Annons:
Etikettnyheter
Läst 3183 ggr
[Hayabusa]
11/12/16, 10:41 AM

Idyll på väg att spricka

Nej, sitt lugnt - jag tänker inte på "Det Svenska Folkhemmet". Det handlar istället om hur om "drev & hat" på social media, hur saker & ting kan spåra ur. Hur konstruktivt berättigade frågetecken förvandlas till hat & pekfinger. Intressant läsning, tycker jag.

"HARDEBERGA. På ena sidan: ett populärt företag som verkar bry sig om samhället.

På den andra: trångsynta grannar som inte gillar invandrare.

Så går snacket på Facebook om Sularpsfarmen och deras kritiker.

I sociala medier blir domen snabb.

Men allt är inte vad det ser ut att vara."

http://www.expressen.se/kvallsposten/idyll-pa-vag-att-spricka/

Annons:
Pysslan
11/12/16, 11:53 AM
#1

Skrämmande läsning …  😮

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Hayabusa]
11/12/16, 12:48 PM
#2

#1 "Det goda hatet" 😡

thenameless
11/12/16, 1:13 PM
#3

Jantelagen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Halvdansken
11/12/16, 3:42 PM
#4

#3. För att? Kan du utveckla det lite?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

thenameless
11/12/16, 6:31 PM
#5

#4 Avundsjuka mot en nykomling som kommer till byn och lyckas med något  de själva inte klarade av. Nämligen företagande

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[helga21]
11/12/16, 7:03 PM
#6

Finns en tråd inne på politik också som jag lagt dit då jag inte såg denna 😃

Annons:
Pysslan
11/12/16, 7:29 PM
#7

#5 "Den 5 oktober meddelar Skatteverket att Nabil Fakhro är skyldig 696 458 kronor."

Inkomstskattelagen gäller lika för alla, den påverkas inte av Jantelagen.

En företagare som vägra betala skatt är inte en lyckad företagare. Han/hon är kriminell!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Halvdansken
11/12/16, 7:38 PM
#8

#5. Har du läst artikeln?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[helga21]
11/12/16, 9:38 PM
#9

Ni som har facebooka kan logga in på företagarens sida och läsa svar och kommentarer

https://www.facebook.com/Sularpsfarmen-1411945799064963/?fref=ts

thenameless
11/12/16, 9:58 PM
#10

#8 Nej jag fabulerar så klart helt ur tomma luften.

#7 Ser ut som att du är en av grannarna i byn?  En skatteskuld skall naturligtvis betalas,  Gör de inte det får fogden driva in skulden och deras "framgångssaga" är över.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Pysslan
11/12/16, 10:40 PM
#11

#10 Nej, jag bor inte ens i närheten! Däremot anser jag att alla med en inkomst ska vara med och betala skatt. Inte för att det är häftigt utan för att det är enda möjligheten att hålla ett rimligt skattetryck i kombination med en fungerande välfärd.

Så fort folk slutar betala skatt så fallerar systemet. När det dessutom sker i kombination med att man lurar till sig statligt stöd så saboterar man ytterligare.

Tillåt mig gissa att du inte försvarat den här företagaren lika intensivt om han hetat Kalle Svensson och varit svensk sen många generationer?

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Hayabusa]
11/13/16, 9:00 AM
#12

Saxat från Sydsvenska 8/10-2015:

"Men enligt Skatteverket har verksamheten inte redovisat någon omsättning under 2014 eller 2015. Gårdens ägare ska inte ha lämnat in deklarationer och inte heller ha redovisat några löner. Det har föranlett en razzia från Skatteverket, som enligt P4 Malmöhus varit på gården någon gång under de senaste dagarna.

För Sydsvenskan bekräftar skatteinformatören Ulf Nilsson att en revision har inletts.
– Det betyder att man startat en djupare utredning. Men det innebär inte per automatik att revisorerna hittar något, säger han.

Skatteverkets revision är bara ett av flera problem som Sularpsfarmen brottats med den senaste tiden. I slutet av september fattade länsstyrelsen beslutet att stoppa farmen från att visa sina djur offentligt. Orsaken till beslutet var att farmens ägare struntat i att göra en korrekt ansökan och att betala in en anmälningsavgift till länsstyrelsen."

http://www.sydsvenskan.se/2015-10-08/skatteverket-har-gjort-razzia-pa-sularpsfarmen

[Nomen Nescio]
11/13/16, 4:42 PM
#13

#2 Ja, inte blir man förvånad direkt över vilket klientel det är som uppträder som hatare direkt…

"– När de går ut med sina inlägg verkar folk på sociala medier säkra på att företagets version stämmer. Var och en har rätt att tycka precis vad de vill. Men snälla, kolla fakta, säger Ola Larsson.

– Det som skrämmer mig är att 60-70 procent av de som skriver elaka kommentarer eller ringer, är omsorgspersonal, säger Katarina Larsson. De är lärare, tjänstemän på kommunen, äldreomsorg, socialchefer från olika kommuner. De hatar oss, men har ingen aning om vår situation."---

Ur Kvällspostens reportage (#0).

Annons:
[Nomen Nescio]
11/15/16, 9:07 AM
#14

"Kvällspostens granskning av Sularpfarmen har väckt många reaktioner.har väckt många reaktioner. På företagets Facebook-sida har flera kritiker hört av sig – och bemötts med dödshot av följare. ”Behöver jag lägga ett pris på ditt huvud”, svarar en av dem och skriver ut kritikerns adress och personnummer. Sularpsfarmen svarar att de inte vill ta bort kommentarerna."---

"På Sularpsfarmens Facebooksida har flera personer skrivit kritiska kommentarer och ställt frågor. Men vissa har bemötts med dödshot – av företagets trogna följare. ”Alla från Fakhro är godhjärtade du ser Nabil och hans bröder, men om ni jävlas med dem, då kommer ni se era fruar och döttrar på industrigatan”. ”Svenskar era horungar jag ska knulla era mammor era döda ska lägga under mina fötter hoppas en lastbil kör över era systrar”. Så lyder några av kommentarerna. Men hoten har polisanmälts. En följare hotar på Facebook en av kritikerna med orden ”behöver jag lägga ett pris på ditt huvud” och skriver ut mannens adress och personnummer inklusive fyra sista siffror. Den drabbade mannen har polisanmält hotet och bett företaget ta bort kommentarerna. Sularpsfarmen har, i ett inlägg, först svarat att de inte tänker ta bort något. Till Kvällsposten säger den drabbade mannen, som inte bor granne med företaget, att han är skakad och orolig. Efter anmälan till Facebook ändrar sig dock Sularpsfarmen och skriver att kommentarerna ska tas bort. Sent på måndagskvällen har de flesta kränkande påhoppen, bland annat sexuellt relaterade och hotfulla, tagits bort."---

http://www.expressen.se/kvallsposten/kritiker-hotas-till-dods-pa-facebook/

[Hayabusa]
11/15/16, 9:32 AM
#15

#14 Följer ett typiskt mönster. Inte det minsta förvånad.

[helga21]
11/16/16, 10:21 AM
#16

"Sularpsfarmen har betalat den skatteskuld som förföll till betalning i måndags. Men Skatteverket kräver ytterligare 1,6 miljoner kronor från Nabil Fakhro."

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-15/sularpsfarmen-har-betalt-men-kravs-pa-mer

Sommarek
11/16/16, 3:55 PM
#17

Att man inte tar bort hot och liknande direkt kan jag trots allt förstå; om man vill göra en polisanmälan skadar det inte att ha originalet kvar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Nomen Nescio]
11/18/16, 1:54 PM
#18

"Nu berättar Sydsvenskan att Lunds kommun överväger att stänga flyktingboendet. Kommunen tecknade 2015 ett avtal med Sularpsfarmen om att hyra två hus mot en årshyra om 1,3 miljoner kronor. Kommunen kom även överens om att bekosta förbättringar i form av till exempel dusch och toalett för ytterligare 380 000 kronor, skriver Sydsvenskan. Sularpsfarmen har dock fortsatt fakturera kommunen för förbättringar även efter att att den summan nåtts. Fakturor som kommunen bestridit.

 – Det är inga små belopp det handlar om, och vi vet vad vi ska betala och inte betala. Om det har hänt av misstag eller något annat vet vi inte än, men skickar man felaktiga fakturor på hundratals tusen så har man i alla fall inte helt ordning på sin bokföring, säger kommunalråd Anders Almgren till tidningen .

Sammantaget innebär oegentligheterna att kommunen överväger att bryta hyresavtalet, som gäller till och med 2020, i förtid."---

http://www.expressen.se/kvallsposten/lunds-kommun-backar-fran-sularpsfarmen/

[Carpinus]1
4/18/17, 7:38 PM
#19

"Lunds kommun säger med omedelbar verkan upp hyresavtalet med Sularpsfarmen.  Anledningen är farmens skatteskulder och fakturor som enligt kommunen är grundlösa."---

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-18/flyktingboendet-pa-sularpsfarmen-stangs

(Betalartikel)

Annons:
thenameless
10/7/17, 12:22 PM
#21

Sularp är ingen idyll längre?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Hayabusa]
10/7/17, 12:26 PM
#22

#21 Sularpsfarmen är kanske inte det som gemene kvinna/man först trodde.

[Carpinus]1
11/22/17, 3:44 PM
#23

Fortsatta stridigheter kring farmen:

"Räddningstjänsten region Syd har gett Sularpsfarmen ett föreläggande om brandskydd, som Sularpsfarmen har överklagat. Enligt räddningstjänsten finns uppenbar fara för liv, detta på grund bristande brandskydd, och därför har man lagt förbud på uthyrning

Under tiden som överklagandet behandlas får inte någon bo i den del av fastigheten som saknar ett komplett brandskydd. Därför kan de som i dag bor på gruppboendet tvingas flytta. Enligt Skånska Dagbladet har Sularpsfarmen fem dagar på sig att se till att de som bor i rummen flyttar."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/boende-kan-tvingas-fran-sularpsfarmen/

Upp till toppen
Annons: