Annons:
Etikettövrigt
Läst 1138 ggr
Staffan
10/15/16, 8:13 PM

Sverige ”godast” i världen

”Sweden has topped a poll as the best ‒ or “goodest” ‒ country when it comes to serving the interests of its people while avoiding damaging impacts to other nations and the environment.” 

» Länk till artikel hos brittiska Independent

// Staffan

Annons:
Tjeja
10/16/16, 12:10 AM
#1

Ja vi är så "goda" att svensk politikerelit nonchalerar sit folks behov så till den grad att man håller på att ta " självmord" på oss… Speciellt om man vigit sitt liv åt detta land i 65+ år så får man extra skatt, sämre sjukvård, se sina behövande nära och kära dö av svåra sjukdomar och undernäring mm. Samtidigt som man förväntas ge mer till nyanlända för att de ska få en bra start här. De som aldrig bidragit till vårt samhälle ska ha rätt att få minst samma hjälp från svenska samhället som oss men får dessutom gå före i kön till både bostäder, jobb och mat. Detta emedan en stor del av svenska åldringar dör av svält och undernäring mer än någonsin tidigare i dokumenterad historia. Tjeja - kvällens pms-häxa !

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
10/16/16, 12:55 AM
#2

#1

För att inte tala om läget i vården. Eller ja, den så kallade vården skall väl tilläggas. Pga trasig kropp så har jag ganska väl tilltagen långvarig kontakt med vården och den är total katastrof just nu. Vid tre tillfällen så har jag inte blivit uppringd trots bokade telefontider.

Läkare har inte ens tid att beställa journaler som lovats. Nån gång i våras var jag på VC och blev lovat ny tid efter semestern då det inte fanns nån ledig tid hos den här läkaren. Förra veckan fick jag min tid! Jag vet inte hur många ggr jag beställt mediciner via nätet och beställningen har inte hunnits med.

Jag har sista året pratat med både läkare och överläkare om rådande situation, och inte en enda av de förnekar sanningen. Läkarna går på bristningsgränsen. Många börjar gå in i väggen "på riktigt". Det kan bli 2-3 timmars övertid varje dag i värsta fall. 

För dryga månaden sen så lyssnade jag på radio där de pratade om det akuta säkerhetsläge som råder på akuten vid sjukhuset. Man pratade om alla hot läkare, systrar och annan personal fick dagligen av dessa kulturberikade människor. Uppskattningsvis så är det 95% kulturberikade och flertalet av de skriker och hotar läkare mm. Man pratade om att de måste börja hålla dörren låst 24/7 samt börja hyra in ännu mer väktare.

Det här som nu sker och som Fredrik Reinfeldt startade 2010 kommer sluta illa, mkt illa. Tyvärr så tillträdde en människa som man inte riktigt trodde existerade på detta jordklot. Jag behöver inte gå in på alla fel den herren gjort men kan citera en arg person "på nätet" -vart fan är Krister Pettersson när han behövs som mest.

Jag tycker det citatet säger en hel del.

Sommarek
10/17/16, 12:11 PM
#3

Ah, jag undrade när de nyanlända skulle tas upp, och det dröjde inte ens ett inlägg. Varför inte bara skapa ett "nyanlända iFokus", så kan man slå ihop Politik och Aktuellt i ett, för inläggen handlar i princip inte om annat (förutom gnäll på folk som har mage att kalla ens odokumenterade påstående om nyanlända för rasism, då)?

Jag menar, trots att i princip all fakta (som inte kommer från SD eller Nya Tider eller annan skit) visar att så inte är fallet, så gnälls det ändå om hur nyanlända kommer hit och "tar" pengar ifrån våra stackars pensionärer… Sedan har vi saker som upplevelse och erfarenheter och trauman som vi i våra mysiga små tv-soffor inte ens kan föreställa oss, som kan få folk att uppföra sig som om de hade tappat alla skruvarna, men nä, vi vet minsann att de uppför sig så för att de är icke-svenskar och därmed mindre vetande, för att vi känner en som hört talas om en som jobbat på xx som sade att det ligger i utlänningars "nerärvda essens" att uppföra sig som djur. Typ.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[VSK]
10/17/16, 1:14 PM
#4

#3

Och jag undrade just när du skulle komma in med din trolltrumma och börja skallra hej vilt. Se där, där kom du ju. Som vanligt är det bara en massa eko du tillför. Uppenbarligen så bör du nog vara tacksam för att du ej har jobbiga smärtor eller kroniska sömnproblem pga värk. Passa på att njuta av livet, för du vet aldrig hur morgondagen ser ut.

Staffan
10/17/16, 1:53 PM
#5

#3 Sommarek

Alla skriver om olika saker dom tycker känns viktiga. Du kan ju själv se i vänsterkanten vad trådarna handlar om. 

Ifall du tycker att andra saker känns viktigare så är du varmt välkommen att skriva om dom. Att däremot klaga på att ingen annan orkar skriva om saker som inte heller du orkar skriva om känns bara hycklande.

I all välmening,

// Staffan

Janne Nilsson
10/17/16, 1:58 PM
#6

#3 Du behöver lära dig och förstå två saker.

1. Invandringen påverkar våra resurser och vårt samhälle på många olika plan. Grupper ställs mot andra grupper. Därför kommer det upp ofta.

2. Att ha synpunkter på hur de gemensamma resurserna fördelas är inte rasism. Inte ens att tycka att man borde satsa mer av resurserna på svenska medborgare och mindre på invandringen är rasism.

Du däremot antyder att all kritik kommer sig av rasism och hänvisar återkommande till källor som är rena partsinlagor snarare än statistik och studier.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Sommarek
10/17/16, 6:40 PM
#7

#4 Bra motargument där.  Jag är klart övertygad.  😂

#5 På vilket sätt menar du att jag inte skriver om sådant jag tycker är viktigt? Visa gärna på vad det är och vad jag inte skulle ha skrivit om det.

#6 Liksom du behöver lära dig och förstå att jag aldrig har sagt det du påstår i 2, och att kontrapåstående utan källor bara är tjafs, inget argument.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Janne Nilsson
10/17/16, 6:47 PM
#8

#7 Man kan förklara pedagogiskt för människor men man kan tyvärr inte tvinga dom att förstå.

Förstår du inte ens innebörden av vad du själv skriver. Förstår du inte att du klassar andra debattörer som rasister bara för att dom inte håller med dig i din syn?

Förstår du inte att mina källor var just dina egna länkade artiklar som bägge uppvisade just det jag påstod?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[VSK]
10/17/16, 7:05 PM
#9

#7

Var det där ditt absolut bästa svar du hade att ge mig?

[helga21]
10/17/16, 7:13 PM
#10

# 3 Men de kommer hit och tar våra pengar. De är inte självförsörjande och det tar lång tid innan de kommer att bli det om de någonsin blir det. Här går 65 % av kommunens försörjningsstöd till icke EU-medborgare. Det gäller alltså kommunen vad de kostat innan de hamnar där vågar jag inte tänka på. Tror du att Sveriges ekonomi är en ständigt dignade bord som det går att ösa av hur mycket som helst?

Nej jag är inte rasist för jag vet att det finns undantag som gör rätt för sig och som arbetar och försörjer sig själva. Och jag har inget emot människor av annan etnicitet än svensk heller.

Sommarek
10/18/16, 8:19 AM
#11

#8 Nej, precis. Jag är glad att du förstår mitt dilemma.

#9 Som man frågar får man svar, som det brukar heta. Om du vill bli bemött som en vuxen, prova att bete dig som en.

#10 Har jag kallat dig för rasist?

Tänk att folk kan få så ont i rumpan av så lite.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[VSK]
10/18/16, 8:42 AM
#12

#11

Ska jag ta det här som en referens hur man beter sig vuxet " Bra motargument där.  Jag är klart övertygad. 😂" ???

Släpp tyglarna.

Sommarek
10/18/16, 8:49 AM
#13

#12 Om du nu tänker fortsätta envisas med att vara bortom pedagogisk räckvidd, så lägg ner. Om du anser det vuxet att som enda kritik komma med en massa svammel om "trolltrummor" (som dessutom skallrar, av någon anledning), så får det stå för dig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Loris M
10/18/16, 9:56 AM
#14

Sommarek, (#3) 🙂

(Bild från Pixabay)

[VSK]
10/18/16, 10:38 AM
#15

#13

Det är smått humoristiskt att du tar upp " att vara bortom pedagogisk räckvidd" samt att bete sig vuxet. Du börjar ditt första inlägg i den här tråden med att klanka ned på både ts, Sajtvärd och iFokus. Sedan förminskar du problemen vi har i det här landet genom att säga "tar" pengar ifrån våra stackars pensionärer". I eftersvallet kommer "som vi i våra mysiga små tv-soffor inte ens kan föreställa oss".

Detta visar att du inte har koll på situationen som råder i det här landet. Totalt noll koll. Jag vet inte vilken skog du bor i men uppenbarligen så är den rätt stor.

Enligt FN så är ca 5% riktiga krigsflyktingar av de som kommer till EU. Norge hade gjort en undersökning för nåt år sen där de kom fram till att ca 6% är riktiga krigsflyktingar så antagligen är siffran ganska överensstämmande i Sverige. Detta är så klart en dynamisk siffra år till år så därför vill jag snitta den till 10%. Mellan 700 och 800 miljarder kronor går till den sk flyktingpolitiken den här mandatperioden. Pengar som inte finns utan som lånas till stor del av del av det beloppet.

Jag känner inte till en enda person som är emot att hjälpa riktiga krigsflyktingar. Inte IRL eller på nätet. Det är snarare tvärsom att de blir förbannade på en oansvarig politik som regeringen utför. En oansvarig politik som delar landet i två delar. En oansvarig politik mot de som är sjuka, hemlösa, bostadslösa, pensionärer, arbetslösa, studerande, brottsoffer mm samt alla dessa stackars (riktiga) flyktingar som inte får den hjälp de så väl behöver.

Staten skär ned på biståndet för att 90% ickeflyktingar skall kunna få det bättre här. I det vaknas värld så är det inte konstigt att folk reagerar och blir förbannade.

Om du inte förstår denna problematik så kanske det är läge att ta det lite lugnt med ditt trolltrummande så du vaknar ur din trans.

[Hayabusa]
10/18/16, 2:39 PM
#16

"Sweden - Probably the best country in the world" 😉

[helga21]
10/18/16, 5:27 PM
#17

11 Har jag påstått att du sagt att jag är rasist? Och det andra som jag skrev till dig har du någon kommentar till det?

Upp till toppen
Annons: