Annons:
Etikettnyheter
Läst 5159 ggr
[Carpinus]1
2017-03-25 07:27

Sommartid

⏰Dags att ställa fram grillen och se fram emot sommaren igen!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sommartid-pa-sondag/

Annons:
Maria
2017-03-25 10:10
#1

Sommaren ser jag fram emot men vi är inga större grillare trots en fin Webergrill som bara är använd ett par gånger😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2017-03-25 10:32
#2

Jaså var det grillen man skulle ställa fram, trodde det var klockan…? 🤪

[Carpinus]1
2017-03-25 10:51
#3

Det behöver inte vara grillen - just idag går det lika bra med våffeljärnet…😉

Vårfrudagen

Stallmima
2017-03-25 11:17
#4

Är egentligen inte en fan av sommartid, ställa klockan fram och tillbaks men visst det skall bli skönt med sommar och sol kontra snö och iskallt  ☀️

Carmarino
2017-03-25 11:30
#5

Har inga trädgårdsmöbler (och ingen trädgård), men hörde en gång en amerikansk kom-ihåg-ramsa. Den tänker jag alltid på när jag ska komma ihåg om man ska flytta fram eller tillbaka tiden:

Spring ahead, Fall back

Spring betyder både "vår" och "hoppa", så Spring ahead blir då "hoppa framåt".
Höst heter Fall på amerikanska, och betyder även falla, så Fall back blir då "falla tillbaka".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-03-26 06:43
#6

Ställde om sju väggur, ett armbandsur och klockradion igår kväll, datorn och videon skötte sig själva. Nu kan den fiktiva grillen stå framme till 29 oktober, då den skall ställas tillbaka. Utemöblerna står ute året om, så nu är det bara att springa framåt till dess det är dags att falla bakåt.

Annons:
Carmarino
2017-03-26 11:59
#7

#5 Ramsan hörde jag i en amerikansk tv-serie från 1990-talet, som hette Time Trax. Det var datorn Selma som sade den, och av någon anledning fastnade den i huvudet på mig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-01-30 07:52
#8

Nej, ännu är det långt till vår, och ännu längre till det är dags att börja vrida på visarna igen inför sommaren - men får vi som finländarna vill skall det bli slut på tidsomställningarna vår och höst.

"Finland vill slopa sommartiden. Men eftersom landet är bundet till EU-direktiv, kan man inte göra det ensamt, utan det måste gå via EU-kommissionen. I november behandlade riksdagen i Finland ett medborgarinitiativ - över 70 000 personer hade skrivit under i hopp om att en gång för alla slippa trixa med klockorna. Det här är samtalsämnet som väcker debatt varje vår och höst då det är dags att vrida klockan framåt eller bakåt en timme."---

SR

Tjeja
2018-01-30 20:32
#9

Jag hakar gärna på Finnarna i den saken! Bort med trixandet med tiden!👍 Det gör bara mer skada än nytta och är i min mening ren idioti att hålla på som vi gör.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2018-02-01 07:48
#10

Positivt intresse från svenska regeringen till att Finland driver tidsomställningssaken i EU.

Källa.

Farwuq
2018-02-01 10:15
#11

Om vi kör sommartid året runt och finnarna använder sin normaltid, så får vi samma tid här som ni Finland.
Gör baltstaterna detsamma, tillsammans med Centraleuropa.  Så har vi samma tid i större delen av Europa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]1
2018-02-01 22:38
#12

Ytterligare plädering för avskaffandet av tidsomställningen:

https://www.expressen.se/ledare/rubbat-att-standigt-rubba-dygnsrytmen/

[Carpinus]1
2018-02-08 14:35
#13

Kanske är en förändring på gång? EU-parlamentet har begärt att EU-kommissionen utreder frågan om tidsomställningarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sommartiden-ska-utredas-i-eu

Annons:
Tjeja
2018-02-08 18:33
#14

Tidsomställningarna är enbart hälsofarliga och galna! Har inte alls först någonting gott med sig alls så som det var tänkt.  På vintern är dagen kort helt enkelt! Oavsett hur man vrider klockan så kommer det inte vara ljust fler timmar per dygn! 

Verkligen på tiden att få en tillbaka-förändring till något mer naturligt! Dvs att slippa ändra om dygnet konstgjort 2 ggr om året!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2018-02-09 07:17
#15

Verkar finnas ett försiktigt positivt intresse bland riksdagspartierna till att slopa tidsomställningen.

Källa.

[Göstage]
2018-03-22 16:13
#16

Inte för att vädersituationen visar på det, men nu på söndag är det ändå dags att ställa om till sommartid igen. ⏰

Vixxen
2018-03-22 22:33
#17

Redan? Trodde eländet var sista mars…..

Farwuq
2018-03-23 06:06
#18

☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2018-05-09 19:45
#19

 Ytterligare ett steg mot avskaffande av  tidsomställningen vår och höst?

"Regeringen ger nu Statskontoret i uppdrag att kartlägga vilka effekter omställningen har i Sverige. Utredningen ska ge en grund för att sedan kunna bestämma sig för om Sverige borde behålla tidsomställningen eller inte. – Vi är ju i ett läge där EU kommer att avkräva medlemstaterna ett ställningstagande, och då måste vi i Sverige faktiskt bestämma oss om vi ska ta bort införandet av sommartid och vintertid och i stället ha en normaltid, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)."---

"En fråga återstår. Om man nu avskaffar omställningen, vilken tid ska man behålla? Många minns nog vintertiden som ”normaltiden”. Men det har den å andra sidan bara varit sedan 1879, då Sverige införde en nationell normaltid."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-ska-sommartiden-utredas

Tjeja
2018-05-10 00:13
#20

Bort med vintertiden helt om jag får välja! Så snart man slipper ände fram och tillbaka varje år så kommer den tid man väljer att bli den nya normaltiden alla vänjer sig vid. Sommar då om jag får välja. Vill ha ljus på eftermiddagen med på vintern. Nu blir det mörkt tidigare på grund av vintertiden. Helt kontra syftet att "ta vara på ljuset" anser jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Farwuq
2018-05-10 13:16
#21

Inför samma tid hela vägen från Atlanten till Ukraina.

För mig är det viktigare med en ljus morgon, eftersom jag vaknar mycket tidigt och ger mig ut så på vägen till gymmet eller jobbet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2018-07-07 16:23
#22

Nu kan man rösta på EU:s hemsida om man vill ha kvar sommartiden eller inte. Har dock inte testat att rösta än.

https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/2018-summertime-arrangements


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2018-07-07 21:02
#23

Superbra möjlighet ! Har röstat för att behålla vintertid året runt. Lägg gärna i länken på fler ställen Carmarino! Så fler får möjlighet att rösta!

Carmarino
2018-07-08 09:12
#24

Röstade också för normaltid (som ju vintertiden egentligen heter) året om, men jag vet inte om det funkade för jag fick felmeddelande om att det var något serverproblem när jag skickade svaret.

Vet inte riktigt vilka andra sajter jag ska lägga länken på, så du får gärna hjälpa till och sprida den. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-12 13:02
#25

#22 16 augusti är stoppdatumet för möjligheten att meddela EU vad man anser om sommatidsfrågan.

[Göstage]
2018-08-29 10:24
#26

#22 Omröstningen klar: "Över 80 procent av EU:s medborgare vill avskaffa sommartid. Detta enligt en omröstning på EU-kommissionens hemsida som tyska Westfalenpost tagit del av."---

http://www.gp.se/nyheter/sverige/åtta-av-tio-vill-avskaffa-sommartid-enligt-omröstning-1.7934353

Tjeja
2018-08-30 00:16
#27

HURRA!!! Bort med växlingarna!!! 😃 Hoppas hoppas!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Vixxen
2018-08-30 20:33
#28

#27 Precis! 👋

[Göstage]
2018-08-31 13:04
#29

_"EU-kommissionen kommer att rekommendera EU-länderna att upphöra med tidsomställningen.
_

– Miljoner har hört av sig och sagt att de vill ha sommartid året runt och det kommer att ske, sa kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker i tysk TV."---

SR

Då får vi se om länderna lyssnar på folkviljan.

[[eskils_]]
2018-09-01 11:39
#30

#29 Låter bra. Sommartid eller vintertid året om spelar ju mindre roll, bara man slipper ställa om klockan och dygnsrytmen. ⏰😴

Farwuq
2018-09-04 11:26
#31

Men det lär nog dröja fem år eller så innan det införs.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Vixxen
2018-09-04 21:58
#32

#31 Tyvärr…

[Göstage]
2018-09-14 11:20
#33

#31 Det kan kanske gå snabbare än så:

"Redan nästa år kan bli sista gången EU-länderna går över mellan normaltid och sommartid, om EU-kommissionen får igenom sitt nya förslag om slopad tidsomställning."---

"Tanken är att alla länder som vanligt ska gå över till sommartid den 31 mars 2019, men att tillbakaställandet av klockan den 27 oktober 2019 sedan bara kommer att göras av de länder som vill ha evig normaltid."---

"För att inte skapa onödig oreda krävs även att varje land bestämmer sig minst sex månader i förväg – det vill säga senast i slutet av april 2019 – vilken tid man tänker ha. Samma regel ska sedan gälla även framöver: om något land ångrar sig eller vill byta tid igen måste man informera om det minst ett halvår i förväg. Dagens förslag ska nu i sedvanlig ordning behandlas av EU:s medlemsländer."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-vill-slopa-tidsomstallning-2019

[Göstage]
2018-09-14 22:01
#34

#33 Låter positivt så här långt från svenskt håll: 

"Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att Statskontoret har fått uppdraget att ta fram ett underlag för att man ska kunna besluta vilken linje Sverige har i frågan. 

– I november kommer vi få ett gediget underlag. Då hoppas jag att vi ska hitta en bred uppslutning i Sveriges riksdag. Det bör knappast vara en partipolitiskt skiljande fråga, säger han."---

Källa.

Annons:
Farwuq
2018-09-17 11:35
#35

Bra vore om vi i större delen av Norden och Baltikum kunde få en och samma tid, givetvis tillsammans med Centraleuropa.
Har vi sommartid och Finland/Baltikum normaltid, så vore mycket vunnit.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2018-09-17 11:43
#36

#35 Enligt Eneroth (#34) verkar det mer eller mindre stå och falla med att hela EU godkänner nyordningen:

"– Det är helt avgörande. Ska detta var möjligt krävs det att vi genomför dels tidsomställningen i samtliga Europas länder, och dels att det sker en samordning mellan sommartidsövergången. Annars får vi ett Europa som snarare försvårar rörligheten. Det vill inte vi, vi vill snarare underlätta handeln och rörligheten över gränserna, säger infrastrukturministern."

[Göstage]
2018-10-05 19:49
#37

Svenska YLE spaltar upp för- respektive nackdelarna med varianterna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/04/passar-sommartid-eller-normaltid-bast-for-dig-testa-har

Farwuq
2018-10-08 10:53
#38

Finland, Baltikum och övriga Europa borde ha samma tid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2018-10-08 16:18
#39

#33 Den 28 oktober är det dags för vintertidsomställningen - för näst sista gången?

https://www.expressen.se/leva-och-bo/vintertid--da-vrider-vi-om-klockan/

Farwuq
2018-10-11 08:10
#40

Vi får se vad makten bestämmer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2018-10-27 18:22
#41

Forskare på Stressforskningsinstitutet varnar för sommartid året om; "Ett jättelikt experiment med vår hälsa".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-om-slopad-vintertid-ett-jattelikt-experiment-med-var-halsa


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Farwuq
2018-10-29 06:36
#42

Jag förespråkar att vi har sommartid hela året och att Finland m.fl. behåller sin normaltid, då får nästan hela EU samma tid.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2018-10-29 19:12
#43

EU:s medlemsländer ger ett preliminärt "ja" (med tre reservationsländer) till slopande av tidsomställningarna, dock tidigast 2021. Ett mer konkret förslag kan komma vid EU-möte i början av december.

Källa.

Tjeja
2018-10-30 00:14
#44

Hm… lite sidospår men ändå i ämnet.

Har nån mer än jag här funderat på hur det skall gå med alla gamla mobiler och tekniska grejor som i dagsläget byter tid automatiskt?

Det lär bli rörigt de första två tidsomställningarna som inte blir av tror jag. Innan allt är uppdaterat så folk som litar på sin gamla mobil mer än sin gamla analoga väggklocka. 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vixxen
2018-10-30 00:19
#45

Går det inte ut nån sorts signal till dem?

[Göstage]
2018-11-27 12:50
#46

"Avskaffandet av den årliga tidsomställningen skjuts fram till i mars 2021 efter kritik från en majoritet av EU-länderna. Det finns inte tillräckligt underlag för att bedöma fördelarna med att slopa tidsomställningen, enligt EU:s ordförandeland Österrike. EU-kommissionen hade föreslagit att tidsomställningen skulle upphöra i mars nästa år, men så blir det alltså inte."
SR

Inte särskilt oväntat - först så aktiverar man invånarna i medlemsländerna, och sedan kör politikerna över dem…

Tjeja
2018-11-27 17:47
#47

NeeeeeEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!! SUCK!😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vixxen
2018-11-28 00:47
#48

#47 Håller med dig helt! Hur länge ska de hålla på och fundera?

Annons:
[Göstage]
2019-03-18 10:56
#49

2019 års vårdagjämning infaller på pricken klockan 22.58 den 20 mars. 

Observera att det inte är detsamma som övergång till sommartid. Den sker natten mot den 31 mars i år.

[[eskils_]]
2019-03-18 14:55
#50

#49 Härligt med vårdagjämning! ☀️🌛😃

Onödigt med sommartid.

[Göstage]
2019-03-26 14:51
#51

"EU-parlamentet har röstat för att ställa sig bakom en slopad tidsomställning mellan vinter och sommar. Nu har varje land två år på sig att avgöra huruvida man vill behålla vintertid (normaltid) eller sommartid året om.

Med det beslut som togs under tisdagen skjuter EU-parlamentet upp det förslag som skulle gälla från 2019 om att ta bort tidsomställningen mellan vinter- och sommartid, enligt ett pressmeddelande från Europaparlamentet.

De länder som vill behålla sommartid eller vintertid (normaltid) året om måste nu vänta till den 21 mars respektive 21 oktober 2021 för den sista omställningen. Då måste också övriga länder ha bestämt sig för vilken tid de vill ha året om."---

 "Om EU-kommissionen skulle anse att den planerade tidsordningen blir ett problem kan införandet av förslaget skjutas upp med ytterligare 12 månader."---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-backar-om-evig-tid

Så 2021. Kanske…

Vixxen
2019-03-26 23:42
#52

Men hur rörigt blir inte det om varje land ska få bestämma själv hur de vill ha det?

Farwuq
2019-03-28 06:56
#53

Man hoppas att Finland och Baltikum behåller sin normaltid och att vi i Centraleuropa behåller sommartiden, då får vi samma tid i större delen av EU.

Nu när de röriga britterna är på väg ut i "mörkret", så kan vi kanske komma till en gemensam tid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2019-03-28 17:12
#54

Alla EU-diskussioner till trots - natten mot söndag 31 mars inträder sommartid igen och det är åter dags att vrida fram klockan en timme.

Farwuq
2019-03-29 06:53
#55

Synd att morgnarna blir mörkare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Vixxen
2019-03-30 15:18
#56

😒 Så himla tröttsamt att vi inte kan komma till skott så vi får bort eländet med att flytta klockan. 😐

Farwuq
2019-03-30 15:24
#57

Det blir nog till 2011 eller 2022, men vilken tid vi får sedan det är en öppen fråga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2019-03-30 20:18
#58

Nio klockor framskruvade och klara. Nu kan man koppla av till dess det är dags att ställa om till vintertid… 😴⏰

Taggeman
2019-03-30 20:39
#59

En klocka har haft sommartid hela året. 😂
Den andra får väl man dra fram  och den tredje är det dags att sätta batteri i.
Allt med internet o dom  med uppkoppling mot tiduret i Tyskland behöver man inte tänka på.
Men undrar hur det går med den här impulsen som ställer klockan i olika länder när dom ska kunna bestämma sina egna tidszoner.  🤔
https://illvet.se/teknik/hur-kan-en-radio-styra-min-klocka

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
2019-03-31 11:05
#60

Min DVD-inspelare kopplar tydligen upp sig mot en klocka som går för sakta. Upptäckte att inspelningarna startade 1-2 minuter för sent, så jag missade början av programmen. Nu ställer jag klockan manuellt istället, men det är lätt att glömma, så det är synd att den automatiska inställningen inte funkar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2019-04-01 06:32
#61

Jag har ett antal klockor att sköta, men vissa får vara kvar på sommartid hela året.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2019-09-23 10:40
#62

Ytterligare en månad råder sommartid, men Expressen har idag en artikel om omställningsämnet.

https://www.expressen.se/nyheter/vintertid-sommartid-och-normaltid-nar-staller-vi-om-klockan/

Annons:
Farwuq
2019-09-24 06:32
#63

Skön att få lite ljusare på morgonen

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2019-10-21 12:55
#64

Till helgen är det dags att vrida tillbaka tiden igen.

[[eskils_]]
2019-10-21 13:03
#65

Denna cirkus! Hoppas EU-länderna avskaffar sommartiden snart och har samma tid året om.

Vixxen
2019-10-22 01:14
#66

#65 Håller med fullständigt!

Farwuq
2019-10-22 10:31
#67

Denna omställning i oktober är värst för mig.

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2019-10-25 11:11
#69

#68 Man kan ju undra om inte folk märker att det blir mörkt?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2019-10-26 14:32
#70

"Natten mellan lördag och söndag ställer vi om till vintertid. EU vill slopa tidsomställningen helt – och det är upp till medlemsländerna att bestämma sig för om man vill göra sommartiden eller vintertiden permanent. Sömnforskaren Arne Lowden varnar för konsekvenserna av att slopa vintertiden: – Förmiddagsljuset har en stor biologisk inverkan på oss. Den är viktig för vår förmåga att upprätthålla en bra dygnsrytm, och är därmed viktig för vår sömn, säger han."---

https://www.expressen.se/nyheter/stora-oron-for-eus-beslut-om-vintertid/

Snart vet man varken ut eller in - själv skulle jag vilja slippa tidsomställningar, men antagligen kommer det här att dras i långbänk i EU i åratal.

Carmarino
2019-10-26 14:35
#71

Förstår inte varför vi ska välja om vi vill ha sommartid eller normaltid. Tycker vi kan återgå till den tid vi faktiskt har naturligt, och skippa alla byten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-10-26 20:08
#72

Nu har jag ställt alla sju klockor som inte ställer om automatiskt, så nu är klockan 19.08 hos mig och jag har plötsligt fått en timme över.🤔

Carmarino
2019-10-27 11:02
#73

Ställde också om de flesta av mina klockor rätt tidigt. Har ganska många som inte ställer om sig själv, så det tar en stund att göra det.

En klocka som nästan alla glömmer att ändra är den i digitalkamerorna. Min kamera är inte tillräckligt avancerad, utan måste ändras manuellt, men de som har kameror som är uppkopplade kan förmodligen ställa in så att datum ändras automatiskt. Ibland kommer jag inte ihåg det förrän flera dagar efteråt, men i år gjorde jag det direkt jag kom på det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2019-10-27 12:16
#74

Har vissa klockor jag aldrig ändrat så nu går de rätt!

[Göstage]
2020-03-17 17:30
#75

Den 29 mars är det dags att övergå till sommartid 2020.

Årets vårdagjämning infaller den 20 mars, men vill man uppleva den "live" får man vara uppe 04.59…

Farwuq
2020-03-18 06:44
#76

Då brukar jag vara ute och trava. Men är det fredag, så brukar vara på gymmet.
Det är mycket sällan jag sover så länge.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Göstage]
2021-03-23 22:35
#77

Till helgen är det så dags igen.

Allt du bör veta om sommartiden 2021 – ställa klockan framåt eller bakåt, flera tips, datum som gäller, hur mobilen funkar – och är det sista gången?
Vixxen
2021-03-24 00:30
#78

Neeej!
Är vi inte av med eländet att ställa om tiden?

[[eskils_]]
2021-03-24 12:05
#79

Visst är det onödigt! Trodde också att EU var överens om att skippa detta krångel.

[Göstage]
2021-03-24 12:48
#80

#79 Det var ju tänkt att 2021 skulle vara sista året för denna ordning, men så lätt får det ju inte vara..

Avskaffandet av tidsomställningarna har kört fast. EU:s ambition att låta de olika länderna välja mellan sommartid och normaltid riskerar att orsaka förvirring om vad klockan är i olika delar av Europa och problem för bland annat flygresenärer, turism och företagande.
[Göstage]
2021-03-27 08:00
#81

#80 EU:s försök att avskaffa tidsomställningarna blev ett haveri, skriver Lena Mellin på Aftonbladet.

I​ natt var det sista gången vi skulle ställa om till sommartid. Men så blir det inte. EU:s försök att få ordning på de halvårsvisa tidsinställningarna har havererat.​
  • Redigerat 2021-03-27 08:01 av [Göstage]
Farwuq
2021-03-28 13:54
#82

Det tar flera år för att avskaffa tidsomställningen.

Så även om EU utfärdade en tvingande "ukas" i dag, så lär det nog ta två år innan det kan införas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Vixxen
2021-03-28 14:14
#83

Trist…

Annons:
[Göstage]
2021-09-17 12:49
#84

Tiden, eller åtminstone tidsomställningen, har gått i stå i EU.

Beslutet att slopa tidsomställningen fortsätter att dra ut på tiden. Det skulle skett i våras, men kommer nu dröja längr
Carmarino
2021-09-17 14:11
#85

#84: Så synd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2021-09-17 18:12
#86

Kanske kommer igång med detta nu?

Fornöga
2023-03-20 07:34
#87

2023 Söndagen den 26 mars klockan 02.00 är det dags att se fram emot sommaren genom att flytta fram visarna en timme till sommartid- kanske för sista gången, enligt vad det spekuleras om på sina håll.


Re:tired.

Snart är sommartiden här. Söndag den 26 mars 2023 ska klockan ställas fram. Kanske för sista gången.
Carmarino
2023-03-20 08:14
#88

#87: Jag tror det när jag ser det. Fast jag förstår inte varför vi ska ha sommartid året runt när det är normaltid som är det normala. Det hörs ju på namnet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2023-03-22 08:49
#89

Jag vill ha ljus på morgonen, och sommartiden snor det för mig.

De sk ljusa kvällarna bryr jag min inte ett dyft om, då vill jag sova och jag störs bara av de ljusa kvällarna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2023-03-22 08:51
#90

#89: Håller med dig till 100 procent.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Farwuq
2023-03-22 08:52
#91

#87: Det där snacket om att det är »sista året« har det spekulerats om länge nu.
Varje år skriver tabloiderna samma artikel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fornöga
2023-03-26 14:19
#92

När Sverige för tillfället är ordförandeland i EU borde man driva frågan om avskaffande av tidsomställningarna, skriver Olle Westberg på Expressen debatt.


Re:tired.

I grunden har tiden nästan alltid styrts av ett politiskt beslut. När Sverige nu är ordförande i EU borde vi driva på för att länderna inte ska ställa om klockan två gånger om året, skriver Olle Wästberg.
Draken
2023-04-21 10:56
#93

#92: Håller helt med. Men det lär väl inte hända under min livstid 😒

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
2023-04-22 09:28
#94

Över 20 grader på flera stationer i Östergötland igår, och idag kan det bli liknande siffror bl.a. i Västra Götaland. Men i morgon lär det vara slut på sommarens gästspel för den här gången.


Re:tired.

Fornöga
2023-04-22 11:41
#95

#94 (Fel tråd, sorry!) 😳


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-04-22 11:42 av Fornöga
Upp till toppen
Annons: