Annons:
Etikettnyheter
Läst 2030 ggr
KimE
2016-08-15 12:37

Margot Wallström twittrar om Turkiet

Annons:
[helga21]
2016-08-15 17:07
#1

Och nu har hon blivit uppkallad till Turkiska ambassaden!

KimE
2016-08-15 17:09
#2

Hedvig Klara Erika Hogg Lohm fick veta att laglig ålder för samtycke fortfarande är 18år i Turkiet.

http://www.hurriyetdailynews.com/ankara-voices-disappointment-to-swedish-envoy-over-age-of-consent-tweet.aspx?pageID=238&nID=102856&NewsCatID=510

Agafia
2016-08-15 17:35
#3

Lagen träder i kraft 13 Januari 2017 , om ca ett halvår , naturligtvis måste protester komma innan dess . Helt absurt beslut av ett gäng gubbsjuka ministrar o Domare i Turkiet . Det är väl klart som sjutton att de inte vill att resten av Världen skulle få veta innan lagen träder i kraft . Stackars barn !

[helga21]
2016-08-15 17:43
#4

# 3 Så Sveriges utrikesminister ha rätt att tala om för Turkiet vilka lagar de får stifta?

Agafia
2016-08-15 19:39
#5

#4 Hon talade inte om vad för lagar de får eller inte får stifta , utan hon liksom flera barnrättsorganisationer uttalade sin oro över hur lagen kan användas .

[helga21]
2016-08-15 21:19
#6

# 5 Men frågan är om det är hennes sak att göra?

Annons:
Agafia
2016-08-15 23:10
#7

#6 ingen aning om det är hennes sak att göra det , men varför inte ?

KimE
2016-08-16 07:57
#8

Wallström får mycket väl uttala sig om Sveriges officiella linje men hon bör låta sakkunniga ta reda på fakta innan hon gör det och använda officiella diplomatiska kanaler inte twitter. En utrikesminister bör veta vad hon gör innan hon orsakar diplomatiska kriser.

Sommarek
2016-08-16 09:30
#9

#8 Eller så kan Turkiet sluta vara så ömma i rumpan över ett beslut som överlag är katastrofalt, precis som så mycket annat som föregår just nu i Stenåldersland.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[helga21]
2016-08-16 13:28
#10

# 8  Helt riktigt!

Agafia
2016-08-16 13:49
#11

Diplomatisk kris ? Det är väl en skitsak mot att barn kommer att bli ännu mer utsatta i Turkiet ! Hon är en hjälte som står upp för barnen och inte håller tyst Om risken med ett nytt Pedofilparadis .

[helga21]
2016-08-16 22:56
#12

Turkiet har inte sänkt gränsen.

"Straffet är 16 års fängelse

Den svensk-turkiske advokaten Sadik Kutlu är också av uppfattningen att beslutet har missförståtts.

Enligt Kutlu – som har läst författningsdomstolens dom – är sexuella handlingar med barn under 15 år alltjämt straffbara i Turkiet. Straffet för våldtäkt mot barn är 16 års fängelse.

– Det kan jämföras med Sverige där straffskalan för samma brott är minst 4 och högst 10 års fängelse, säger han.

Tar inte hänsyn till ålder

Skälet till att den turkiska författningsdomstolen ogillat den gamla lagen är att den inte tillåter domstolarna att ta hänsyn till offrets ålder när man bestämmer påföljd för gärningsmannen.

Med andra ord: domstolen kan inte ta hänsyn till om det rör sig om ett fall där en vuxen man haft sex med en fyraåring, eller ett fall där en 16-årig pojke haft samtyckessex med sin 14-åriga flickvän.

– Det är det som författningsdomstolen har kritiserat. Det handlar inte alls om att man ska legalisera sex med barn, säger Kutlu."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23353378.ab

Magi-cat
2016-08-17 07:30
#13

Det är BRA att vi har en utrikesminister som står upp för barnens rättigheter!

"– Nej, jag har inte sagt att det är en ny lag. Jag har varit korrekt och det har bidragit till något positivt. Uttalandet har också fått stöd från organisationer i Turkiet."

"– Vad är det jag ska ursäkta, att jag står upp för barnens rättigheter? säger Wallström"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23353378.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[helga21]
2016-08-17 07:33
#14

# 13 Så du tycker att Sverige är ett föregångsland? För att medge att du inte läst vad som står utan blint förlitat dig på journalister återgivit. Wallström har dåliga rådgivare. Jag har inget till övers för Turkiet och har aldrig varit där och har inte för avsikt att åka dit heller.

"Enligt Kutlu – som har läst författningsdomstolens dom – är sexuella handlingar med barn under 15 år alltjämt straffbara i Turkiet. Straffet för våldtäkt mot barn är 16 års fängelse.

– Det kan jämföras med Sverige där straffskalan för samma brott är minst 4 och högst 10 års fängelse, säger han."

Magi-cat
2016-08-17 07:55
#15

Egendomligt att kritisera Wallström för att hon står upp för barnens rättigheter…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Nomen Nescio]
2016-08-17 08:47
#16

Vilken lag som gäller idag i Turkiet spelar mindre roll i sammanhanget- frågan är väl vad lagförslaget kommer att innebära i praktiken?

Sedan måste jag hålla med dem som anser att det finns andra sätt för en utrikesminister att agera än att uttala sig på Twitter på grundval av sådant hon läst i media. Det borde finnas andra kanaler för en utrikesminister att hålla sig informerad och andra sätt att agera. Wallström borde väl haft möjlighet att söka stöd hos flera utrikesministrar i EU för ett gemensamt uttalande istället för att twittra på egen hand?

[Hayabusa]
2016-08-17 09:32
#17

Kanske var Wallström lite för snabb? Kan det vara som så att hon inte satt sig in i frågan ordentligt?

"Straffet är 16 års fängelse

Den svensk-turkiske advokaten Sadik Kutlu är också av uppfattningen att beslutet har missförståtts.

Enligt Kutlu – som har läst författningsdomstolens dom – är sexuella handlingar med barn under 15 år alltjämt straffbara i Turkiet. Straffet för våldtäkt mot barn är 16 års fängelse.

– Det kan jämföras med Sverige där straffskalan för samma brott är minst 4 och högst 10 års fängelse, säger han.

Tar inte hänsyn till ålder

Skälet till att den turkiska författningsdomstolen ogillat den gamla lagen är att den inte tillåter domstolarna att ta hänsyn till offrets ålder när man bestämmer påföljd för gärningsmannen.

Med andra ord: domstolen kan inte ta hänsyn till om det rör sig om ett fall där en vuxen man haft sex med en fyraåring, eller ett fall där en 16-årig pojke haft samtyckessex med sin 14-åriga flickvän.

– Det är det som författningsdomstolen har kritiserat. Det handlar inte alls om att man ska legalisera sex med barn, säger Kutlu."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23353378.ab

Agafia
2016-08-17 09:42
#18

Då har inte någon av de organisationer som också oroat sig över kommande Lag heller satt sig in i frågan ? Tänk att de alla tolkar det som Margit W. vad kan det bero på ………

[Hayabusa]
2016-08-17 09:45
#19

#18 Kanske beror det på:

"Även kvinnorättsorganisationer i Turkiet har kritiserat författningsdomstolen. Har de också missförstått?

– Ja, jag tror inte de heller har läst den. Men det juridiska språket i Turkiet är gammaldags och snårigt för de som inte är jurister, inte alls som i Sverige där man försöker skriva juridisk prosa på ett begripligt språk."

Saxat från artikeln i AB se #17

[helga21]
2016-08-17 09:51
#20

# 16 Du har så rätt så! 😃

Annons:
Agafia
2016-08-17 14:24
#21

Rättelse : Barnrättsorganisationer i Världen ……

KimE
2016-08-18 15:57
#22

Rättegångar i barnsexmål kommer att skjutas upp tills en ny lag finns på plats men inget glapp i lagstiftningen kommer att uppstå. Den nya lagen kommer att innehålla fraser som "samma ålder" och "samtycke" och vara mer nyanserad. Den diplomatiska krisen kvarstår.

http://www.hurriyetdailynews.com/in-depth-the-story-of-swedish-turkish-minor-abuse-crisis.aspx?pageID=238&nID=102980&NewsCatID=510

http://www.hurriyetdailynews.com/swedish-foreign-minister-wallstrom-stands-by-controversial-turkey-sex-abuse-tweets.aspx?pageID=238&nID=102976&NewsCatID=351

[VSK]
2016-08-19 08:51
#23

Jag undrar när vi skall få riktiga straff för våldtäkter i det här landet. Så som det ser ut idag så är straffskalan ett stort skämt. Många våldtäktsutövare blir inte ens dömda. Många får samhällstjänst 6 månader, där de städar trappuppgångar och tömmer papperskorgar mm. Vissa kanske får "ett par år" i värsta fall.

Jag har alltid varit för hårda straff för grova brott. "Maggan" kritiserar ett annat land, som iaf har 16 års fängelse för våldtäkt när Sverige har max 6 år för våldtäkt mot barn. Hur går det tänket ihop? Jag förstår liksom inte. Man bör väl se om sitt eget hus först eller….?

Att utföra sexuellt tvång, våldtäkt eller grov våldtäkt bör ge riktigt hårda straff med ministrafftid på 16 år och offer. När det handlar om sexuellt tvång, våldtäkt eller grov våldtäkt mot barn så bör ministrafftiden vara 24 år (jag hade helst sett dödsstraff) och offer. Med barn så menar jag individer mellan 0-15 år (inte 0-40 år).

Gruppvåldtäkt = ovan straffskala x antal våldtäktsutövare per person. 

Straffskala Sverige:

Straffet för våldtäkt mot barn är fängelse i lägst två år och högst sex år.
Straffet för grov våldtäkt mot barn är fängelse i lägst fyra år och högst tio år.

http://www.somaya.se/start/lag-rätt/sexualbrott-15069901

KimE
2016-08-19 09:01
#24

Tvärtom relativt låga straff ökar anmälningsbenägenheten de flesta våldtäkter utförs av någon närstående det är inte många som skulle anmäla om deras barns far skulle få ett minimi straff på 16år. Det är helt sjukt att få grupprabatt på straffet vid gruppvåldtäkter det borde räknas som ett grövre brott.

[VSK]
2016-08-19 09:09
#25

#24

Om ett offer känner empati för en gärningsman/gärningskvinna så är nåt riktigt galet. Detta skall inte kunna påverka straff för grova brott. Jag förstår vad du menar men håller inte med dig.

KimE
2016-08-19 09:43
#26

Det är inte så märkligt att känna empati för en make eller sambo som begått ett våldsbrott, många väljer att stanna kvar i förhållandet också.

[VSK]
2016-08-19 09:49
#27

#26

Tyvärr så har du nog rätt där (skriver nog, för ingen vet).

Annons:
JonasDuregard
2016-08-19 10:20
#28

#19 Enligt Independent handlade det inte bara om att differentiera mellan åldersgrupper: "The complaint also said the law failed to take into account the “consent” of victims in cases where the child victim was between the ages of 12 and 15 and able to understand the meaning of the sexual act."

Det tycker jag låter värt att kritisera. Oavsett hur det är med den saken så ser jag inte att det Wallström skriver är felaktigt. Hon sa "Turkish decision to allow sex with children under 15 must be reversed". Det som hänt verkar vara just att lagen som gör det olagligt har hävts, och det som måste hända är att en ny lag införs. Fram tills dess verkar det råda något slags vakuum som det finns goda skäl att oroa sig för.

Magi-cat
2016-08-19 10:29
#29

Således inte alls något "missförstånd" utan helt rätt att ta ställning för barnen som hon gjorde…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KimE
2016-08-19 10:44
#30

Straffet för våldtäkt av barn i Turkiet är som straffet för styckmord i Sverige.

JonasDuregard
2016-08-19 10:57
#31

#30 Fram tills nyligen. Just nu är det i praktiken inte straffbart om jag förstått konsekvenserna av beslutet rätt.

KimE
2016-08-19 12:59
#32

Turkiet hämnas genom att utfärda resevarning för Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23370487.ab

JonasDuregard
2016-08-19 14:08
#33

Mogen reaktion 🙂.

Dock är det inte precis Turkiets regering utan en "annons" från en (regeringstrogen) tidning. När jag såg #32 tänkte jag först att det var motsvarande en reseavrådan från UD.

KimE
2016-08-21 11:23
#34

En lagstiftare från AKP partiet hoppas att dödsstraff återinförs så att en våldtäktsman av ett spädbarn kan avrättas.

http://www.hurriyetdailynews.com/man-who-raped-nine-month-old-syrian-refugee-arrested-in-turkeys-southeast-.aspx?pageID=238&nID=103060&NewsCatID=341

Annons:
Agafia
2016-08-21 21:13
#35

Det låter alldeles för lindrigt !

JonasDuregard
2016-11-20 10:50
Agafia
2016-11-20 14:38
#38

Stackars barn !

Upp till toppen
Annons: