Annons:
Etikettprovocerande
Läst 587 ggr
[Carpinus]1
2017-05-16 13:30

Nätet, media och uppmärksamhetsjakten

Att "gammalmedia" har en minst sagt nedlåtande attityd till allmänhetens tyckande på sajter och i kommentatorsrutor är ingen större hemlighet. Ändå bygger man upp en stor del av sin verksamhet till att bevaka vad som händer på i på bloggar, Facebook, Twitter och Instagram.

Tidningssajterna fylls med selfies på putande läppar och inbjudande ögonkast från wannabees på nätet, bilder som illustrerar allt från någon som hittat en sköldpadda till en annan som köpt en tårta till den ensamma grannen och som vill bli bekräftad för det. Och uppmärksamhet får man! Det talas om antalet "likes", och ju mer man får, desto säkrare kan man vara att gammalmedia fixar påspädning. Det "hyllas" (och "tokhyllas") eller "hånas", och även den som "rasar" över något kan räkna med uppmärksamhet om man kan redovisa tillräckligt stort antal likes.  Aldrig har vi väl haft så många femtonminuterskändisar som nu, och få saker verkar så härliga för en nätnarcissist som att boosta sitt följarantal…

Inte minst stjärnorna punktmarkeras. För inte så många år sedan skämtades det om Charlotte P och hennes direktlinje till tidningarnas nöjesredaktioner. Allt dög, från stopp i vasken till bröst som växte under graviditeten. Numera behöver inte kändisarna ringa tidningarna, det räcker om de skriver något på sin blogg för att budskapet skall nå fram på minuten. Inte minst händer detta när någon skall medverka på scen eller TV - då berättas det om mormors bortgång (inte sällan åratal bort) och är det mello på gång hör det till att åtminstone några kliver ut ur garderoben - alltid kan det ge några röster extra. Deltagare i Big Brother, Paradise Hotel,  Farmen och andra får programtiteln som förled i namnet , "Ensam Mamma söker-Stina" och alla upptänkliga kombinationer som en bekräftelse på att de varit sedda, 

Media använder dessutom uppmärksamheten till styrning, man gasar och bromsar allt eftersom det passar för tidningens budskap. Ernman och Larsson är förstås de stora dragplåstren i detta kampanjande. 

Jag kom att tänka på detta när jag läste ett inlägg på Expressen debatt idag. Stefan Krakowski, överläkare i psykiatri och författare, skriver där om medianarcissismen och uppmärksamhetsknarkandet. Han skriver bland annat:

"När en känd programledare lägger ut en nakenbild på sin gravida mage ”hyllas” hon på Instagram. Hyllningarna haglar också över den modell som avslöjar sin psoriasis eller sångerskan som berättar om sin diabetes, sjukdomar som miljoner andra människor också lider av. Det ändlösa behovet av bekräftelse och hyllandet av det fullständigt normala och alldagliga är typiska fenomen i vår tid där uppmärksamhetsknarkare firas som hjältar."-

http://www.expressen.se/debatt/uppmarksamhetsknarkare-borde-inte-firas-som-hjaltar/

Annons:
[Carpinus]1
2017-05-16 13:34
#1

Komikern och programledaren Karin Adelsköld hoppade snabbt på tåget och efterlyser mer ärliga bilder på "Instamgram". 

"Vågar ni? Ska vi starta en trend? Ta en "bakom-kulisserna-bild" och tagga #bakominstagram får vi se vad som händer. Eller gå in och tagga de bilder ni redan lagt upp. Biffen som blev bränd på grillen. Filmjölken som spilldes ut. Morgonrufs i soluppgång. Jag tror det kan göra underverk. Tillsammans är vi nämligen aldrig otillräckliga", skriver hon på Expressen debatt.

Upp till toppen
Annons: