Annons:
Etikettnyheter
Läst 1156 ggr
Staffan
2016-10-04 17:41

Kanelbullens dag!

Om du inte hunnit äta en kanelbulle redan nu så har du fortfarande gott om tid på dig - finns till och med utrymme att hinna baka själv… :)

Ingredienser:

1 pkt jäst (50g)
3 dl mjölk
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 msk kardemummakärnor
150g rumstempererat smör
1 ägg
12 dl vetemjöl

Fyllning:

200g rumstempererat smör
1dl strösocker
1msk kanel
1msk malen kardemumma

Pensling:

Ägg
Ljus sirap
Vatten
0,5 msk kardemummakärnor
1/2 dl strösocker

Gör så här:

1. Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Blanda i saltet, det hjälper till att mortla kärnorna lättare.

2. Värm mjölken och kardemumman i en kastrull på spisen till 37°C (fingervarmt).

3. Ta fram en degbunke och smula ner jästen i den med fingrarna.

4. Lös upp jästen med lite av mjölken och häll sen på allt.

5. Blanda i strösocker, smöret och ägget.

6. Tillsätt mjölet, lite i taget tills degen släpper kanterna på degbunken.

7. Knåda degen smidig och åt den jäsa i bunken i en timme. Täck över med en bakhandduk.

8. Banda ihop fyllningen.

9. Mjöla bakbordet och knåda degen.

10. Dela degen i två delar och kavla ut dem till två rektangulära plattor, ca 1 cm tjocka.

11. Bred ut fyllningen på degplattorna.

12. Rulla ihop degen till två rullar och dela varje rulle i 10 lika stora bitar.

13. Lägg bullarna på en plåt på ett bakplåtspapper eller i bullformar.

14. Sätt ugnen på 200°C.

15. Låt bullarna jäsa på plåten under en bakduk i 45 minuter.

16. Vispa upp ägget och pensla bullarna med det.

17. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 10 minuter.

18. Lägg bullarna på ett kallt ugnsgaller och pensla dem med sirap utblandad med lite vatten. Strö över malen kardemumma blandat med socker.

(Receptet har jag lånat från kanelbullar.se)

// Staffan

Ps. Om du gillar kanelbullar och bakar själv så tycker jag det är väl värt att skaffa en kardemummakvarn så du får härligt nymalen krydda och lite grövre korn… :)

Annons:
Aleya
2016-10-04 18:35
#1

Tack för tipset. Nu är jag själv en sådan där tråkig människa så jag kan inte med smaken av kanel och kardemumma. Så om jag har tiden över brukar jag köra med vanilj och mandelmassa typ. Precis som min mamma gör dom. Tycker dock att lukten är helt okej. Det blir ju som lite mysigt med doften av nybakta bullar. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[VSK]
2016-10-05 00:36
#2

Idag (läs igår när artikeln skrevs) så har jag svullat tre stycken bullar, men då köpta, och nyss åkte en bulle till. Jösses, "i morgon" så får det bli kalorisnålt. Inte för att jag har nån bra tallriksmodell, men köpebullar brukar vara fyllda med Kcal.

Soligajag1
2016-10-05 06:10
#3

Hejsan !! Dessa  bakade jag igår på Jobbet ( Cafe´t) Mums!! 👍 

HH 🙂

Emo
2016-10-05 06:30
#4

Bra beskrivning och ett recept, som nog passar en del men jag kan inte servera något med kardemumma. (Kar de Mumma duger bäst till läsning. Då kan man få god behållning.) Jag har kanel och russin i mina.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-10-04 14:37
#5

Köpte dagen till ära en påse kanelbullar. Trodde jag, men när jag kom hem visade det sig vara kardemummabullar. Och inte är jag lika huslig som Staffan så att jag kan baka själv.

Ett svårt bakslag för hushållet - mörkret sänker sig över köksbordet.

Staffan
2018-10-04 14:53
#6

#5 Göstage

Fast kardemumma är ju faktiskt ännu godare än kanel… :)

Annons:
[Göstage]
2018-10-04 15:00
#7

#6 Jag återkommer med omdöme när jag tröstätit bullarna till femkaffet.

Carmarino
2018-10-04 15:03
#8

#6 Smaken är som baken. 😉

Tål inte kardemumma så jag föredrar kanel. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-04 15:21
#9

Räddad -  hittade en påse kanelbullar i frysen! Byter plats på påsarna och livet leker igen… ☝️

Maria
2018-10-05 11:47
#10

Jag håller med Staffan. Kardemumma slår kanel med hästlängder i smaken😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Göstage]
2019-10-04 17:02
#11

Kanelbullens dag, och miljoner svenskar köar för sin bulle - det är fullkomlig kaos, skriver man i Danmark. Liiite att ta i är det väl?

https://www.dr.dk/mad/artikel/millioner-af-svenskere-staar-i-dag-i-koe-kanelboller-det-er-ren-kaos

Maria
2019-10-04 17:04
#12

#3 Vilka fantastiska bullar.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2019-10-04 18:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Åt min "alternativa" kanelbulle idag. Det är kanel och mandelmjöl i degen, och de smakar riktigt mycket av kanel. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: