Annons:
Etikettövrigt
Läst 7904 ggr
[Göstage]
2018-08-20 09:01

Denna dagen, ett liv

"Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag de var livet" är en livsvis tvårading av författaren Stig Johansson.

Och det är ju så det är - dag läggs till dag. Vissa dagar passerar obemärkt förbi, andra kommer vi att minnas för livet. Nästan alla minns vad de gjorde när något omvälvande hänt, som den 11 september 2001, och de flesta kommer ihåg sin bröllopsdag (utom vissa män i serierutorna då).

Vad sägs om en liten tråd att skriva om stort som mått i vid dagens slut för den som känner för det, ett slags kollektiv dagbok? Barnbarnets teckning som kom på posten, katten som släpade in en död mus, landstinget som höjt busskortet eller tankar om kriget i Jemen. Inget är för litet - inget för stort. Skriv!

Annons:
Carmarino
2018-08-20 09:48
#1

#0 Den raden påminner mig om John Lennons ord i sången Beautiful boy:

Life is what happens to you while you're busy making other plans.
Livet är det som händer när du har fullt upp med att planera något annat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-20 09:58
#2

Upphovsmannen till den sentensen kan i sin tur  vara Will Rogers (1879-1935). (Fast Lennon lade förvisso  till ett "busy".) 😉

https://livet.se/ord/liknande/en_58155

Carmarino
2018-08-20 10:03
#3

Ja, Lennon "lånade" nog lite både här och där. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-20 10:08
#4

Apropå ämnet och Lennon:

"A day in the life" - The Beatles.

[Göstage]
2018-08-20 18:07
#5

Dagens fria fundering.

 Jag har så här inledningsvis ett statement att göra: jag har aldrig druckit Take away-kaffe ur mugg, så vitt jag vet. Nog dricker jag kaffe, det blir en mugg till frukost varje dag, sällan med påfyllning. Sedan kan det hända att det i sällsynta fall blir en kopp på maten, och/eller i högtidliga stunder en kaffe med ett glas whisky på lördag. Men kaffe i pappmugg? Nej tack!

Varför nu dessa besked? Jo, jag läser att en ny "svensk" tradition växer fram, hämtad från USA i likhet med många andra nymodigheter - ladies and gentlemen, I give you "Swedish Fika"!  Och tydligen rör det sig inte om någon slät kopp, nej, sju sorters kakor skall det till…

Ni som har era influencers känner säkert till Swedish Fika sedan länge, själv läste jag om det på GP:s kultursida idag (ej betalspärr ännu). Och nu undrar jag vad det är för fel på en stilla kopp i all enkelhet, utan papp och utan kakor? Är man ohjälpligt ute då?

Tjeja
2018-08-20 19:25
#6

Tror jag idag har bestämt mig för vad jag ska rösta på den 9 september. Får se om mitt beslut håller sig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2018-08-20 22:41
#7

Idag har jag bakat matbröd. Det ska bli gott. 🙂

Maria
2018-08-21 08:26
#8

När jag läser rubriken så tänker jag genast på farbror Melker😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Göstage]
2018-08-21 08:30
#9

#8 Ja, det var liksom tanken med den!😉

Hade tänkt lägga ut en videosnutt med den repliken, men den enda jag hittade på YouTube var den när han fiskar och utbrister: "denna dagen, inte ett liv"…

Carmarino
2018-08-21 10:42
#10

#9 På Öppet arkiv finns ett helt avsnitt av Vi på Saltkråkan som heter "Denna dagen ett liv". 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-21 15:21
#11

För omväxlings skull en "lagom" sommardag här, med sol, dryga tjugo grader och måttlig vind.

Ikväll krockar nya GW-deckaren på femman med partiledarintervjun på SVT. Får väl se den senare på SVT Play.

Carmarino
2018-08-21 15:24
#12

Solen skiner och det blåser lagom svalt. Har gjort råchoklad idag, för att testa lite.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-21 15:39
#13

#12 Med gojibär?

Annons:
Carmarino
2018-08-21 16:01
#14

#13 Nej, bara kakaopasta och kokossocker. Den blir lite "knölig" eftersom jag inte har möjlighet att mala den tillräckligt fint.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2018-08-21 21:41
#15

Är fortfarande helt luddig i öronen, snorig och hostig efter 2 veckor. Feberfri  ialla fall tack och lov. Men störande ändå.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-08-21 22:38
#16

#15 Krya på dig!

Återstår att se om den varma sommaren har satt några spår hos oss hälsomässigt. Det finns ju ett forskningsområde som kombinerar  meteorologi och medicin, biometeorologi. Där undersöker man hur olika väderlekslägen påverkar vår hälsa. Kan den långvarigt höga luftfuktigheten ha påverkat bakterietillväxt och satt ner vår motståndskraft? Vi får väl se om det blir en förkylningshöst!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kan-vadret-paverka-hur-du-mar

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/augusti/hog-luftfuktighet-skapar-problem-i-varden/

[Göstage]
2018-08-22 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lite märkligt väder här idag: mulet och blåsigt, men vindarna kändes varma. Nu i kväll har molnen lättat lite, och solen färgade åtminstone molnen en aning  när det var dags för den att gå ner.

Carmarino
2018-08-23 09:56
#18

Högsommaren är tillfällig tillbaka här idag. Enligt SMHI förväntas temperaturer på drygt 25 grader, och på vissa platser t.o.m. uppemot 30 grader. 🥵

Imorgon blir det däremot mer normala temperaturer för årstiden, och de närmaste 10 dagarna kan vi förvänta oss ömsom sol, ömsom regn och temperaturer runt 20 grader eller lägre. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-23 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

För tre år sedan påbörjades saneringen av Mölndals Innerstad med att hela norra delen av affärscentrum revs. Under den här tiden har det mest varit en jättebyggplats med ett fåtal butiker, varav en matvaruaffär knappt större än en kvartersbutik.

Om en månad skall äntligen galleria med mera stå klar, men redan idag invigdes en ny stor matvarubutik. Jag passerade där vid middagstid, och då ringlade sig köerna av köpsugna ortsbor långa framför kassorna. 

När norra delen av innerstaden väl står färdig är det dags att riva södra delen, som dock inte är lika stor. Samtidigt växer en helt ny stadsdel upp där Papyrus pappersbruk tidigare låg, 700 meter från centrum. Spännande att tänka sig att när det här är klart så kommer stadskärnan att se ut som den i stora drag kommer att göra det närmaste halvseklet.

Bilder: då och nu. Bilderna är tagna från olika håll på gatan, den nyöppnade affären ligger nu i en ny byggnad, till vänster om där den blå containern stod då. De hade inte börjat riva tegelbebyggelsen när bilden togs.

Tjeja
2018-08-24 19:58
#20

Sovdag idag.. försöker bli frisk från denna envisa förkylning.. hostar gröna grodor fortfarande efter 2 veckor.. 

Annars skön värme och liten stund solsken under förmiddagen och väl behövt regn nu på kvällen här.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Göstage]
2018-08-24 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Igår kväll blev det som en liten teaterscen på himlen i revan mellan molnen.

[[eskils_]]
2018-08-25 13:39
#22

#21 Vacker kvällshimmel!

#20 Krya på dig!

Tjeja
2018-08-25 16:17
#23

#22 Tack!

Idag har det varit jobb för hela slanten. En och annan solglimt och runt 20 graders strecket här, lagom behagligt.   Längtar redan efter sommaren igen dock. Vill ha 25+ grader hela året om jag fick välja. 😇

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-08-26 13:57
#24

Klockan 20.00 om 14 dagar idag stänger vallokalerna, och diskussionerna går heta om vem som tar vem. Själv har jag redan röstat och hör på slutdebatten med ett halvt öra.

Tycker i alla fall att Moderaternas valfilm (gjord av Felix Herngren) är rolig, med en nördig partiledare i centrum, gestaltad med inlevelse av Ulf Kristersson. Tydligen har de fått tummen upp även från andra partier. Men det var inte de som fick min röst…😉

[Göstage]
2018-08-27 09:53
#25

Finns det någon bokvarg här? Själv var jag en flitig bokläsare förr, men till slut konstaterade jag att det började bli allt fler olästa böcker i bokhyllan, så då var det dags att sluta köpa nya. Men för några månader sedan hittade jag en bok på ett antikvariat av Peter Nilson, som varit något av en favoritförfattare för mig. 

Peter Nilson var den författande docenten i astronomi som övergick till skrivandet på heltid, men som gick bort alldeles för tidigt (han var 60 år när han avled 1998). Nilson hade förmåga att sätta in oss människor i de stora sammanhangen, och hans verk på gränsen mellan vetenskap och skönlitteratur om rymden blev mycket älskade.

Boken jag fyndade var den sista som gavs ut under Peter Nilsons livstid (det kom ut en postumt senare). I"Den gamla byn" vänder han blicken mot sin hemby Möcklehult i Småland och beger sig ut på spaning i dess historia. Kapitlen är lagom långa,  perfekt för en långsamläsare som jag, och var och ett ger lagom stoff för egna tankar innan man somnar på kvällen. Jag är riktigt glad att jag hittade den här bokpärlan!

[[eskils_]]
2018-08-27 10:16
#26

#25 Låter trevligt, sådana böcker gillar jag också. Tack för tips! 🙂

[Göstage]
2018-08-27 10:31
#27

#26 Kul! Jag hade turen att hitta ett oläst exemplar för trettio kronor. Den finns att köpa från bokhandlare på nätet, men även begagnad från antikvariat. Går då och då på Tradera, senast nu i augusti, då den såldes för 35:- Som hittat! 😉

Annons:
Carmarino
2018-08-27 10:36
#28

#25 Tror det är den som min kompis pappa bidrog med lokalkunskap till. Han var också född och uppvuxen i trakten. 👍

Läste väldigt mycket tidigare, men numera blir det mest receptböcker. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-27 10:57
#29

#28 Där ser man - "världen är liten"! 

I boken kombineras skrivna källor med upptecknat material från sådant som traderats i byn i sekler, och som kanske börjar blekna bort.

Tänker ibland på de förståndiga människor som på trettio- och fyrtiotalet på  uppdrag av Riks- och Folkminnesarkiv skrev ner berättelser och gjorde inspelningar på i dag primitiva ljudupptagningar  av sådant som annars kunde ha varit förlorat nu. En personlig favorit var "Västgöta-Bengtsson", och det finns en del att ta del av på YouTube om och från honom. Vilken berättare!

kamera0710
2018-08-27 12:13
#30

#25 Det låter bekant det där, med bokhögar där andelen olästa böcker bara ökar…

Carmarino
2018-08-27 12:47
#31

#30 Känner också igen det, men numera är jag rätt restriktiv med att köpa böcker så jag försöker att inte bygga på bokberget så mycket. Har även gett bort många böcker som jag vet att jag inte kommer att läsa eller läsa om.

I köket har jag en hyfsat stor bokhylla som är proppfull med kok- och bakböcker. Det börjar bli dags att rensa i den snart igen - så att jag kan få in lite nya böcker. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-30 11:45
#32

Nu har valmaterial från partierna börjat droppa ner i brevlådan. Lite sent påtänkt kanske, jag röstade för åtta dagar sedan och många andra har nog gjort detsamma.

Tjeja
2018-08-30 21:11
#33

Idag, en dag av möte med arbetsmiljöverket och sedan veckohandling. Saften var slut i affären.. ?? Va? som en söndagskväll när varorna börjar sina. 🤪

Blev sushi på hemvägen istället.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
2018-08-31 23:01
#34

#32 Har fått valmaterial från fyra partier bara (SD, KD, C och S), tycker också att de är lite sent ute. Eller kanske det är Postnord som är sen.

Har haft tvättstugan idag. Så lagom kul, men skönt att ha det gjort.

Annons:
[Göstage]
2018-09-02 12:15
Carmarino
2018-09-02 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Oj, vilken tur att jag inte är O'boy-beroende. 😃

Köpte lite annat att glufsa i mig istället.

P.S. Aftonbladets artikel är bakom betalvägg, men man kan läsa den här istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-02 12:30
#37

#36 Okej, tack! Jag blir så trött på dessa betalväggar - jag lade upp länken för en kvart sedan, och då var artikeln läsbar…😡

Nej, O´Boyberoende är inte jag heller, och det är kanske därför jag hade några påsar liggande. 

Plopparna ser däremot frestande ut!🤤

Carmarino
2018-09-02 12:34
#38

#37 Den hade blivit plusartikel nu. De borde väl kunna fixa det direkt de lägger upp den, istället för att vänta en timme eller två. 😡

Ja, det är en ny variant av Plopp, där de blandat i de andra storsäljarna från Cloetta. Tydligen ska djungelvrålvarianten vara väldigt god, även om man inte tycker om lakrits. 👍 Kommer att spara den till sist, eftersom djungelvrål är min egen personliga favorit av de fyra smakerna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-03 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

I det strålande sensommarväder vi begåvats med gick det ju bara inte att sitta inne idag, så jag tog en sväng till Mölnlycke. I Mölndalsån som rinner genom centrum passerade en grupp paddlare, som verkligen valt rätt dag för en utflykt.

[[eskils_]]
2018-09-03 18:50
#40

Så härligt det ser ut, fin bild!

[Göstage]
2018-09-03 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Tack! Ja, man kan hyra kanadensare och roddbåtar vid Stensjön några kilometer nedströms, och det är rätt många som utnyttjar den möjligheten och paddlar en bit upp i å- och sjösystemet mot Mölndalsåns källor.

(Den här bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.)

Annons:
Tjeja
2018-09-03 19:38
#42

Sommarväder både igår och idag! Jag hoppas 20+ håller sig hela September igenom. ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-09-05 08:49
#43

Börjar dra sig mot valvakedags, och det talas om melodifestivalstämning nu (även om jag inte gillar ESC förstår jag att liknelsen är positiv). Läste i tidningen om folk som struntat i den utlandssemester de brukar ta så här års för att istället stanna hemma och uppleva valvakan- enligt ett reseföretag minskar utresorna totalt med 22% på valdagen.

Vid valet för fyra år sedan var jag röstmottagare, och jag saknade att få uppleva TV-bevakningen från början, även om jag hann hem till när de stora distrikten började rapporteras. I år skall jag i alla fall befinna mig i TV-soffan från början!

Tjeja
2018-09-07 23:08
#44

Ja det lär onekligen bli en spännande och skrämmande valvaka i år.. Fast  röstresultatet är inte klart med räkningen. Det är bara början. Sedan skall det lyckas med någon form av regeringsbildning. Det tror jag kan komma att ta några turer innan det är klart.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-09-07 23:13
#45

#44 Javisst är det så, plus att det är uppenbar risk att vi kan få uppleva omval förr eller senare - kanske blir det ett nytt "supervalår" 2019 precis som 2014, då det var val både till EU och allmänt val samma år.

Sedan blir väl siffrorna på söndag rätt sena, i och med att vi är så många som förtidsröstar, och de rösterna räknas sist.

Tjeja
2018-09-07 23:21
#46

Ja det blir lite av en mardröm att följa utvecklingen.. man kommer inte få ro på veckor innan allt är över. Detta påverkar ju vår framtid för åratal framöver. 

Som utländska medier beskriver det svenska valet i år ett " ödesval".

Godnatt! Gäller att sova nu för på söndag tar sömnen slut för många dagar, kanske veckor t o m!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-09-08 08:00
#47

Om exakt ett dygn öppnas dörrarna till vallokalerna -många som väntat på det ögonblicket!

[[eskils_]]
2018-09-08 12:15
#48

#47 Hoppas verkligen på ett resultat som är bra för Sverige, och som alla kan acceptera.

Och hoppas att politikerna äntligen börjar prata sakfrågor med varandra på ett sansat sätt, som Jesper R sade igår i "Svenska nyheter" på TV.

Annons:
[Göstage]
2018-09-09 08:00
#49

#48 Ja, nog blir det en spännande kväll, fast själv har jag svårt att se annat än att det kommer att utmynna i en låst situation. Kanske har jag bara brist på fantasi…😉

Men nu är klockan åtta och lokalerna öppnar. Om tolv timmar börjar vi få ett svar, vilket det nu blir.

[Göstage]
2018-09-09 10:49
#50

Faktiskt rätt många flaggstänger som är tomma idag. Är det någon dag man verkligen borde respektera flaggdagen borde väl vara dagen då vi man åtnjuta sin demokratiska rätt att rösta?🤔

Tjeja
2018-09-10 00:27
#51

Valdagen avklarad! God natt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-09-11 08:30
#52

Den 11 september - inget bra datum…

https://sv.wikipedia.org/wiki/11_september

[Göstage]
2018-09-12 16:34
#53

Orkanen Florence  verkar inte direkt godmodig…☔️

Orkanen Florence väntas dra in över USA:s östkust sent på torsdagskvällen, svensk tid. På en femgradig skala ligger Florence för tillfället på en fyra. – Just nu ser det ut som den fortfarande kan ha kategori 4 när den tar sig in över land, vilket då skulle innebära att det är den kraftigaste orkanen som har tagit sig in över land så här långt norr ut. Så det är väldiga krafter man pratar om, säger SVT:s meteorolog Lasse Rydqvist.

Sammanlagt räknar man med att 4,5 miljoner människor kommer att komma i stormens väg. I North Carolina, South Carolina och Virginia har cirka två miljoner människor ombetts lämna sina hem."---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/orkanen-florence-ett-trippelhot

[[eskils_]]
2018-09-12 16:43
#54

Och jag som tycker det är blåsigt här idag… 😮

[Göstage]
2018-09-13 10:20
#55

Synd om de boende nedanför berget Veslemannen, som tvingas utrymma gång på gång på grund av larm om rasrisk.

http://www.unt.se/nyheter/omvarld/stor-rasrisk-vid-norskt-fjall-5076384.aspx

Annons:
[Göstage]
2018-09-14 23:54
#56

#5 Swedish fika går tydligen inte hem i alla läger längre.

Carmarino
2018-09-15 09:07
#57

#56 Synd, men konkurrensen är nog mördande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-16 14:44
#59

#58 Det är ju lite för tidigt för Brittsommar, så indiansommar passar väl bättre. Om vi väljer att tro på den andra teorin (om Indien) så borde vi kunna använda det. (Fast jag tror att det fortfarande kallas så även i USA.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-18 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Strålande sensommarväder i Göteborg idag, med sol och +23 grader. Men nu väntar säsongens första höststorm! ☔️

https://www.expressen.se/gt/varningen-nu-slar-forsta-hoststormen-mot-sverige/

[Göstage]
2018-09-20 13:52
#61

Vi västkustbor kan tvingas hålla i hatten om vi måste bege oss ut  i morgon kväll - ovädret "Knud" är uppgraderat till en tvåa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forsta-hoststormen-i-antagande

Carmarino
2018-09-20 14:51
#62

#61 Det blev några skräptecken för mycket i länken. 😉

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forsta-hoststormen-i-antagande


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2018-09-20 15:22
#63

#62 Tack!

Tjeja
2018-09-20 17:12
#64

Helghandlat idag redan! Skönt att ha det gjort innan stora helgrusningen på fredag eftermiddag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-09-22 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Höstdagjämning imorgon söndag.😮

(Vilket inte innebär att sommartiden upphör!)

Tjeja
2018-09-23 19:11
#66

😭 Jag vill vända åt andra hållet redan nu å få mer ljus och värme igen! Brrr!

Idag kan jag konstatera i alla fall att Knud aldrig hade någon större framfart här där jag bor. Min lilla svartvinbärs"träd" i kruka blåste inte ens omkull! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2018-09-24 10:08
#67

Usch..dystert väder. Hade det varit 3-4 månader hade jag härdat ut, men nu är det snarast 6-7 månader. Minst…

[Göstage]
2018-09-24 10:13
#68

"Än så är det långt till vår"…

[Hayabusa]
2018-09-24 10:19
#69

#68 Det kan man nog lugnt säga.

Annons:
Carmarino
2018-09-24 10:36
#70

Vi har ju haft en fyra månader lång, obehagligt varm sommar. Så nu är det vår tur, vi som inte gillar temperaturer runt 30 grader varje dag. 😉

Tycker vädret är härligt just nu. Precis lagom temperatur, och nyss tittade solen fram mellan molnen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-24 10:46
#71

#70 Missunnar ingen som lidit av sommarens höga temperaturer, men just nu i övergången till den mörka, kalla årstiden - det är inte kul… Det är då jag seriöst funderar över meningen med livet. Mitt Stalingrad 😕

kamera0710
2018-09-24 16:10
#72

November fram till vintersolståndet är värst. När man vet att det vänt känns det bättre igen.

[Hayabusa]
2018-09-24 18:11
#73

Tycker nog att perioden efter nyår är tyngst, januari-februari.

[Göstage]
2018-09-25 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

En vindstilla, solig men kylig dag går mot sitt slut. Enligt prognoserna väntar ett blåsigt dygn.

Kvällens solnedgång.

[[eskils_]]
2018-09-25 19:52
#75

Igår var det fullmåne, säkert även i natt. Mysigt. 🌛

[Hayabusa]
2018-09-25 21:05
#76

Kallt & mörkt…😭

Annons:
Tjeja
2018-09-25 21:56
#77

Frost…. 

🥶 Brrrr….

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-09-26 13:36
#78

Riktigt ruggigt höstväder i Göteborgstrakten idag - hård vind, regn och mörkt. ☔️

[Hayabusa]
2018-09-26 14:06
#79

#78 Japp, samma här…höstväder. 😕

kamera0710
2018-09-26 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#80

Från en underbar morgon vid Hjälstaviken, även om jag inte fick se några sädgäss i bra fotoläge i det vackra morgonljuset. Men så är det ju med fåglar.

[Göstage]
2018-09-26 15:40
#81

#80 Stämningsfyllda bilder! 👍

[Göstage]
2018-09-27 11:22
#82

Energiverket skall stänga av  elen i kvarteret i e.m. "Bara en kvart" lovar dom, men de där kvartarna tenderar ju ofta att övergå i att oväntade fel tillstöter. Oroar mig för frösaboxens innehåll…

Carmarino
2018-09-27 11:27
#83

#82 Om du bara ser till att hålla dörren till frösaboxen stängd så håller den kylan i flera dagar (nåja, den kanske går ner några grader, men inte så att maten blir förstörd). Tänk på hur lång tid det tar att tina en köttbit i kylen. Det tar ännu längre tid i en frys som fortfarande håller många minusgrader.

Om du kan så sänk temperaturen så mycket det går, så att den hinner gå ner till kanske 25-26 minus. Då håller det ännu bättre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2018-09-27 11:29
#84

#83 Tack för tipset! 👍

[Göstage]
2018-09-27 16:18
#85

#82 #83 Verkar som frallorna i frysen kan andas ut - det blev bara två korta avbrott på Internet, men strömmen förblev på.

Carmarino
2018-09-27 17:23
#86

#85 Vilken tur. Fast nu vet du hur du ska göra om det blir fler planerade strömavbrott. 👍

Min frys är inställd på -21 grader, för jag tycker -18 är för lite. Om jag trycker in "snabbfrysknappen" så går temperaturen ner till mellan -26 och -28 efter ett tag. Då håller det kylan rätt länge. Det brukar ta några timmar innan den är nere på -21 igen.

Var själv tidigare orolig för att matvarorna skulle tina om strömmen försvann ett tag, men det slutade jag med när jag insåg att det tog ett par dagar för att tina en liten julskinka i kylen. 🙂 Det tar rätt lång tid innan frysen kommer upp i +4, eller hur kallt man nu har i kylen, så håller man bara dörren stängd brukar det inte vara någon fara.

Om man inte har en proppfull frys så kan man packa ihop alla frysvarorna på samma hylla. Lägg de minst känsliga sakerna (stora förpackningar) ytterst. Det kan man göra även om det blir strömavbrott utan förvarning.

Självfallet måste man kolla maten efteråt, eftersom vissa matvaror är mer känsliga än andra, men de flesta klarar sig utan problem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-27 17:35
#87

Eftersom några livsmedelsaffärer har öppnat i stan de senaste dagarna (det har varit ont om sådana länge) så är frysen fullsatt för dagen. Försvinner jag här ett tag så beror det på att jag håller på att äta undan så att det blir plats igen.🥵

Hoppas klara mig undan att reglera värmen, för det slutar nog med att jag glömmer den på fel temp…

Carmarino
2018-09-27 17:37
#88

Ja, det är lätt hänt. Det brukar jag också göra, så det är därför jag vet att min frys går ner till runt -27, -28 grader. 🙂 Fast då brukar kompressorn gå nästan för jämnan, så jag brukar märka det på ljudet. Det blir lite högre när den går på högvarv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-28 21:51
#89

Accepterar man bara att hösten är här så var det rätt drägligt väder här idag. Mestadels sol, inte direkt kallt och vinden har mojnat (tillfälligtvis?).

Aftonens solnedgång.

[Göstage]
2018-10-01 08:48
#90

Oktober!

 Oktober? 

Oktober…

Annons:
Carmarino
2018-10-01 10:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Oktober!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-01 12:21
#92

#91 Vilken vacker bild! 👍

Carmarino
2018-10-01 14:20
#93

#92 Tack Göstage. Den är tagen utanför Mölle kapell i nordvästra Skåne. Allén leder upp till kapellet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-02 07:37
#94

Nu skiftar träden till sist i gult, men till skillnad från i somras är det ju mer enligt naturens skiftningar. Skönt ändå så mycket löv träden behållit, man skulle ha kunnat tro att avlövningen hade kommit tidigare i år.

[[eskils_]]
2018-10-02 08:52
#95

#91 Väldigt fin och glad bild!

Carmarino
2018-10-02 10:01
#96

Tack eskils. Valde den för att det är en bild som visar att hösten inte bara är grå och dyster. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-10-02 10:37
#97

#96 Grann bild, Carmarino 👍

Annons:
Carmarino
2018-10-02 10:43
#98

Tack Hayabusa. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-03 10:05
#99

"SMHI har utfärdat en klass 1-varning för snöfall under dagen och halkan har slagit till på flera håll. Två bilar krockade på E4 i höjd med Lövånger i Skellefteå kommun under morgonen. Väglaget längs E4 beskrivs som riktigt besvärligt."---

 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/snokaos-pa-e4-det-var-helt-stopp

"Hej, mitt vinterland"…

[Göstage]
2018-10-04 09:53
#100

#99  "Birgittaveckan, det är då man talar om brittsommar om det är ovanligt varmt, kommer att börja småkyligt på många håll. Men i mitten av nästa vecka är värmen tillbaka, om prognosen håller. – Det skulle förvåna mig om det inte blir 20 grader på något ställe då, säger meteorologen Lasse Rydqvist."---

https://www.expressen.se/nyheter/varmande-besked-brittsommar-med-20-grader-i-nasta-vecka/

"Sommar, sommar, sommar"…

[[eskils_]]
2018-10-04 11:08
#101

"Snart blir det sommar igen"  ☀️

"Mänskorna ler och fåglarna sjunger, en sommar igen…"

https://www.youtube.com/watch?v=Qy3cxqQ_8qg

[Göstage]
2018-10-06 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Tacolördag.

[Göstage]
2018-10-07 15:28
#103

Vad passar väl bättre en vacker oktoberdag?

Carmarino
2018-10-07 16:08
#104

#103 Vackert.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2018-10-14 09:19
#105

"Nu är den stolta vår utsprungen, den vår de svaga kalla höst."

E.A. Karlfeldt 

24 grader i Målilla igår, idag kan det bli oktoberrekord för Norrland (över 22 grader).

[Göstage]
2018-10-15 23:35
#106

Olika faller ödets lotter: i Göteborg försöker man rädda en förrymd papegoja, i Sunne tänker man skjuta två parakiter som är på rymmen.

Tjeja
2018-10-16 20:08
#107

😭

Märkligast är att beslutsfattarna i Sunne vill att fåglarna skjuts.. inte för att slippa lida.. utan för att de inte skall föröka sig som främmande art i faunan!.. ? Som om de skulle haft en chans att överleva vintern liksom? Hallå?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-10-17 16:25
#108

Papegojan Sissi är i alla fall lyckligt hemma. Hon kunde inte motstå en macka med sill…🙂

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/glädjepussen-papegojan-cissi-hemma-igen-1.10029538

[Göstage]
2018-10-22 17:35
#109

Blåsigt och risk för snö ända ner i norra Götaland de närmaste dygnen. Ja, nog är det höst alltid…

[Göstage]
2018-10-24 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Säsongpremiär för lussekatterna. Kunde inte motstå dem…

Två månader till julafton (nej, jag längtar inte!)

Carmarino
2018-10-25 13:16
#111

Var det saffran eller gurkmeja i lussebullarna?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2018-10-25 13:51
#112

Saffran enligt lapp i butiken. Bra att du påminde mig, för jag har en kvar i brödburken! 😉

Carmarino
2018-10-25 16:56
#113

Det märks förhoppningsvis på smaken om det är saffran i degen. Smakar det inget = gurkmeja. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-25 17:04
#114

Satsar nog på att det är saffran. Jag har en burk meja som jag brukar strö över riset till maten, så jag tror känner skillnad.

Carmarino
2018-10-25 17:05
#115

👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-27 13:29
#116

Säsongens första snöby här i Göteborgs västra utmarker just nu. Ser dock ut som om det  övergår alltmer i regn.

Carmarino
2018-10-27 13:31
#117

Här kom det några blöta snöflingor blandat med regnet, men det varade inte så länge. Dessutom försvann de direkt de nådde marken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-27 13:51
#118

Och nu skiner solen. Aprilväder…

Annons:
Carmarino
2018-10-27 14:42
#119

Ingen sol i sikte här, men det verkar som om det slutat regna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-11-01 08:18
#120

Bara att konstatera faktum: november.

Carmarino
2018-11-01 12:51
#121

Solen skiner och det är nära 10 grader varmt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2018-12-13 22:04
#122

Jag behöver en reflexjacka! … nu är den här dagen över för min del och sovdags!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-12-14 09:12
[Göstage]
2018-12-14 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Dags att skriva julkort! I år blir det en lätt affär för min del -det blir bara ett postalt, mot över trettio för några år sedan. Resten skickas digitalt.

[Göstage]
2018-12-16 10:35
#125

Vissa kan bara inte få nog av snön…

Annons:
[Göstage]
2018-12-17 09:46
#126

Snö på mark och träd här idag. Kanske blir det en vit jul även på västkusten i år?

[[eskils_]]
2018-12-18 17:55
#127

#125 😃 Tydligt vem som bestämmer i det hushållet.

[Göstage]
2018-12-19 12:15
#128

 Fredagen 21 december 2018 "vänder det" - vintersolståndet sker exakt klockan 23.23.

https://www.expressen.se/nyheter/vintersolstandet-2018-da-vander-det/

☀️😎

#127 🐱😉

[[eskils_]]
2018-12-21 22:52
#129

#128 Om mindre än en timme börjar vi gå mot ljusare tider! ☀️😎

[Göstage]
2018-12-23 12:51
#130

God Jul, du som hittat hit!

[Göstage]
2018-12-25 14:09
#131

"Det nya året kan inledas med en rejäl kyla. Långtidsprognosen från danska väderinstitutet DMI visar att det kan bli kallare än normalt i januari.

– Då kan det bli så att kylan tar över. Då får vi en kall vinter, med mer konstant kyla, säger Martin Lindberg, meteorolog på DMI."--- "– Vi brukar få kallare i januari än vad vi har i december, men nu ser det ut som att det blir kallare än normalt i både januari och särskilt i februari. Och de kalla perioderna kan komma att dominera länge, ända fram till mars."---

https://www.expressen.se/nyheter/extremvintern-slar-nu-blir-det-30-minus/

Blir väl till att återkomma i april och utvärdera om det blev som de spått…

[Göstage]
2018-12-30 17:56
#132

"Stora mängder snö, en häftig vårflod och en sommarvärme som vi aldrig upplevt i Sverige. 2018 blev ett extremt väderår på många sätt. Det slogs snörekord i Västernorrland i februari. Sen följde den häftigaste vårfloden på många år och sommarhettan tycktes aldrig ta slut. I programmet Sverige idags årskrönika sammanfattar meteorologen Per Stenborg väderåret"---

 https://www.svt.se/vader/fran-snorekord-till-extremvarme-sa-var-vaderaret

Väderåret 2018:

Snövintern 2018

Värmebölja- fest eller pest?

Den torra sommaren 2018

Annons:
Tjeja
2018-12-31 14:19
#133

Ska jobba natten inatt… hoppas vi slipper inbrott då. Tror polisen inte riktigt har tid för oss på nyårsnatten … 😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2019-01-09 19:23
#134

Knappt har man proppat i sig den sista lussekatten förrän bagaren ställer ut semlorna i bröddisken, de första här såg jag förra veckan.

Fettisdagen infaller den 5 mars i år.

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/enkät-är-det-för-tidigt-med-semlor-1.12170342

[Göstage]
2019-01-15 22:11
#135

Dagens behållning: filmen med Dagny Carlsson på SVT förstås - den gjorde åtminstone min dag!

[[eskils_]]
2019-01-15 22:37
#136

#135 Läste att Dagny (106) blev påkörd av en bil på ett övergångsställe häromdagen. Hon kastades upp på bilen och föll ner på andra sidan. Hemtjänsten följde henne till sjukhuset.

Fantastiskt att klara en sådan sak med endast ett armbrott (?) vid den åldern! Hoppas bilföraren skäms riktigt ordentligt! 🤓

[Göstage]
2019-01-16 17:04
#137

#136 Ja, den som kör på någon på ett övergångsställe borde nog få mer efterföljd än skam, kan man förmoda. Tur att Dagny är en stålmormorsmor!

Svindlande ögonblick i filmen igår är Dagny hälsade på en två år äldre dam som verkade lika pigg hon…

[Göstage]
2019-01-20 15:50
#138

Lite självbedrägeri, så här en vinterdag…😉

[Göstage]
2019-01-20 16:20
#139

Spännande tilldragelse för alla nattaktiva - om vädret tillåter…

"Ännu större, ännu rödare och ännu närmare jorden än i somras. En “superblodmåne” – det är vad årets första fullmåne kommer att bjuda på. Men i Västsverige kan det molniga vädret göra det svårt att se månen.

Tidigt på måndag morgon är det dags. Under en timme kommer man då att kunna beskåda en total månförmörkelse samtidigt som det är supermåne, en så kallad ”superblodmåne.”---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/supermane-och-blodmane-pa-samma-gang

Annons:
[Göstage]
2019-01-29 16:36
#140

Sommarlängtan - jag?😕

[Göstage]
2019-02-20 12:08
#141

"Nu kommer våren på bred front!" Törs man hoppas? 😎

[[eskils_]]
2019-02-20 12:28
#142

#141 Härliga bilder på blommor och grönska! "– Skåne, Västkusten och kanske Öland kan få meteorologisk vår på fredag"

Grattis! 🥳☀️ Vi andra följer tätt i era spår… 🙂

Carmarino
2019-02-20 12:34
#143

#142 Än så länge ser det lovande ut. Ingen direkt kyla på väg varken idag eller imorgon. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-04 16:06
Carmarino
2019-03-04 16:13
#145

Nä, jag står över. För mycket vetebulle och för mycket grädde. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-04 16:23
#146

#145 Svikare! 😃

Annons:
[[eskils_]]
2019-03-04 16:51
#147

#144 Har ätit en semla i år redan. Det får nog räcka. 🙂

Annars intressant läsning om fläsksöndag, blå måndag etc.

[Göstage]
2019-03-04 16:54
#148

Okej då, jag har också ätit en semla i år. Men det var en minisemla, och de räknas inte. Har jag hört.☝️

[[eskils_]]
2019-03-04 16:57
#149

Har hört att det går 10 minisemlor på en semla. Så du har 9 kvar… 😃

[Göstage]
2019-03-04 17:54
#150

#149 När jag tänker efter tror jag att jag hört precis samma sak. Skönt!😃

Carmarino
2019-03-05 10:41
#151

#146 Har en paket mandelmassa i kylen. Kan äta den istället, så har jag åtminstone ätit delar av en fastlagsbulle. 👍😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-05 10:49
#152

Fram med osthyveln, skär mandelmassa  och lägg på en limpskiva så har du gjort en Farbror Frej-semla…😉

Carmarino
2019-03-05 13:51
#153

Osthyveln!?!? Det blir ju bara tunna skivor med den. Nä, jag tar brödkniven. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2019-03-05 14:00
#154

Fasslahnnsboulle heter det väl ändå..? 😉

Carmarino
2019-03-05 14:03
#155

#154 Ja, fast jag stavade det så att även icke-skåningar skulle förstå. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-05 14:12
#156

Que?

[Göstage]
2019-03-05 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Betyg: excellent!

Pris 36:-, konditori Brogyllen.

[Göstage]
2019-03-09 18:41
#158

Mellot ikväll, någon? Nej, tänkte väl det!

[Göstage]
2019-05-31 17:28
#159

Jag ser av princip aldrig på Idol och liknande talangtävlingar, så det var mest en tillfällighet att jag råkade se Kodi Lee, en blind och autistisk kille framföra "A song for you" (en låt som jag för övrigt älskar i Ray Charles version)  i America´s Got Talent. Det här var verkligen en stor upplevelse!✨

Tjeja
2019-06-27 17:28
#160

Fick idag jobba ihop med en ny kollega jag länge sett fram emot att få träffa! Gillade kollegan mycket! Känns kompetent, erfaren, kunnig och delar gärna med sig av sina kunskaper. Det känns bra! 😊👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: