Annons:
Etikettnyheter
Läst 1478 ggr
[Nomen Nescio]
2017-01-29 07:39

Ny rikssvenska lanseras

Nu skall en ny rikssvenska lanseras. Våra nuvarande uttalsnormer anses inte spegla befolkningens sätt att tala idag och ses som försvårande vid till exempel anställningsintervjusituationer. Det är det statligt ägda bemannings- och rekryteringsföretaget Lernia som skapat den nya rikssvenskan, som vi enligt deras planer kommer att möta på tågperronger, i hissar och från telefonsvarare. Man har utgått från olika dialekter och brytningar för att få fram den nya fonetiska rikslikaren. Bland de första att anamma den nya rikssvenskan är Stockholms stadsbibliotek, som kommer att använda den i sitt kommunikationssystem från och med februari.

Från och med den 31 januari kommer Lernia att börja sprida den nya rikssvenskan via sin hemsida. Lernias motto är "tillsammans formar vi framtiden".

Källa.

Annons:
Carmarino
2017-01-29 13:22
#1

Hade det inte varit den 29 januari idag hade jag trott det var ett aprilskämt. 🙂Fast läser man artikeln så verkar det mest vara ett PR-trick från Lernia. Det är ju inte precis något statligt sanktionerat projekt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2017-01-29 14:27
#2

#1 Ja, jag var också inne på aprilskämtstanken…🤔

Nej, projektet är (antagligen) inte sanktionerat, men det är ju ett företag helägt av staten så någon förankring kan man kanske utgå från att det finns.

Att Stockholms stadsbibliotek skulle vara snabba att nappa på projektet känns inte helt oväntat.

[Nomen Nescio]
2017-01-31 09:58
#3

Nu finns det smakprov på hur Lernia vill att vår rikssvenska skall låta i fortsättningen. Känns ännu mer som ett väldigt tidigt aprilskämt nu, men det är väl bara att börja träna? 😉

https://www.lernia.se/rikssvenskan

Javisst måste det vara  en PR-kupp! Fast jag tvivlar faktiskt inte på att Stockholms stadsbibliotek köpt idén…

[Hayabusa]
2017-01-31 11:44
#4

#3 Seriöst…komplett galet. Känns mer som ett inslag i "HippHipp" 😃 

"Tillsammans formar vi framtiden"? Fullständigt förvirrat.

[VSK]
2017-01-31 12:46
#5

Exakt så där (fast lite snabbare) lät min musik jag lyssnade på (kassettband) för 30 år sen. Jag skulle nog ha valt Maxell istället för no name 🤔

Med lite humor inblandat så borde SETI få en kopia av det där ljudet som finns länkat i ts. Tar max en vecka innan vi får kontakt 🙂

Carmarino
2017-01-31 15:25
#6

Det lär nog inte bli många som lyckas lära sig den "dialekten". Hur ska man t.ex. veta när det är dags att byta från dalmål till finlandssvenska till gotländska till skånska etc.? Nä, det är nog samma som med Tommy Nilsson och Black - bara en reklamkampanj.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-31 20:02
#7

Om det var publicitet Lernia var ute efter så har de lyckats - det skrivs en hel del spaltmeter om "den nya rikssvenskan"! Samtidigt är frågan för om de inte har skjutit sig i foten, för flera kommentatorer har genomskådat tricket men  anar samtidigt ett illa dolt bakomliggande syfte med lanseringen.

Alexandra Boscanin i GP skriver t.ex:

"Det är lätt att avfärda ett PR-tilltag från ett företag  – om än ett statligt ägt sådant vilket gör det hela värre  – som harmlöst. Men attityden är långt ifrån unik. Man värderar representation högre än vad som faktiskt är korrekt, så till den grad att man förnekar att det skulle finnas något som faktiskt är korrekt. Även om tanken med detta är inkludering, så blir resultatet det motsatta.

Ponera att detta synsätt skulle tillämpas även inom undervisningen. Den som inte har med sig språket hemifrån skulle inte heller få lära sig korrekt svenska i skolan med hänvisning till att det inte finns några rätt och fel. Men att det inte skulle finnas några rätt och fel blir inte sant bara för att man envist hävdar detta. Skillnaden märks och resultatet när språkets regler blir otydligare blir inte inkludering utan exkludering."---

[Hayabusa]
2017-01-31 22:33
#8

#7 Ja, även om jag förstod deras (Lernia) agenda så är det är knas i kubik.  Hur ska man med samma synsätt kunna lära sig ett främmande språk? Jag skulle då kunna prata "hitte-på-franska" och påstå att det är lika rätt & korrekt som en "äkta fransxxx".

Janne Nilsson
2017-02-01 09:32
#9

Så dumt att det bara kan tillskrivas akademisk utbildning.

Språk förändras hela tiden, men det kommer alltid underifrån, att bestämma ovanifrån brukar ge skralt resultat.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Emo
2017-02-02 05:29
#10

När jag var barn var det viktigt att de anställda, som hördes i radion, talade bra korrekt svenska. Det skulle hjälpa till att folk dagligen skulle höra rätt svenska. Det irriterar mig när svenska journalister i radio, TV och tidningar använder vårt språk felaktigt. Jag missar ofta några av de följande meningarna.
När det gäller människor med ett annat modersmål, hänger jag med bra och rättar bara om de ber om det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Janne Nilsson
2017-02-02 09:17
#11

#10

Precis, till och med var det så när det begav sig att skånska och gotländska inte var välkomna.

Jag vet också från personer i min närhet som inte har svenska som modersmål att den typen av dialekter är svårare att förstå. Och i viss mån norrländska?

Inte heller jag rättar personer som inte har intresset att kunna prata perfekt. Ofta har de god förståelse och pratar bra. Det är grammatiken som uppvisar brister. Precis som min egen tyska.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
2017-02-02 09:24
#12

#11 Dialekter kan i vissa fall vara oerhört svåra att förstå - även för en "infödd". Jag är född & uppväxt i NV Skåne men det finns skånska dialekter som även för mig är svåra. Upplever samma sak i t ex Värmland - en oehörd spridning. Ekshäring är som ett helt annat språk för mig (och säkerligen många andra).

En sak som jag tycker är närmast komiskt med Lernias utspel är att man vill "lansera" en ny rikssvenska. Lansera? Ungefär som om någon vill "lansera en ny dialekt".  Eventuellt nya dialekter, eller sätt att tala, lära uppstå av sig själv och inte genom en "lansering".

Niklas
2017-02-06 10:58
#13

Jag är övertygad om att det där är ett jippo.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[VSK]
2017-02-06 11:33
#14

#13

Lernia lyder ju direkt under regeringen så jag tror knappast det är nåt jippo. Med tanke på alla andra "jippon" så finns det ingenting hos mig som tvivlar på att det inte skulle vara "på riktigt".

[Carpinus]1
2017-02-06 11:52
#15

Språkkrönikören i DN (från Språktidningen) tycker att man skall ta Lernias kampanj seriöst, även om han medger att den själv inte tar lyssnaren på allvar.  "Men om lyssnaren trots det tar Lernia på allvar, så kan man nog förstå poängen", skriver han.

Jag tycker att antalet förståsigpåare som uttrycker förståelse för Lerniautspelet talar för att det finns en "grogrund" för politiskt grundade förändringar i det här fallet, även om det vid första påseendet förefaller vara ett "jippo".

http://www.dn.se/kultur-noje/sprakkronika-rikssvenska-den-som-vill-kan-nog-forsta/

[strutter]
2017-02-07 16:07
#16

Ja, det är då nåt vansinne vareviga dag! Är det inte det ena så är det det andra. 

Låt oss svenskar få lite lugn och ro nån enda gång! Jag orkar inte höra mer.

landsbygdsbo
2017-02-13 09:26
#17

Undrar hur man då i framtiden ska kunna sätta betyg i svenska i skolan? Både stavning, uttal o grammatik kan man ju hävda vara lokala variationer.

Nej ett land, ett gemensamt språk, en gemensam lagstiftning och så vidare. Sedan kan vi naturligtvis lyfta upp vissa minoritetsspråk och ge dessa speciell status.

Upp till toppen
Annons: