Annons:
Etikettövrigt
Läst 1774 ggr
Sollar
2016-11-09 20:50

Kommer Trump att hålla sina löften?

Donald Trump har ju lovat rätt otroliga saker under sin kampanj, t ex att Mexiko ska betala för en mur mellan länderna, att alla illegala invandrare ska ut ut landet och ett förbud för muslimer att komma in i USA. Tror ni att han kommer att hålla dessa?

Annons:
Janne Nilsson
2016-11-09 21:19
#1

Han kanske kan köpa en begagnad mur som inte används längre, typ Hadrianus, Kinesiska eller Berlins?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Emo
2016-11-10 06:12
#2

Saknar alternativet Delvis. Han vill lösa de problem som finns eller åtminstone försöka minska dem. En förutsättning för det är att kunna diskutera de problem som finns, så det är väl att hoppas på att han blir en bra problemlösare.
Roosevelt gjorde ju en hel del för USA och folket och våra politiker såg till att vi fick ett fint vägnät under 30-talet, då de löste en stor del av de problem som fanns då. De politikerna tänker jag på när jag hör Trump prata om hur han vill lösa de problem han ser. Hoppas det går bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Martin
2016-11-10 08:29
#3

Det är väl rimligt att anta att han likt de flesta politiker håller några av löftena men inte heller alla.

mvh Martin

Sollar
2016-11-10 12:30
#4

#2 Vissa av de galna löftena kan han ju göra delvis men inte så stor mening att bygga en halv mur t ex. Jag har själv tänkt att han kommer självklart inte hålla sina vallöften men nu börjar jag undra om jag haft för höga tankar om dom. Republikanerna kontrollerar ju allt nu och kan göra som de vill. Däremot känns det som en svår sits nu för Trump, ska han nå ut till de som inte röstade på honom behöver han kanske ändra sig lite, hålla tillbaka sig lite och vara lite mer ansvarsfull, samtidigt vill ju hans bas att han håller sina stora löften, att han kommer med den attityden han haft under kampanjen.

[[eskils_]]
2016-11-10 23:29
#5

Apropå Trumps inställning till muslimer, och apropå att vara ansvarsfull:

"Det som får IS, och även al-Qaida, att jubla är att de ser Trump som en person som kommer att ena den muslimska världen i hat mot USA. Dessutom spår en del att Trump kommer att splittra USA och därmed lägga grunden för landets kollaps."

http://www.dn.se/nyheter/usa-valet/is-jublar-over-trumps-seger/

Stallmima
2016-11-11 10:11
#6

Säg den politiker som lyckas med att hålla och utföra de saker som lovats i en valkampanj!  Så nej jag tror inte att dessa saker som han sagt kommer att utföras, delvis kanske.

Annons:
Sollar
2016-11-11 12:11
#7

#3 #6 Men en del av vad folk gillade med Donald Trump var ju just att han sa att han inte är en politiker som lovar saker han inte håller, ska folk inte förvänta sig att han gör det han lovat då?

Halvdansken
2016-11-11 12:15
#8

#7. Inte säkert att han får lov till det, det är inte presidenten som enväldigt bestämmer. Kongressen ska säga sitt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sollar
2016-11-11 12:57
#9

#8 Han får bra ursäkter iaf.

Donald Trump har kritiserat andra, och särskilt Hillary, för att hon inte har fått igenom all sin politik när hon satt i senaten, så om enligt Trump en senator ska få igenom allt de sagt, då ska väl en president vars parti styr hela kongressen kunna göra allt han lovat?

Halvdansken
2016-11-11 17:45
#10

#9, Inte alla i kongressen som gillar Trump, eller hans förslag. Oavsett vilket parti de tillhör. Trump styr inte kongressen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sollar
2016-11-11 18:53
#11

#10 Alltså det här är ju märkligt, många röstade på Trump för att han var en outsider som inte skulle bryta löften som politikerna, han skulle rensa upp och få saker gjorda. Han valdes till USA:s nästa president och hans parti har majoritet i både senaten och huset, men innan han ens har tillträtt ursäktas han med att- alla gillar ju inte honom, och han menade inte så, och det är orättvist att påminna honom och hans väljare om hans kampanjlöften för han har inte sagt det på några månader. (Har faktiskt sett just den ursäkten.)

Men du tror inte att han klarar av att hålla sina löften?

thenameless
2016-11-11 18:59
#12

#8 Republikanerna har majoriteten i både Senaten och Representanthuset, Så Trump kam göra som han önskar i fyra år. Och viner partipiskan lika hårt som hos högerpartierna i detta landet så kommer vi se ett väldigt annorlundfda USA  om fyra år om planeten e kvar?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Halvdansken
2016-11-11 19:55
#13

#12. Klart han inte kan göra som han önskar. USA är inte som Sverige, med partipiskan osv.
Och planeten kommer att vara kvar. Slappna av.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Martin
2016-11-11 22:49
#14

#7 Folk får förvänta sig vad de vill. Mitt svar var på frågan vad jag tror om att han håller löftena eller inte.

Själv röstar jag varje val i Sverige men jag inbillar mig inte att partiet jag röstar på (eller det som vinner) kommer att infria alla vallöften. Det tycker jag är naivt att tro.

mvh Martin

Sollar
2016-11-11 23:41
#15

Det verkar ändå som att många Trumpsupporters, nu när han vunnit, ändå ser honom som en vanlig politiker som kommer att falla in i ledet. Det är rätt intressant tycker jag.

[VSK]
2016-11-11 23:46
#16

#15

På vilket sätt är det intressant menar du? Utveckla gärna.

Sollar
2016-11-12 00:07
#17

#16, Som jag redan skrivit i tråden, en del av hans dragningskraft sa ju många var just att han inte var en politiker, att de var trötta på etablissemanget och politiker som lovade saker de inte höll sedan, och Donald Trump var ju outsidern som skulle göra allt annorlunda.

Det är intressant att många väljare nu när han är vald inte förväntar sig så mycket mer av Trump än de gör av andra politiker. Vad är anledningen till att de inte gör det? T ex tror de kanske att idén om förändringar som tänder dom i kampanjen faktiskt inte är så genomförbar när det väl kommer till kritan, eller föredrar man kanske ändå det välkända? Eller har man helt enkelt inte så höga tankar om Trump så man faktiskt inte tror att han kan ta kontroll över sitt eget parti, senaten och huset, få igenom sina idéer eller ens bryr sig om att försöka? En annan tanke är att inte många människor trodde att han skulle vinna, nu när han gjort det, är de helt säkra på att han är vad de egentligen ville ha?

[VSK]
2016-11-12 00:09
#18

#17

Eller så kan det ju vara som så att folket röstade på en person som inte kommer låta sig styras av varken pengar eller Soros? Klura på det ett tag du.

Sollar
2016-11-12 00:17
#19

#18 Soros?

[VSK]
2016-11-12 00:23
#20

Money talks.

Annons:
Aniara14
2016-11-12 00:31
#21

#17 Jag tror att många av dom som röstade på Trump har helt galet överdrivna och alldeles för höga förväntningar på vad han ska uträtta för dom personligen.

Risken är att väldigt många människor i USA kommer att bli väldigt besvikna under dom närmaste fyra åren.Ledsen

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Sollar
2016-11-12 00:36
#22

Men menar du att han försöker styra USA:s president?

Och, en annan sak jag funderat över som du rörde vid i #18. var kommer Trumps trovärdighet ifrån? Vad har han gjort för att folk ska vara så säkra på att han inte kommer att låta sig styras eller influeras av något, t ex pengar?

[VSK]
2016-11-12 00:54
#23

#22

Trump vill inte ens ta ut nån lön. Vilka tror du kan köpa han för pengar? Svar ingen. Inte ens Soros, därav den smutskampanj som nu är. Jag är ingen siare. Vänta och se vad som händer.

Sollar
2016-11-12 01:06
#24

Men då kommer vi ju tillbaka lite till ämnet, tror du att Trump kommer att hålla alla löften han gett?

[VSK]
2016-11-12 01:07
#25

#24

Nä det kommer han inte göra.

Sollar
2016-11-12 01:09
#26

#25 Så varför litar du så på honom i övrigt om du inte tror att han kommer att hålla sitt ord?

[VSK]
2016-11-12 01:21
#27

#26

Vem har sagt att jag litar på honom till 100%, och vad skulle min åsikt betyda i USA. Inte ett jota. Den betyder ingenting här ens. Min åsikt är en piss i Nilen.

Annons:
Sollar
2016-11-12 01:29
#28

#27 Njae, du skrev ju precis innan att han inte kan köpas för pengar, det visar ju på tillit från dig. Vad spelar det för roll att din åsikt inte betyder något i USA? Det här är ju ett diskussionsforum där vi diskuterar lite av varje, även om vi inte ändrar världen genom att göra det.

[VSK]
2016-11-12 01:46
#29

#28

Så om jag säger att han ej är till salu, så betyder det att jag har tillit till han enligt dig? 😃

Däremot så tror jag hans kommande styre kommer bli betydligt bättre än de som skanderar om tredje världskriget mm.

Redan nu har han mjuknat lite. Om man litar på Expressen så "I intervjun säger Trump också att han, efter den bitvis arga och hårda valkampanjen, nu vill föra USA:s medborgare samman.

– Jag vill ha ett land där man älskar varandra. Jag vill verkligen betona det, säger han".

Sollar
2016-11-12 02:06
#30

Så om det inte handlar om tillit, hur kan du då säga så säkert att han inte kan köpas eller kommer att styras av pengar?

Farwuq
2016-11-12 07:09
#31

Det behöver röras om rejält i grytan, USA.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sollar
2016-11-12 10:37
#32

#21 Ja det känns ändå som att Trump borde sitta i en svår sits, de har frågat hans väljare efter valet vad de vill att han ska göra först, och en del har svarat, bygg muren, bort med Obamacare, ut med invandrare eller sätt Hillary i fängelse. Det lär ju inte hända så rimligtvis borde de bli besvikna. Men det finns också dom som redan kommit med ursäkter för att han inte kommer att uppfylla sina vallöften. Jag tror att han kommer att falla in i ledet mer, bli en del av det han raljerat mot. Men just nu känns det som att det största problemet är att USA är ett väldigt splittrat land, det är mycket hat och rädsla, så kan Trump ena landet efter att ha orsakat en massa av det?

Sollar
2016-11-12 10:40
#33

#31 Tror du att Trump kommer att göra det? Vad tycker du behöver göras?

[VSK]
2016-11-12 10:46
#34

#30

Av samma orsak som att du ej kan dressera ett proppmätt lejon med en saftig köttbit. Ja du fattar vad jag menar.

Annons:
Sollar
2016-11-12 10:48
#35

#34 Att du tror att han tycker att han har tillräckligt med pengar?

[VSK]
2016-11-12 11:14
#36

#35

Tänk vad mkt du vet om vad andra tror och tycker, har du tänkt på det? -siare/sierska? 🙂

Gällande Trumps tjocklek på plånboken så tror jag inte det behövs spekuleras i om den är tjock eller tunn. Nånstans mellan 8.7 till 10 miljarder dollar är hans förmögenhet. Antagligen mer än så. Skulle inte detta vara tillräckligt menar du? 😃

Sollar
2016-11-12 11:23
#37

#36 Märkte du frågetecknet (?) i slutet av meningen? Det var alltså en fråga om jag förstått rätt eftersom du skrev "Ja du fattar vad jag menar" i inlägget över. Så är det inte bättre att bara svara istället för att lägga in små pikar mot mig?

[VSK]
2016-11-12 11:32
#38

#37

Nu börjar det bli energikrävande att diskutera med dig.

thenameless
2016-11-12 13:09
#39

Eftersom  Trump tjänar sina pengar på att  franchisea ut sitt namn till olika saker. Då hans bygg och spelföretag gick i konken på 70-talet Så är väl han faktiska förmögenhet svårberäknad? Särskilt som han inte gjort hemlighet av att han gömt pengar från IRS

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[VSK]
2016-11-12 13:25
#40

#39

Ska vi hålla oss till presens och futurum månne. 

🙂

Sollar
2016-11-12 13:31
#41

#38 Varför? Är det svårt att förklara hur dina inlägg inte tyder på tillit till Trump angående vissa saker, eller är det för att jag bad om högre standard?

Annons:
[VSK]
2016-11-12 13:37
#42

#41

Jag har redan förklarat varför jag tror att han ej låter sig köpas. Finns liksom inget mer att diskutera om den saken. Lessen men så är det.

Sollar
2016-11-12 13:41
#43

#42 Men din förklaring tyder på att anledningen till att du tror att Trump inte låter sig köpas är att du litar på honom.

Halvdansken
2016-11-12 14:54
#44

Tror inte att Trump kan köpas, bara genom att muta honom. Han har tillräckligt med pengar. Air Force I är mindre lyxigt än hans egen jumbo, han har hus och våningar som är lyxigare än Vita Huset.
 Däremot tror jag att risken är större att hans ego växer genom att träffa alla VIP i hela världen, att han tror att han kan göra vad som helst. Men kongressen kommer nog att hålla honom i öronen. Och andra länders ledare också, han är inte en diktator.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
2016-11-12 15:00
#45

Varför tror alla att han inte kan köpas bara för att han har pengar? Många som mutas har redan mer än nog och ändå mutas dom. Det har ju snarare att göra med en persons karaktär än börs att göra

l'm back

Sollar
2016-11-12 19:56
#46

#45 Det undrar ju jag med. Jag förstår inte var Trumps trovärdighet kommer ifrån, vad han än säger köper hans supporters det, vad i hans bakgrund visar att han är förtjänt av det förtroendet?

Oskar
2016-11-14 20:08
#47

Nej, knappast något av löftena kommer han hålla. Och jag tror inte det bekommer honom alls att han ljuger folket rakt upp i ansiktet. Till skillnad från Hillary tror jag inte Donald har investerat något som helst känslokapital i sin valkampanj.

Oskar

Tjeja
2016-11-14 21:28
#48

#47 klart han inte investerat några känslor. Han är ju totalt hjärtlös!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Sollar
2016-11-15 00:24
#49

Han verkar inte så intresserad av att hålla sina kampanjlöften

Dränera träsket? Nej.

Inreseförbud för muslimer? Nej.

Mur mot Mexiko? Njae. Kanske delvis. (Erkänner mitt misstag att inte lägga in det alternativet.😊)

Åklagare som ska utreda Hillary? Njae.

Bort med Obamacare? Njae.

http://www.cbsnews.com/news/60-minutes-donald-trump-family-melania-ivanka-lesley-stahl/

thenameless
2016-11-15 18:58
#50

Men han fortsätter anställa extremhöger folk på kabinett poster. Vissa med rötter i riktigt bruna kretsarr

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Sollar
2016-11-16 00:39
#51

#50 Det var ju dock ingen överraskning att han valde Bannon, de har samma värderingar.

Det är inte heller så förvånande att han vill att hans 3 äldsta barn + svärson ska få tillgång till topphemligt material fast de tydligt har gått ut med att de ska styra Trumps företag, vilket gör det till en rejäl intressekonflikt. Hur var det nu med Trumps moral?

Tjeja
2016-11-16 16:32
#52

#51 Moral? Vem har någonsin pratat moral i samband med Trump? Han har ingen moral han har bara ekonomiska och maktfullkomliga intressen..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sollar
2016-11-16 16:40
#53

#52 "Trump kan inte köpas",  "Trump kan inte mutas" det har väl med moral att göra?

Tjeja
2016-11-16 16:45
#54

#52 inte i Trumps värld.. där har allt enbart med makt och pengar att göra och pengar ger makt! Han skulle aldrig sälja sin makt för några pengar, makten är mer värd än pengar. Han har ju offrat halva sin förmögenhet  om inte mer, för att få denna maktposition, klart han inte säljer bort den liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sollar
2016-11-16 16:52
#55

#54 Men det är ju vad hans supporters säger. Jag har väl varit väldigt tydlig med min åsikt om Trump.

Annons:
Tjeja
2016-11-16 17:16
#56

Hans supporters säger förstås vad som helst de har ju samma världssyn som han och vill rida på trumps gyllene våg liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

thenameless
2016-11-16 17:27
#57

Han ska tydligen ha lovat att öppna de stängda kolgruvorna också då han är en  förnekare av växthuseffekten.  Så nu kan de sätta igång igen.

Men rödnackarna i södern får lite fler jobb igen och kan välja om gubben om fyra år igen förutsatt att han lever då

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Sollar
2016-11-16 22:14
#58

#56 Så man ska låta dom vara ifred då? Ingen mening att prata med dom? Och ingen mening att känna liiite skadeglädje när han gör något som hans supporters sagt att han är för bra för att göra?😉

Sollar
2016-11-16 22:15
#59

#57 Du vet väl att Trumps doktor skrivit ett intyg på att han kommer att bli den friskaste president som någonsin valts?😃

Aniara14
2016-11-16 22:25
#60

Jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att alla Trumps supportrar, både här i Sverige, i USA och resten av världen, får rätt när dom tror att allt kommer att bli så mycket bättre med honom som president.

(Men chansen för det är nog inte så stor, tyvärr…😕)

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Sollar
2016-11-16 22:48
#61

#60 Vad optimistiskt det låter, själv hoppas jag bara att han inte ställer till det för mycket.

Aniara14
2016-11-16 23:00
#62

#61 Nej, jag är allt annat än optimistisk. Ibland är det nästan så jag tror att det är en bisarr mardröm som jag kommer vakna ur rätt som det är och skratta åt.

En vulgär oseriös omogen skrävlare som Trump vald till president i USA, det kan ju inte hända i verkligheten, bara i galna tecknade satirserier som t ex Simpsons.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Tjeja
2016-11-17 07:35
#63

#62 Ja simsons förutspådde ju trumpvinst vad jag hört.. ha ha

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sollar
2016-11-17 13:11
#64

#62 Det bara lät så optimistiskt, menade inte att du var det. Han har ju inte gjort så bra ifrån sig hittills tyvärr.

Sollar
2016-11-17 13:16
#65

Jag börjar undra lite om Trump är helt klar i huvudet längre, trots läkarintyget, han är ju 70 så inte helt omöjligt, och vem kommer att styra bakom kulisserna.

Aniara14
2016-11-19 14:37
#66

#65 Ett sånt översvallande positivt läkarintyg är nog inte alldeles omöjligt att skaffa fram mot betalning, oavsett hur frisk/sjuk man egentligen är.

Jag tycker också att det är väldigt konstigt att dom ställer upp för att bli valda till ett så oerhört viktigt, ansvarsfullt och krävande ämbete som USA:s president när dom är så gamla.

Och Bernie Sanders är ju 75 år, så han är ju ännu äldre.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Sollar
2016-11-19 20:12
#67

#66 Det skulle ha varit en liten smiley med ser jag nu, skrev #65 från mobilen och tänkte inte på det. Själv tror jag, som många andra, att Trump skrev iaf delar av intyget och själv och fick läkaren att skriva under. Det står "If elected, Mr Trump, I can state unequevically, will be the healthiest individual ever elected to the presidency." Det är ju så Donald Trump pratar, det är så han själv skulle uttrycka det, men skulle en läkare verkligen skriva att Trump skulle bli den friskaste presidenten som någonsin valts?😎

Upp till toppen
Annons: