Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 1263 ggr
[Carpinus]1
2017-10-19 14:08

"#Metoo" - befriande eller osmakligt?

Trots att "Metoo" påstås ha skapats redan för tio år sedan har rörelsen blossat upp med full kraft efter avslöjandet om hur en namngiven nöjesmogul i USA gjort sig skyldig till övergrepp på en rad kvinnor - det hela påminner om Billy Buttprocessen i Sverige på sin tid, om än i större format.

Nu har rörelsen/kampanjen nått Sverige, och det lite pikanta( om man kan säga så i så allvarliga sammanhang som sexbrott) är inte bara att det är namngivna journalister och mediamänniskor som pekas ut, utan att journalister ses i spetsen för nätdrevet. "Låt rensningen börja!" utropar någon, medan facktidningen Journalistens chefredaktör uppmanar "Släpp högaffeln. Det är 2017."

Vad tycker du om "#Metoo"?

https://www.journalisten.se/debatt/lat-rensningen-borja

Annons:
Carmarino
2017-10-19 14:13
#1

Saknade alternativet Vet ej, för jag vet inte riktigt vad jag tycker. Å ena sidan är det bra att övergrepp kommer upp till ytan. Å andra sidan så blir det lätt att allting går överstyr och oskyldiga hängs ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-10-19 14:22
#2

#1 Jag uteslöt medvetet "vet ej" (eller "vill bara läsa") för att det vid så få svarande som det brukar vara här händer att det alternativet kan dominera. Eftersom kategorin är "för eller emot" och det är en starkt polariserad fråga i media valde jag att ställa valet på sin spets - för eller emot! 😉

Instämmer i princip med dig i sakfrågan.

annia1
2017-10-20 03:15
#3

Jag saknade också alternativ. Kunde även haft med "både och"

För vissa saker kan jag tycka är bra med kampanjen, men jag var precis inne på metoo och läste och det verkar ju redan gått överstyr. 

Och en del jag läst på nätet så verkar man räkna in allt möjligt som sexuella övergrepp som som regel inte ens är övergrepp. Så då är frågan hur man ska se på hur många som skriver.
Sen förstår jag inte riktigt om metoo bara ska vara för sexuella övergrepp eller också även för trakasserier generellt, för mycket som skrivs på nätet nu verkar handla om just trakasserier.

Och en annan sak som jag precis läste där inne. Att kvinnor som hör till/röstar på SD får inte vara med vid demonstrationen som ska vara. Står några olika inlägg om det så vet inte riktigt om de utesluter alla SD kvinnor som utsatts eller bara en. Men vad spelar det för roll vilket parti man tillhör/röstar på. Ett övergrepp är ett övergrepp oavsett. Men de som arrangerar demonstrationen gör tydligen skillnad på kvinnor.

Mark levengood har skrivit där inne. Att man ska inte döma de anklagade för fort. För de är inte skyldiga innan de är dömda. 

Så nåt som faktiskt verkade vara nåt bra, verkar mer blivit en uthängning av män (spy galla över män), sen om dom faktiskt är skyldiga till övergrepp är ju omöjligt för läsarna att veta.

Sen har det tydligen dykt upp undersökning om folk anser metoo handla om politik eller sexuella övergrepp. Nästan hälften anser att det handlar om politik och det var också tyvärr det intrycket jag fick när jag läste på metoo.

.

[Hayabusa]
2017-10-20 08:34
#4

Väldigt kluven, men instämmer med såväl #1 som #3.

 Personligen så skulle jag kunna sälla mig till #metoo, men då vore den utpekade en kvinna (eller flera egentligen). 

PS Nej, är personligen inte med i kampanjen.

kamera0710
2017-10-20 12:16
#5

Jag singlade slant när jag svarade och saknade också "vet ej" som alternativ.

[Carpinus]1
2017-10-20 12:39
#6

Verkar som  "vet ej" hade blivit det vanligaste svaret, vilket också är anledningen till att det inte fanns som alternativ…😉

Annons:
[Hayabusa]
2017-10-20 14:10
#7

#6 Ibland måste man välja sida.

[Carpinus]1
2017-10-20 14:15
#8

#7 Precis! 🙂

[Carpinus]1
2017-10-20 15:30
#9

Undrar om MeeToo-vågen kommer att bära Schyman in i riksdagen?

vallhund
2017-10-20 15:39
#10

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Hayabusa]
2017-10-20 16:49
#11

Handen på hjärtat - vem, oavsett könstillhörighet, är 100% oskyldig?

[Carpinus]1
2017-10-20 17:15
#12

#11 Beror kanske lite grann var man "lägger ribban", s.a.s. 

På SVT läser man rubriken "Kvinnornas råd:  vissla inte på gatan", och på SVT Opinion skriver journalisten Anna E. Nachman:
"Många killar slår knut på sig själva för att hitta någon petitess som de kan bikta sig för och vinna kvinnlig sympati. Somliga är nere på ”dra flickor i håret på lågstadiet”-nivå i brist på verkliga övertramp medan de verkliga rötäggen givetvis inte ens har märkt kampanjen."

https://www.svt.se/opinion/anna-e-nachman-om-metoo

Medan Malin Berghagen tycker att svenska män är mesiga:

"För ett halvår sedan flyttade Malin Berghagen med sin son till Mallorca permanent – och saknar inte Sverige alls. Hon gillar mentaliteten, människorna och uppmärksamheten hon kan få av spanska män. – Hemma i Sverige blir man nästan dränerad för man får aldrig liksom "åh vad snygg du är" och "oj vad fin du är" eller någonting, säger skådespelerskan."---

https://www.expressen.se/noje/malin-berghagens-kanga-till-svenska-man/

Henne kanske man skulle våga vissla efter på gatan utan att behöva bikta sig efteråt? Då kan jag samtidigt passa på att erkänna att jag faktiskt visslat efter en tjej. Jag var elva år och en äldre kamrat som inte vågade vissla själv fick mig att vissla efter hans klasskamrat. Hon såg förvånat på mig, som "vad skall det där vara bra för?" Det undrade jag också - men jag skäms inte särskilt mycket för det idag.

[Hayabusa]
2017-10-20 17:21
#13

#12 Nej, det är sant - var lägger man ribban? Men om jag sätter mig ner och verkligen tänker efter så har även jag utsatts. Då även utav kvinnor.

Annons:
annia1
2017-10-21 02:52
#14

Visst kan det vara så att man ibland måste välja sida, men mycket börjar på ett sätt och sen övergår till nåt annat och då blir jag många gånger kluven. Som med detta.
Början/tanken var nog bra från början, men det har blivit nåt annat nu. 

Var på kulturnyheterna igår att metoo mycket nu gått från att handla om sexuella övergrepp till att handla om vissa kändisar, i första hand det som sägs/skrivs i media. Och det stämmer ju. Det mesta man nu hör på nyheter handlar om några få kändisar. Så den verkliga "saken" har redan försvunnit från medias ljus. Så frågan är hur många kommer komma ihåg om ett halvår vad metoo egentligen handlade om.

Och "jakten" på kändisar får en annan baksida. För att mest namnge/rikta ljuset på kändisar så förringar man ju de andra kvinnornas övergrepp som "bara" varit utsatta från icke kändisar. 

Sen en annan sak som också var på tv igår. En tjej med sin pappa blev intervjuade och tjejen fick frågan om hon varit utsatt. Jo, hade varit nåt i förskoleklassen under nån lek. Inget allvarligt. 
Det kan ju knappast varit nån vuxen som gjort nåt för då hade nog pappan reagerat på ett annat sätt så var troligen nåt annat barn som gjort nåt under leken, vad det nu var vet jag inte.

Eftersom jag inte vet vad som hänt så blir mina funderingar lite mer allmänna. Ska inte barn längre kunna leka lekar där dom rör vid varandra. Och barn hur man än vrider på det så vissa saker förstår dom inte, inte ens om man försöker förklara. Visst kan även barn bli utsatta för sexuella övergrepp, men när barn leker lekar så är det nog knappast det det handlar om. 

När det gäller mannen på tv4. Vem har det egentliga ansvaret för det som hänt där. Visst mannen har självklart eget ansvar, men tv4 har ju vetat i många år, men valt att blunda. Och det har ju varit skriverier om det programmet och den mannen förut. Så tv4 hade kunnat satt stopp för det långt tidigare.

Sen en artikel inne på svt. Jag tyckte den var intressant. Fast det blir så knasigt, för det hon skriver är sånt man inte får skriva/säga idag för då anses man väl vara en idiot som inte förstår vad kvinnor varit utsatta för. En sak som hon skriver som jag också tyckte mig märka när jag läste på metoo igår, att oliktänkande tystas ner.

Men jag tycker det hela går för långt åt det andra hållet nu. Att allt ska ses som övergrepp.

.

[Carpinus]1
2017-10-21 08:31
#15

#14 Ja, bitvis verkar det lite häxjakt, lider inte minst med kändistafsarnas barn- även om jag inte har något till övers för deras fäder eller vill försvara det de gjort.

Det märkliga är att vissa verkligt grova övergrepp som begåtts av "icke-kändisar" varit näst intill nedtystade, medan ett nyp i skinkan (givetvis också förkastligt) på annat håll plötsligt fått megastor uppmärksamhet. Sanna Rayman påminner om det i Expressen:

https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/i-vissa-valdtakter-ar-det-suspekt-att-engagera-sig/

Upp till toppen
Annons: