Annons:
Etikettövrigt
Läst 914 ggr
[Thiah]
2018-02-10 18:34

Melodifestivalen 2018

Har vi redan en tråd om detta på iFokus så länka gärna. :) Men jag vill ha någonstans att prata Mello2018! Nå,vad tycker ni?

Annons:
[Thiah]
2018-02-10 18:35
#1

Ja tycker första deltävlingen var ett skämt. Hemskt dålig nivå på alla sångerna, hittade ingen favorit.

annia1
2018-02-11 01:27
#2

Börja rent praktiskt. Vad jag vet så finns det ingen tråd om mello på nån annan sajt. För några år sen så brukade det finnas inne på musik, men den är inte så aktiv numera. Den här sajten finns inte med i listan nertill så nystartade trådar syns inte uppe till höger. Så får väl se om det dyker upp några här.

När det gäller mello så tycker jag inte att det är så mycket att se numera. Brukar spela in och se i efterhand så jag kan spola förbi vissa bitar. Gäller faktiskt inte så mycket låtarna utan mer mellansnacket där den där extra personen som är med som jag inte gillar hur de beter sig och gäller inte bara detta år.

När det gäller låtarna så enda låten jag kommer ihåg nåt av från första är edvard bloms den om mat. Men den kommer jag mest ihåg för dansarna som var med. 

Från kvällens deltävling som jag sett så kommer jag inte ihåg nåt speciellt. 

Kommer inte ihåg vad han heter, men på opion live som gick i torsdags så tog dom upp bla mello och han som var med tyckte att dom stoppar in för mycket skräp. Att det oftast bara finns 10-12 bra låtar och resten kunde man vara utan. Jag är nog benägen att hålla med. 

Men det är väl för att dom gjort om det till flera deltävlingar som det finns många som egentligen inte borde platsa. Får hoppas det kommer bättre låtar framöver.

Jo en annan sak som dom stoppat in. Anna bok som gör "reklam" för mello. Det kunde dom skippat och låtit programmet vara lite kortare.

.

[Thiah]
2018-02-11 06:15
#3

#2 aha det är så med denna sajt :) Och ja, för många bidrag, för mycket allt möjligt och då har jag inte ens börjat fundera på allt röstande.

Maria
2018-02-11 09:21
#4

Jag brukar bara se den svenska finalen. Deltävlingarna orkar jag inte med. Sedan så ser jag oftast den "stora" tävlingen också.

Jag tyckte att förra årets vinnande bidrag från Portugal var en bland de finaste vinnarna genom tiderna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
2018-02-11 09:48
#5

Nöjer mig också med de båda finalerna. När man läser alla missnöjda kommentarer i tidningarna dagen efter deltävlingarna så inser man att man nog inte missat något när man stått över…

[Hayabusa]
2018-02-11 10:01
#6

Kollar inte alls. Har aldrig gjort.

Annons:
[Thiah]
2018-02-11 10:26
#7

#4 och jag tyckte den var hemsk :p mycket för hur han var tror jag. Jag gillar att titta men i år har det varit väldigt dåligt. Kanske är dags att förnya de ansvariga, få in lite nytt blod liksom. Men sen eftersom jag bor i Finland vet jag ju hur torftigt det kan vara. Finska uttagningen är inte helt lattjo att glo på

annia1
2018-02-11 23:05
#8

Dom var ju tvungen att förnya det. För förut när det bara var ett program/tävling, var det väl på ca 2 timmar och människor började tröttna på det att det var så långt. Speciellt yngre som tappade intresset. Och det är ju så med mycket att sånt som håller på länge det tappar folk intresset för, saker ska gå fort idag. 

Så som det är gjort idag är nog mest med tanke på att dra till sig yngre, som tex hjärtappen. Och att det ska vara att det händer mer knasiga saker eller vad jag ska kalla det.

I nästan varje program så pratar dom ju om röstningsrekord så det verkar ju vara populärt så vi får nog tyvärr dras med det som det ser ut idag.

Det som är positivt med rekorden, det är att när man röstar så kan man välja ett dyrare nummer och då ger man också pengar till radiohjälpen och det brukar vara många som röstar med det dyrare numret. Så det är ju positivt att det kommer in pengar till nåt bra.

Som det verkar så blir det nog så att även jag kommer gå över till att bara se finalen och sen eurovision.

.

[Thiah]
2018-02-12 07:05
#9

Jo visst är det så att man vill dra åt sig de yngre men att ha två röstningar i varje avsnitt känns för mycket, samma sak att ha andra chansen.

Carmarino
2018-02-12 15:35
#10

Den danska uttagningen var i lördags. De har bara ett program, med tio låtar, och det tar två timmar att utse vinnaren.

Efter första omgången så går de tre som fått mest poäng vidare till en ny omröstning. Då nollställs poängen och tittarna och juryn röstar igen.

Juryn består av fem personer, som tydligen ska vara någon sorts "experter" på "Melodi Grand Prix-musik", och de sitter i lokalen tillsammans med publiken.

Kan ju säga att det är rätt stor skillnad på deras vinnarlåt och de låtar vi hittills har i finalfältet. Det är en låt som växer ju mer man hör den, så jag tror att den kan komma rätt högt i placeringslistan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-02-12 15:46
#11

#10 Har lyssnat för första gången på den danska vinnarlåten. Tyckte jag hörde (0:33) någon slinga i den från signaturen till "Bron", men det kanske bara var ett första intryck.

annia1
2018-02-12 15:49
#12

Thiah jag håller med dig att de kunde skippa dom. Men jag förstår varför dom har det. För när det gäller röstande så är det nog många som inte röstar utifrån vilken låt dom tycker är bäst utan dom röstar på sin favoritartist oavsett vad den sjunger. 

Så med det upplägget som är idag så behövs det nog både extra röstning och andra chansen för att få låtar till finalen som faktiskt är bra . För är favoritartisten borta så är chansen större att de röstar på det bidrag som dom tycker är bra.

Carmarino det var ju så eller i alla fall liknande som vi hade förut. Och det är liknande det som vi sen har i finalen.

.

Carmarino
2018-02-12 16:26
#13

#11 Den danska vinnarlåten är visserligen skriven av två svenskar, men det är inte de som skrivit musiken till Bron. Fast de kan ju ha varit inspirerade av den förstås.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-12 17:02
#14

#13 Ja, jag menade som inspirationskälla.

[Thiah]
2018-02-18 12:45
#15

Så igår  vann en avdankad schlager stjärna som jag inte sett på flera qår samt en Ebbot (från soundtracks of our lives) look a like.

Bäst igår var ungen i början samt att fab fred(hetar han ens så?) höll på att missa publiken med sin tshirt kanon. 🤪

annia1
2018-02-18 20:31
#16

Jag såg bara första delen där man såg låtarna första vändan sen bytte jag kanal så såg inte vilka som vann, men jag såg på löpsedeln idag att jessica och martin tydligen vann.

Jag tycket att gårdagens låtar var av bättre kvalitet av de 3 deltävlingar som varit hittills, men visst fanns det stolpskott igår också. Var det låt nummer tre som jag ville börja sjunga ur djungelboken. 

Det där att han sköt ut tshirts var det efter att låtarna sjungits, för jag såg nåt av det, men bara lite. fab fred är nog bara hans "artist namn" i mello. Om jag kommer ihåg rätt så har det sagts (skrivits) nånstans att han är programledare i barnkanalen.

.

[Carpinus]1
2018-02-24 17:22
#17

"Melodifestivalen är sämre än på länge och ingen bryr sig", skriver Expressen. Och ändå skriver kvällstidningarna krigsrubriker från evenemanget…

[Thiah]
2018-02-24 19:40
#18

#17 systemet behöver förnyas. För ingen tittar men alla gnäller gärna :p

[Thiah]
2018-02-24 19:40
#19
annia1
2018-02-25 00:31
#20

Kvällens mello. 

Den låt som fastnade mest var robert gustavssons låt. Och den gick direkt till finalen. Och jag vet inte om texten var så där hävlig, men jag gillade melodin.

Nästa "anhalt" är andra chansen. Fast jag vet inte om jag ska se den då jag redan hört låtarna.

.

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-25 05:13
#21

Står nog över andra chansen och går direkt på final. Eftersom jag inte sett något av försöken så går jag på rapporterna*, och det verkar inte  ha varit något bra år hittills varken vad det gäller låtar eller programmässigt, så det får räcka med finalen.

* GP: "Nivån på musiken är nere i källaren och tv-programmet är bortsett från teknik och produktion direkt mediokert. Det håller rimligen inte mycket längre än hit."---

http://www.gp.se/kultur/kultur/hejdå-mellon-början-till-slutet-är-redan-här-1.5225742

Carmarino
2018-03-07 11:08
#23

#22 Fast alla vet ju att England inte tar Eurovision Song Contest på allvar. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-03-07 11:22
[Göstage]
2018-03-10 22:10
#25

Jag är nog lite tråkig som inte lyckades fastna för någon av låtarna i finalen. 🤔Har en känsla av att Sverige inte vinner ESC i år- men det gör inget om jag har fel…

Maria
2018-03-10 22:13
#26

Jag orkade bara med några låtar sedan bytte vi kanal. Sån skit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2018-03-11 08:18
#27

#26 haha ja, herrejösses. Sen en som fick göra om pga medhörning men det lät likadant andra gången också.

Annons:
Carmarino
2018-03-11 12:27
#28

Som väl är slapp vi åtminstone skicka Rolandz till Portugal. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: