Annons:
Etikettövrigt
Läst 1486 ggr
Staffan
2016-11-01 11:49

Sverige efter nästa val?

Hur tror - INTE HOPPAS - du att Sverige kommer styras efter valet 2018?

Annons:
kamera0710
2016-11-01 12:37
#1

Gissade på första alternativet, men mycket kan ju hända på två år.

[Nomen Nescio]
2017-01-16 09:41
#2

Mittregering: S, C och L,  passivt stöd från V.

KD ur, MP lame duck.

M och SD bildar opposition utan officiell samverkan.

[Nomen Nescio]
2017-01-24 10:27
#3

#2 Är sprickan mellan M och C/L redan nu ett irreparabelt faktum?

"Centerpartiet ställer nu i praktiken ultimatum till Moderaterna. Moderaterna får välja om partiet vill förhandla med den borgerliga alliansen i utskotten eller med Sverigedemokraterna. Om Moderaterna väljer att börja förhandla sakfrågor med Sverigedemokraterna så kan inte samarbetet med alliansen fortsätta."---

SR

"Moderaternas besked om att närma sig Sverigedemokraterna är ”olyckligt”, enligt L-ledaren Jan Björklund. Han stänger samtidigt dörren för alla former av samarbete med SD.

– Liberalerna kommer inte att samarbeta med Sverigedemokraterna och vi kommer inte att förhandla med dem. Sen får Moderaterna ta ansvar för sin ståndpunkt, säger han."---

DN

kamera0710
2017-01-24 11:40
#4

#3 Under nuvarande partiledare för alliansen har jag svårt att se något samlat alternativ.

[VSK]
2017-01-24 20:35
#5

Jag tror att Alliansen kommer upphöra. 

S, L och C kommer försöka bilda regering medan jag tror SD och M kommer försöka bilda regering. Detta då jag tror att A.K-B kommer få välja mellan att avgå eller samarbeta med SD. Strax över 80% av moderaterna vill ha samarbete med SD.

MP tror jag inget parti kommer vilja ha att göra med så de blir borträknade. 

Vågmästarrollen tror jag faktiskt KD kommer att få trots deras väljarstöd idag är väldigt lågt och just nu inte kommer vara kvar i kommande riksdag, så KD kommer få stödröster för att klara sig kvar. 

Så mitt svar blir att M, SD och KD kommer bilda nästa regering.

penke
2017-01-24 21:39
#6

Ss våta dröm är att spräcka alliansen,
 liksom det är ett "måste" för S
En enad borglighet  försvagar S, och omvänt..

Det vet både Björklund, och Lööf,
 som markerar "revir"
 och Lööf inser det är för tidigt att utmana AKB om  alliansledar-posten

och att VÄGRA lyssna till alla valda riksdagspartier..
är väl att underkänna människors röster/val..demokratin
Hen-fäktning för pressen
i alla riksdags-utskott pratas det

efter nästa val, kanske både MP, L(sic) och  ev. Kd är utanför
då kan SD vara mer än vågmästare   ????

   penke

Annons:
Janne Nilsson
2017-01-25 10:59
#7

Jag tror AKBs utspel har öppnat upp fältet en hel del. Men vad som kommer att vara avgörande för hur det utvecklas är hur det ser ut för respektive partier i kommande opinionsundersökningar. Alltså, vad tycker väljarna.

Däremot tycker jag inte AKB säger något konstig. Klart man kan samarbeta med vem som helst så länge man har samma åsikt i den specifika frågan.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[VSK]
2017-01-25 11:07
#8

#7

Jo man skulle kunna tycka att det är klart som korvspad att samarbeta med de som tycker lika, men så är det ju inte. Jan Björklund sa ju i intervju att han ej vill ha nåt med V eller SD att göra pga deras förflutna men tydligen så går det bra att tänka sig samarbete med S, och de har inte så fläckfritt förflutet precis. Varför just S skulle vara förlåtna är det ingen politiker som sagt vad jag vet.

Det här landets politiker lägger all energi på att låsa motståndarna ute istället för att samarbeta och göra det bästa för landet. Det är inte konstigt att det ser ut som det gör idag med tanke på de politiker vi har och har haft.

Janne Nilsson
2017-01-25 12:16
#9

#8

Precis, som om det inte vore tillräckligt med att bråka om de frågor där man tycker olika? Man måste tydligen också bråka, statuera exempel och hålla positionen i frågor där det finns en majoritet. Allt för att motståndaren inte skall få någon framgång.

Det visar bara på att man tänker mer på sin egen image än vad som faktiskt är bäst för landet och oss medborgare.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Halvdansken
2017-01-25 19:31
#10

I Danmark samarbeter partierna kors o tvärs, bara de får igenom sina krav.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Farwuq
2017-01-26 06:23
#11

#10 Det är betydligt bättre än vår »blockpolitik«.
Här i detta land, finns i praktiken bara två partier.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Janne Nilsson
2017-01-26 09:39
#12

#11

Precis, S dominerar den ena blocket och M det andra. Nu är inte S lika starka som de har varit tidigare men jag tror att ett problem för dem och deras väljarstöd är att MP har fått betydligt mer att säga till om än vad deras mandat rättfärdigar. Det är inte populärt bland äldre och konservativa S-väljare.

Jag såg debatten igår mellan S Löfven och AKB. Även om hon försöker var tydlig med att hon är öppen för samarbete med SD så är dom fortfarande inte rumsrena?

Att Löfven försöker stigmatisera ett sådant samarbete är ju för att med SD skulle Alliansen, beroende på vad som blir kvar av den, kunna bilda regering.

Om nu detta utspel driver L och C till en S-ledd regering återstår att se. Men det tror jag inte att väljarna deras vill? Jag tror också att KD gör fel som likt C och L springer åt motsatt håll som M. Tror nog att det kan vara slutet för EBT som partiledare alternativt slutet för KD i Riksdagen?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Nomen Nescio]
2017-01-30 08:52
#13

I gårdagens Agenda uteslöt Annie Lööf att hon kommer att sätta sig i en Löfvenledd regering. And that´s it?

Källa.

Annons:
[Göstage]
2018-08-29 21:31
#14

Nu är det snart upp till bevis!

[Hayabusa]
2018-08-29 21:32
#15

Min gissning:

S: 20%

M: 20%

SD: 23%

[Göstage]
2018-08-29 22:04
#16

#15 Okej, jag synar!

Sverigedemokraterna: 21,7 procent
Socialdemokraterna: 22,5 procent
Moderaterna: 20,9 procent
Vänsterpartiet: 10,9 procent
Centerpartiet: 6,2 procent
Liberalerna: 4,2 procent
Miljöpartiet: 5,5 procent
Kristdemokraterna: 5,8 procent
Övriga (plus blanka); 2,5 procent

Löfven får budet först, men lyckas inte få majoritet. Alliansen bildar regering, SD släpper igenom dem mot inflytande i migrationspolitiken. Svekdebatt i Centern. Löfven och Björklund avgår, språkrören byts ut vid nästa kongress. Slutet gott, allting gott.

Edit.

[Hayabusa]
2018-08-29 22:52
#17

#16 Jag håller inte emot - den är plausibel (för att använda fina ord…)

[Göstage]
2018-08-30 15:06
#18

Svend Dahl, fil. lic i stadsvetenskap i krönika i DT i somras om Lööf och Centern:

"Till hösten kommer någon kort sagt att bli besviken - antingen de som röstat på C som en markering mot SD eller de som gillar Centerpartiets sakpolitiska ställningstaganden. Det blir sanningens ögonblick för Annie Lööf."

https://www.dt.se/artikel/opinion/ledare/svend-dahl-hur-det-an-gar-i-valet-kommer-annie-loof-att-gora-manga-av-sina-valjare-besvikna

Tänk, det tror jag också…

[[eskils_]]
2018-08-30 16:34
#19

#18 Låter intressant. Kanske lika bra att slå ihop (halva) C och MP inför nästa val.

(Fast när jag läser står det att han är fil.dr. i statsvetenskap… Skämtar)

[Göstage]
2018-08-30 17:14
#20

#19 "Stadsministersyndromet" slog till…☺️😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: