Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 1431 ggr
[Nomen Nescio]
8/11/16, 11:22 AM

För lite mångfald i "Allsång på Skansen"?

"Tisdagens avsnitt av "Allsång på Skansen" uppskattades inte av tittarna. På sociala medier mötte programmet stor kritik - bland annat för sin brist på mångfald."---

_
"Programmet kritiserades också för att inte ha tillräckligt med mångfald i publiken.
"Hur många Nijab ser du bland publiken i "Allsång på Skansen", mångkulturellt? Nja!" skriver en tittare.
Per Rådelius svarar på tittarnas kritik.
– Jag tycker att vi har ett bra mångfaldstänk på scen, och sedan hoppas jag att alla känner sig precis lika välkomna till publiken, säger projektledaren för "Allsång på Skansen".---_

Expressen

Tycker du att det är för lite mångfald på scen och i publik i "Allsång på Skansen"?

Annons:
[Nomen Nescio]
8/11/16, 11:28 AM
#1

Jag ser sällan Allsången, men reagerar då på att det blivit väl mycket koncentration på tonårspubliken. Allsången är ju ett kulturarv med många decennier på nacken, väl  värd att bevara. Sedan är det ju trevligt med såväl artister som publik av annan etnicitet som ser ett värde i just denna svenska underhållningstradition.

Tror att det är få som vill att engelsk Music Hall eller irländsk pubunderhållning skall stöpas om till mångfaldsrepertoar. Det finns tillräckligt med andra sammanhang där musiksmaker mixas - gärna mer World Music, men inte i Allsången!

Janne Nilsson
8/11/16, 11:57 AM
#2

Jag förstår inte, skall man tvinga folk att gå dit för att få större spridning?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Nomen Nescio]
8/11/16, 1:11 PM
#3

#2 Jag antar att förslagsställarna vill se en ändrad repertoar som drar annan publik.

[Bermudas]
8/11/16, 2:27 PM
#4

Äntligen! Det här har jag väntat på! Dom som klagat har dock missat att Skansen dessutom saknar byggnader från andra kulturer. Det borde vara lika många beduintält som fäbodar, vattenpipor som näverkontar etc etc Om vi nu ska vara multikulturella måste vi dammsuga varenda instans så att vi har "mångfald" i varenda vrå. Och glöm inte att det egentligen inte finns något svenskt. Kåldolmarna kommer ju från Turkiet med Karl den tolfte! Och sen kom ju en grupp belgare till Västmanlands järnbruk, så… Hoppas dessa vänner av ordning dammsuger varenda ensidigt "svenska" tradition noga så att vi inte har något " eget" kvar. (Som om vi nu någonsin haft något eget…återigen…valloner och kåldolmar säger jag bara) PS Gina kan väl bli allsångsledare? Det vore bäst så.

Carmarino
8/11/16, 2:35 PM
#5

#0 Undrar vad en Nijab är? Någon slags mellanting mellan Niqab och Hijab?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Bermudas]
8/11/16, 3:24 PM
#6

#5 den upprörde tittaren som efterlyste "nijab" har kanske lite taskig koll på andras kulturer? - Inte en Nijab eller Börka så långt ögat nådde! Man blir lack alltså!

Annons:
Carmarino
8/11/16, 3:38 PM
#7

#6 Ja, den tittaren tycker nog inte det spelar någon roll vilken plagg det är, bara det finns något hel- eller halvtäckande tyg på kvinnorna i publiken. 😉

Sedan kan man ju också fråga sig hur många från andra kulturer som känner till Lill-Babs, Sven-Ingvars och Bob Hund. Det var kanske inte någon musik som lockade just dem som klär sig i "Nijab och Börka". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/11/16, 3:38 PM
#8

Satte "Bryr mig inte om Allsången men vill läsa". Har inte tittat mycket denna säsong, hade föredragit alternativet "vet ej" om det funnits.

Janne Nilsson
8/11/16, 3:40 PM
#9

#3

Om så är fallet så tror jag på att starta ett annat program. Man måste inte ha det så att alla program som tilltalar alla. Och vad tråkiga program det skulle bli?  Jag är tex inte så överdrivet förtjust i sport så jag går sällan på evenemang och tittar inte särskilt ofta heller. Problemet löst!

Hade det dock varit så att det bara var sport eller en överväldigande majoritet sport på TV så hade jag förstått problemet. Eller om man aktivt hindrade vissa människor från att titta på programmet eller besöka evenemanget.

I det här fallet så är det väl någon eller några som noterat avsaknaden av invandrare i publiken och blivit gravt skitnödig av just detta. Man letar efter rasism och diskriminering där det inte finns någon. Finns det ens ett intresse bland de förfördelade att besöka evenemanget? och om ja, varför gör dom det inte? Det är det två första frågorna som man borde ställa sig.

Förmodligen beror det på att dom liksom jag inte skulle klara av att köa från tidig morgon eller stå ut med hallellulea-stämningen som tycks råda bland publiken.

När jag tänker på det så såg jag inte särskilt många invandrare när jag var på Motörhead/Saxon/Girlschool i vintras heller? Förutom irländaren jag var där med?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
8/11/16, 3:48 PM
#10

Kanske dags för ett "Allsång för invandrare"?

Janne Nilsson
8/11/16, 4:21 PM
#11

#10

Är inte hela Öppna Kanalen full med sådana program?

Invandrare är inte en enhetligt grupp så där finns nog olika smaker vilket gör att den tilltänkta publikpoolen blir betydligt mindre. Men finns det en tillräckligt stor minoritet, så varför inte? Och det dyker väl redan upp en del sådan program på SVT, fast av förklarliga skäl inte på lika bra sändningstid.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
8/11/16, 4:28 PM
#12

#11 Jo, dagens utbud av program räcker nog mer än väl till för att tillfredsställa alla. Särskilt om man betänker andelen parabolantenner som ger "gobala" möjligheter. Svindlande för oss som växte upp med 1 (ja, hela EN) statlig TV-kanal.

Emo
8/11/16, 4:33 PM
#13

På min tid var det en svensk radiokanal. Ville man höra andras åsikter fick man lyssna på propaganda på svenska från öst.

Jag var tonåring när vi fick dansk TV. Svenskarna brydde sig länge inte om oss men de är vi ju vana vid.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Halvdansken
8/11/16, 5:53 PM
#14

Muslimer kanske inte är intresserade av allsång på Skansen? Kan det vara så enkelt?  Vet inte om allsång är en stor grej i deras kultur. 

Det är det inte i min heller, jag tittar aldrig på det, och skulle inte gått dit om jag nu bott i Stockholm.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
8/11/16, 6:05 PM
#15

#14 Gissar att många har sina paraboler riktade åt ett annat håll än Skansen.

"Allsång på Skansen"? Nej, men gärna "Mads & Monopolet" :)

[tk1971]
8/12/16, 12:11 PM
#16

Jag tittar aldrig på det programmet. Roligare kan man ha det. Vad gäller huvudfrågan så kan jag hålla med - Sverige ser annorlunda ut nuförtiden och kommer så att göra även i framtiden. Det är bara att vänja sig redan nu.

[Hayabusa]
8/12/16, 12:13 PM
#17

Vilket inte innebär att "Allsång på Skansen" per automatik kommer att förändras.

[Bermudas]
8/12/16, 12:23 PM
#18

Hehe Tror vi blivit trollade av Expressen och twittraren. Twittraren som var den ende som uttalat sig om bristande mångfald trollade, dvs han var uppenbarligen ironisk om man tittar på vad han sagt annars. De andra klagade bara på att allsång på Skansen var "sjukt trist" etc. något man kan tycka om allt möjligt…trist, tråkigt, förlegat…smaken är som baken osv Här kan man se twittraren https://mobile.twitter.com/aneraner1433

[Nomen Nescio]
8/12/16, 1:07 PM
#19

#18 Ja, jag har också varit inne på det, och kanske även journalisten på Expressen varit det? Men, som det heter i den branschen "kolla aldrig en bra nyhet, den kan visa sig vara falsk". Det vill säga att den passade utmärkt i sitt sammanhang med tillägget att det förekommit "stor kritik". Någon dementi lär det inte bli, så det lagda kortet ligger…

[Bermudas]
8/12/16, 4:01 PM
#20

#19 Jag tror expressenjournalisten sökte och fann vad hon ville få fram. ( inte så nogräknad antagligen) Tror inte heller det blir någon dementi.

Annons:
Upp till toppen
Annons: