Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 1584 ggr
[Carpinus]1
11/15/17, 10:36 AM

Black Friday 24 november

"Readagen Black Friday har växt explosionsartat och blev en riktig guldgruva för handeln i fjol. Men mitt bland alla röda priser och lockande erbjudanden kom Konsumentverket med en varning: Håll koll på "reaklippen".

I år väntas Black Friday bli ännu större. Och samma uppmaning gäller i år: Se upp med priserna."---

https://www.expressen.se/dinapengar/varningarna-infor-arets-black-friday/

Shoppar du extra på Black Friday?

Annons:
[Carpinus]1
11/19/17, 5:37 PM
#1

Svarade som de flesta andra hittills "jippo".

Men den som tänker shoppa loss kanske har användning för den här länken:

"Bästa tipsen inför Black Friday"

JazzBass
11/20/17, 11:53 AM
#2

Om det uppenbarar sig nåt sånt som jag/vi verkligen behöver eller har velat ha länge, så kanske vi slår till och köper det. Man vill väl fynda. Men nej, jag köper inte nåt bara för att det är nåt jippo på gång, och röstade därefter. Jag sparar ju 100% om jag inte köper nåt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
11/23/17, 8:33 AM
#3

Min näraffär har billig frukt och grönt så det ska jag köpa. Men annars kanske jag köper något på erbjudande om vi ändå sökt samma sak. Men Black friday är mest ett jippo i mitt tycke.

[Tuulikki]
11/23/17, 9:00 AM
#4

Nej, det gör jag inte. Avskyr dessa jippon som går ut på att det ska konsumeras bara för att det är "billigt".  Det är dyrt, miljöovänligt och dessutom fult av butikerna att dra ut på det hela och hålla på med jippot hela denna vecka. 
Samma sak med butiker som startar mellandagsrean innan vi ens firat jul😟

Jag har fått en helt annan syn på saker, kläder, konsumtion, sedan jag  började jobba på en second hand-butik. 

Ett tips för den uttråkade är att se dokumentären "Minimalism" (finns på Netflix). Lite långrandig men jag tycker det är bra att få reflektera över varför en känner glädje av att köpa ditten och datten. Eller är det glädje en känner?😎

Mirinda
11/30/17, 10:35 AM
#5

Jag tror att för en del människor är shoppande en "flyktsoda". Det ger en kick att köpa saker och för en stund kan de glömma sin vardag. Folk har garderober fulla med kläder - ändå köper de mer. I var och varannan garderob hänger kläder som aldrig blivit använda med den dyra prislappen kvar.  Shopaholic tror jag att en sådan person kallas på engelska.

Själv handlar jag oftast på Erikshjälpen, Myrorna eller Små smulor. Där hittar jag  fina kläder till ett billigt pris. Jag har köpt möbler och mindre saker till hushållet på second hand i många år. Visst köper jag nytt också, men jag brukar hålla mig borta från Black friday och har ingen större lust att julhandla i stora städer - åtminstone inte i de största affärerna. 

I år har vi sagt här hemma att vi ska köpa något billigt att slå in i ett paket åt varandra. Det är mysigt att sitta vid julgranen och dela ut årets julklappar, tycker jag.  Det behövs inte några tre- ellerfyrsiffriga prislappar.

När julen är över ska vi ta oss ut på mellandagsrea. Om jag hittar reor i några mindre butiker, där jag slipper trängsel ska jag göra ett försök, har jag sagt. Där ska var och en i familjen få välja det den vill ha, enligt en julklappspott, som vi ska fördela lika oss emellan. 

Det skulle inte förvåna mig om jag handlar mina julklappar på second hand. Det lär bli en hel bunt med jättebilliga böcker eller kanske kläder i en storlek större, för att jag proppat i mig för mycket skinka och julchoklad.😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Hayabusa]
11/30/17, 12:45 PM
#6

Kanske beror det på att människan under lång tid varit samlare (och jägare)? Ett nedärvt beteendemönster att samla på sig saker & ting?

Annons:
Kalli
12/4/17, 1:05 PM
#7

Svarade ja med reservationer eftersom frågan är formulerad som; Shoppar du extra på Black Friday?

Jag köpte visserligen spontant en jacka och en huvtröja men utöver det har jag tänkt på att köpa en ny kamera sen min förra blev stulen. Sen är det klart att det gav mig en spark i baken att ta tag i det när den dessutom var 900 kr billigare.

[Göstage]
11/8/18, 4:56 PM
#8

Snart dags igen - för den som känner för det…

"Black Friday är snart här – men är det en bluff, eller är rean på riktigt? Svaret är både och. Du kan spara massor av pengar på höstrean, men se upp så att du inte blir lurad. 

Det viktigaste är att ha is i magen och inte ta allt för snabba shoppingbeslut. Black Friday infaller alltid dagen efter amerikanska Thanksgiving, fjärde torsdagen i november. 2018 är det den 23 november, samma dag de flesta får sin lön. Dagen har blivit en helg, Black Weekend som följs av Cyber Monday, för alla som shoppar på nätet. Det är dock inte ovanligt att Black Friday håller på en hel vecka. I USA är det den stora shoppingdagen, där handeln omsatte motsvarande 65 miljarder kronor. I Sverige är handeln stark och ökade med 20 procent från 2016 till 2017. 

Några exakta siffror är inte publicerade, men enligt handlarna säger 78 procent att Black Fridays betydelse har ökat de senaste åren, enligt Dagens Media."---

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/black-friday-7-saker-du-inte-far-missa-infor-rean/

Spectabile
11/11/18, 7:53 PM
#9

Mitt alternativ fanns inte med i listan, så valde "kanske spontaninköp". Det finns ett par saker som jag är intresserad av och jag vet vad priset på dom sakerna har legat på sedan flera mån tillbaka. Så skulle dom varorna vara med så kan jag göra ett köp. Men köper absolut inget för köpandets skull. Har hitintills aldrig köpt något på Black friday för det jag är intresserad av har aldrig varit med. Så det blir förmodligen inget i år heller 😃

Martin
11/18/18, 10:31 PM
#10

Jag har koll på ett par varor jag behöver köpa inom kort och kommer det erbjudande på dem så kommer jag nog slå till, annars avvaktar jag om det blir något bra erbjudande på dem inför jul. Och blir det inte det så köper jag dem nog ändå någon gång inför jul eller i början av januari.

Men jag shoppar inte för sakens skull, bara för att det är en jippodag. Och jag avstår inte shopping imorgon heller bara för att det är en annan jippodag (white monday). 

Sunt förnuft i all form av köp och handel årets alla dagar, det mår nog både man själv, ens ekonomi och miljön bra av.

mvh Martin

[Göstage]
11/19/18, 11:27 AM
#11

#10 Instämmer om White Monday!

Vet inte om jag heller kommer att handla något på Black Friday - kanske om det dyker upp något lämpligt.

Men lika lite som jag känner mig "tvingad" att shoppa på fredag, lika lite känner jag för att avstå inköp idag på White Monday. Får nästan lust att protesthoppa…😉(Detta sagt med all respekt för Naturskyddsföreningen i övrigt.)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-horsammar-naturskyddsforeningens-initiativ-bojkottar-black-friday

[Göstage]
12/11/18, 10:29 AM
#12

Black Friday ingen hit för modebranschen?

"– Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel stil."---

http://www.gp.se/ekonomi/fortsatt-deppigt-i-modehandeln-black-friday-ingen-hjälp-1.11657336

Upp till toppen
Annons: