Annons:
Etikettövrigt
Läst 4510 ggr
[Nomen Nescio]
11/15/16, 6:16 PM

Gissa hur går det för Gävles julbock 2016

Förra året (2015) hade vi en liten tävling som gick ut på att gissa hur länge Gävles julbock skulle klara sig. Det visade sig att den stod pall ända fram till den 27 december, då en berusad niding brände ner den, något som kan kosta honom 100.000 (rättegång pågår). Året dessförinnan klarade sig bocken helt och kunde monteras ut och lånas ut till något asiatiskt land om jag inte minns fel. I år är den högtidliga invigningen den 27 november (första advent), extra högtidligt eftersom den fyller 50 i år.

Tävlingen går ut på att komma så nära eventuell bockeldning som möjligt, ange datum och tid  (polisens klockslag för larmet är det som gäller). Man får göra en gissning, eventuellt påföljande försök från samma tävlande räknas inte. Det går inte att satsa på att den klarar sig helt. Några priser blir det inte, men äran är desto större för den som kommer närmast. Gissningar inkomna efter den 27 november klockan 16.00 placeras utom tävlan.

Lycka till med gissningarna, och ett lycka till också till bocken - hoppas den klarar sig!

Annons:
[Nomen Nescio]
11/15/16, 6:22 PM
#1

På nedanstående länk finns en del information hur det har gått för bocken under årens lopp.

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-14/julbockens-dod-gavlebornas-brod

Tarotstollan
11/15/16, 8:40 PM
#2

Nyårsdagen 2017. Kl. 02.33.
Heja Bockis!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VSK]
11/15/16, 8:41 PM
#3

Juldagen 02:33 🙂

Vixxen
11/16/16, 1:16 AM
#4

Tror och hoppas att bocken överlever både jul och nyår detta år! ✨ Och kan säljas vidare än en gång kanske!

Tjeja
11/16/16, 4:14 AM
#5

Jag hoppas också som #4 att bocken skall överleva. Så vill inte jinxa med en gissning på branddatum. 😜

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
11/16/16, 8:00 AM
#6

Som sagt, man hoppas ju att bocken får stå, och förhoppningsvis är oddsen bra för det detta jubileumsår. Skulle tro att bevakningen kommer att vara ända till dess den monteras ner! Men som sägs på länken i #1, allt kanske inte är som det tyckes vara - kanhända bocken är mest värd som  bränd för kommunen?

Mitt tips 17 december 03.31.

Annons:
[tk1971]
11/16/16, 8:24 AM
#7

18/12 kl 04.12 kommer larmet.

majlar
11/16/16, 8:58 AM
#8

Hoppas han överlever. Om inte så händer det den 21/12 02.00 hihi

Sommarek
11/16/16, 9:59 AM
#9

15/12 07:23.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Aleya
11/16/16, 2:50 PM
#10

13 december kl 3.17 Men får hoppas att bocken klarar sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Imasy
11/16/16, 8:28 PM
#11

24/12 kl 04:10

Mirinda
11/16/16, 10:48 PM
#12

Instämmer med #4 och #5 - så det blir ingen gissning från mig heller.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Nomen Nescio]
11/17/16, 7:24 AM
#13

Sedan 1988 har spelbolag tagit emot insatser på hur det skall gå för bocken. År 2006 t.ex. gav ett amerikanskt spelbolag  1.66 i odds på att den skulle brinna och 2,40 på att den skulle klara sig över julen. Det året vann de som satsat på att bocken skulle stå kvar. (Källa Wikipedia.)

Annons:
[Nomen Nescio]
11/18/16, 9:30 PM
#14

Dom har nu fallit mot den man som brände ner bocken den 27 december förra året. Han fick villkorlig fängelsedom samt skall betala 80.000 i skadestånd till Gävle kommun.

Tarotstollan
11/18/16, 9:53 PM
#15

Hurra!🥳🥳 Rätt åt honom!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
11/19/16, 12:05 AM
#16

#15 Precis!

Elsaharr
11/19/16, 12:25 AM
#17

Gissar 26 december 04:03

Zingo ;D

[Nomen Nescio]
11/26/16, 11:25 AM
#18

På nedanstående länk går det att förvissa sig om läget för bocken, webkameran uppdateras med några sekunders mellanrum.

http://www.visitgavle.se/sv/gavlebocken

Tjeja
11/26/16, 1:03 PM
#19

#18 👍😃

Fast det är inte mycket man ser av den… i alla fall inte just nu.. någonting står för så man ser bara huvudet och hornen..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
11/26/16, 1:24 PM
#20

#19 Ja, det har tillkommit sedan jag lade ut länken. Ser ut som en scen eller liknande. Återstår om den blir kvar, och om man i så fall flyttar kameran…

Annons:
Ghosthunter
11/26/16, 3:33 PM
#21

Jag tycker det är för jävligt detta med att bocken ska brännas och att det fortfarande finns folk som tycker att det är kul😡Om någon hade kommit in i en privat trädgård och tänt eld på en bock eller julgran eller vad det nu är…..då blir det ett himla liv. Då sätter minsann tomtägaren i halsen och tycker att det jävligt och börjar att gnälla och klaga. Men det är tydligen helt okay att bränna ned Julbocken på torget…."för det är ju ingen som äger den"😡Alla skattebetalare har betalt bocken och dessutom är den ju ett väldigt fint inslag i stan. Det är också märkligt att samma personer som klagar på annan skadegörelse, tycker julbocksbränderna bara är kul. Jag ogillar all skadegörelse och det står jag för!

(P.S: Jag är inte arg på TS eller någon annan specifik person här…..jag är bara allmänt irriterad och lack över detta!)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
11/26/16, 3:56 PM
#22

#21 Ja, det var värst vad du är uppe i varv! Arg😃

Tror faktiskt inte att någon i den här tråden uttryckt någon längtan efter att se bocken brinna.

Däremot om man läser länken i #1 så erkänner kommunens talesman att alla bränder under årens lopp ökat intresset för julbocken, utan att hon för den sakens skull vill se den brinna. Och hennes föregångarna som bocktalesman sa så här för några år sedan:

"– Det är ett enormt intresse över hela världen för att titta på bocken, sa Eje Berglund, ordförande i Bockkommittén, till TT efter branden i förrgår natt.

– Att den brinner ner bidrar naturligtvis till att man vill se om den står kvar eller inte. Så det är reklam även när den brinner. Men vi vill ju att den ska stå så länge som möjligt."

Och jag kan nog hålla med dem, tror inte bocken skulle ha varit av riks- och utrikesintresse utan bränderna. Man kanske hade noterat att den rests, men sedan då - vad hade funnits kvar att säga om den, tiden fram till jul? 3,6 ton  halm inklusive virkesstomme hade plockats ner efter helgerna år efter år, utan att någon brytt sig. Nu finns det ett brinnande (hm!) engagemang för att den skall överleva julen. Det är väl bra? Inte minst för kommunens marknadsförare…

Som jämförelse kan nämnas att det eldas upp mer än 3000 bilar i Sverige årligen, till större skada både ekonomiskt och för miljön. Men i den frågan verkar engagemanget inte fullt så hett…

Ghosthunter
11/26/16, 5:30 PM
#23

Ja, jag åt huggorm till middag!😃

Det är lika bra att de inte bygger upp någon bock överhuvudtaget när det är som det är. Onödiga pengar som bara går upp i rök. Pengar som skulle kunna satsas på bättre sjukvård t.ex.

En annan sak eftersom Gävle ligger i Sverige. Vet ni om att vi svenskar överskattar vårat land otroligt mycket och att vi tror att vi är kända över hela världen och tror att vi är väldigt stora. En undersökning visade att vi är ett väldigt litet obetydligt land och det lilla vi är kända för är en brinnande bock…….det tycker inte jag är bra PR verken för Gävle eller Sverige.😕

Jag har själv pratat med många både i England och i USA och det är inte många som vet nåt om Sverige eller att ens landet finns överhuvudtaget. Men då jag nämnde att det ligger i Skandinavien….då började de att tala om Norge eller Danmark…..så dessa länder som är mindre, känner dom bättre till🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
11/26/16, 5:45 PM
#24

#23 Fast om man inget vet om Sverige utomlands så finns det ju allt att vinna på att tala för sin sak? 

Sedan spelar det väl ekonomiskt ingen roll om bocken står kvar eller brinner ner (med undantag för kostnaden för brandkårsutryckningen)?

Det finns massvis av saker man kan dra ner på om man vill lägga absolut allt på viktigare saker. Skall man låta bli att sätta upp kommunala granar och hänga upp ljusslingor i städerna också, eller hur ser du på det? (Jag är ingen julfantast själv, men jag är lite nyfiken!)  

Har man bemödat sig med att sätta upp bocken varje år  i femtio år nu så tror jag nog att man ser ett värde i det -bränd som obränd…

Ghosthunter
11/26/16, 6:08 PM
#25

Jag kanske har fel? Bocken kanske inte är kommunal? Men är den kommunal så spelar ju pengar en roll. Det är ju kommunalpengar som går till den. Så länge inte ljusslingorna i städerna är utsatta för brandattentat varje år, så kan dom ha det….men mindre än vad det är nu och att kostnaderna för detta gör att inte viktigare samhällsfunktioner drabbas negativt. Så ser jag på saken!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
11/26/16, 6:31 PM
#26

#25 Så om bocken inte brinner så kan den få finnas, men brinner den så är den onödig (jmf ljusslingorna ovan)? Men hur skall kommunfolket veta på förhand om den kommer att stå kvar eller ej?

Fast diskussionen känns lite onödig - nu står den där står (förhoppningsvis i fred), en månad framåt.

Ghosthunter
11/26/16, 7:10 PM
#27

Ja, när den ändå står där så hoppas jag att den får stå kvar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Nomen Nescio]
11/26/16, 7:12 PM
#28

#27 Där är vi överens!

Ghosthunter
11/26/16, 7:13 PM
#29

Japp👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Jimmy.L]
11/27/16, 12:34 PM
#30

När bocken nu ska firas kommer två av dess största fans på besök – det amerikanska paret John och Aileen Oman från Moyock i North Carolina.

http://www.gd.se/gavleborg/gavle/bocken-amerikanska-paret-reser-till-sverige-for-att-gratta-bocken-min-fru-tycker-att-jag-ar-lite-besatt

[Nomen Nescio]
11/27/16, 1:00 PM
#31

Mer om bocken.

#30 Kul! 🙂

Pierre_91
11/27/16, 1:31 PM
#32

25 december brinner den.

Ghosthunter
11/27/16, 2:12 PM
#33

Bränn ner hela Gävle, så har vi verkligen gjort PR för landet😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
11/27/16, 2:40 PM
#34

#33 Gävle är ju välkänt för sina stadsbränder, den 1869 lär vara den största stadsbranden i landets historia.

Annons:
Ghosthunter
11/27/16, 3:08 PM
#35

Nu är det den största julbocksbranden i landets historia. Man kanske skulle öppna en egen brandstation i Gävle?….big business!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tjeja
11/27/16, 6:15 PM
#36

Dendär webbsändningen av bocken är ju värdelös..nu ser man ännu mindre av bocken än innan. Bara en liten båge av hornen och toppen av huvudet syns.

Suck.. kan de inte sätta kameran någonstans där man får en hel vy av bocken liksom?

Skrota "vad det nu är som står där i vägen", eller flytta kameran!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
11/27/16, 6:19 PM
#37

#36 Det har varit jubileumsgala på scen idag, gissningsvis är det därför bilden blivit skymd. Förhoppningsvis blir det bättre nu!

http://www.gd.se/gavleborg/gavle/50-aringen-firades-med-artister-hyllningar-och-massor-av-karlek

Ghosthunter
11/27/16, 6:57 PM
#38

Man tackar och bockar😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
11/27/16, 7:00 PM
#39

😂

Carmarino
11/27/16, 10:05 PM
#40

#36 Nu har de flyttat scenen, så det går att se nästan hela bocken igen. Det är bara en liten bit av frambenen som inte syns.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
11/27/16, 10:07 PM
#41

Kunde de inte be bocken att flytta sig?😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
11/27/16, 10:09 PM
#42

Komsi komsi komsi….annars får du en tändsticka i arselet…haha😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tarotstollan
11/27/16, 10:46 PM
#43

Grattis Bockis på 50 - års dagen!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
11/27/16, 11:13 PM
#44

Grattis bocken du är äldre än mig t o m!   😃🎈

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
11/27/16, 11:14 PM
#45

#40 men nu är det ju bara stålramen eller vad det är av bocken som står där!!!

Har den brunnit i kväll alltså? Suck.. på 50 Års dagen liksom… ?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
11/27/16, 11:16 PM
#46

Japp.. tydligen. Ser vad som ser ut som  brandmän, sprutande vatten och rök.. 😭

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23999324.ab

http://www.expressen.se/nyheter/gavlebocken-i-brand-timmar-efter-invigning/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
11/27/16, 11:21 PM
#47

Undrar om det inte är ett planerat PR-jippo att den brändes just i kväll rent ut av?  🤔

För det känns lite för osannolikt att någon osedd och ohindrad skulle lyckas ta sig fram och tuttat på bocken mitt i firandet i rent bus-streck liksom!.. 

Edit: Fyrverkerier som riktades mot bocken.. förstås… 🥵 Så avsiktligt helt uppenbarligen..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tarotstollan
11/27/16, 11:41 PM
#48

NEEEJJJ!😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[VSK]
11/28/16, 12:12 AM
#49

Hmm allra redan 🤔

Mirinda
11/28/16, 12:19 AM
#50

😡 Kunde de inte ha hållit fingrarna i styr och hittat på något konstruktivt istället?Hoppas polisen får tag på den/de 😈 glädjedödare som brände bocken.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Vixxen
11/28/16, 12:31 AM
#51

URTRIST!

[tk1971]
11/28/16, 6:01 AM
#52

Oj… redan?! Det gick snabbt. Någon har gjort sig en rejäl hacka. Det var synd att de inte kunde hålla fingrarna i styr.

[Nomen Nescio]
11/28/16, 6:48 AM
#53

Som flera redan konstaterat blev bockens tillvaro kort i år, redan timmar efter invigningen stod den i lågor. Varken väktare, kameror och flamskyddsmedel kunde förhindra angreppet. Gärningsmannen som gjort sig skyldig till grov skadegörelse kom undan, återstår att se om han kan tas senare. Trist förstås, återstår att se om man bygger upp bocken igen, som man gjort vid tidigare tillfällen då den brunnit tidigt.

Officiell tid för bockbranden blev 27 november 23.03. Ingen var ens i närheten av en så tidig tid, närmast var vad jag kan se Aleya, som tippade den 13 december.

http://www.gd.se/blaljus/brander/vittne-jagade-bockbrannaren-vakterna-gjorde-ingenting

Ghosthunter
11/28/16, 7:55 AM
#54

Bocken flyttade aldrig på sig😃

Men vad är det för några dåliga väktare som dom har? Sover dom?

Ännu en skandal och världen är lycklig….*suck*😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
11/28/16, 8:11 AM
#55

Kanske har någon placerat en behållare med brandfarlig vätska och en tidsinställd detonator inuti bocken?☝️

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Carmarino
11/28/16, 8:32 AM
#56

#53 Enligt nyheterna imorse så kommer inte bocken att byggas upp igen. Trist att folk inte kan låta den vara ifred. Särskilt tråkigt är det i år eftersom det är jubileum. De kunde väl ha låtit den stå kvar några dagar åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
11/28/16, 8:36 AM
#57

#55 Det finns ögonvittnen som säger att gärningsmannen helt enkelt gick fram och tände eld på bocken bakom ryggen på en ouppmärksam väktare. I nyheterna i morse talades det om en molotovcocktail, men så kanske inte är fallet.

Vad man kan fundera över är om vadhållningen hos olika bettingföretag kan ha med saken att göra. Kan det vara någon som spelat själv eller som är ombud för någon spelare som tuttat på bocken vid lämpligt ögonblick?

#56 Synd om den inte får ännu en chans… 😕

Farwuq
11/28/16, 9:25 AM
#58

Nu fick Gävle den uppmärksam som behövdes. Utan brinnande bock skulle Gävle vara gömt i glömska.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
11/28/16, 11:15 AM
#59

Placera aldrig mera en bock där! Slöseri av skattemedel.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Hayabusa]
11/28/16, 11:30 AM
#60

Först Nimis sedan Gävlebocken - är det ett tecken i skyn? 😉

[Nomen Nescio]
11/28/16, 12:47 PM
#61

#56 Nya besked - kanske ändå?

"Efter att Gävlebocken brunnit var kommunen tydlig - det blir ingen ny bock.

Två timmar senare hade man tvärvänt i frågan.

– Vi vill att bocken lever mer än några timmar. Nu ska vi se om det är möjligt att snabbt bygga en ny bock och vad det kan kosta, säger Maria Wallberg, bockens talesperson."---

Expressen

Ghosthunter
11/28/16, 1:39 PM
#62

*suck*😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Carmarino
11/28/16, 2:51 PM
#63

#60 Det är säkert Illuminati som ville illuminera Gävle och Kullaberg. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/28/16, 5:45 PM
#64

Kan de inte bygga en plexiglaslåda och placera över den? 🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
11/28/16, 9:24 PM
#65

Jag skulle föreslå att sätta en stor kupa av plexiglas över bocken istället så att det blev som en stor "snow globe" liksom!  Tummen upp

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tarotstollan
11/28/16, 9:43 PM
#66

#65. Jaa, mycket bättre än mitt förslag! Då skulle ju snön ramla av, så de inte behövde borsta av den hela tiden.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
11/29/16, 8:08 AM
#67

Det bästa är att göra om den i gjutjärn eller i betong.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
11/29/16, 8:25 AM
#68

Precis draken!!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
11/29/16, 10:32 AM
#69

Det företag som anlitats för den "intelligenta övervakningen" av gävlebocken lär nog inte stå så högt i kurs för tillfället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Nomen Nescio]
11/29/16, 10:44 AM
#70

En länk från 2014 som nog är aktuell ännu:

http://www.svd.se/hittade-pa-julbocken-nu-vill-han-stoppa-den

[VSK]
11/29/16, 11:24 AM
#71

Ni som vet vad ett kassettband och en penna betyder, kommer nog ihåg att man förut hade tunna stålblad i borstarna till borstmaskiner mm. Varför inte ha såna blad som halmstrån?  Det enda som direkt kan brinna då är väl färgen stålbladen lackas i, men det finns säkert färg med rätt nyans som inte brinner.

Men då skulle väl det internationella intresset för Gävle sakta dö ut. En bock som inte kan brinna är väl inget spännande.

[tk1971]
11/29/16, 5:08 PM
#72

Nä, det blir ingen ny bock, och det tycker jag var rätt beslut. Istället ska den mindre kända lilla bocken, som för övrigt byggs varje år av en förening på min gamla skola, få en mer framträdande plats.

tlover
11/30/16, 8:32 AM
#73

#59 Det är inte skattemedel utan lokala företagare som betalar för det (det är reklam helt enkelt)

l'm back

Ghosthunter
11/30/16, 9:10 AM
#74

#73 jaha….ja men då gör det inget när invånarna slipper betala.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tjeja
12/5/16, 7:14 PM
#75

… 😕 Inte heller den lilla bocken fick bli långlivad…

Nu har någon kört ner den med en SUV och förstört den med!  😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tarotstollan
12/5/16, 8:56 PM
#76

Vad är det med människor som inte kan låta saker vara ifred?
Är de sjuka i huvudet på riktigt, som det sägs nu för tiden!🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Farwuq
12/6/16, 7:34 AM
#77

Det förefaller vara djävligt i Gävle.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
12/6/16, 7:54 AM
#78

….eller gävligt i djävle😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
12/6/16, 10:07 AM
#79

Gavule 🙂

[tk1971]
12/6/16, 10:15 AM
#80

Gevalia.

Ghosthunter
12/6/16, 10:17 AM
#81

Nej Löfbergs eller Zoegas är bättre😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[tk1971]
12/6/16, 10:18 AM
#82

#81: Jag är uppväxt med Gevalia, nåt annat förekom inte hemma hos oss.

Apropå stadens latinska namn, Gevaliarosteriet råkar också ligga i stan och vissa dagar ligger doften av rostat kaffe tung över stan.

Tarotstollan
12/6/16, 10:49 PM
#83

#82. Luktade det inte gott då?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Nomen Nescio]
12/13/16, 9:42 AM
#84

"Den numera nedbrända Gävlebockens 50-årskalas och evenemanget "Julen börjar i Gävle" blev ett rejält klirr i kassan för kommunen, rapporterar flera lokala medier.

En ny rapport visar att evenemangen lockade 18 000 besökare under första advent, varav en fjärdedel var turister, och drog in 27 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning."---

TT

Tjeja
12/13/16, 4:33 PM
#85

Trevligt med något positivt han ske och att den fick dra in lite klirr ändå innan den förstördes i år i alla fall!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ulla
12/13/16, 7:20 PM
#86

Är det någon som någonsin åkt fast för att ha tänt på?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[Nomen Nescio]
12/13/16, 7:36 PM
#87

#86 Ja, bland annat en amerikan för några år sedan. (Kanske på uppdrag av något spelbolag, det fick man aldrig reda på, tror jag.)

[VSK]
12/13/16, 7:37 PM
#88

Brann bocken upp eller ned 🤔

Tjeja
12/13/16, 9:54 PM
#89

#86 Ja det var ju någon för bara ett par månader sedan som blev dömd till ganska saftiga böter för bockbränningen för  ett par år sedan.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
12/19/16, 4:15 PM
#90

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Nomen Nescio]
12/19/16, 4:18 PM
#91

#91 Nu bränns det… 😉

[Nomen Nescio]
1/3/17, 7:12 PM
#92

#90 "Nu har en 20-årig man från Sandviken förhörts, misstänkt för skadegörelse och för att ha bränt ner Gävlebocken.

Under tisdagens förhör nekade mannen till brott. Åklagaren Lars Göransson bedömer nu att han kommer att behöva två-tre veckor innan han tar beslut om åtal kan väckas eller inte."---

SR

Mirinda
1/5/17, 2:32 AM
#93

Jag hoppas de fått tag på rätt man. Och i så fall att han fälls och får böta så att det svider.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Nomen Nescio]
1/25/17, 8:50 AM
#94

Inget beslut om åtal mot den misstänkte pyromanen ännu.

I morgon, 26 januari kl. 20.00, sänder SVT2 en dokumentär om bocken.

Carmarino
1/25/17, 9:27 AM
#95

#94 Dokumentären finns redan nu att se på SVT Play.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
5/5/17, 4:15 PM
#96

Rättegången mot den misstänkte gärningsmannen inleddes idag. Fälls han kommer han att krävas på över 100.000 kronor av Gävle stad.

http://www.expressen.se/nyheter/vittnets-bild-avslojar-bockbrannaren/

Ghosthunter
5/7/17, 5:30 PM
#97

För dåligt straff. Bötessumman skulle vara det tredubbla och ett halvår på kåken.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
5/7/17, 7:07 PM
#98

#97 Fast de 100.000 som Gävle kräver är materiella kostnader, arbetstid för tillverkning av bocken och uppröjning efter branden. Straffet som domaren yrkar på är tre månaders fängelse. Kanske tillkommer det en del , som ersättning för  rättegångskostnader för motparten med mera.

Ghosthunter
5/7/17, 8:03 PM
#99

Jo, men den egentliga kostnaden för bocken och allt jobb och bevakning är ju mycket högre än vad de kräver.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
6/30/17, 9:36 AM
#100

#96 Så här blev påföljden:

"Den 21-årige mannen döms villkorligt för grov skadegörelse och krävs på 3 000 kronor i böter. Utöver det ska han betala 101 594 kronor i skadestånd till Gävle kommun.

Grov skadegörelse är ett brott som kan leda till fängelse, men tingsrätten bedömer att straffet kan stanna vid villkorlig dom och 3 000 kronor i böter med tanke på mannens unga ålder, skriver Gefle Dagblad."---

"Men skadeståndet täcker ändå inte hela den förlust som branden betyder för Gävle enligt Johan Adolfsson, kommunikationschef Gävle kommun

– Skadeståndet står inte alls i proportion till den verkliga kostnaden för bockbranden. Bocken betyder fantastiskt mycket för Gävle, och ökar i betydelse för vårt näringsliv. Tyvärr kan kommunen inte begära ett miljonskadestånd för det intäktsbortfall som handel- och besöksnäring går miste om, säger han i ett pressmeddelande."---

http://www.expressen.se/nyheter/bockbrannaren-domd--ska-betala-100-000-kr/

Farwuq
6/30/17, 11:09 AM
#101

Branden är snarast reklam för Gävle som få en plats i media både här hemma och utomlands.
Gävle har inte så mycket att skryta med mer än bocken och dess eventuella brinnande.
Sjukt högt skadestånd, för något som Gävle tjänar på.
😟

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
11/27/18, 11:44 AM
Vixxen
11/28/18, 12:45 AM
#103

Kul! Vad tror vi om datum i år då? 😄

Tarotstollan
11/28/18, 1:05 AM
#104

Jag hoppas som vanligt att Bockis överlever nyår!👍
Bra att de inte skall ha fyrverkerier i år,  bättre för djur och miljö!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
11/28/18, 12:44 PM
#105

Hoppas också att Bocken överlever även i år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
11/28/18, 3:04 PM
#106

Jag med. Bocken ska stå kvar tills det är dags att pensionera den!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
12/24/18, 9:56 AM
#107

Julbocken har klarat sig fram till jul - nu gäller det att den får vara ifred den sista veckan också!

http://www.gp.se/nyheter/sverige/det-goda-mot-seger-i-årets-bockdrama-1.11990177

[Jimmy.L]
12/25/18, 4:04 PM
#108

#107 Bevakningen har blivit bättre, 👍

Tjeja
12/28/18, 2:51 PM
#109

Klarat sig fint hittills 2018 med så vitt jag vet i alla fall…👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
12/28/18, 3:01 PM
#110

Just nu är den okej åtminstone. 🙂
(Scrolla ner lite så ser man bilder från webbkameran.)

http://www.visitgavle.se/sv/gavlebocken


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/28/18, 4:07 PM
#111

Heja Bockis!🥳

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Farwuq
12/28/18, 7:16 PM
#112

Brinn, brinn, brinn, bock, brinn.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Vixxen
12/28/18, 7:31 PM
#113

#112 NÄÄ!

Farwuq
12/28/18, 7:52 PM
#114

Joo!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Vixxen
12/28/18, 8:35 PM
#115

Nix!

Ghosthunter
12/29/18, 5:12 PM
#116

Och just nu står den ännu kvar!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Vixxen
12/29/18, 9:24 PM
#117

👍🐐

Ghosthunter
12/29/18, 9:43 PM
#118

🐐👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Tarotstollan
12/29/18, 10:50 PM
#119

Polisen var där nyss och patrullerade runt Bockis!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
12/30/18, 3:33 PM
#120

#119 Bra!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Jimmy.L]
12/31/18, 7:34 AM
#121

Vid 02.20 natten mot nyårsafton klättrade en man över de dubbla gärdesgårdarna som skyddar Gävlebocken. Vakter kunde gripa mannen och polis tillkallades.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/gavlebocken-fick-besok-inatt-vakter-grep-man

Tarotstollan
12/31/18, 7:40 AM
#122

Vilken tur!🥵

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
12/31/18, 8:42 AM
#123

Heja Bockis!

Farwuq
1/1/19, 9:30 AM
#124

Vansinne, bränn sk*t*n och låt sedan vakterna gå hem, detta spektakel kostar kommunen multum. Om den inte brinner så förlorar Gävle PR.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
1/1/19, 10:45 AM
#125

Då är det lika bra att inte ha någon bock alls. Det blir dyrare om den brinner. Släckning av brand och efterföljande utredning är dyrt.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Carmarino
1/1/19, 4:19 PM
#126

Det ser ut som om bocken skulle överleva även det här året. Såvitt jag förstått så monteras den ner imorgon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
1/1/19, 11:19 PM
#127

Hurra den stod sig!!!  😃❤️ Hejja Bocken!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Farwuq
1/3/19, 7:13 AM
#128

🥵

Ett år till som detta, sedan sk*t*r alla i Gävle och deras bock, låt den brinna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
1/3/19, 7:45 AM
#129

#128

Tror de flesta som hänger någorlunda med i svängarna inte bryr sig ett smack längre om Gävlebocken. Det känns lite som att irritera sig över en droppande kökskran medan det är monsunregn ute och taket läcker.

[Göstage]
1/3/19, 8:05 AM
#130

Som jag har förstått det så är bocken lönsam för kommunen och dess skattebetalare, och intresset är stort även utomlands. Ändå skrivs det sällan om den när den väl står där, bortsett från när den brunnit. Är det inte ganska oförargligt, trots allt?

"Och till nästa år igen, kommer han, vår gamle vän, ty det har han lovat." Dags att göra en ny tråd då?  😉

Tarotstollan
1/3/19, 8:19 AM
#131

Heja Bockis och tack för denna julen!🥳❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kamera0710
1/3/19, 12:51 PM
#132

På text-tv nämndes det att den klarat sig, i övrigt har jag inte sett något om det de senaste dagarna.

Annons:
Ghosthunter
1/3/19, 5:57 PM
#133

#132 Den klarade sig! Men varför vill många att den ska brinna? Då kan man ju tutta eld på annat också. Bränn ner ett kommunhus, kaknästornet, riksdagshuset…what ever! Tänk att bränna ner riksdagshuset…tänk vilken pr det blir😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
1/4/19, 7:30 AM
#134

Gävle får en plats internationellet tack vare bocken. Om den inte brinner så glöms staden bort.
Om bocken brinner kommer Gävle på förstasidan igen.
Alla tjänar på det speciellt Gävle.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
1/4/19, 3:28 PM
#135

Och vem vill ha Gävle på första sidan?😂😛

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kamera0710
1/4/19, 3:33 PM
#136

Ska man vara krass är det väl alla bränder som är orsaken till att den fått så mycket uppmärksamhet genom åren. (Inte menat som försvar av bockbrännarna.)

[VSK]
1/4/19, 3:40 PM
#137

#136

Visst är det så. Bocken och alla dess bränder har ju blivit så pass kända så folk utomlands numera vet om detta. 

Kanske är bockstensmannen som är den skyldige till alla bränder genom tiderna 😃

Carmarino
1/4/19, 5:27 PM
#138

Fast nu följer folk ju med spänning om bocken ska klara sig eller inte. Om den bränns upp så finns ju ingen anledning att kolla hur det ser ut i Gävle varje dag. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: