Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 708 ggr
[Carpinus]1
2018-02-19 09:57

Snusförbud på jobbet - rätt eller fel?

Att en stor majoritet kommuner har rökförbud för sin anställda på arbetstid är ingen nyhet, och vissa inkluderar snusning i förbudet.

"41 av 49 kommuner i Västra Götaland har infört rökförbud för anställda under arbetstid, enligt en kartläggning som SVT har gjort."---

"I Essunga och Mellerud är inte bara rökning förbjudet under arbetstid. Kommunernas anställda får inte heller snusa på jobbet, skriver SVT."---

_"Beslutet togs 2009 i Essunga kommun. Ett argument för beslutet var att kommunanställda ska vara förebilder för barn och ungdomar i kommunen, skriver SVT.
_

 – Resonemanget 2009 var att snus är beroendeframkallande precis som rökning. Jag tycker det är bra att vi visar våra ungdomar att även om man är medarbete så ska det vara samma regler för alla, säger Maria Malmberg (C), till SVT."----

https://www.expressen.se/gt/kommuner-forbjuder-anstallda-att-snusa/

Rätt eller fel med snusförbud för kommunalt anställda?

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-19 09:58
#1

Jag röstade ja, men med reservationen att det nog är väldigt svårt att övervaka. Och vad händer med den som bryter mot förbudet?

Maria
2018-02-19 15:09
#2

Jag röstade nej med motivationen att det är svårt att förbjuda något som är lagligt och som inte påverkar andra till skillnad från rökningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2018-02-26 09:03
#3

#1 Vad händer med de som bryter mot förbudet? De får börja tugga kat istället, som en bildning i kulturella sedvänjor.

Farwuq
2018-02-26 09:26
#4

😃
#3 Det är nog bäst att vi även lämna kat där hemma, tillsammans med alla tobaksprodukter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2018-02-26 09:29
#5

#4 Snusarna måste vidga sina kulturella vyer :)

Carmarino
2018-02-26 12:32
#6

Även om det inte har med jobbet att göra så är det illa nog:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/snus-paverkar-fostrets-hjartfrekvens


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Kalli
2018-02-27 22:40
#7

På sätt och vis är jag inte för förbud "bara för att" så om snusandet inte skadar någon annan än snusarna. Samtidigt beror det delvis på arbetsplats, att som lärare gå runt med en prilla under läppen känns väl sådär.

Upp till toppen
Annons: