Annons:
Etikettnyheter
Läst 2609 ggr
[Carpinus]1
11/3/17, 9:42 AM

Allhelgonahelgen

Konkurrensen (?) från Halloween verkar inte ha minskat svenskarnas intentioner att besöka släkt och vänners gravar under allhelgonahelgen

"Sifo ställde frågan till 4 202 personer mellan 18 och 79 år "snart är det allhelgona, kommer du att besöka en kyrkogård eller en minnesplats då?" Och nästan hälften svarade ja, 48 procent, fyra procentenheter fler än när samma fråga ställdes för två år sedan.

22 procent svarade vet ej och 30 procent svarade nej.

Precis som förra gången är det fler kvinnor än män som svarat att dom ska besöka en kyrkogård under kommande helg."---

SR

Kommer du att besöka en kyrkogård eller minnesplats på allhelgona?

Annons:
[Carpinus]1
11/3/17, 9:43 AM
#1

Endera går jag till kyrkogården eller tänder ett ljus och har en stilla stund av eftertanke här hemma.

P.S. Lämna inget av värde i bilen på kyrkogårdsparkeringen!

Carmarino
11/3/17, 3:01 PM
#2

Har åtminstone planerat att göra det, så får vi se om det blir av. Det beror lite på om orken och tiden räcker. Annars får jag minnas dem här hemma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
11/4/17, 12:03 PM
#3

Det är grått och narigt här idag och dåligt med förbindelser till kyrkogården, där förmodligen alla ljushållare är upptagna vid minneslunden. Kontentan blir att jag tar fram fotografier och tänder några ljus när det kvällas.

[Hayabusa]
11/4/17, 12:50 PM
#4

Absolut blir det besök på kyrkogården. Redan igår var det, enligt rapport, otroligt mycket folk där. Blir nog samma idag. Är på kyrkogården regelbundet, åtminstone 1 gång i månaden. Vet inte varför, men det känns som en rofylld plats. 

Personligen upplever jag det inte som att Halloween konkurrerar med Allhelgonahelgen. Är de inte, trots allt, tämligen åtskilda?

[Carpinus]1
11/4/17, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Tycker de AH och Halloween mer och mer blir åtskilda, och det är väl tanken. Dessutom har jag intrycket att Halloween inte förefaller lika hajpad som för några år sedan - kanske "nyhetens behag" lagt sig något?

Jag gillar också kyrkogårdarnas lugn (kanske en anledning att avstå besök idag?). Tidigare tittade jag gärna in på kyrkogårdar på nya platser, ett bra sätt att lära känna delar av en bygds historia.

Scorpio97
11/4/17, 7:10 PM
#6

Jag har varit till kyrkogården och tänt ett ljus för min pappa varje år sen han dog, men jag bor nu i en annan stad och hade inte möjlighet att åka till min hemstad denna helg. Så jag tänder ett ljus härhemma idag och ett på graven nästa helg istället :)

Jag gillar också kyrkogårdar, dess lugn och historia. Att se alla tända ljus på gravarna är dock något väldigt speciellt enligt mig, och en av få saker som gör mig riktigt rörd. Så jag besökte ändå en kyrkogård på min väg hem idag.


//Jessie

Annons:
Farwuq
11/5/17, 10:53 AM
#7

Jag tänder ett ljus i mitt hjärta istället för att gå till någon kyrkogård.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
10/8/18, 3:33 PM
#8

"Alla helgons dag är en rörlig helgdag. Den firas varje år på den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november. 2018 är det 3 november.  Allhelgonadagen däremot infaller alltid första november, i år är det en söndag*, men den är ingen helgdag i sig."---

https://www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-firar-vi-allhelgonahelgen-1/

* Om den tredje november är en lördag så lär den första november vara en torsdag.

Carmarino
10/8/18, 3:38 PM
#9

#8 Det är nog någon som gjort en liten tankevurpa där - och som glömt att kolla i en kalender. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/8/18, 3:47 PM
#10

Ja, gissningsvis någon som skrivit  av en gammal artikel och glömt uppdatera.

Alla helgons dag är hur som helst lördagen den 3 november i år.

[Hayabusa]
10/22/18, 4:58 PM
#11

#10 Se där, det hade jag inte koll på. Är i landets huvudstad då…

[Göstage]
11/2/18, 12:21 PM
#12

Polisen varnar i vanlig ordning för ökad risk för bostadsinbrott samt inbrott i bilar på kyrkogårdsparkeringarna under Allhelgonahelgen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/hallandspolisen-varnar-for-inbrott-under-allhelgonahelgen

[Göstage]
10/6/19, 12:24 PM
#13

2019: Halloween 31 oktober, Alla helgons dag 2 november.

Annons:
Carmarino
10/19/19, 3:22 PM
#14

Två veckor kvar till Alla helgons dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
10/19/19, 4:42 PM
#15

Halloween är bara ett kommersiellt jippo.

Allhelgona är en riktig helg.

Farwuq
10/21/19, 7:23 AM
#16

Halloween borde dö ut total, det hör inte hemma här.

(det är lyckligtvis nästan dött här nere i djupa södern)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
10/21/19, 11:09 AM
#17

#16 Varför det? Många uppskattar det. Speciellt barnen.

Farwuq
10/22/19, 10:38 AM
#18

Inga som jag mött.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
10/22/19, 11:32 AM
#19

Jag är ju numera farmor och vi utvecklas hela tiden. Seder kommer och går. Allt förändras över tid och barn gillar Halloween. Det hade jag också gjort om jag var barn nu. Vi hade annat kul som påskkärringar med dörrknackningar vilket man sällan ser numera. Jag vill gärna hänga med och har sedan flera år tillbaka laddat med godis till barnen som ringer på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
10/23/19, 6:25 AM
#20

Ingen har ringt på, hemma i föreningen på ca 20 år.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
10/23/19, 6:59 AM
#21

Jösses, vi har mängder med ungar som ringer på varje år. Man kan ibland se föräldrarna stå lite längre ner på gatan för att hålla koll på sina små monster.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
10/23/19, 12:09 PM
#22

Det har inte varit några här heller på många år, men dels finns det inte så många barn i området och dels har vi portkod sedan ett antal år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
10/23/19, 2:02 PM
#23

Här går det ungar. Och i skolan har dom en dag då barnen klär ut sig, för att fira halloween.

[Göstage]
11/2/19, 4:53 AM
#24

#12  Polisen på olika håll i landet påminner om att bilar på parkeringarna vid kyrkogårdarna särskilt den här helgen återkommande utsätts för inbrott.

https://www.norran.se/nyheter/blaljus/polisens-uppmaning-infor-allhelgonahelgen/

[Göstage]
11/2/19, 9:57 AM
#25

En fin betraktelse över en bortgången nära, så här denna dag.

https://annheberlein.com/2019/11/01/alla-helgons-afton-nadens-ar-2019/

[Göstage]
9/26/20, 4:08 PM
#26

Knappt har den utevarande allmänheten hunnit dra sig tillbaka från badplatserna innan handlarna börjar julskylta…

"Tre månader till julafton. Hög tid att börja julhandla tycker flera handlare, som redan har ställt fram adventsljusstakar och chokladtomtar på hyllorna."---

"Intresset för att fira Halloween är desto svagare och man räknar med att traditionen inte står sig lika stark som normala år.

– Det kommer inte att vara så många barn som springer omkring och vill ha lösgodis från främmande i år misstänker jag, säger Per Andersson."---

https://www.gp.se/ekonomi/d%C3%A4rf%C3%B6r-kommer-julen-f%C3%B6re-halloween-i-%C3%A5r-1.34542650

Carmarino
9/26/20, 4:30 PM
#27

#26: Inget ont som inte har något gott med sig… 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
9/26/20, 4:31 PM
#28

#27 Precis.

[Göstage]
10/12/20, 10:45 AM
#29

#26 Folkhälsomyndigheten om Halloweenfirande i pandemitider:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7K0m8W/fhm-halloweenbus-kan-sprida-smitta

[Göstage]
10/28/20, 11:15 AM
#30

SL rekommenderar stockholmare som är hänvisade till kollektivtrafiken för att förflytta sig att undvika att besöka kyrkogårdarna på allhelgona för undvikande av trängsel.

https://sl.se/aktuellt/nyheter/allhelgona-2020/

Gissar att det kommer att väcka debatt.

  • Redigerat 10/28/20, 11:17 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/6/21, 11:43 AM
#31

Snart dags igen.

Halloween, alla helgons dag och allhelgonahelgen. Då firas högtiderna som trängs i slutet av oktober och början av november – och det här är den viktiga skillnaden mellan dem.
Carmarino
10/6/21, 4:32 PM
#32

#31: Firar fortfarande inte Halloween. Får se om jag kommer iväg till kyrkogården under allhelgonahelgen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/12/21, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Gröna Lund öppnar för Halloween nu på onsdag.

  • Redigerat 10/12/21, 4:40 PM av [Jimmy.L]
[Urskog]
10/12/21, 5:15 PM
#34

Som svar på TS fråga så ja jag kommer att besöka kyrkogården/gårdarna för släktingar är utspridda över landet så allt blir inte just under helgen men alla får ljus och omtanke det är det viktigaste.

Vad gäller Halloween så lockar det nog mer yngre människor som ser spänningen och att få klä ut sig vilket är så omstritt som det kan bli med olika åsikter och många anser det är ovärdigt mot dom som gått vidare.

Jag firar inte Halloween däremot firar jag olika högtider under hela året som Shaman och har ceremonier både ute och inne och ser vi på Halloweenfirandet som sker över världen så tänker jag att det är ett sätt för många att hantera något som kan kännas tungt och svårt och istället göra det till glädje det blir ett sätt att överleva och orka igenom svårigheter som förlust av nära och kära.

Jag har haft riktigt sura ilskna diskussioner med kyrkans folk om Halloween och anser att alla måste få ge utlopp för sig och sitt för sorg och bortgång det reagerar vi alla olika på och alla måste få plats med sitt på sitt sätt för att ge utlopp för hur dom känner inombords.

Hade en ilsken diskussion via insändare med en pastor som ansåg att barnen inte ska leka med det ockulta, jag var så vresigt arg och förbannad och svor i vanlig ordning så jag trodde inte insändaren skulle tas med i tidningen men den kom med och pastorn fick på käften att barn måste få vara barn och inte skrämmas av död, inte skrämmas av att vi faktiskt alla går över till andra sidan en dag för kan vi låta barnen se det här naturligt och inte göra något konstigt av så ska vi ge dom den möjligheten att fira och klä ut sig så rädsla skalas bort för när allt kommer omkring så är övergången en helt naturlig bit som vi alla en dag möter oavsett tro.

Det här är en väldigt kommersiell marknad absolut men varför inte tänker jag för kan det på något vis göra så att människor finner mindre rädsla genom att klä ut sig och göra något som för stunden lyfter då ska ingen få ta ifrån dom det .

Vi är bara människor som hanterar det här på olika sätt svårare än så är det inte 🙂

Jag kommer att gröpa ur mina pumpor och lysa upp i ljus, inte för dom är fina och knappast skräckinjagande bara fula som stryk 😂 men pumpor det ska jag ha och massor med ljus för nära och kära som har lämnat jordelivet 🕯️

Annons:
Fornöga
10/24/22, 8:47 AM
#35

Allhelgonadagen infaller som alltid den 1 november, medan Alla helgons dag 2022 firas den 5 november.


Re:tired.

LEVA&BO | Alla helgons dag och allhelgonadagen bildar allhelgonahelgen. Men när är det? Och vad gör man? Firar man? Är allhelgona storhelg? Här får du svar!
Fornöga
11/3/22, 1:33 PM
#36

Har du inte möjlighet att besöka kyrkogården på Allhelgona går det att tända ett digitalt ljus på Svenska kyrkans webbplats- även vi som inte är medlemmar i kyrkan och inte troende kan förstås också tända ett ljus.

Länk till hemsidan, se #37.


Re:tired.

  • Redigerat 11/3/22, 1:42 PM av Fornöga
Fornöga
11/3/22, 1:36 PM
#37

Re:tired.

Under allhelgona minns vi dem som har lämnat oss. Här kan du tända ett digitalt ljus för någon du saknar och se det lysa tillsammans med ljus som andra människor har tänt. Du är inte ensam i sorgen.
Fornöga
11/3/23, 10:02 AM
#38

#36 Fungerar fortfarande 2023, men länken är ändrad.


Re:tired.

Under allhelgona minns vi dem som har lämnat oss. Här kan du tända ett digitalt ljus för någon du saknar och se det lysa tillsammans med ljus som andra människor har tänt. Du är inte ensam i sorgen.
  • Redigerat 11/3/23, 10:04 AM av Fornöga
Fornöga
11/3/23, 10:07 AM
#39

Allhelgonahelgen är traditionellt den helg då det anmäls flest inbrott i landet (källa BRÅ), och inte minst värdesaker i bilar på kyrkogårdarnas parkeringar är eftertraktade av tjuvar.

Källa.


Re:tired.

Under de mörka höstmånaderna slår tjuven till. I november 2021 anmäldes det i snitt 102 inbrott om dagen i bostadshus och fritidshus runt om i landet.
  • Redigerat 11/3/23, 10:15 AM av Fornöga
Carmarino
11/3/23, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#38: Vacker karta. Förståeligt nog är det flest tända ljus i Sverige, men det finns tydligen en del ljus utspridda i resten av världen också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 11/3/23, 12:11 PM av Carmarino
Upp till toppen
Annons: