandistiskt för min smak.

#2 "Vill i detta fall inte blanda ihop kärlek och politik" skriver du, men det är precis vad jag anser att man gör i detta fall.

Tycker heller inte att man kan blunda för den kostnad som dessa certifieringar medför och hur rimlig den egentligen är.

Loris M
2016-02-12 19:15
#5

#4 "Sedan tycker jag inte att det är "oansvarigt" att inte bry sig om andra personers sexuella läggning - jag tycker helt enkelt inte att den är intressant"

Här tycker jag att du kringgår kärnfrågan. Det handlar inte om att bry sig om någons sexuella läggning (det gör inte jag heller), utan om att just HBTQ personer blir diskriminerade p.g.a. sin sexuella läggning. Det är en annan sak. 

"Att skolungar inte skall skrika "bögjävel" åt skolkamrater tycker jag att man kan lära dem ändå"

När och hur tänker du då att de ska lära sig det? Hemma där de kanske har homofobiska föräldrar? Nej, det är ingenting barnen "lär sig ändå" utan det är vi vuxna som måste ta ansvar och lära dem det. Redan i förskolan. För som sagt, barnen är förstående från början men någonstans på vägen går det fel och då står de där och skriker "bögjävel". För att det inte ska hända måste vi hjälpa dem från början och just det här med certifiering kan vara ett sätt.

[Carpinus]
2016-02-12 19:28
#6

Nej, jag kringgår ingen fråga - du skriver ju själv att du själv inte bryr dig om någons sexuella läggning, och i så fall har vi samma ståndpunkt där.

Att lära barn att inte skrika "bögjävel" åt andra, att avstå från att slåss, att inte håna dem som inte har senaste modekläderna, att låta bli att reta dem som hade svårt med läsningen och så vidare trodde jag var en självklarhet som man inte skulle behöva köpa certifikat för att dela med sig av. De lärare jag hade i småskolan (det fanns inte förskola på den tiden) hade inga problem med att lära oss att förstå att uppträda på ett schysst sätt mot alla.

Annons:
[helga21]
2016-02-12 19:32
#7

Då det enbart är RFSL som kan certifiera och det kostar en slant och det varar bara en viss tid så tycker jag detta är en onödig kostnad.

Jag förstår inte hur de blir diskminerade pga av att de är HBTQ-personer? För mig får folk klä sig som de vill privat men använda arbetskläder där det är krav på detta. Det ser jag ingen diskriminering i. Vill de bli behandlade annorlunda än andra människor och i så fall hur? Det är för mig främmande att kalla någon för okvädinsord pga deras sexuella läggning och nej jag är inte heller intresserad av vilken läggning de har så länge den är laglig.

Tride
2016-02-12 19:53
#8

Är det "sexuell läggning" det handlar om i förskolan? Snarare kanske "emotionell läggning"?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Loris M
2016-02-12 20:00
#9

#7 Jag förstår inte hur de blir diskminerade pga av att de är HBTQ-personer? 

Och jag förstår inte i vilken parallell värld du lever i. I min värld blir dessa människor diskriminerade på många olika sätt. En del huliganer ser det som ett rent nöje att slå ner och misshandla homosexuella. Om du missat allt sådant så kan du läsa här nedan. Jag gjorde en sökning på "HBTQ diskriminering" och fick ca 70 000 träffar.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=hbtq%20diskriminering

Ang. kostnad, alla utbildningar kostar. Just den här kostar 4000 per person och det är varken mer eller mindre än någon annan kurs/utbildning som förskolepersonal brukar delta i. Det kan vara språk, matematik, hållbar utveckling …. 

Att just denna utbildning och certifiering anordnas av RFSL är väl bara logiskt. De har stora kunskaper inom området.

[Carpinus]
2016-02-12 21:51
#10

#9 "Ang. kostnad, alla utbildningar kostar. Just den här kostar 4000 per person och det är varken mer eller mindre än någon annan kurs/utbildning som förskolepersonal brukar delta i", skriver du.

Enligt uppgift tillkommer utöver de  4000 per person en summa av 20.000 för närvaro av RFSL-representanter. Dessutom gäller certifieringen  endast i tre år, därefter måste den göras om igen för att förbli giltig.

vallhund
2016-02-12 22:42
#11

#10 Skall HBTQ frågor undantas från förskolepedagogernas kompetensutvecklingsutbildningar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Carpinus]
2016-02-12 23:22
#12

#11 Det tror jag mig ha svarat på i #4.

Min personliga åsikt är att jag tycker att den här handeln med certifikat påminner en del om Vatikanens forna handel med avlatsbrev, men det är som sagt inte affärsidén jag är mest kritisk mot.  Vad jag undrar över är om barn i den åldern kan skilja på undervisning och indoktrinering - och om lärarna kan det? (Jag skulle ha frågat samma sak om ämnet hade varit politik eller religion istället för HBTQ.)

[helga21]
2016-02-12 23:32
#13

# 9 Jag undrar om HBTQ-personer vill ha någon särskild behandling inte att jag ska misshandla dem. Jag misshandlar ingen annan så varför skulle jag misshandla dem?

Som # 10 säger så är det en utbildning som ger ett certifikat som gäller i 3 år och det är RFSL som är ensamma om att utbilda folk och det kostar. I Ronneby kommun skulle det ha kostat 100.000 kr och ha varat i 3 år.

Personligen så anser jag att RFSL väldigt gärna är välkomna till våra kommuner på alla nivåer och utbilda personal och ungdomar i våra skolor men de får inte betalt för det och de behöver inte certifieras.

Annons:
Vanja
2016-02-13 10:24
#14

Jag tycker att Carpinus är i det läget som vi alla behöver komma till, ett läge där man inte bryr sig o vad andra har för sexuell läggning. Det är dit vi måste komma, till ett ställe där det inte spelar någon rol lvad du har för sexuell läggning , där man inte längre pratar om "heterosexuella och HBTQ" som två olika i ett och samma sammanhang.

Jag tycker att det är superbra av förskolorna att vara med i paraden, inte bara för att det är roligt för barnen, utan också för att de lär sig väldigt tidigt att även om vi egentligen är olika så är vi samma. De lär sig att acceptera olikheter på ett annat sätt, vilket jag tycker är toppen. Dessutom så blir de exponerade för något som är vänligt förekommande ute i världen, men kanske inte hemma i deras vardagsrum. Och det tycker jag är en bra sak, de förstår mer än vad man tror, mycket mer än vad man tror.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

vallhund
2016-02-13 12:39
#15

#14 Fast i det här fallet så är TS motiv ekonomiska, inte altruistiska.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Carpinus]
2016-02-13 12:43
#16

#15 Skälen framgår av #12.

[Bermudas]
2016-02-13 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Det gäller bara att det inte går för långt. Att barn får vara barn. https://m.youtube.com/watch?v=RcKEej9N8xw Jag har inte småbarn längre, men hade jag ett barn på ett dagis som tog barn på pridetåg skulle jag ta mitt barn därifrån. Jag anser barn ska få vara barn så länge det går. Vuxna ska hålla sina klåfingrar borta från dem och inte hålla på och snacka sex och sexuella läggningar med ungar. Det är sjukt hur saker blivit…nästan som en religiös sekt satt klorna i Sverige.

Halvdansken
2016-02-13 22:45
#18

Men blir inte föräldrarna informerade om att de ska gå i paraden?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2016-02-14 09:37
#19

#17 Bilden är tagen på Bay to breakers race, vad har den med prideparader att göra? 

"Vuxna ska hålla sina klåfingrar borta från dem och inte hålla på och snacka sex och sexuella läggningar med ungar. "

Vilket är ett utmärkt sätt om man vill att barnen ska växa upp till bigotta individer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Bermudas]
2016-02-14 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Så de svenska tågen tycker ni är så gulliga och barnvänliga? Tur att barnen får lära sig tidigt att inte bli bigotta och hänga med i pridetågen!

Annons:
VildaVittra
2016-02-14 10:09
#21

#20 Nu blev det intressant. På din första bild tagen i USA, så blir ett litet barn chockerad över att se en naken man, på bild två tagen i Sverige så ser inte barnen ut att vara det.

USA är ju ett land känt för en dålig grad av sexualundervisning hos barn samt att många barn inte ens sett sina föräldrar nakna (man får ju exempelvis inte visa filmer på dagtid där det finns nakna människor), medan Sverige är bra på det och barn har sett massor med nakna människor. 

Är homofobi vanligare i USA eller i Sverige?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2016-02-14 10:09
#22

#20 #17 

Men oj vad du överdriver! Paraden som nämns i #0 är förskolans sätt att fira sin certifiering och har inget att göra med bilden som du plockat ut. Här står det hur de ska fira. Med barn och föräldrar och fikat.

[Bermudas]
2016-02-14 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag hoppas verkligen inte att man tar med barn i de verkliga tågen! Jag ser att många tar med sina barn i tågen och andra tar med barn för att titta på paraden. Jag instämmer till hundra med TS. Jag tycker inte regnbågsparader över huvud taget är för barn. Inte ens egna tåg. Tänk att ni måste hålla på med ungarna hela tiden med er ivriga "uppfostran" det är sjukt. Varför inte låta barn vara barn bara. Tror ni pojkarna kommer tacka er när de blir stora? Skulle tro att många kommer hysa starkt agg mot sina klåfingriga uppfostrare. Jag har redan sett såna reaktioner hos killar som växt upp. Bild från Sverige.

Loris M
2016-02-14 10:22
#24

#17 Vuxna ska hålla sina klåfingrar borta från dem och inte hålla på och snacka sex och sexuella läggningar med ungar. Det är sjukt hur saker blivit…nästan som en religiös sekt satt klorna i Sverige. 😎

Med andra ord, det var bättre förr? När homosexualitet var olaglig. Du kanske gick också i småskolan som Caprinus (#6) och hade auktoritära lärare som var duktiga på att banka vett in i ungarnas skallar med sina metoder, som idag skulle betraktas som brottsliga? Då kan jag meddela att mycket har förändrats sedan dess. Till det bättre, när det gäller barns uppväxtvillkor. Visst kan man bli lite nostalgisk och längta efter en tid som man efter så många år säkert förskönar. Men det var inte bättre förr.

VildaVittra
2016-02-14 10:23
#25

#23 Vad sägs om att svara på frågan? 

"Tänk att ni måste hålla på med ungarna hela tiden med er ivriga "uppfostran" det är sjukt."

Ja vad hemskt med föräldrar som tar sig tid och vill lära sina barn acceptans, istället för att sätta ungarna framför teven och själv sitta med iPaden i högsta hugg. Kvalitetstid är ju för veklingar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Bermudas]
2016-02-14 10:31
#26

#24 Du ha ett binärt tänkesätt. Om man inte gillar en sak måste man automatiskt förespråka dess motsats. Nu skriver jag inget mer utan lämnar er åt era glittriga regnbågsdrömmar. Postar länk från en eftertänksam undring om hur barnen kan tänkas se på det hela.? Bilder mest. https://lottejohansson.wordpress.com/fotografi/picture-story-bildreportage/pridetaget-ur-barnperspektiv/

VildaVittra
2016-02-14 10:36
#27

#26 Okej, du insåg hur fel du resonerade eftersom du inte vill svara på en enkel liten fråga. Bra att veta! 👍

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Loris M
2016-02-14 10:39
#28

#26 Som sagt, paraden som omnämns i #0 är inte av samma karaktär som den som du visar i dina bilder. Där är det föräldrar (verkar det som) som har tagit med sina barn till paraden. Det har inget med förskolor att göra.

[Carpinus]
2016-02-14 11:42
#29

#24 Tror inte du skall tala om att "överdriva": ingen av mina lärare lyfte i min åsyn handen mot någon elev!  De var kloka, vänliga och uppmuntrande människor. Hur är det ställt med fördomsfriheten egentligen?

[Hayabusa]
2016-02-14 11:58
#30

#29 Instämmer, under min uppväxt så kan jag inte påstå att lärarna bar hand på oss elever. Säkert hade lärarna större auktoritet, men det är en helt annan femma.

Fördomar har vi alla, mer eller mindre, även om en del hävdar motsatsen.

VildaVittra
2016-02-14 12:00
#31

#29 Hur är det ställt med läsförståelsen? Loris M skrev inget om att slå, utan om metoder, dessa kunde vara allt från att vägra barnet lunch till att stå i skamvrå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Hayabusa]
2016-02-14 12:04
#32

"…banka vett in i ungarnas skallar…" låter i mina öron rätt brutalt. Så upplevde jag aldrig min skolgång.

VildaVittra
2016-02-14 12:08
#33

#32 "Banka in vett i skallen" är ett talesätt, inget annat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Hayabusa]
2016-02-14 12:11
#34

#33 Hmm…är det? Jag tolkar det nog på annat sätt. 

Skulle jag skriva; "Banka vett in i min grannes skalle" så ser det inte så trevligt ut. Snarare våldsamt & brutalt.

Annons:
[helga21]
2016-02-14 12:14
#35

Jag har heller inga minnen av att någon blev slagen, inte fick mat eller fick stå i någon skamvrå. Då har jag ändå gått i först småskolan, sen folkskolan och därefter grundskolan i 3 olika skolor. Den första var en B-skola dvs två klasser i samma rum. Den andra var klass 1-6 och var nybyggd när jag gick där andra året men det var också en byskola. Och så kom jag till en högstadieskola med 850 elever och den var anpassad för 500. den var också nybyggd. Vi hade ingen gymnastiksal utan fick gå ned till Lyckeby när vi skulle ha gymnastik 2 gånger i veckan. Vi gick också 4 timmar på lördagarna. Men de allra flesta var tacksamma att vi fick gå i skolan några kverulanter fanns det och de satte i OBS-klass så att vi andra skulle få studiero. En av dessa brukade jag spela kort med när jag hade håltimma vilket var ganska ofta då det var brist på salar. Så alla hade inte respekt för våra lärare men stryk eller någon annan åtgärd utöver OBS-klass var inte påtalat.

VildaVittra
2016-02-14 12:18
#36

#34 Tar du "slå huvudet på spiken" bokstavligt också? Eller "begära någons huvud på ett fat"? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2016-02-14 12:24
#37

#29

Så bra att du hade bra lärare, men många som växte upp på den tiden vittnar om våld och oschyssta metoder. En vän till mig som var vänsterhänt berättade att lärare kunde slå henne på fingrarna så fort hon såg att hon hade pennan i vänster hand. Men precis som VV skriver, det är ett talesätt och jag menade så klart inte bokstavligen. 

Ang. fördomsfrihet… det är bara en utopi att det skulle finnas några sådana människor. Jag är inte fördomsfri, inte du heller. Men jag försöker vara medveten om det och motverka det så långt det går. Faran ligger i att tro att man själv är fördomsfri men inte andra.

[Carpinus]
2016-02-14 12:31
#38

Väldigt vilka fria tolkningar det görs här!

I #5 citerar Loris M detta från mitt inlägg: "Sedan tycker jag inte att det är "oansvarigt" att inte bry sig om andra personers sexuella läggning - jag tycker helt enkelt inte att den är intressant".

Hon svarar: "Här tycker jag att du kringgår kärnfrågan. Det handlar inte om att bry sig om någons sexuella läggning (det gör inte jag heller)"…

I #11 frågar Vallhund:   "Skall HBTQ frågor undantas från förskolepedagogernas kompetensutvecklingsutbildningar?" trots att jag redan skrivit  "Om personalen utbildas i att kunna svara på barnens frågor tycker jag är bra och närmast en självklarhet".

I #15 skriver Vallhund: "Fast i det här fallet så är TS motiv ekonomiska, inte altruistiska" - då har jag redan förklarat att "det är som sagt inte affärsidén jag är mest kritisk mot.  Vad jag undrar över är om barn i den åldern kan skilja på undervisning och indoktrinering - och om lärarna kan det? (Jag skulle ha frågat samma sak om ämnet hade varit politik eller religion istället för HBTQ.)"

I #24 skriver Loris M "Du kanske gick också i småskolan som Caprinus (#6) och hade auktoritära lärare som var duktiga på att banka vett in i ungarnas skallar med sina metoder, som idag skulle betraktas som brottsliga?" I ett inlägg hade jag skrivit:  "De lärare jag hade i småskolan (det fanns inte förskola på den tiden) hade inga problem med att lära oss att förstå att uppträda på ett schysst sätt mot alla."  Vilka "brottsliga metoder" använde de?

 När jag förklarar att det inte förekom något våld i min skola dyker VildVittra upp som Loris M:s advokat och förkunnar "Hur är det ställt med läsförståelsen? Loris M skrev inget om att slå, utan om metoder, dessa kunde vara allt från att vägra barnet lunch till att stå i skamvrå" reagerar Hayabusa fullt korrekt och anmärker att "banka in vett i ungarnas skallar låter rätt brutalt".

 På detta svarar VildVittra "Banka in vett i skallen" är ett talesätt, inget annat".

Jag kan bara konstatera att vissa läser inlägg som fan läser bibeln (talessätt, inget annat).

Loris M
2016-02-14 12:32
#39

#36 😃

Eller "kasta ett öga" (😮), "gå in i väggen" m.fl. tolkar man det bokstavligt så får det ju naturligtvis en helt annan innebörd. 😃

VildaVittra
2016-02-14 12:41
#40

#38 Nu var det ju inte jag som inte läste inlägg korrekt, utan du, så var det dig själv du avsåg med "som fan läser bibeln"? Och angående min kommentar, så kopierade jag denna text från ditt inlägg "Hur är det ställt med fördomsfriheten egentligen" och ändrade ett par ord. Du kanske ska hålla reda på vad du själv skriver, så du slipper slåss mot väderkvarnar (OSS! talesätt). 

#39 Gå in i väggar gör jag hela tiden när jag tänker på annat. 😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2016-02-14 12:47
#41

Jag struntar också i folks sexuella läggning. Så länge det handlar om vuxna personer som är överens om vad de gör så får de göra vad de vill. Varför är det "oansvarigt"?

Och kan man tänka sig - det har jag kommit fram till utan att se en enda Pride-festival. 
Jag tycker det är upp till föräldrarna att bestämma om barnen ska med, inte förskolan. Inte för att man ser homosar, men för att det är mycket folk, och små barn kan försvinna i mängden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Loris M
2016-02-14 12:53
#42

#38 Ja, eller hur? det är alltid lika kul att se hur olika vi läser och uppfattar. Som det här:

#5 citerar Loris M detta från mitt inlägg: "Sedan tycker jag inte att det är "oansvarigt" att inte bry sig om andra personers sexuella läggning - jag tycker helt enkelt inte att den är intressant".

Hon svarar: "Här tycker jag att du kringgår kärnfrågan. Det handlar inte om att bry sig om någons sexuella läggning (det gör inte jag heller)"...

Anledningen att jag skriver att du kringgår frågan är att jag upplever att du gör det. Varken du eller jag bryr oss om andra människors sexuella läggning. Fint! Så långt är vi överens. Men din poäng är att du inte engagerar dig i dessa frågor just p.g.a. det. Jag menar att det är oansvarigt och att vi måste göra det. Oavsett om det handlar om att någon blir mobbad eller diskriminerad p.g.a. kön, etnicitet, religion eller annat, så ser jag det som min plikt (som svensk medborgare och lärare) att reagera och att engagera mig. 

Ett sätt att visa sitt stöd och engagemang för HBTQ personer i förskolan kan vara just genom certifiering som då intygar om att förskolan arbetar aktivt med dessa frågor och bekämpar orättvisor. 

När man pratar om mobbning så pratar man om att det finns de som mobbar, de som blir mobbade och så så finns det en stor grå massa med alla oss andra som är varken eller. Det är just den gråa massan som måste göra något och reagera för att mobbare ska sluta. Vi kan inte säga: Jag bryr mig inte, jag är varken mobbad eller mobbare. Förstår du nu hur jag tänker? 

Varje gång någon far illa av olika anledningar så bryr jag mig. Oavsett vad det handlar om.

[Carpinus]
2016-02-14 13:17
#43

#42 Varför "måste man"  engagera sig i detta? Det är det sättet att resonera som får mig att se ambitioner på försök till folkuppfostran, och i detta passar tågandet i minipridetåg där Kommundirektören håller tal till ungarna*. Man kan mycket väl tycka illa om och reagera mot homofobi och mobbing utan att nödvändigtvis klättra på barrikaderna själv.  "Vi gillar olika" hade Aftonbladet en kampanj  som hette för några år sedan, när man i själva verket ville säga "Vi gillar lika - alla skall med, och det är vi som ställer villkoren!" Det är dagens samhällsanda…

Det är inte det minsta oansvarigt att inte ställa upp på likrikteriet - som jag redan sagt så bryr jag  mig helt enkelt inte om andra människors sexuella läggning så länge den inte strider mot lagen. Men när man börjar påverka barnen - oavsett om det gäller HBTQ, politik eller religion, då skall jag be att få reservera mig!

(* Detta sker f.ö. på orten därKommunalrådet "lät tanken gå till mannen som gjort dådet",  om knivmördaren på asylboendet. Känns som Sveriges mest politiskt korrekta kommun…)

VildaVittra
2016-02-14 13:46
#44

#43 ""Vi gillar lika - alla skall med, och det är vi som ställer villkoren!""

Nu blandar du ihop SD plus anhängare och Aftonbladet. För det är ju inte lite ironiskt att du som skrev till mig att du tyckte jag skulle flytta från Sverige bara för att jag inte tyckte som du, dvs att jag är för det multikulturella samhälle vi lever i. SD är ju helt för en monokultursamhälle med likatänkande (och utan HBTQ-medborgare). 

Visst är det jobbigt att jag alltid minns det ni skrivit? 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-02-14 13:53
#45

#44 Friska gärna upp mitt minne med en länk på detta! Mitt förtroende för din citatkonst är inte 100%-ig, om man säger så. Har du nu detta goda minne så skall det väl inte vara någon konst att ordna en länk?

VildaVittra
2016-02-14 14:00
#46

#45 Du lär dig alltså inte av tidigare positiva erfarenheter? Börja med och berätta vad du vill ha citerat, är det att SD består av ett gäng homofober eller är det det du skrev till mig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-02-14 14:04
#47

#46 Länken om det du säger att jag skrivit till dig. Så länge du inte kan påvisa den eller visa i vilket sammanhang kommentaren -eventuellt - fällts så finns det ingen anledning för mig att vidare kommentera ditt påstående.

VildaVittra
2016-02-14 14:19
#48

#47 Jag har inte hittat det än (vet du att vi har diskuterat tillsammans i över 800 trådar, snart kan vi fira 1000-inläggsjubileum), men det var nått år sedan och du var väldigt arg. 

Men vad bra att du håller med om att SD är homofober, men hur går ditt "jag har inget emot HBTQ" ihop med vad du röstar på? Har du tänkt på att ni gärna "kämpar" för kvinnliga rättigheter utomlands, men inte för rättigheterna för de som inte är heterosexuella här i Sverige? Eller räknas inte förtrycket mot HBTQ på samma sätt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Carpinus]
2016-02-14 14:22
#49

Ärligt talat är ditt sätt att föra debatt katastrofalt! Fortsätt du att trampa i klaveret och vårda ditt "goda minne" - jag känner mest medlidande.

VildaVittra
2016-02-14 14:26
#50

#49 Så du inser att du har målat in dig i ett hörn. 😃 Du vet att man verkar smartare om man är tyst när man inte har några argument att komma med? 

Men ser fram emot dina svar på mina frågor, om du törs dvs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-02-14 14:29
#51

#50 "Du vet att man verkar smartare om man är tyst när man inte har några argument att komma med?"

I så fall kan jag bara rekommendera att du testar det.

VildaVittra
2016-02-14 14:43
#52

#52 Behövs inte, eftersom jag alltid har argument.💋

Inga svar på mina frågor?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-02-14 15:05
#53

Jag väntar ju på den där länken - den kanske kommer snart?

Men eftersom du fortsätter att driva den futtigaste retoriken, efterlysandet av svar utan att själv ge några, så kan du väl få ett svar här nu då.

Tror inte att det finns någon på iFokus som varit så öppen på vad man röstar på som jag. Nästan ingen som angripit mig har i sin tur behövt berätta vad man själv röstar på. Hade jag istället sagt att jag hade röstat på Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet hade jag givetvis inte avkrävts ansvar för vad som står i deras partiprogram. Är man väljare behöver man faktiskt inte köpa hela paketet.

Anledningen till att jag röstat på SD är att jag är starkt kritisk till den invandrings- och integrationspolitik som förts i detta land. Jag skriver "förts", eftersom en snabb (om än inte tillräcklig) tillnyktring pågår inom flera partier. Hade samma klarsyn funnits tidigare i andra partier är det fullt möjligt att jag inte hade röstat på SD, men nu är vi där vi är, och jag står för att jag lagt min röst på det partiet. Det är faktiskt tillåtet. Ännu så länge?

Det finns många olika kategorier människor som sökt sig till SD, precis som MP i sin hage hyser en skara utegångsfår med rätt udda åsikter. Och lika lite som jag hade något gemensamt med revolutionärer och stenkastare på den tiden jag röstade på VPK, lika lite har jag gemensamt med ytterligheter i det parti jag röstat på. Jag är inte medlem, och har inte för avsikt att bli det.

Jag är övertygad om att det finns de som har en annan uppfattning än jag i HBTQ-frågor bland SD:s partimedlemmar och sympatisörer, och det får stå för var och en - jag har som väljare inget ansvar för dem. Jag har flera gånger i den här tråden klargjort att jag inte bryr mig om andras läggning. Det är faktiskt på sitt sätt ett sätt att visa respekt. Tror inte ens alla HBTQ-personer är så angelägna att människor skall rota i deras liv, med undantag av de mera militanta och utagerande, och de är ju de som brukar höras högst - även i sådana här sammanhang. Det är de som "kräver" att precis alla skall engagera sig, och att den som inte är uttalat för är automatiskt emot.

Den här trådens ämne är för eller emot att förskolebarn skall gå i HBTQ-parader. Jag är övertygad om att splittringen är stor i åsikter om det, oavsett vilket parti man lagt sin röst på i senaste valet. Det är väl därför vissa är så angelägna att göra en annan debatt av denna tråd.

VildaVittra
2016-02-14 15:19
#54

#53 Om du väntar på länken, kan du inte läst frågorna, för de har inget med varandra att göra. Ska jag citera dom igen? För trots din långa text svarade du inte på dom. Men vad jag gissar på, eftersom du var så arg, så ligger det inlägget dolt numera, för det var Jimmie som var Sajtvärd på den tiden. 

"Hade jag istället sagt att jag hade röstat på Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet hade jag givetvis inte avkrävts ansvar för vad som står i deras partiprogram."

Det där var riktigt intressant, för jag har blivit tillskriven ansvar för exempelvis kommunismen av de som stödjer SD och dessutom alla våldtäkter som sker. Du kanske inte läser inläggen dina medhållare skriver utan trycker bara på gillaknappen? 

"Men eftersom du fortsätter att driva den futtigaste retoriken, efterlysandet av svar utan att själv ge några så kan du väl få ett svar här nu då. "

Om min retorik är så fjuttig, hur kommer det sig att du har sådana problem med att kunna argumentera emot den? Har du funderat på det? 

"Hade samma klarsyn funnits tidigare i andra partier är det fullt möjligt att jag inte hade röstat på SD, men nu är vi där vi är, och jag står för att jag lagt min röst på det partiet. Det är faktiskt tillåtet. Ännu så länge?"

Ja, tyvärr är det tillåtet att rösta för förtryck av HBTQ-medborgare och nysvenskar. För det är just det du gjort. 

"Den här trådens ämne är för eller emot att förskolebarn skall gå i HBTQ-parader."

Ja, och det är just det vi diskuterar. I en diskussion kan man dra paralleller, som att invandrarfientliga oftast även är exempelvis homofober, baserat på ens egna upplevelser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-02-14 15:24
#55

#54 Du kanske borde återgå till det enda vettiga du producerat i denna debatt - ditt råd till dig själv i #50? Du kan ju utnyttja den tystnaden till att leta efter det jag väntar på att du skall länka till.

Annons:
[Hayabusa]
2016-02-14 15:42
#56

#36 & #39 Det handlar inte om att ta något bokstavligt, inte alls. Personligen upplever jag era exempel på talesätt som väldigt skilda dvs har helt olika innebörd. Tämligen dåliga exempel, med andra ord. 

Själv upplever jag det väldigt mycket annorlunda om någon ber mig "kasta ett öga på ett papper" eller berättar att hen"ska banka in i vett i skallen på x". Två vitt skilda scenario i min värld.

[Bermudas]
2016-02-14 16:35
#57

#44 den som bad dig lämna landet var inte Carpinus utan Alvsyssel. Så du borde be Carpinus om ursäkt för att du tagit miste.

VildaVittra
2016-02-14 17:13
#58

#57 Den medlemmen är långt ifrån den enda som bett mig göra det, verkar vara ett vanligt förekommande argument bland SD-anhängarna. Så behöver inte alls be om ursäkt, eftersom jag inte har något att be om ursäkt för. Och psst, Alvsyssel var inte medlem för ett år sedan.

Förresten, när ska du svara på frågorna jag ställde dig, nu när du är tillbaka i diskussionen? 

#55 Det där har jag redan svarat på, läser du inte svaren?

#56 Ställ dig då frågan om det någonsin varit tillåtet i skolan att bokstavligen banka in saker i skallen på eleverna. Inte? Nehe, då var ju inte våra exempel dåliga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-02-14 17:20
#59

#57 Jo, jag läser svaren, och jag väntar fortfarande med intresse på länken.

[helga21]
2016-02-14 17:21
#60

# 48 "Men vad bra att du håller med om att SD är homofober,"

Var i partiprogrammet hittar du att  vi är homofober? Eller att vi är emot människor som är HBTQ? 

Jag är medlem och förtroendevald i SD och du har ingen aning om hur min bekantskapskrets ser ut. Och hur många SD:are känner du till skillnad mot vad jag gör? Snacka om att fördomar. Nej du behöver inte svara för du hittar inget svar  på att vi skulle vara detta.

Loris M
2016-02-14 18:39
#61

Jag tycker att det är väldigt lustigt att diskussionen vände snabbt till att handla om invandring och SD. Lustigt skriver jag, men ändå inte förvånande. Rädsla för andra kulturer brukar hänga ihop med rädslan för HBTQ-personer. 

#60 

Det vore väl ganska dumt att skriva in i sitt partiprogram: "Vi är homofober". Tycker inte du det? 😃Det kan man inte läsa förstås, men däremot utläsa. Så här står det i ert kära partiprogram: 

"Det är Sverigedemokraternas övertygelse att kärnfamiljen är den samlevnadsform som har bäst grundförutsättningar att ge barnen en stabil och trygg uppväxtmiljö. /…/Vi är också av den uppfattningen att de manliga och kvinnliga egenskaperna i många fall kompletterar varandra och av bland annat den orsaken anser vi att alla barn bör ha rätt till både en mor och en far i sitt liv./…/Det minst komplicerade, och därmed bästa för de flesta barn, är enligt vår bedömning att få växa upp med sina biologiska föräldrar som moders- och fadersgestalter. 

I de fall ett barn har förlorat båda sina biologiska föräldrar bör barnet ha rätt till både en man och en kvinna som en ersättning för den far och den mor man har förlorat. Detta är orsaken till att vi motsätter oss statligt sanktionerad adoption för såväl ensamstående, som samkönade par och polyamorösa grupper."

Källa

Låter inte det som homofobi? Det finns mer att hämta men det tar verkligen emot att läsa detta trams och okunskap. För det handlar om okunskap då deras påståenden går emot modern forskning.

VildaVittra
2016-02-14 19:37
#62

#61 Jag undrar hur många procent av de som röstar på SD som faktiskt satt sig och läst partiprogrammet? Den som skrev det i alla fall, sedan vet jag inte. Två kanske?🤪 Eller de kanske skickade runt en lapp mellan politikerna och de fick skriva partiprogrammet som man brukade skriva gruppsagor i småskolan, du vet: "Det var en gång…en partiledare…som gillade järnrörsskandalösa…småpojkar med…taskig timing."

#60 Jag älskar när du påstår en sak om mig i en mening, bara för att göra det du anklagar mig för i en annan. Kolla här Helga:

.. och du har ingen aning om hur min bekantskapskrets ser ut...

och

Och hur många SD:are känner du till skillnad mot vad jag gör?

Hur vet du då något om min bekantskapskrets? Är det spåkulan som varit framme igen? 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Bermudas]
2016-02-14 19:50
#63

#61"Jag tycker att det är väldigt lustigt att diskussionen vände snabbt till att handla om invandring och SD. Lustigt skriver jag, men ändå inte förvånande. Rädsla för andra kulturer brukar hänga ihop med rädslan för HBTQ-personer. " Vem var det som förde in diskussionen på SD? jag orkar inte läsa igenom så jag kan ha fel men skulle tippa det var Vildvittra och nu vänder du det emot oss som inte håller med dig. Dåligt! Nummer två Du fattar fortfarande inte att man MÅSTE inte gilla hela denna pridegrej för att att bevisa att man inte är homofob. Du och dina likar ska alltid klistra fobi på alla som inte automatiskt köper era läror. Minns ett TV reportage i anslutning till pridegalan där två bögar la ut texten varför de inte gillade prideparaden. Jag höll med dem. Men dom är väl homofobiska SD are förstås, sånt vet man förstås om man är förskollärare och är beskäftig. Jag betackar mig för dina fräcka försök att kleta åsikter på alla som inte omedelbart omfamnar sånt som du tycker är underbart och som måste pådyvlas alla. Skärp dig!

[Hayabusa]
2016-02-14 19:58
#64

#63 Svar: Ja.

[Bermudas]
2016-02-14 20:07
#65

#64 tack! Så slipper jag sitta och läsa igenom alla inläggen. Men jag var rätt övertygad om att det var Vildvittra som började dra in SD i sammanhanget. Jag har märkt att man vill gärna ha det så trångt i dessa sammanhang. Allt ska handla om SD och det är beklämmande snålt i utrymmet. "Antingen är du med oss eller så är du emot oss" Gråskalor och analyser göre sig icke besvär.

VildaVittra
2016-02-14 20:09
#66

#63 Du har haft chansen otaliga gånger i denna tråd att förklara ditt ologiska motstånd mot prideparader genom att svara på mina frågor. Varför tar du inte den chansen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
2016-02-14 20:12
#67

Vänta lite nu… var kom SD in i bilden?  🤔

Trodde vi pratade om Gayparader… de höll ju t o m sin egen gayparad i fjol!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2016-02-14 20:12
#68

#65 Ingen orsak. Personligen kan jag tänka mig att det finns föräldrar som har funderingar kring förskolebarn i Prideparaden. Men inte beroende på vilket parti de röstar på.

[Bermudas]
2016-02-14 20:21
#69

#67 Någon förde i vanlig ordning in diskussionen på SD sen kom vederbörandes åsikts-kumpan och gjorde sig lustig över det. #66 jag har ingen lust att dra frågan i långbänk med dig. Så enkelt är det. och om du tror att det beror på att jag saknar argument och flyr med svansen mellan benen så får du tro det. Jag brukar ge vissa sista ordet för att jag helt enkelt tycker långdragna tjatdiskussioner är tråkiga. Som nu till exempel ser vi redan hur du vinklat in det att börja handla om SD. trist! Att jämföra homofobi i USA och Sverige om det var vad du frågade mig är jag bara helt ointresserad av dessutom. Edit: läste din fråga. Nu ska jag svara jag tror amerikanska barn är mer rädda för nakenhet än svenska barn men jag tror vilken unge som helst skulle tycka en gubbe på stan med straps och ballen en meter från ens ansikte skulle kännas obehagligt. #68 Du DET tror jag med!

Annons:
[helga21]
2016-02-14 21:01
#70

# 61 Ärligt talat så tror jag att ett parti som tar avstånd från homosexualitet och HBTQ skulle kunna dra till rätt många röster- dessvärre!

Ja det är riktig så står det i partiprogrammet är det något fel på det? I Sossarnas har det åtminstone stått att de ska avskaffa monarkin.

Jag är både glad och tacksam för att inte ha barn i förskoleåldern som ska gå i din förskola.

Loris M
2016-02-14 21:55
#71

#63

Du fattar fortfarande inte att man MÅSTE inte gilla hela denna pridegrej för att att bevisa att man inte är homofob

Jo, det gör jag. Frågan var: Regnbågsparad i förskolan, rätt eller fel? Jag säger rätt och du säger fel. Inget konstigt med det, det kan man ha olika åsikter om. Jag reagerar på allt annat som skrivs i inlägget samt flera andra inlägg. 

Du och dina likar ska alltid klistra fobi på alla som inte automatiskt köper era läror. 

Läror? Att visa stöd för HBTQ-personer och att tycka att de ska ha samma rättigheter var verkligen en farlig "lära". 🤪

Jag betackar mig för dina fräcka försök att kleta åsikter på alla som inte omedelbart omfamnar sånt som du tycker är underbart och som måste pådyvlas alla. Skärp dig!

Det kan du göra själv. Varje gång när du och dina likar saknar argument försöker ni komma med felaktiga påståenden. När det inte funkar försöker ni chockera som du gjorde med alla bilder.  När inte det heller funkar går ni till angrepp direkt på den oliktänkande personen. Vem är det som borde skärpa sig egentligen?

[helga21]
2016-02-14 21:59
#72

# 71 Loris M Vad är det dessa  HBTQ-personer vill då? Att bli behandlade på ett särskilt sätt eller vadå? Vad är det vi ska kämpa för? Vad tänker de för olika som inte andra personer kan tänka sig? Vem är det här som går till angrepp och på andra sajter kallar du oss för öknamn.

[helga21]
2016-02-14 22:01
#73

# 62 Det behövs ingen spåkula för du har gjort fullkomligt klart för alla här att du inte umgås med någon som sympatisera med SD.

Loris M
2016-02-14 22:14
#74

#70

Ja det är riktig så står det i partiprogrammet är det något fel på det? 

Att du frågar är verkligen helt otroligt. Fattar du inte vad som står i de citat jag valt ut eller ännu värre, håller du med, då är mitt svar helt överflödigt.

Jag är både glad och tacksam för att inte ha barn i förskoleåldern som ska gå i din förskola.

Det här var inte snällt, va? Det säger du dessutom utan att veta något om mig som person eller förskollärare. Tur att jag är hårdhudad och dessutom var en uppskattad förskollärare både av barn och föräldrar. 😉

Den glada nyheten är att jag inte längre jobbar som förskollärare så jag kan inte påverka fler småbarn med mina farliga idéer. Den dåliga nyheten är att jag jobbar som lärarutbildare och utbildar blivande förskollärare och lärare. Jag träffar hundratals blivande lärare varje år, väljer vilka böcker de ska läsa och så klart pratar vi om genus, HBTQ, normkritisk förhållningssätt m.m. Alla dessa hundratals kan sedan påverka en massa småbarn ute i förskolorna när de väl börjar arbeta. 😉

Loris M
2016-02-14 22:23
#75

#72 

Jag har länkat tidigare till 70000 träffar där det står om vad dessa personer blir utsatta för. Det är det vi ska bekämpa och kämpa för att de ska ha samma rättigheter som hetero. Enligt ex. partiprogrammet som jag citerade ovan (ett parti som du röstar på) ska de inte få adoptera. Bara för att de är homosexuella. Hur logiskt är det?

[helga21]
2016-02-14 23:33
#76

# 75 Du får inte adoptera om du är homosexuell pga vad det land säger om adoptioner. Hur många länder tillåter att homosexuella par adopterar? 

Jag kallar inte någon för öknamn det gör däremot du själv på sajter som du tycker att du kan göra det på. Blir någon kallad för ett öknamn i min närvaro så är jag den förste att säga ifrån.

Är du medveten om att smilyen du använder i # 74 betyder att du skämtar?

Annons:
Loris M
2016-02-15 07:53
#77

#76 Vad pratar du om? Vilka öknamn? Ska vi prata om vad det som händer på andra sajter och allt om sägs där? I så fall kan vi prata om hur det kommer sig att homofobi och främlingsfientlighet så gott som alltid hänger ihop? Något som blir jättetydligt när man tittar på vilka som kommenterat i tråden och vad och var de brukar skriva annars. Men jag tror inte att det är det som är tanken med den här tråden. Vi pratar fortfarande om regnbågsparader och förskolor. Håll dig till det!

Halvdansken
2016-02-15 09:11
#78

Det finns ju säkert barn i de förskolorna, som tillhör religioner där homosexualitet är en synd. Ska dessa barn fritas pga sin religion? På samma sätt som de slipper gå i kyrkan, eller äta griskött?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
2016-02-15 09:22
#79

#78 Så länge det inte är obligatoriskt att ha barnen på HBTQ-certifierade förskolor förmodar jag att det finns föräldrar, inte bara de vars tro spelar in, som väljer möjligheten att sätta sitt barn i andra förskolor om alternativ finns.

Sedan kan ju förskolor med andra värdegrunder brottas med sina specifika problem vad gäller påverkan och uppfostran.

Loris M
2016-02-15 09:51
#80

#79 Handlar den här tråden fortfarande om förskolan och regnbågsparader? Tydligen inte. Jag vet inte varför jag trodde att du skulle vilja diskutera något annat än det du brukar. Alla dina trådar har ett tydligt tema och samma budskap. 

Men eftersom tråden verkar handla om fristående förskolor så kan jag också bidra med en länk om kristna förskolor och en medeltida syn på sexualitet: 

http://www.dagen.se/debatt/radikala-queerteorier-i-skolan-1.674796?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Dagense-StoraNyheter+%28Dagen.se+-+Stora+nyheter%29

Och ja, det går bra att välja vilken förskola man vill. Vill man inte blir påverkad av "radikala" förskollärare, kan man alltid placera sitt barn på en kristen eller muslimsk förskola.

[Bermudas]
2016-02-15 09:51
#81

#71 Om man automatiskt klistrar etiketten fobi på en grupp som har en annan åsikt så låter det som om du inte fattar. Vet inte vilka argument här som var homofobiska? Och det handlar inte om enbart om " lika rättigheter" det handlar om idealism om genus om hur barn ska uppfostras etc. Det finns inget som hindrar HBTQ att fortsätta jobba mot våld och och diskriminering utan prideparader för barn. (Ni borde nog kanske vara mer rädda för att era strävanden kan få motsatt effekt…bara en tanke) "Ni" sätter in chockerande bilder… det var bara jag som gjorde de inte " ni" och vadå chockerande dom är väl bara "naturliga och hjälper människor att inte bli bigotta" ? Dessa bilder är trots allt vanliga inslag i tågen….och mycket synliga, så varför "chockerande"? Lika bra att låta barnen lära sig allas lika värde i tid. Eller hur? Fast du kanske egentligen precis som jag tycker att vuxenpridetåg passar bättre för vuxna?

[Bermudas]
2016-02-15 09:54
#82

#80 "Och ja, det går bra att välja vilken förskola man vill. Vill man inte blir påverkad av "radikala" förskollärare, kan man alltid placera sitt barn på en kristen eller muslimsk förskola. " Eller en helt vanlig förskola utan vare sig islam, kristendom eller regnbågstågsvurmande inriktning.

Halvdansken
2016-02-15 09:55
#83

#80. "Och ja, det går bra att välja vilken förskola man vill." Är det? Finns det alltid plats på precis den man vill ha?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Loris M
2016-02-15 09:58
#84

#81 "Chockerande" därför att jag misstänker att det var det som var din intention. Att försöka framställa det här som något som inte är så barnvänligt och gärna då överdriva för att få den önskvärda effekten. Som sagt, det handlade aldrig om (varken på dina bilder eller i #0) att förskolor ska gå på just sådana parader med förskolebarn.

[Carpinus]
2016-02-15 10:12
#85

#80 Du fortsätter ditt misstänkliggörande av de icke rättrogna! Tråden handlar om påverkan av små barn, i detta fall i huvudsak genom att få dem att marschera i parader för HBTQ-rörelsen, men jag har även nämnt andra syften där barn kan riskera att utnyttjas för vuxnas särintressen, t.ex. i politiska eller religiösa frågor. 

Som en illustration på detta tog jag nu upp en händelse vid en förskola med religiösa förtecken, men det är inte jag som nämner att det är en muslimsk förskola. Då drar du upp märkligheter kring kristna förskolor, som om det skulle stå i motsats till mitt exempel. I själva verket är det ju en bekräftelse på det jag anför - att olika särintressen försöker forma barn till uniforma inställningar i frågor som inte är odiskutabla. Detta oavsett om det gäller religion, politik eller HBTQ.

Edit: i den av dig bespottade debattartikeln som jag läst först nu står det ett citat ur läroplanens första kapitel, nämligen:  ”Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.” (Möjligt att detta inte finns i förskolans specifika läroplan, men formuleringen borde vara självklar vid all undervisning av barn.).

Eftersom du talat om att du numera utbildar pedagoger skulle jag vilja veta om du instämmer i ovanstående formulering - eller är den "medeltida"?

[Bermudas]
2016-02-15 10:22
#86

#84 Det kanske det var. Men nu SKA vi ju inte bli chockade helst utan vi ska tycka det är fullkomligt naturligt och jämlikt och nyttigt för oss att beskåda. Nej inte de vanliga tågen bara speciella dagiståg tillägnade homosexuella, bisexuella, transsexuella och queer. Jag har förstått det.

[helga21]
2016-02-15 10:53
#87

"Med andra ord, det är synd om honom. Han får stå till svars för att det i hans eget parti samlats otroligt många personer (läs idioter) som slutar aldrig att förvåna."

# 77 Dessa rader. Du kallar oss i SD för idioter. Det är något jag inte skulle använda om någon annan och i synnerhet inte om små barn lyssnar.

Jag är inte främlingsfientlig och inte min man heller. Han arbetar tillsammans med utländska personer i ett annat land. Nu senast var han ensam svensk ombord. Dessutom har jag varit med honom så vi har nog träffat fler utlänningar än vad du har gjort. Bla. en överstyrman från Indonesien som hade en av sina 3 fruar med sig. Har du varit i Indonesien, Sydkorea eller i någon av länder i Persiska viken för det har nämligen jag. Tror nog att de flesta där är mer homofobiska än vad jag är.

Att man däremot inte ska ta emot fler flyktingar än vad välfärdssystemet orkar med är en helt annan sak. Det har inget med främlingsfientlighet att göra.

Loris M
2016-02-15 11:39
#88

#87 Dessa rader. Du kallar oss i SD för idioter. Det är något jag inte skulle använda om någon annan och i synnerhet inte om små barn lyssnar.

Det hade varit schysst att länka till inlägget och att skriva ut hela, så de som vill läsa kan få ett sammanhang. 

"Med andra ord, det är synd om honom. Han får stå till svars för att det i hans eget parti samlats otroligt många personer (läs idioter) som slutar aldrig att förvåna. Som är rasister, som uttrycker sig klumpigt och mindre intelligent och som visar gång på gång att SD inte är som vilket parti som helst."

http://multikulturellt.ifokus.se/discussions/569e11c08e0e740a9d002a7d-vi-ska-aldrig-vanja-oss-vid-sd-skandalerna?participating-1#15

Så skriver jag. Observera att det är på ett annat forum och inte har något med ämnet i tråden att göra. Jag kallar inte "er" utan de som faktiskt är det. Och ja, det finns ovanligt många sådana just inom SD verkar det som. Därmed inte sagt att alla är idioter eller ens rasister. De som läser tråden kan se att jag syftar på de som gör bort sig totalt offentligt. Som den här mannen t.ex. Och vad då "inte som småbarn lyssnar" 🤔Jag skriver på forum, jag säger inte idiot i barngruppen. Märklig kommentar! 

Tror nog att de flesta där är mer homofobiska än vad jag är.

Det kan säkert stämma. Men det innebär inte per automatik att det är legitim eller mera rätt att vara rasistiskt bara för att det finns några "utlänningar" som är mer rasistiska än vi här i Sverige.

[helga21]
2016-02-15 11:52
#89

#  88 "Det kan säkert stämma. Men det innebär inte per automatik att det är legitim eller mera rätt att vara rasistiskt bara för att det finns några "utlänningar" som är mer rasistiska än vi här i Sverige. "

Skrev jag det?

Loris M
2016-02-15 11:55
#90

#85

Som en illustration på detta tog jag nu upp en händelse vid en förskola med religiösa förtecken, men det är inte jag som nämner att det är en muslimsk förskola.

Nej det är inte du skriver att det är en muslimsk förskola. Du bara länkade till den. Slump? Kanske,  kanske inte. Personligen tycker jag inte att det borde finnas några religiösa förskolor (oavsett vad det är för inriktning de har) eftersom det är svårt att förhålla sig kritisk och utan att påverka, då förskola/skola ska vara icke-konfessionella. 

Möjligt att detta inte finns i förskolans specifika läroplan, men formuleringen borde vara självklar vid all undervisning av barn.

Det är ett citat ut förskolans läroplan, så det finns där. Nej, det är inte medeltida, men det är egentligen den enda gången när han refererar till läroplanen eftersom är det omöjligt att hitta annat som går i linje med hans tänkande. Jag har skrivit om det på min sajt så jag kopierar det jag skrivit om varför det är märkligt att han åberopar läroplanen här. 

"Det känns otroligt konstigt att de åberopar läroplanen i slutet, när de i övrigt genom sitt uttalande bryter mot det mesta som står i läroplanen och övriga styrdokument. De sågar exempelvis skrivningar i läroplanen, Skolverkets skrivningar, DO-s skrivningar, RFSL, SOU- utredningar m.m. men väljer ut just denna mening där föräldrar ska kunna känna förtroende. Så klart att det är viktigt. Men det är även viktigt att ta hänsyn till den aktuella forskningen och våra styrdokument. Samt att inse att samhälle är föränderligt och utvecklingen går framåt.

Märkligt! Normkritisk pedagogik är inget "socialt experiment" utan ett förhållningssätt som alla i förskolan och skolan ska förhålla sig till, enligt läroplanen och skollagen. Vi ska motverka de traditionella könsroller och kämpa för att alla barn ska kunna uttrycka sig, inte som pojkar och flickor, utan som just de unika personer de är. Hur kan man tycka att det är fel? Och vad som ännu är värre, hur kan en förskola och skola som vilar på kristen tro arbeta i enlighet med läroplanen om dess skrivningar strider mot den kristna tron? Det är något att se upp med!"

Annons:
Loris M
2016-02-15 11:56
#91

#89 Varför nämnde du det om du inte hade någon poäng med det? Vad ville du ha sagt med det då? Jag tolkade det som "Titta, de är rasistiska, de också."

[Carpinus]
2016-02-15 12:04
#92

#90 "Personligen tycker jag inte att det borde finnas några religiösa förskolor (oavsett vad det är för inriktning de har) eftersom det är svårt att förhålla sig kritisk och utan att påverka, då förskola/skola ska vara icke-konfessionella."  Då är vi åtminstone överens på någon punkt…

("Det är svårt att förhålla sig kritisk och utan att påverka…" - de raderna överensstämmer f.ö. med min uppfattning om följderna av HBTQ-certifieringen.)

Tycker att du svarar undvikande på min fråga om du instämmer i formuleringen:    ”Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.” Istället svarar du med att citerar dig själv angående debattskribenterna. Men det är inte de som har formulerat ovanstående garanti.

[helga21]
2016-02-15 12:09
#93

# 91 Du svarade inte på min fråga om du varit i någon av dessa länder noterade jag.

Loris M
2016-02-15 12:14
#94

#92 Det var märkligt! Så klart jag instämmer med skrivningarna ovan (i läroplanen). Det anser jag framgår. Men däremot är det konstigt att både du och personen som skrivit det lyfter fram detta men struntar i allt annat som står i samma läroplan. Det är det jag skriver i stycket där jag citerat till mig själv. 

Självklart ska föräldrarna kunna känna förtroende. Det gör tydligen dessa föräldrar i #0 eftersom de gick också med i paraden. Skulle någon inte hålla med eller vilja att deras barn ska vara med på det här, så skulle de slippa. Skulle föräldrar protestera så skulle säkert förskolorna lösa det tillsammans med dem. Svårare än så är det inte. 

Sen att jämföra religiös påverkan med att påverka barnen till att tycka att det är okej att vara homosexuell är bara märkligt.

[Carpinus]
2016-02-15 12:27
#95

#94 Det är inte frågan om det här gäller att påverka barnen till att tycka att det är okej att vara homosexuell. I det här fallet är det frågan om ett normbildande för en sexuell läggning, vilket för mig är en helt annan sak.

Enklast kan man åskådliggöra vilket tokeri det rör sig om ifall man föreställer sig den omvända situationen - att kommuner, företag och föreningar skulle betala för en "heterocertifiering". De flesta människor, inklusive undertecknad, skulle säkert reagera upprört. Men om man reagerar mot HBTQ-certifiering i regi av en intressegrupp, då är det fritt fram att misstänkliggöra syftet bakom ifrågasättandet.

Vanja
2016-02-16 05:36
#96

Jag har svårt att ta in att det här ens är en diskussion. Det är inte så att förskolan ska klä av barnen nakna och tvinga dem att vara en sexuell läggning.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Carpinus]
2016-02-16 07:41
#97

 Att påverka människor, såväl stora som små kan göras på många sätt. Undervisning, propaganda och reklam bland annat, och i "certifieringspaketet" kanske inte gränserna för vad som är vilket är helt uppenbara? Det finns säkert många intresseorganisationer som skulle vilja inleda samarbete med skolorna för att föra ut sin sak, och att dessutom få betalt för det låter nog som en dröm för dem.

#96 Edit: Jag tror jag missuppfattat Vanjas inlägg, och har därför ändrat min text.

Annons:
[Bermudas]
2016-02-16 10:40
#98

#97 " Att påverka människor, såväl stora som små kan göras på många sätt. Undervisning, propaganda och reklam bland annat, och i "certifieringspaketet" kanske inte gränserna för vad som är vilket är helt uppenbara? " Exakt! Ur expressenartikel: "Med egentillverkade flaggor, skyltar och sånger manifesterade omkring 120 barn från Förskolan Hagahuset för kärleken. – Vi gör det för att vi vill det, säger 3-åriga Alice Gesaw. – Man måste få älska vem man vill, inflikar kompisen Hugo Beaumont. Gick också i fjol Det här var andra året i rad som förskolan gick i pridetåg i samband med West Pride-festivalen. Förberedelserna hade pågått i en vecka. Ramsor som "vem får man älska - vem man vill" och "upp och nicka sockerdricka, alla ska få kärlekshicka" upprepades envist. – Inför förra året frågade vi barnen vem man får älska. "Vem de vill", sa alla. Sedan dess har det varit vår slogan, förklarar förskoleläraren Sara Ghazi. Arbetar ni mycket med detta? – Vi pratar varje dag om människors värde, om att det inte spelar någon roll vilken sexuell läggning eller vilken hudfärg man har. Vi vill främja att alla får vara olika och uppmuntra och stötta barnen. Det pågår 365 dagar om året." http://www.expressen.se/gt/forskolan-hagahuset-arrangerade-pridetag/ 365 dagar om året alltså…. "upp och nicka sockerdricka, alla ska få kärlekshicka"

[Bermudas]
2016-02-16 10:50
#99

"– Vi gör det för att vi vill det, säger 3-åriga Alice Gesaw. – Man måste få älska vem man vill, inflikar kompisen Hugo Beaumont." Jag hoppas alla är medvetna om att man kan lika gärna få små treåringar att gilla festliga nasseflaggor…eller hammaren och skäran och skandera saker som låter festligt som att "vi är bäst ingen protest"… " eller "alla är prick lika värda" "– Man måste få älska vem man vill" Någon har alltså talat om för lille Hugo att det finns dumma människor som inte tycker man ska få älska vem man vill och lille Hugo tycker det är jättedumt förstås. Det är inte särskilt svårt att argumentera för treåringar. Typ: "Alla ska få leka med varandra annars är det orättvist juuuu! " ( men att saker i ett större sammanhang är inte Hugo redo för ännu . Han påtvingas ta ställning för något som han inte vet något om egentligen, något som handlar om vuxensex i grund och botten)

Upp till toppen
Annons: