Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 678 ggr
[Carpinus]1
9/29/17, 8:28 AM

Svärs det för mycket i svenska TV-program?

Expressens ledarskribent Ann-Charlott Marteus , som rent allmänt inte verkar vara någon bigott språkmoralist, har tröttnat på allt rutinmässigt svärande i TV.

http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/lagg-av-med-att-svara-i-tv-rutan-for-bovelen/

Nu är frågan: svärs det för mycket i svensk TV?

Annons:
[Carpinus]1
9/29/17, 9:44 AM
#1

En annan fråga är om det är finare att svåra på engelska än att använda våra gamla hemvana invektiv

"Det är således kontroversiellt och mycket socialt komplicerat att använda svordomar i USA. Men det offentliga bruket av fuck, shit och andra engelska svordomar i Sverige tyder på ordens förminskade potential att väcka anstöt, just på svenska. Svenskarna behärskar till fullo konsten att utnyttja sin medvetenhet om att orden kan väcka anstöt samtidigt som de själva inte upplever dessa som kränkande."---

http://spraktidningen.se/artiklar/2012/09/fucking-svenska

Och så här svär man på danska:
https://www.sydsvenskan.se/2013-01-24/for-pokker-sgu-og-pis---vilket-sprog

Janne Nilsson
9/29/17, 11:29 AM
#2

Skall man svära så skall det göras med finess. Bäst effekt får det om det blandas in med ett annars så vårdat språk. När man tar efter Hollywoodfilmer så blir det bara pinsamt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Carmarino
9/29/17, 11:56 AM
#3

#1 Intressant med listan på danska svordomar. Hade faktiskt ingen aning om att "sgu" räknades som en svordom, för jag tycker att danskarna använder den i alla möjliga sammanhang. Trodde bara det var ett "utfyllnadsord", som t.ex. "ju" i svenskan.

Vill man ha lite grövre svenska svordomar att välja på än "Äsch Sture vad du är tarvlig", så får man inspiration här. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
9/29/17, 2:59 PM
#4

#3 När jag började högstadiet fick jag en del nya kompisar för att de ville höra mig sjunga den visan! Ibland gav jag med mig.

Men jag har nog den jag brås på. Min mor hade länge en lapp på telefonen med texten "svär inte så förbannat", riktat till farsan. När det inte hjälpte ändrade hon till "svär utav bara helvete!".

Får av min far ibland höra att jag svär mycket. Brukar då påpeka att det gör han också. Då brukar svaret bli: "Jamen du är ju bildad"…

[Hayabusa]
10/2/17, 8:12 AM
#5

Språkbruket i TV har definitivt ändrats med åren. Bra eller mindre bra? Tja, ibland känns det som att vissa tar till ett "grovt språk" för att få uppmärksamhet eller vara gränsöverskridande. Eller för att det ska representera någon slags coolt "street lingo".

Ghosthunter
10/28/17, 5:30 PM
#6

Det är absolut för mycket svordomar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
10/28/17, 5:33 PM
#7

#3 Svordomsvisan tycker jag dock är okay, för det görs på ett roligt sätt och dessutom är det väldigt lätt val om man vill lyssna på den eller inte.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
10/28/17, 6:16 PM
#8

Ja, det svärs för mycket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: