Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 748 ggr
[Carpinus]1
2017-03-22 10:37

Är din läkare köpt av läkemedelsindustrin?

Aftonbladet skriver: "Namngiven hälso- och sjukvårdspersonal fick 34,3 miljoner kronor av läkemedelsbolagen under 2015. Till det kommer 12,6 miljoner kronor där uppgifterna om vem som tagit emot pengar är hemliga.

Det innebär att 27 procent av bidragen till hälso- och sjukvårdspersonal är hemliga. Bland de 1 635 läkare och annan vårdpersonal som öppet redovisar vad de har fått är medelbidraget 20 948 kronor. Om den hemliga gruppen fick lika mycket, så handlar det om 615 personer."---

Litar du på att din läkare skriver ut den medicin som är bäst för dig?

Annons:
[Carpinus]1
2017-03-22 11:09
#1

Jag är inte alldeles övertygad - det fick bli ett "nej". (Sedan tror jag inte skillnaden behöver vara så stor mellan medicinen som skrivs ut och konkurrerande produkter.)

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-22/lakare-latta-att-muta

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6Jlz3/stoppa-pengarna-till-lakarna-fran-industrin

Niklas
2017-03-22 13:11
#2

Jag svarade ja för jag tror att det är det vanligaste.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kamera0710
2017-03-22 15:31
#3

Satte osäker, men det är sällan frågan varit aktuell för mig.

Maria
2017-03-22 17:21
#4

Jag svarade också ja och är övertygad om att de flesta läkare har patientens välmående som mål.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
2017-03-22 17:26
#5

#4 Det gör nog de flesta - frågan är vad som avgör valet vid någorlunda likvärdiga produkter. (Försökte omformulera frågan till "Litar du på att din läkare skriver ut den medicin som är allra bäst för dig?" men då hade tiden för hanterande löpt ut.)

En överläkare säger på Aftonbladetlänken i #0:"Som läkare bör man inte få arvoden från läkemedelsindustrin. Vi har ju inte samma uppdrag. Vårt uppdrag är att tjäna patienten, medan läkemedelsbolagen är intresserade av att kränga sina mediciner. Så jag tycker det ska vara en stenhård rågång mellan dem."--- Det tycker jag är tänkvärt.

Tride
2017-03-25 10:07
#6

Ja, eftersom min läkare sällan skrivet ut mediciner. Senast bad jag själv om en medicin för hjälp mot en hudrodnad. Fick cortisonsalva.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: