Annons:
Etikettövrigt
Läst 1578 ggr
Staffan
10/22/16, 3:57 PM

Joakim Lamotte

Han börjar bli irriterad herr Lamotte.

Annons:
landsbygdsbo
10/22/16, 4:33 PM
#1

då kan han väl kritisera lagstiftningen i stället för att skjuta budbärarna, för de dömer väl i enlighet med gällande lagar.

Staffan
10/22/16, 5:57 PM
#2

Är det inte det han gör då? Han undrar ju hur det kommer sig att inte pllitikerna tillsätter en haverikomission…

landsbygdsbo
10/22/16, 6:01 PM
#3

Han kritiserar väl domstolen, inte riksdagen…

Det är ju politikerna som är ansvariga för hur lagarna skrivs och klubbas igenom, inte domarna

[VSK]
10/23/16, 6:05 AM
#4

#3

Och det är domarna som skall följa svensk lagstiftning vilket de sällan gör numer. Jag trodde du var medveten om det. Hur som, så är det bra att det finns personer som Joakim som reagerar.

[Bermudas]
10/23/16, 10:15 AM
#5

Det hela är så sjukt att jag inte finner ord. Vi är så avtrubbade att vi accepterar fullkomligt hårresande domar. Det borde bli ert ramaskri, som det skulle ha blivit för tjugo trettio år sen. Men numera passerar sånt här mer eller mindre oberört. Tjejen blir gruppvåldtagen analt och vaginalt, killarna belönas med pengar. Det är Sverige det.

landsbygdsbo
10/23/16, 10:18 AM
#6

#4

Dagens lagstiftning ger domare och åklagare ett "fönster" ett utrymme att manövrera inom. Det gör man. För, skulle det finnas lagbrott i ett domslut , vilket du insinuerar ("Och det är domarna som skall följa svensk lagstiftning vilket de sällan gör numer.") Så skulle naturligtvis advokater o åklagare utnyttja vid eventuella överklagande. Titta bara på skillnaden mellan domar i tingsrätten o hovrätten. Och dessa domar är inom det "fönstret"jag talar om.

Det är lagstiftarens skyldighet att dels reglera storleken på detta manöverutrymme och dels ta fram klara riktlinjer hur man ska manövrera.

Att folk reagerar är bra! men bättre är om man riktar fokus på det som är orsaken till att man reagerar. I det här fallet lagstiftningen och lagstiftarna….

Annons:
[Bermudas]
10/23/16, 10:29 AM
#7

Citerar ett inlägg från Facebook jag läste på flashback. "Tre män våldtar en kvinna på en bakgård i Ludvika, hon är ditlockad av en av männen. Kvinnan våldtas vaginalt och analt såväl som själsligt. Via DNA kan de tre knytas till brottet. Tingsrätten dömer alla tre till fyra års fängelse och utvisning. Kvinnan får dessutom ett skadestånd på 166 860 kronor. Målet tas vidare till hovrätten. Hovrätten håller med tingsrätten om att alla var där och att allas DNA kan knytas till brottsplatsen. Men hovrätten har problem med att klura ut vem som har penetrerat var någonstans och när under övergreppet penetreringarna har ägt rum och av vem och vem som under tiden höll fast kvinnan och vem som kanske bara höll vakt medan någon annan tog sig rätten att slita sönder en kvinna psykiskt och fysiskt. Eftersom hovrätten inte i detalj kan avgöra vem som höll och vem som genom våld trängde sig in i en annan människas kropp och eftersom männen inte är samarbetsvilliga och vägrar tala om vem som gjorde vad så frias alla tre männen. Enligt två av männen så var de inte ens där, rape on distance alltså? Kvinnan får i och med detta inte heller något skadestånd. Men ingen fara på taket, pengarna går inte till spillo då en av förövarna får skadestånd i stället efter att ha suttit frihetsberövad och sedan friats. Troligtvis kan de två andra också få det om de kämpar lite. Vad kan vi lära av detta? Till ett offer: 1.Ha vittnen. Inte förövarvittnen utan egna, kanske en kompis eller pojkvän eller en faster som inte har något för sig den kvällen. 2. Dokumentera. Glöm inte att pausa övergreppet då och då och fota de olika positionerna och vem som gör vad. 3.Säkra bevis. Topsa samtliga inblandade och be om personuppgifter. Till en förövare: 1. Hjälp dina polare att våldta en tjej alternativt var med och våldta och skyll sedan på någon annan inblandad. 2. Bli häktad. 3. Kamma hem stålarssss baby!" Bra att så många reagerar!! Snälla se över hur de gamla lagarna fungerar!!! Medhjälp till grov våldtäkt borde ge hårda straff så kanske sådant här kan undvikas i framtiden!!"

[VSK]
10/23/16, 10:50 AM
#8

#6

Du menar när paralyserade skräckslagna barn/ungdomar/vuxna/äldre som i 7 av 10 enligt forskning inte gör motstånd när de blir våldtagna för de kan inte, och förövarna går fria, och ibland med skadestånd. Är det såna "fönster" du pratar om? 

Här är en till som saknar verklighetsuppfattning samt har svårt att få ihop det och hon skall alltså vara en sk expert.

"Föreställning: Sverige är drabbat av en våldtäktsvåg

– Det stämmer inte. Varje enskild händelse ska registreras i Sverige, så om min pojkvän våldtagit mig 52 gånger under året blir det 52 prickar i statistiken medan det i andra länder bara blir en, säger Klara Hradilova Selin, utredare på Brottsförebyggande rådet".

http://www.metro.se/nyheter/experterna-slar-hal-pa-sex-myter-om-valdtakter/EVHpan!o05P72UAYeqY/

Normalt funtade personer bryr sig om brottsoffren mer än GM/GK och nån avsaknad av förskönande statistik.

Om vi byter ut gärningen mot snatteri i stället. Låt oss säga att jag snattat 10 ggr på samma affär, så vill kvinnan (experten) ovan att det skall räknas som ett (1) snatteri då det är samma GM, dvs jag. 

Bara så du vet så brukar jag läsa FUP/Domar, så jag vet att de skiljer sig åt oerhört ibland även fast liknande brott begåtts. Så det är nog inget fel på nåt fönster som du vill påskina, det är fel på de som tittar genom fönstret.

[helga21]
10/23/16, 11:32 AM
#9

Någon mer än jag som inte ser vad första inlägget och vad denne säger?

[helga21]
10/23/16, 11:50 AM
#10

Nu såg jag det.

Någon som tillgång till bägge domarna?

landsbygdsbo
10/23/16, 12:39 PM
#11

#8

förstår jag dig rätt om jag tror att du menar att vi inte ska ha rättssäkra lagar enligt principen att skuld måste bevisas för att fällande dom ska ske?

Våldtäkter och övergrepp är ofta situationer där det inte finns andra som sett ngt än just offren och förövarna.

Det är därför viktigt att man verkligen fastställer vad som hänt och verkligen bevisar att det hänt som åklagaren lägger fram.

Men det är ju grunden till all rättskipning i en demokratisk stat som inte hemfaller åt lynch justits.

Att vi bör ändra hanteringen så att straff-rabatterna försvinner ställer jag till fullo upp på

[VSK]
10/23/16, 12:47 PM
#12

#11

Du menar att sönderspräckt anal och sår både fram och bak inte räcker som bevis, och de misstänkta erkänner att de haft sex (vilket DNA lätt skulle visa) ?

Som ett exempel av allt elände som skett. 

Skall man döma så skall man döma lika för lika brott och detta oavsett etnicitet och det sker inte i det här landet. Man särbehandlar brottsutövare och det är sällan en hållbar strategi.

Det där om demokratiskt stat tål att diskuteras. Du kan fortsätta traggla, men du vinner inga poäng för du har fel.

landsbygdsbo
10/23/16, 12:56 PM
#13

Ja vad bevisar det? att de haft sex.

Men från det till att bevisa att det var våldtäkt är ju ytterligare ett steg.

Men förklara då hur du vill att en domstol ska döma På hörsägen?

Att Sverige kan betraktas som en demokratis stat med representativ demokrati kan nog inte ens den mest infantila förneka.

Att sedan den valda representationen inte alltid gör vad folket önskar är en annan femma. Men till det har vi ju de allmänna valen ;)

Annons:
[VSK]
10/23/16, 1:00 PM
#14

#13

Du får ursäkta men jag orkar inte traggla mer med dig idag. 

Psst. Var försiktig med att använda ordet infantil. Man kan få inlägg bortröstade då 😮

landsbygdsbo
10/23/16, 2:11 PM
#15

#14

Jag står för vad jag säger. Jag anser Sverige vara en demokratist stat med en representativ demokrati. Ändrar gärna infantil till det svenska barnslig..

Och att den som inte uppfattar verkligheten så har en något skruvad verklighetsuppfattning.

Vad det gäller bortröstat.

Titta på min Avatar 😎

Det skulle inte vara första gången åsikter tystas för att man inte klarar av att argumentera emot dem.

landsbygdsbo
10/23/16, 2:18 PM
#16

[VSK]
10/23/16, 4:28 PM
#17

#15

Det är bra att du står för det du säger. Visst får du anse att Sverige är ett demokratiskt land, då det är din (än så länge) rättighet till dina åsikter. Själv så anser jag själv att en regering som lovat en massa vid sina vallöften och som bryter dessa konstant, inte är en demokratisk riktlinje. Den här regeringen har tangerat rekordet på brutna vallöften flera ggr om. Alltså ingen demokrati utan demokratur.

Tycker du det här är demokratiskt korrekt agerande från Magdalena Andersson? Tror du att majoriteten av de som röstade vill detta? Bevisligen så bryr sig regeringen inte om vad som nu sker i vårat land gällande bland annat vården. Vad kommer härnäst? 

https://assistanskoll.se/20151023-Finansministern-vill-spara-assistansersettning.html

#16

Såvida det inte är du som är den som hållit i pennan så bryter du mot rättigheterna (google).

Tjeja
10/23/16, 4:58 PM
#18

Ja haverikommissioner behövs verkligen i Sverige idag inte bara vad gäller rättsväsendet utan även vad gäller skolan och f f a vård och polismyndigheten också!…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
10/23/16, 5:28 PM
#19

#17

Jag trodde att en vuxen människa som röstar på ett parti begriper, att om detta parti inte uppnår egen majoritet så blir det frågan om kompromisser med andra partier för driva regeringspolitik.

Då gäller i praktiken inga vallöften, utan den drivna politiken bedrivs av den konstellation av partier som lyckas få majoritet.  Har för mig att det är så det fungerar i demokratin.

Och om det nu är så att majoriteten av våra representanter anser att Magdalena Andersson ska bort, ja då är det väl bara att begära det i form av ett misstroende mot sittande regering. Skulle vara snart gjort…om man hade majoritet för det beslutet.

PS avatarer kan beställas och köpas på nätet ;)

Att man vill se över exempelvis kostnaderna för assistanshjälpen är förståeligt.

Eftersom dessa kostnader har ökat kraftigt de senaste 10 åren. Vore oansvarigt annars…

[VSK]
10/23/16, 5:35 PM
#20

#19

Visste inte vi hade en majoritetsregering. Det vi har däremot är en regering som splittrar det här landet i två delar med allt vad det innebär. 

Snygg Avatar. Vart köper man den?

Annons:
landsbygdsbo
10/23/16, 5:44 PM
#21

#20 vi har en regering som sitter med hjälp av en majoritet, dvs blott en minoritet röstar för att fälla dem ;)

Därför blir det intressant hur nästa vals konstellation ser ut.

MP orkar knappast med en period till utan att slitas isär

Den borgerliga gruppen kommer med all sannolikhet inte få egen majoritet.

SD har kanske…. tills dess lyckats rensa ut sina muppar så att de kan anses vara en  samarbetspartner att våga lita på.

Frågan är dock om inte en stor koalition liknande den tyska är att föredra. M och SaP

Men som sagt, det får vi se.

För vad som absolut behövs är en regering med någorlunda beräkningsbar politik under mandatperioden.

[VSK]
10/23/16, 5:57 PM
#22

#21

Jasså, jag vill bestämt minnas att SL stod och skrävlade om att det här är den första minoritetsregeringen. Jag kanske drömde en mardröm vad vet jag. Du tror alltså att en "blott minoritet" vill rösta bort de?  😃

På tal om att rensa i partier, så är ju nuvarande partier i regeringen rätt bra på det. Går de inte självmant så får de foten. Jag har faktiskt tappa räkningen på hur många skandaler det varit i nuvarande regering. Den sista som fick foten (gick självmant) var väl Aida. Du vet, hon som körde på fyllan och riskerade andras och hennes eget liv och som fick 1.5 mille nånting för detta. Eller är det nå mer skandaler efter henne?

SL kommer åka så det visslar om det efter nästa val. Man kommer få lyfta ut han i öronen för han kommer inte avgå självmant, diktator som han är. Medans Sverige brinner så står han i talarstolen och säger att det är ordning och reda i landet samt han är den ende som tar ansvar för Sverige. Det mest märkliga är ju att Alliansen kan avsätta han redan idag men gör inte det, utan de tillåter landet förstöras två år till. 

Vart var det du köpte din Avatar nånstans? När jag googlar så kan jag inte hitta stället som säljer den. Vill uppriktigt ha den bilden jag med.

landsbygdsbo
10/23/16, 6:09 PM
#23

#22

Det var han väl knappast.

Jag har för mig att vi haft ett flertal minoritetsregeringar sedan vi införde enkammarriksdagen.

Foten kan de ju bara få om en majoritet röstar bort dem.

Och det är ju därför Lövfen o co sitter kvar.

De partier som skulle krävas för att i dagsläget ge honom sparken. Kommer inte, av strategiske skäl, att göra det.

För det skulle bara resultera i att man byter plats med regeringen och blir beroende av SD.

Jag tror du bör komma tillbaka till verkligheten. Löfven har mångårig vana av förenings o styrelsearbete så finner stämman (riksdagen) att han ska gå, ja då går han.

Alliansen kan inte avsätta honom.

För det krävs att man litar på SD…och det gör man i dagsläget inte.

Alltså gör man den strategiska bedömningen att det är bättre att vänta till nästa val och försöka (det kan man ju alltid) att få egen majoritet i ng regeringskonstellation.

PS fortsätt leta

[VSK]
10/23/16, 6:25 PM
#24

#23

Om du såg senaste debatten så skulle du förstå att de kan avsätta SL redan idag om de vill, men de skall vänta tills efter valet. AKB blev utfrågad om detta. Du är inte seriös alls i dina inlägg så jag tänker inte ödsla tid med dig mer. Det känns som man målar 10 miljoner skithus med vattenfärg och det spöregnar. 👋

landsbygdsbo
10/23/16, 6:34 PM
#25

#24

Jag skrev "**Alltså gör man den strategiska bedömningen att det är bättre att vänta till nästa val och försöka (det kan man ju alltid) att få egen majoritet i ng regeringskonstellation." i #23
**

Vilket du så vänligt bekräftar med "Om du såg senaste debatten så skulle du förstå att de kan avsätta SL redan idag om de vill, men de skall vänta tills efter valet"i #24

 Så seriositeten kan ju som sagt diskuteras ;)

[[eskils_]]
10/23/16, 11:12 PM
#26

I #0 sägs att alla tre männen bevisligen deltog i gruppvåldtäkten, men att de friades för att man inte vet exakt vem som gjorde vad och när. I så fall borde de förstås ha dömts alla tre till fängelse och utvisning!!

(Vet inte var Joakim L har fått sina uppgifter från. Med lögner vinner man inga väljare.)

I lokaltidningen sägs det den 3 juni att alla tre befann sig på platsen men att bara två av dem deltog, och att man inte har någon teknisk bevisning.

_"Oklarheterna och att det saknas teknisk besvisning medför enligt hovrätten att ingen av männen kan knytas till de sexuella handlingarna.
_

Underlaget bedöms helt enkelt inte vara tillräckligt för att med säkerhet kunna avgöra vilka två av männen som deltog i övergreppet.

Därmed kan heller ingen männen fällas till ansvar och "… ska därför frikännas från åtalet." skriver rätten i domskälen.

Som en direkt följd av detta avfärdas också kvinnans skadeståndskrav. Dessutom upphävs tingsrättens beslut om utvisning."

De borde åtminstone utvisats på livstid alla tre, både de som deltog och den som tittade på!

[Bermudas]
10/24/16, 10:35 AM
#27

Dom har ju bevis! Deras DNA överensstämde ju! "Männen, 24 och 29 år gamla, greps under onsdagen. De är del av en grupp män som portats från flera krogar i Ludvika eftersom de ska ha tafsat på och ofredat kvinnor. De två männen stämde också överens med kvinnans beskrivning av våldtäktsmännen. – Vi vet också att den här gruppen killar drev omkring i centrala Ludvika den här natten. Därför beslutade jag om topsning av ett antal av dem, säger polisen Leif Nykvist till tidningen. Männen topsades och dna-proverna skickades till Nationellt forensiskt centrum i Linköping. Tre månader senare kom resultatet, männens dna stämde överens med det som hittats på brottsplatsen." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22129213.ab

Annons:
[[eskils_]]
10/24/16, 10:51 AM
#28

#27 Den artikeln är från januari. Märkligt att man då kunde skriva att DNA-bevis fanns, när lokaltidningen senare skrev i juni att teknisk bevisning saknades! Något missförstånd föreligger uppenbarligen.

Men även Aftonbladet säger att det var två aktiva gärningsmän, inte tre, som Joakim L hävdar.

Tycker dock att redan det faktum att de upprepade gånger tafsat och ofredat kvinnor kan räcka för utvisning. Vad ska vi ha sådana personer här i landet för?

[Bermudas]
10/24/16, 11:53 AM
#29

#28 Tycker också det är märkligt, men börjar bli van vid "missade" detaljer. Håller med dig den tredje är delaktig, kanske höll han vakt, han var i alla fall inte emot det, han var kompis med de andra och han stoppade dem inte. Om han dessutom varit med och ofredat förut kanske man borde lägga till det som indicier som vittnar om delaktighet.

Staffan
10/27/16, 10:13 AM
#30

Joakim startade en egen insamling till den drabbade kvinnan som nu har dragit in 400.000 kronor. Han skriver på sin Facebook-sida:

"I måndags startade jag en insamling till tjejen i Ludvika som i oktober förra året råkade ut för en gruppvåldtäkt, där de misstänkta gärningsmännen friades i hovrätten och en till och med fick 140 000 kr av staten i skadestånd för att han suttit häktad.

Ni är många som är med och samlar in pengar till tjejen som blivit kränkt flera gånger. Första gången när hon våldtogs på en bakgård i Ludvika. Andra gången när de tre misstänkta männen friades i hovrätten. Och tredje gången när staten betalade ut ett stort skadestånd till en av männen, medan hon inte fick ett öre.

Med det sagt vill jag berätta att vi tillsammans har samlat in mer än 400 000 kr till henne. Tjejen har svårt att ta in hur mycket pengar det handlar om men säger att det som betyder allra mest är hur många som bryr sig och ställer sig på hennes sida."

---

Kanske staten borde lägga sig i och konfiskera pengarna till kvinnan och dela ut dom till förövarna istället? Det duger ju inte att vi har ett samhälle som tar lagen i egna händer…

// Staffan

[helga21]
10/27/16, 7:57 PM
#31

Att man får skadestånd om man suttit oskyldigt häktad är inget konstigt. Det är bara som det ska. Men är det någon som läst domen/domarna?

landsbygdsbo
10/31/16, 3:15 PM
#32

Vårt system och våra regler är dåliga. Det är lätt att hamna mellan stolarna.

Men…

Det finns inget bättre just nu. Genom att vi långsamt anpassar regelverket till vad våra folkvalda anser lämpligt oberoende av tillfälliga kvällstidningslöp kan vi bygga vidare på en relativt bra och trygg rättsskipning

Oskyldig tills motsatsen bevisats är en av grundpelarna i en rättsstat, även om det innebär att en o annan oskyldig friförklaras från misstanke.

För hur i he skulle det annars se ut?

K anklagar V för en sak. Ska då V skaffa fram bevis för sin oskuld?

NEJ

Vi har det kravet vid konflikter med skattemyndigheterna och det räcker.

Där måste privatpersonen bevisa att han har rätt gentemot skattmasen ;)….

Upp till toppen
Annons: